Dexedrine taas loppunut, prkl

Siinäpä se, ei ole apteekissa, eikä varastoissa. Eihän tää oo ku varmaa neljäs vai viides kerta ku kokonaa Dexe loppun. Pitää käydä kattoos ADHD-aikuiset RY:n sivuilta et löytyykö enää mistään päin Suomea vai onko kokonaan loppu ja kuinka kauan. Maanantaina saa tietää vaihdetaanko mulle hetkeks takaisin Concerta vai mitä hemmettiä tehdään, jos sitä Dexeä ei nyt saa. Ennen on ollut niin, että Dexeä ei oo saanu 3 kuukauteenkaan, toivottavast nyt kestää vähemmän aikaa… :imp:

Ja mä ku viäl oon sanon apteekis, et HETI ku haetaa vanhat, ni seuraavat laatikot on tilattava ja VARATTAVA mulle ettei näin pääsis käymää; taidanpa irtisanoa apteekki-sopimukseni tuosta apteekista, ellei jatkossa tapahdu mun ohjeiden mukaisesti! :imp:

Kummallista, ei ainakaan täältä ole loppunut missä itse asun… Tai ainakin viime tiistaina kävin ihan ongelmitta hakemassa, mutta en tiedä sitten tilannetta nyt/ensi viikolla. Mut muistelisin, että tuosta Dexedrinen loppumisesta joku valitti Suomen AD/HD-Aikuiset ry:n foorumilla jo toissaviikollakin…

Alituiseenhan nuo loppu on, muistan itsekin kertaalleen kuulleeni “ei oota”. Ja kun joskus olin vielä Concertalla niin sekin loppui kesken, tai siis se vahvuus 54mg. Piti sitten 36mg:a popsia…

Mistäköhän tuo Dexedrinen(ja välillä Concertan) sitten voisi johtua? Itse veikkaisin Suomen huumausaine lainsäädäntöä. Kun siinä on sellainen kohta että noita aineita ei saa laillisiinkaan tarkoituksiin(lääkitykset, tutkimuskäyttö yms.) tilata kuin tietyn määrän kerrallaan…

Niin eihän silloin nuo Dexedrinet varmaan riitäkään, etenkin kun noita uusia reseptejä kirjoitellaan kai nykyämmin paljon herkemmin kuin takavuosina… Tai no ei kylläkään Dexedrinea ehkä ihan niin “höllällä” kädellä, mutta noita metyylifenidaatti valmisteita kylläkin.

Vaikka vaikeaa tuollaisen lääkityksen saaminen ylipäänsä on vieläkin… Ja vaikeammaksi sitä näköjään tehdään vieläkin, niillekin joilla se resepti jo on… :unamused:

Perhanan byrokratia :imp:

Oli myyny prkl mun varaamat, ku ei varastosta saanu. Onneks löydettii pari laatikkoo viäl ja ei enää niin hätä noil oo. Varastot tyhjinä mut toisest apteekist tilas huomiseks… Mut ihme lääke ku ei voi koskaa tietää et ONKO ne loppu vai ei! :confused:

Tai se miten paljon jotkut lääkärit saattaa niitä lääkkeitä manipuloida omiin tarkoituksiinsa…
Joka taasen tapahtuu erinäisten apurien avulla joille lääkäri kirjoittaa erinäisiä kolmiolla varustettuja reseptejä erinäisten tekastujen perusteiden varjolla.

