C-hepatiitti sukupuoliyhdynnässä

Aloittelen seurustelua C-positiivisen kanssa, kumpikaan ei rännitä tällä hetkellä, mutta miten helposti se tarttuu sukupuoliteitse? Tiedän, että ei helposti, mutta tunteeko joku tapauksen, jossa olis tarttunut nimenomaan sukupuoliteitse? Miten todennäköistä se loppujenlopuksi on?

Vaikka todennäköisyys olisi vain pieni niin kannattaako silti riskeerata ja mahdollistaa taudin tartunta? Tauti joka ei koskaan parane ja on riesana ihan hautaan asti. Ainakaan minä en riskeeraisi muutaman minuutin nautininnon takia :open_mouth:

öhöm.

ensinnäkin c-hepatiitti ei ole mitenkään poikkeuksetta ikuinen.
yli 50% c-hepatiiteista “lähtee itsestään pois”, eli koteloituu. tämä tapahtuu yleensä n. 3-5 vuoden sisällä tartunnan saamisesta.

kaikki eivät sitä edes tiedä, mutta c-hepatiittiin ON myös olemassa lääkehoito. se hoito on vaan niin kallista, ettei sen olemassa olosta kaikille tartunnan saaneille välttämättä edes mainita. mikäli pääsee klinikan/terveyskeskuksen tms kautta c-hepatiitti hoitoon, pitää yleensä olla antanu puhtaat seulat jotain parin vuoden ajan, ennenku edes pääsee siihen jonoon.

mutta tuosta seksistä ja c-hepatiitista.
siis todennäköisyyshän ON todella todella pieni. tyyliin sen voi saada helpommin vaikka kaverin hammasharjasta, jos molemmilla harjatessa sattuu tulemaan verta ikenistä, molemmilla on ientulehdus tms.

mun on kyl pakko myöntää, etten kyllä ikinä oo kuullu et kukaan tuttu olis Ceetä seksiä harrastamalla saanu. Olipa tuossa aikoinaan yksi tapauskin, ku oltiin ihan varmoja, että yhdellä pojalla on Cee, ja sithän sen tyttöystäväki meni paniikkiin, ku ne oli kuitenki harrastanu monta kuukautta ‘ei-niin-suojattua’ seksiä, mitäs jos silläkin on se vitun Cee?! testeissä kävi, ja puhtaat oli.
itsekin olen muutaman kerran harrastanut suojaamatonta seksiä ihmisten kanssa joilla on Cee, ja edelleen olen puhdas.

Kerran oli niinkin, ettei yks poika ei ollu kertonu et sillä on Cee, ja silti anto muiden (siis puhtaiden) lyödä sen värkeillä. loppupeleissä ku se juttu selvis, koko porukka oli ihan vitun paniikissa, koska hokattiin, että aina joku oli kuitenki lyöny jonkun kans samoilla värkeillä, joka oli lyöny jonkun kans samoilla värkeillä, joka oli lyöny sen pojan värkeillä. eli siis oltiin ihan varmoja, että kaikilla meillä on Cee, mutta sit loppupeleissä ei kuitenkaan onneks ollu tarttunu keneenkään…

mutta tostakin porukasta joka sillon kiros tota juttua, on sit taas tällä hetkellä about kaikilla muilla, paitsi mulla itsellä, tuo suruisen kuuluisa Cee… Tällä hetkellä kyllä tosi suurella osalla tutuista (siis IV-käyttävistä tutuista) on Cee, että ei voi kun vaan ihmetellä sitä, että miten mä voin viä olla puhdas. ei sillä että olis likasilla värkeillä pahemmin hakannu, mutta silti.

no niin siis, pointtina oli, että ei se kyllä kovin helposti seksissä tartu, mutta ne yhden suhteet miljoonaan toimii molemmin päin.
eli kyllähän sitä vitun paska säkä voi käydä kelle vaan - yhden suhde miljoonaan…
ja onks se sit niin kauheen vaikeeta vaan käyttää sitä kortsua? (itseasiassa ON! mä tiän… :wink: ) mut tuskin kuitenka ajattelitte heti ruveta hankkiin lapsia…? noh, hintavakshan tuo äkkiä tulee, mut nussikaa sit vaikka vähän harvemmin tai jotain… :stuck_out_tongue:

nojoo noniin.

