Diabetes 2 ja elämäntavat

Hei, olen juuri saanut diagnoosin diabetes 2. Olen tällä hetkellä täysin kännissä mutta kaipaisin tietoa kohtalotovereilta. Lääkitys on Metforem x2 päivässä. Lääkäri käski syömään terveelisesti, ja olen noudattanut sitä. Syön kerran päivässä kaksi ruisleipää ja erilaisia keittoja. Onko ruisleipä haittallista diabeetikoille koska siinä on 40 g hiilareita?

^ Tuskin 2 palaa(Oletan, että tarkoitit niitä ruisleipäpaloja, etkä kokonaisia ruisleipiä) ruisleipää päivässä on diabeetikollekaan mitenkään vaarallista, jos pakka on muuten kasassa ruokavalion suhteen. Ei diabeetikon pidäkään missään nimessä vältellä kaikkia hiilareita. Lähinnä pisti silmään, että sanot syöväsi vain kerran päivässä :open_mouth: . Tuo nyt on verensokereiden kannalta äärimmäisen haitallista.

Kannattaa konsultoida näissä asioissa ihan laillistettua ja ammattilaista ravitsemusterapeuttia. Lääkärit eivät useinkaan tiedä hirveästi ravitsemusasioista ja vaikka jotkut tietäisivätkin, voivat olla vähän laiskoja ottamaan niihin kantaa. Jos tällaisista kyselee netin keskustelupalstoilla, aika äkkiä joku oman elämänsä ravitsemusguru tulee tyrkyttämään omaa höpöhöpödieettiään, joka voi hyvällä säkällä ollakin ihan pätevä, mutta todennäköisemmin johtaa vain ongelmiin.

Kiitos vastauksesta Winski. Tarkoitin tietysti kaksi ruisleipäpalaa. Mutta on totta että syön vain kerran päivässä, se riittää. Lekuri sanoi että minun pitäisi syödä mielummin tasaisemmin pieniä annoksia päivässä. Eilen en syönyt mitään ja jätin diabetes lääkityksen väliin. Nyt on vähän heikko olo.

Mä todella kaipaisin informaatiota muilta diabeetikoilta. Mä olen lukenut kauheita juttuja netistä miten diabetes sokeuttaa ja varpaat amputoidaan. Sen tyyppistä keskustelua en halua lukea.

Kaipaisin vertaistukea ja tietoa etten olisi niin ahdistunut. Minulla on tuhansia diabetekseen liittyviä kysymyksiä. Muun netin kauhukirjoituksia ei huvita enään lukea.

Vihreä Välimeren dieetti on uusi hittidieetti – näin saat syödä.

iltalehti.fi/elintavat/a/a5 … c616dea64b

Suosi näitä:

Vihreä tee

Parsakaali, vihreät pavut, kukkakaali, bataatti, porkkana ja sipulit

Lehtivihreät, kuten pinaatti ja lehtikaali

Tomaatit

Hedelmät

Täysjyväviljatuotteet

Munat, raejuusto ja jogurtti

Siemenet, pähkinät ja erityisesti saksanpähkinät. Välipalaksi tai kourallinen jogurtin, kaurapuuron tai smoothien päälle päivittäin

Oliiviöljy ja yrtit

Vältä näitä:

Punainen liha

Jalostetut lihavalmisteet

Lisättyä sokeria esimerkiksi makeisissa tai jälkiruoissa

Limsa ja makeat mehut.

Positiivista on se että lääkäri sanoi että B-tyypin diabeteksesta voi parantua jos muuttaa elintapoja. Eri juttu A-dibateksen kanssa joka on vissiin vakavempi. Kaveri sai ihme kyllä A-diabetes diagnoosin vasta yli kolmekymppisenä. Eks se yleensä tule jo nuorella iällä? Nykyään hänellä on piikit käytössä ja joku semmoinen pikalaite millä hän voi mitata verensokerit kotona.

En mä niin välitä jos ihmiset ei vastaa minulle. Olen tottunut siihen. Kirjottelu auttaa. Suokaa se minulle.