Muut(=tavikset ym. joille lääkäri lässyttää, että “en voi määrätä, kun aiheuttaa NIIN kovan riippuvuuden”) saakin sitten tyytyä lääkeyhtiöiden rahastuspaskaan… Niinkuin minä esimerkiksi tänään. Jalkani tai no jalkapöytäni on ollut ihan helvetin kipeä, hyvä jos olen pystynyt kävelemään. Ilmeisesti siinä on marssimurtuman alku aka rasitusmurtuma. Kohta on hieman turvonnut, punoittaa ja on erittäin kosketusarka. Sain tuohon vaivaan viikon saikkua + 7kpl paketillisen Arcoxia 120mg(1kpl päivässä jalkaterän turvotuksen hoitoon, noin lukee reseptissä)… Mitään tämä ei kyllä auta kovaan hintaansa(samalla rahalla olisi saanut pari boxia panacodia) nähden, pistää vaan vituttaan ja närästyksen päälle… :imp:

Tuo aiemmin mainittu “nappikauppa” on siis vain omaa teoriaani, mutta ei ehkä ihan tuulesta temmattuakaan…? Ehkäpä siksi taviksilta ym. jääkin ns. paremmat lääkkeet saamatta, kun ne menee lääkärin/lääkärin apureiden käyttötarkoituksiin, aivan kuten tässä tapauksessa:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200903309325685_uu.shtml
Ennakkotapaus? :unamused:

Tuskin. Vahvasti epäilen, että just tuollaisten puoskareiden takia noita kolmiolla varustettuja droppeja ei riitä kaikille, kun epärehelliset lääkärit pelkäävät saavansa huomautuksen terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen taholta ja joutuvansa jopa tutkinnan alle… Siis tietenkin vain siinä tapauksessa, jos tämä kyseinen lääkäri kirjoittaa kolmiolla varustettuja reseptejä poikkeuksellisen paljon…!

^Mä tunnen tuon lääkärin, ollut aikoinaan mun lääkäri. Enempää voi sanoa. Tietyst nimen vois laittaa foorumille :mrgreen:

Sain Dexet toisesta apteekista tilattuna päivän myöhässä. Ei adhd-aikuiset Ry tiedä ees et ne enää ois loppu :unamused: . Näinköhän niil oli vanhaa tietoa vai onko se sit totta mitä addi-aikuisten foorumil jauhetaa, et yliopiston apteekki ostaa ne kaikki?

Siis siinä käsityksessä minä olen ollut et sitä nimenomaan saa vain kyseisistä apteekeista!?
Katsos kun mulla hoitaja ja lääkäri näin sanonut, koska pienellä paikkakunnalla missä asun ei ole sellaista ja taas siinä pienessä kaupungissa missä käyn lääkärissä niin, ei myöskään :unamused: (asunko metsässä siis) :laughing:
Olen ollut asiasta puheessa monesti nyt, et jos sitä kokeiltas jossain vaiheessa.
Mut luulen et ne nyt yrittää saada pysymään täs concertas, siltä se näyttää ja kuullostaa :wink:
Taas luultavasti nostetaan annosta eli tulee 3x päivässä otettavaks, se klo17-19 väsymys vaivaa, edelleen…
Ja sit päänsärky, kun nyt olin siitä taas puheessa, niin jo ehdotettiin jospa se nyt pitäiskin lopettaa, siis lääkitys.
Olen päättänyt et en siitä nyt hirveämmin pidä puhetta, katsoo taas sit kun meinaa räjähtää pää…
Et ei ne sitä vaikka todettu on niin halua jostain syystä kirjoitella, tai jotain vastaavaa,
nyt menee jo ajatus kaukana tästä mitä hain, mut antaa mennä :wink:

^Meijän apteekki tilaa tukusta, ku on pari aikuista ainakin ketkä tuota saa, lapsista en tiedä. Täl paikkakunnal montaa kuitenkaan ole. Kuitenkin addi-foorumil on sanottu et pienet apteekit tilaa sitä sit YO-apteekeista jos ei muuta. Kysäsepäs seuraavaks et sattuuko niil ritskua olemaan, sekin on huumausaine-respal :wink:

Ja joo, tuon ainesosan takia monet ei sitä määrää, vaik se lääkkeenä onkii paljo huomaamattomampi ja tasaisempi ku Concerta. Mun lääkärikii ootti melkee 3 vuotta et olin ilman piriä, vaik tuskin se sitä katto. Kuitenkii tota en olis KOSKAA saanu jos viäl oisin pirii vetän :unamused: … Ja kerran tuli tuon reilun 3 vuoden aikan otettua ku otin Dexeä ihan NORMAALISTI, ja silti kk:den vaivas aivan älyttömät piri-unet. Sit kokeilin yhet vedot ja ei mitää, sama ku ois yhen dexen ottan; sit loppu unet :smiling_imp: … Mut pakko mennä nukkuu, et pääsee aamul ylös :smiley:

Vaihdoin juuri Dexedrinet Ritaliniin. Nyt alkoi jo kaduttamaan, koska takaisin tota dexe respaa en saa. Mutta kun mulla fiilis että se metyylifenidaatti silti sopisi paremmin. Dexejä oli hakematta vielä 24 pakettia. Mutta mitä mieltä dexet vs. mf adhd hoidossa? Lääkärini kyllä hieman ihmetteli että miksi haluan vaihtaa. Syynä se että kun kaveri heittänyt pari ritalinia, niin selkeästi enemmän itseluottamusta yms. vs dex. Mutta keholle kai raskaampi?

Tänään sitten vaihteeks törmäsin apteekissa sellaiseen yllätykseen, että loppu ovat dexet… :frowning:
Hieman siinä kyllä jurppi ja teki mieli sanoa parit valitut sanat, mutta enpä viitsinyt, kun eipä se sen farmaseutin syy ole…

Mutta jonkun syy tuo on, koska tämä ei todellakaan ollut ensimmäinen kerta, kun näin käy. :imp:

Miksei sitä Dexedrinea voitais tilata apteekkiin samanlaista arsenaalia kuin esim. mielialalääkkeitä niin ei sitten varmasti loppuis. Vai estääkö jotkin fakin huumausainevalmisteiden tuonti asetukset Dexedrinen tuomisen ISOISSA erissä?

Sellaista tietoa by the way kuitenkin sain apteekista, että viikolla 20 pitäis saapua eli tällä viikolla. Näkis vaan… :unamused:

tääl loppu kans ;<

Meilläpäin aivan sama homma! Kävin tänää apteekissa ja koska mul menee eri määrä ku mitä lukee respas ni päätettii hakea samaa maksusitoumukseen ennakkoo… Kuulemma pitäis tulla tällä viikolla lisää; kysele loppuviikosta… Aina ennen kun näin on ollu ni sit on taas seuraava ja sen jälkeen seuraava vko, joka “pitäis” tulla.

Mä luin jossain vaihees tuolta addi-foorumilt et olis just tilanpuute eli liian pieni mahollisuus säilyttää lääkettä määrään joka menee… En tajua, miks hemmetis se on aina addit jotka kärsii noist lääkkeiden loppumisest; tää on nyt 5. kerta jonka mä tiedän!! Pahimmillaa 3kk:tta ihmiset sai odottaa tätä lääkettä, ku oli vieläkin pienemmät varastot ja rinnakkaisvalmistetta ei ole! Ekalla ja pahimmalla kerralla alkoi Concertatkin loppua, koska kaikki Dexeä käyttäneet joutu siirtymään Concertoihin, joten mikä hemmetin ongelma tuossa on laskea yksinkertaisesti mikä on sopiva määrä Dexeä varastoon kerralla, koska pitää tilata uudet satsit ettei entiset lopu ja kuinka paljon käyttäjiä on; eli ihan menekki, varasto ja osto-laskennan perusteet… Jos ei tilaa ole, ni sitä saa vuokraamalla melko halvalla! Aina addeja syrjitään, kyl tulis karsea poru jos vaikka allergia-lääkkeet loppuis kaupasta, mut ku ei ku pieni ryhmä ihmisiä ketkä ei pahemmmin kehtaa valittaakaan, koska joutuu syömää stimulantteja oireisiin ja muutenki pidetää outona, ni voi kohdella kuinka sattuu… Mullekaan ei oltu saatu tilattua tuota muutaman paketin määrää joka ollaan apteekin kans sovittu; koska lääkettä ei ole! Miten tänä aikana voidaan vielä myydä eioota??? Etenkii ku ei oo eka eikä tokakaa kerta tän lääkkeen kohdal ja toimitusajat on aina viikoittain ja venyvät jatkuvasti??? Ei taida kukaan asiaa vakavissaan ottaa!!! :unamused:

Kait se on kirjotettava maili lääkefirmalle…

Mulla on yleensä vastaava tilanne Temgesicin kans,saattaa jostain apteekista löytyä 1 paketti,mut kun mieluiten ottais ne 4 aina kerralla.Viimeks kävin sitten YA:ssa ja siellä oli varastot täynnä…

Mun kohdalla on ainakii tilanne nyt se, että Concertalla mennään prkl! Ellei ois klinikalla säästetty mun vanhoja Concertoja ja ellei ne menis vanhaks vast ens kuus/8/10 ni ei oli niitäkää ennen Keskiviikkoa! :open_mouth: Kesäkuun puoliväli oli apteekkarin arvioima aika jolloin Dexeä seuraavan kerran tulee ja se tieto saatu sisäpiirin tietona vaik kuinka väittää et tällä viikolla/ensi viikolla/viime viikolla pitäis tulla! Tää on vaa niin helvetin väärin et joutuu olemaan ilman lääkkeitä/ korvaavilla lääkkeillä jonkun ihmisen typeryyden takia ku ei omaa alaansa ymmärrä sen vertaa et osais tilata oikean määrän lääkkeitä! Hesassa on yks apteekki jossa Dexeä vielä on, apteekin nimeä en tiedä mut ei kuulemma ehdi saamaa erikoislupaa tai ei ehdi niitä hakea jos luvatkin sais… Tää on taas vain niin helvetin väärin, pitäis saada koko dexe vaihdettua suomesta pois johonkin valmistajaan joka pystyy toimittamaan lääkkeet ajallaan!

Miten dexe eroaa concertasta lääkkeenä ad/hd:n hoidossa? Luulisi teidän ylivilkkaiden vain olevan kiitollisia, että jotain saatte vaivoihinne ja ongelmiinne. Itse olen joutunut ajamaan 40km unettomuuden takia, koska lääkärin määräämää Sonataa ei apteekista löytynyt. Lääkärin mielestä lääkettä ei voi vaihtaa sillä perusteella, että se on apteekeista loppu.
:open_mouth: :blush:

^Se on aivan eri ainetta! Metyylifenidaatti on amfetamiini-johdannainen, Dexedrine on dextroamfea. Jos olet ajanut 40km (onpa pitkä matka, jos tää ei olis erityisluvalla ni hakisin sitä mielelläni pk-seudulta) hakemaan unilääkettä ni tais olla tärkeä lääke… “luulis et te ylivilkkaat ootte tyytyväisiä saadessanne edes jotain lääkettä”, ai pitää ottaa lääke josta tulee pää- silmä-särkyä, ahdistuneisuutta ja epätodellista oloa sivu-oireena aiheuttava pitkäkestoinen lääke vain koska oikea lääke on jälleen loppunut. Luulis ite et unettomana oot tosi tyytyväinen et sait edes 40 kilsan päästä unilääkettä; kato ku tätä lääkettä ei saa koko helvetin Suomesta!

Toinen lääke käy hemmetin hyvin pienellä määrällä, toinen tuo tosi paskan olon koko loppukuuks sekä alkukuuks… Tuo on just sitä rasismia mistä adhd-aikuiset ry:n foorumillakin puhutaan; pääasia et jotain on koska ei ole edes ennen ollut sairaus! Eipä oo paniikkihäiriöt tai pers. häiriötkään aiemmin sairauksia olleet, tosin MBD on ADHD:n “esi-aste”.

Henk. koht sanottuna käytin eka muutaman vuoden Concertaa ja annosta etsittiin kokoajan. Sain lopetettua enivei opiaattei luk. ottamatta (sekä benei) kaiken muun käytön noiden avulla. Mut nuo tuovat sellasen vitun jumitus olon + sivu-oireet. Pitkä-vaikutteisena viäl erittäin mukavaa et 24/7 jumittaa. Sen sijaa Dexe on lyhytvaikutteinen ja ½-1tabl riittää, auttaa nopeest eikä aiheuta oloa, et olisin joku muu ku mä! Vois lopettaa samantien sit unettomilta kaikki lääkkeet, tai ahdistuneilta; eipä siihen kuole! Pointti onkin että syrjitään yhtä tai kahta ryhmää; ei muita! Perkeleen hyvinvointi-yhteiskunta; ja paskat!

Ei ollut tarkoitus olla niin ilkeä, kuin viestistä sai kuvan. En ajatellut lääkkeiden vaikutuksen eron (ja sivuvaikutuksien) olevan noin valtavia, vaikka tiesinkin, että eri vaikuttavista aineista on kyse. AD/HD:ta sairastavan kenkiin on kovin vaikea asettua, vaikka keskittymishäiriöstä kärsin itsekin, ylivilkkauteen on mahdotonta samaistua.

Olkoon tämä siis anteeksipyyntö provokatiivisesta kirjoitusasusta. Toivottavasti lääkettä saadaan pian maahan, vaikka toive-ajattelultahan tuo tuntuu, jos apteekista tulee eioota.

^Sori et sulle siit vittuilin, tääl niin monet vihjailee et ku on ihan amfetamiinia et sen takia ois jotain eroa. Todellisuudes Concerta tuntuu enemmän pääs, mut ite ku tahdon vain et lääke toimii huomaamattomast eikä siit saa mitään ylimääräsiä “oloja”. Mulle ne olot ei ole kummassakaan lääkkeessä positiiviset jos otan enemmän ku on määrätty, mut osalle ihmisistä on. Mut pakko se on nyt pärjätä joko kokonaan ilman tai sit Concertoilla. Laitoin kyl viestiä sinne Englantiin ja lääkelaitokselle…

Olen samaa mieltä Malibun kanssa metyylifenidaatin ja dekstroamfetamiinin eroista. Metyylifenidaatti aiheuttaa juurikin tuollaiset sivuvaikutukset, mutta dekstroamfetamiini on paljon tasaisempi eikä aiheuta läheskään yhtä paljon inhoja sivuvaikutuksia.

Jokatapauksessa metyylifenidaattiin tässä nyt taas on taivuttava, kun uusimman tiedon mukaan Dexedrinea(deksamfetamiini) on saatavilla vasta viikolla 25!! :imp:

Toivottavasti vaan tipahtais huomenna postiluukusta lääkärin lupaama Equasym(metyylifenidaatti) resepti…
Saisi silloin asioitaan edes jonkinlaiseen järjestykseen, vaikka se metyylifenidaatti nyt dekstroamfetamiinia kehnompaa onkin ADHD:n hoidossa.

On nimittäin melkoinen saamattomuus, yleinen ahdistus, masennus ja väsymys ollut tässä päällä tämän
~3vko kestäneen stimulantti tauon aikana… :unamused:

EI PAHALLA MALIBU! Mut veä pirii, ni ei tarvi kitistä siel stn! :mrgreen:
Ja missä kuka?? :laughing:

NM: Olen itte ottanut nyt tuota Dexedrinee pari tabuu…

Pakko kuittaa malibulle et metyylifenidaatti ei ole amfetamiini johdannainen vaan ihan oma kemikaali.