“itsekin olen muutaman kerran harrastanut suojaamatonta seksiä ihmisten kanssa joilla on Cee” @beyootch

Ei todellakaan siis pahalla! Mutta! Oletko ollut tietoinen sillon kun olet alkanut harastamaan seksiä, siitä että sillä pojalla on c-hepatiitti? (oletan sun olevan muija) On meinaan v*tun idioottimaista tehdä noin! :cry:

Muutaman minuutin ‘nautinto’ (jos jätkä edes osas hommansa) ja pahimmassa ääritapauksessa sulla olis nyt C-hepatiitti sen muutaman minsan nautinnon takia. Sama taitanee olla piikeissä, tiedetään että niissä voi/on C-hepatiitti, ja silti niitä käytetään. Ymmärrän jos elämä on jo siinä mallissa et millään ei ole mitään väliä niin samapa tuo sitten onkin.

beyootch- et vaan vaikuta siltä et sun elämäs ois täyttä helvettiä vaikka paljon huumeita käytätkin (tän olen saanu teksteistäs ymmärtää)

Jos sulla yhtään on itsesuojeluvaistoa, niin tulevaisuudessa hoidat seksi asiat toisten ihmisten kanssa, joilla ei C-hepatiittia ole…

Ei muuta…

Ällistytti vaan että olisit tehnyt jotain noinkin tyhmää. Idioottimaisempaa siitä tekee, että olet TIENNY POJAN/MIEHEN KANTAVAN SITÄ… :open_mouth: :open_mouth:

P.S. älä ota beyootch ittees tätä kun en tarkota mitään pahaa sulle todellakaan… :slight_smile:

No teillä sitä ei kovin usein harrasteta, kun muutama minuutti vaan mennyt seurustelusta seksiin. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Mutta asiaan. En minäkään tiedä yhtään tapausta jossa seksin välityksellä olisi tarttunut. Sisätautien polilta kun kysynyt niin eivätpä ole lääkäritkään kuulleet tapauksista, mutta lukeneet ovat. Itse asuin avoliitossa joitain vuosia ja otimme tietoisen riskin silloisen avovaimoni kanssa. Kohtalaisen railakkaissakaan meiningeissä ei tartuntaa tullut. Kohta kymmenen vuotta olen harrastellut ja kertonut mieltymyksetäni ilman suojaa, kertonut että c löytyy ja aina on päässyt paljaalle ja koskaan ei ole tarttunut. Jos olet jonkin sortin fetisti, niin suosittelen varovaisuutta esim; ruoskinta, ei välttämättä kannata heti samalla roiskia menemään toista, mutta kahdellahan tästä selviää :sunglasses: . Yleisesti ottaen ei ihan hirveästi kannata levitellä tietoja sairaudestaan. Joissain paikoissa voi vastaanotto olla kylmä! Ja edelleenkään en kyllä ole kuullut että niin sanotusti kokonaan paranisi c hepiksestä. Ainakaan interferoni hoito ei tätä tee. Siis niin että ei olisi esim tartunta vaaraa ollenkaan, mutta jos jollain on parempaa tietoa, niin mielelläni ottaisin selvää. Kuulopuheet ei sinänsä kiinnosta. Vaikka mielummin nettisivuja, kirjallisuutta tai paikkoja joista voipi kysäistä.

Tämäkin on lentävä lekenda. Näin on kyllä sanottu monelle. Itse olen kuullut version; vuosi puhtaita seuloja, niin sitten pääset. Tosin tämä sotii suomenlakeja vastaan. Joten laki on puolellasi käsittääkseni, jos hoitoa sairauteesi kaipaat, eikö uusin hoitotakuu lakikin anna köyttä vaan puolivuotta. Joka tapauksessa useita tiedän jotka ovat aloittaneet feroni hoidon ilman mitään seuloja itseni mukaan lukien. Kävelin sisätautien polille ja kerroin mistä kanakusee. Aika lääkärille ja haastattelu, sovittiin hoidon aloittamis ajankohta, jossa katsottiin esittely video feronista ja pistämisestä. Siihen aikaan kun kyniä ei saanut feronilla vaa piti spikuilla pistellä. Luulen etä olin kyllä pistänyt enemmän kuin kyseinen harjoittelija on pistänyt vieläkään :laughing: . No joka tapauksessa ei ollut mitenkää sairaan vaikeaa aloittaa kyseistä hoitoa ja sain sitä pyydettäessä.