No mulla on 2 tyypin diabetes plus verenpainetta jne. Ja lääkitys. Mitäköhän muuta… ruokavalio ei oo ihan kondiksessa, kun masennus (ja koronayksinäisyys) pitää huolen, ettei oikein jaksa mitään makaronin keittämistä kummempaa. Olo on jonkin verran energisempi kun noita lääkkeitä on nyt syönyt useita vuosia.
Verenpainetta ei vaan jaksa mitata, joten en sitten tiedä oisko noiden lääkkeiden syönti edelleenkin paikallaan :neutral_face:

Mä juuri puhuin terkkarihoitsun kanssa, tässä ote minun keskustelusta:

Etäkontakti: puhelu
Yht.oton syy: Soitetaan potilaalle. Ks YLE 26.3.2021. Terveyshyötypotilas. DM2 ja RR -lääkitykset aloitettu 03/2021.
Väsymystä on ollut.
On ostanut oman verenpainemittarin.
Hoidon toteutus
Fysiologiset mittaukset
Verenpaine: 150/80
Määrittämätön hoitoprosessin vaihe (ei vaihetta)
Muu merkintä
Terveyteen vaikuttavat asiat: Seurannut Iltalehdestä löytämiään diabeteksen ruokavalio-ohjeita (“Vihreä välimerendieetti”)
14:00 ainoa ateria: 2 ruisleipäpalaa, kana/pinaattikeittoa. Oivariinin vaihtanut Flooraan.
Savustettua lohta kertoo syöneensä.
Coca-Cola Zeroa menee 1,5 l päivittäin.
Ei juo kahvia eikä mustaa teetä. Vihreää teetä satunnaisesti.
Alkoholia käyttää, viikonloppuna mennyt runsaammin.
Kertoo syöneensä näin jo 20 vuoden ajan, ei tule näläntunnetta kuin kerran päivässä.
Kannustettu lisäämään ateriarytmiin aamupala (puuroa), muutama välipala (rasvatonta jogurttia ja hedelmiä) ja illalla vaikkapa taas ruisleipää.
Hoidon suunnittelu
Jatkohoidon järjestämistä koskevat tiedot
Jatkosuunnitelma: 1) Jatkaa verenpaineen seurantaa ja on yhteydessä, jos arvot alkavat kiivetä ylöspäin. Konsultoidaan sitten lääkäriä verenpainelääkityksen titrauksen tarpeesta. Tavoite 140/90.
2) Seuraavat kontrollilabrat 7/2021, soittaa kesällä ja pyytää lähetteet: paastosokeri, HbA1c, ALAT, AFOS, GT ja kolesterolit.
3) Elämäntapamuutokset askel kerrallaan: nyt potilas vaikuttaa motivoituneelta ruokavaliomuutosten suhteen. Ateriarytmi ei kuitenkaan ole suositusten mukainen: jättää liikaa tilaa äkilliselle näläntunteelle ja sitä seuraavalle riskille herkutella runsaammin ja juoda limua ym. Verensokerit saattavat sitten alkaa heitellä. Kannustettu tutustumaan Terveyskylän Diabetestaloon:
terveyskylä.fi/diabetestalo

1. Jatkossa alkoholinkulutuksen vähentäminen/lopettaminen, jonka lääkäri asettanut ensisijaiseksi tavoitteeksi.
    Määrittämätön hoitoprosessin vaihe.

Itse olen myöskin erilaisten pastojen ystävä. Makaroni on kyllä ihan myrkkyä diabeetikoille, jos syön pastaa niin suosin täysvilja spagettia. Kannatta aloitta verenpainelääkitys, muuten aivohalvaus uhkaa kun joku suoni brakaa zap äänellä ja joutuu pyörätuoliin ihan vihanneksena.

Juu kolesteroli, verenpaine yms lääkitys on päällä - ja joo, pitäis syödä ns terveellisiä tuotteita (ns) mutta kun ne prkl maksaa ihan käsittämättömästi verrattuna ns epä/terveellisiin raaka-aineisiin verrattuna. Köyhällä kun ei ole varaa valita :unamused:
Coca Cola Zero’a juon minäkin, tosin (ainakin arkipäivisin) pyrin pitämään määrän noin siinä puolessa 1,5 l pullossa kun sen(kään) latkiminen ei kovin terveellistä (yleensäkään) ole, etenkään isoina määrinä.
Mutta minkäs v1ttu teet, kun on korona ja joudut koomailemaan yksin(äisenä) kotona :neutral_face:

Ei ehkä mitkään vihannekset ole kalliita suomessa, porkannat, sipulit ja tomaatit ym. se on vaan se terveellisen ruokavalion valmistus jota en nyt tällä hetkellä jaksa. Jos ei olisi diabetestä niin lämmittäisin uunissa mielummin Rainbow pakastepizzan joka maksaa S-marketissa 1,50. Mut nyt on pakko skarpata ruokavalion suhteen, mul on muutenkin jo niin paljon terveyteen kuormittavia tekijöitä kuten ketjussa polttaminen ja pitkät ryyppyputket ja ei liikuntaa.

Nyt kello on jo kolme, ja en ole syönyt mitään. Mulla ei vaan ole nälkä. Lääkäri on määrännyt Metforem lääkitystä, mutta en uskalla ottaa sitä tyhjään vatsaan koska pelkään että verensokerit rohmataa vaaraallisen alhaiselle tasolle.

Ostin tänään S-marketista “kinkku pekoni” ruukun 300 grammaa. Ajattelin ensin ostaa härkä ruukun mut sit mä muistin että punaista lihaa on vältettävä. Ei toi kinkku-pekoni ruukku ole kovinkaan terveellistä koska se sisältää valkoista spagettia mitä pitäisi myös välttää. Mutta jotain on syötävä.

Näinpä… :frowning:

Läheisellä on diagnosoitu 2 tyypin diabetes. Hän käyttää alkoholia melko runsaasti, mutta nyt muuttanut tapoja “kohtuukäyttäjäksi” eli ei ole ainakaan Sunnuntaina aamulla kännissä.

Säännöllinen ruokarytmi on hyvä olla; jos syöt kerran päivässä niin silloin tulee kahmalokaupalla ahmittua ties mitä, isoja annoksia vielä.

Yleensä 2 tyypin diabeteksen kanssa voi elää kohtuullisen, tai itseasiassa hyvinkin normaalia elämää. Se, että sokeutuu tai joudutaan amputoimaan varpaita / raajoja on melkoisen harvinaista ja se vaatii jotain muita oheissairauksia.

Tsemppiä, pienet elämäntapamuutokset voivat auttaa. Otat vaikka “päiväkirjan” avuksi mitä olet syönyt ja miten olet liikkunut. Sitten on kiva katsoa sitä kehitystä ensimmäisen viikon ajalta vaikka kuukauden päästä, kun on päässyt vauhtiin! Muista että et ole ainoa 2 tyyppiä sairastava.

Kiitos vastauksesta. Joskus tuntuu siltä että olisin aivan yksin sairauteni kanssa koska plinkki on nykyään melko kuollut alue, paitsi ehkä viinapuoli. Sauna on myöskin kuollut alue nykyään josta tykkäsin ennenkuin sain bännit. Hyvää tulevaa kesää kaikille, yhdessä me olemme vahvempia.

Joo en ole ennen täällä pyörinytkään, aikaisempi Oxycontin kysymys oli ensimmäinen postaukseni ja odotin, että vastauksia ja neuvoja tulee, mutta toisin kävi. Soitin jopa päivystävään puhelimeen ja siellä sanottiin, että A-Klinikalle mahdollista mennä, jonne on jäätävät jonot tai työterveys on toinen vaihtoehto. Ensimmäinen ei ole minulle mahdollista ja toinen kyllä voisi olla toimiva, mutta en halua esim. että työnantajani tietää tilanteesta. Täten päädyin tällaiseen “itsehoito- ja tutkiskelu” metodiin. Eivät edes ottaneet kantaa tuohon omaan vähentämisrytmiini.

Mutta @Sokeritautinen, kuten sanoin niin et tosiaankaan ole yksin diabeteksen 2 tyypin kanssa. Läheiseni lisäksi (jolla on 2 diabetes) tuntuu sille, että jos joskus on tullut illanvietoissa istututta, ilmenee että yllättävän monella olevan ks sairaus. Ulkoapäin kaikki näyttävät elävän normaalia elämää. Oliko sulla taustalla muita sairauksia, uteliaisuuttani kysyn?

Korkea verenpaine ja korkeat kolesterolit. Mutta syön lääkitystä molempiin.