EN. koska ei ollut ollut poika itsekään vielä tietoinen…

edit

kiitos linkistä!! Taidankin liittyä listoille.

Täältäkään en noin NOPSASTI katsottuna löytänyt mitään faktaa siitä että parantua voisi. Krooniseen c-hebikseen oleva feroni hoito ei tarkoita sitä että koko paska poistuu, vaan sitä että ei ole enää krooninen siis ei aiheuta akuutteja ongelmia. Tosin tämäkään hoito ei ole varma. Itse kävin kaksi hoitoa läpi. Eka pelkkä feroni ja sitten feroni+ööö en nyt muista lisälääkkeen nimeä joka tehosti feronin vaikutusta. Tuohon aikaan ainakin oli niin että jos toinenkaan hoito ei tepsi niin se on voi voi.

edit

Siis idiootit! Vitun alxit ja thisnutyt: jos ette tiedä c-hepatiitin tartuntatavoista, niin älkää tulko tänne jakamaan väärää tietoa ja pelottelemaan.

Olen elänyt c-hepatiitin omaavan ihmisen kanssa puolitoista vuotta ja Vinkissä lääkäri printtasi minulle ohjeet ja tiedot siitä, miten c-hepatiitti tarttuu ja kuinka todennäköisesti sukupuoliteitse. No, ensinnäkin se vaatisi molemmilla olevan avohaavan sukupuolielimissä, että se voisi tarttua. Toiseksi maailmanlaajuinen lääkäriliitto on laittanut suojaussuositukset c-hepatiittipotilaiden kanssa ja suhteessa olevan EI TARVITSE käyttää kondomia, tartuntariski on minimaalinen.
Me emme käytä kondomia, minulla ei edelleenkään ole tartuntaa, mutta emme myöskään harrasta mitään “avoviiltoja alapäässä-seksiä”.

Jos on ihmisen kanssa, josta ei varmasti tiedä, mitä mahtaa kantaa, niin kondomi ilman muuta, mutta jos tietää, että c-hepatiitti, niin ei tarvitse, mutta eihän se kortsu koskaan pahaakaan tee.
C-hepatiittia ei lasketa enää sukupuoliteitse tarttuvaksi taudiksi, koska se on joku promille se riski saada se sukupuoliteitse.
Testatkaa itsenne! Monilla on myös B-jos ovat eläneet huolettomasti ja se taasen tarttuu kuin takiainen, joten kortsu on ihan kätevä vehje ja pieni kooltaan, mahtuu kenen hyvänsä laukkuun tai taskuun.
t.KH

Ziontrain: minulle Vinkin lääkäri sanoi myös lukeneensa, että tartuntoja on joitakin ollut, kaikki Hollannissa. Siellä levinneisyys ja prostituutio aiheuttavat sen riskin, että tartunta sukupuoliteitse on paljon mahdollisempi ja sitäpaitsi jutuista ei voi ola täysin varma, että ne eivät ole esim. neulatartuntoja.
Asiallinen ja hyvä kommentti sulla kuitenkin.
t.KH

edit

kannattaa mielummin ottaa suoraan a-b-yhdistelmärokote, esim mulla on twinrix. sit ku on ne ekat piikit käyty ottaas, ni se on suunnilleen elinikänen…
vitun kallishan se olis, mutta klinikalta saa ilmaseks. :slight_smile:

Sori vaan kulltahamppi jos jotenkin osuin arkaan paikkaan tai loukkasin, mutta siis toi mitä sanoin aiemmin ei ollut tarkoitettu mitenkään pelotteluksi tai että kertoisin omista tiedoista tai tietämättömyyksistä. Se on vaan mun mielipide ja itse en tosiaan riskeerais jos satunnainen seksiseura kertois sairastavansa chepatiittia, loppuis varmaan se juttu siihen ainakin tietyiltä osin. Jos joku niin tekee niin sehän on jokaisen oma valinta. Ja edelleen mikään ei saa mun päätä kyllä tuossa asiassa kääntymään. En riskeerais vaikka mahdollisuus tartuntaan olisi vaikka promillen luokkaa ja parantuvuusprosentti vaikka 90%. Ehkä mä vaan oon ylivarovainen, mutta silti.

Normaalissa seksissä Cee EI TODELLAKAAN TARTU. Olin itse 5 vuotta sitten huolissani tartunnasta aloittaessani seurustelun Cee:tä sairastavan kaverin kanssa ja kyselin asiaa A-klinikalta ja päihdehoitopaikasta, jossa olin kuukauden. Oma hoitajani oli juuri käynyt alan seminaarissa, jossa oli julistettu toteen tieto, että C EI TARTU normaaliseksillä eikä tarvitse käyttää kondomia. Näin oma hoitajani sanoi minullekin ja vakuutti ettei tarvitse olla ollenkaan huolissaan. En oikein usko, että oma hoitajani ja oma lääkärini olisivat kaunistelleet asiaa minulle jollain tapaa vaan mieluummin sairaanhoitajat yms. pelottelevat ja suurentelevat olemattomiakin riskejä ja eivät ikinä kehottaisi harrastamaan seksiä vapain mielin Ceetä kantavan oman kullan kanssa. Joten olen harrastanut seksiä C:tä kantavan mieheni kanssa siitä asti vapain mielin eikä minulla ole edelleenkään tartuntaa! Enkä ole sitä edes ajatellut sen kerran jälkeen kun hoitohenkilökunta minua asiasta informoi. Ja A-klinikalla vakuutettiin että tauti ei voi tarttua minuun tavallisen sukupuoliyhteyden kautta.

Toiseksi: mieheni kävi 3 vuotta sitten interferonihoidon lävitse, joka oli ihan vitun rankkaa katsella vierestä. Mies,jonka kipukynnys tällaisissa asioissa on mielestäni koht korkea, oli täysin paskana lääkityksestä, mutta minun, itsensä ja mahdollisesti tulevien lapsiemme vuoksi hän kykeni suoritettaa feronikuurin loppuun. Eikä hänellä voi sanoa olevan sairautta enää. Se ei voi enää puhjeta uudestaan eikä se ole mitenkään koteloitunut häneen. Ceetä ei voi todeta olevan hänellä C-hepatiittitesteillä joita terveyskeskuksissa tehdään.

C-hepatiitin tarttuminen seksin kautta vaatii todellakin molemmille osapuolille avohaavat, tauti ei tartu sellaisestakaan jos toisella on joku pikku hankauma jossain limakalvolla. Kuten aiemmin joku totesi: riski saada Cee hammasharjoista on todellakin suurempi kuin TAVALLISEN SEKSIN kautta. Piste.

Jotenkin olin thisnuty rivien välistä lukevinani että halveksit jotenkin C-hepiä kantavia ihmisiä? Jessus, toivottavasti olen väärässä. Kaikki me ihmisiä ollaa, vikoinemme päivinemme, eikä tautia oikeestaan vikoihin voi jakaa.

Voisikohan joku pahainen selittää mitä on normaali seksi minä kun olen niin tyhmä etten tiedä. Siis sisään ulos ilman apuvälineitäkö? Kuuluuko nipistely normaaliin seksiin? No mites nännipuristimet? Mitenkäs pureminen? :open_mouth:

Huoment kaikil!!

Mää lui tätä trerii ja mul tul mielee yks vanha juttu ku mä kerra kuuli.

Äijät tuol toril kerra jutteliva yhrest hienost vanhast frouvast, ku pelkäs, et onk hän saanu semmotte hepatiitin. No, se men sit lääkäril ja kiertel ja kaartel, pläsi iha keltasena ja kysys mahtaak hänel ol ny semmone taut.

No, sit otettiin kokeet ja kylhä se hepatiit ol, mut frouva sanos, et ei hän kyl missää vierais oo käyny, eik ukol mittä oiret oo.

Frouva naam rupes sit jo vähän punottamaaki ja oli semmotten oranssin färine.

Sit hän kysys lääkärilt, et voik se saar vessas?

Lääkär sanos et voi,
mut kyl siel vessas piru vaikket nussi o !

Et sellasii jutui. Mahtaak ol koko juttu eres totta :unamused:

tervessii vaa

t.Zico

En mä heitä halveksu… Olen meinannu ite saada joskus ton niin sen takia voi olla ajatusmaailma c-hepatiittipotilaita kohtan pikkasen erilainen… Olen vihainen, ja olisin surullinen jos olisin sen paskan taudin saanu… :smiling_imp: