Onko kokemuksia? Itse en osaa sanoa miten toimii, kun joutuu syömään tällä hetkellä kohtalaisen useaa keskushermostoon vaikuttavaa tuotetta. Sinänsä mielenkiintoinen aine, koska on kuitenkin jonkun tason stimulantti. Onko kukaan hyötynyt tästä, tai huomannut mainittavan vaikutuksen?
[i]Bupropioni eli amfebutamoni, (markkinoidaan nimillä Zyban ja Voxra) on dopamiinin ja noradrenaliinin takaisinoton estäjä (NDRI), tupakoinnin lopettamiseen ja masennuksen hoitamiseen käytettävä lääke.
Kemialliselta nimeltään se on β-keto-3-kloori-N-tert-butyyliamfetamiini, eli substituoitu katinoni. Tämän takia lääke on miedohko psykostimulantti.
Bupropionin ensisijaisen farmakologisen vaikutuksen arvellaan tutkimuksien perusteella olevan dopamiinin ja noradrenaliinin vapauttaminen ja takaisinoton estäminen, sekä nikotinergisten asetyylikoliinireseptoreiden antagonismi. Lääketieteellisesti bupropioni on ei-trisyklinen masennuslääke, joka eroaa perustavanlaatuisella tavalla muista yleisesti määrätyistä antidepressanteista kuten selektiivisistä serotoniinin takaisinoton estäjistä.
Bupropionia käytetään masennuksen ja nikotiiniriippuvuuden lisäksi myös tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriöiden oireiden lääkitsemiseen. Vuonna 2005 julkaistussa kuuden viikon pituisessa lääketutkimuksessa 21 prosenttia potilaista hyötyi bupropionilääkityksestä. Bupropionista saattaa olla hyötyä metamfetamiiniriippuvuuden hoidossa henkilöillä, joiden metamfetamiinin käytön lähtötaso on matala.
Bupropionilla on jonkin verran väärinkäyttöpotentiaalia, koska sillä on lievästi crack-kokaiinin ja amfetamiinin kaltainen vaikutus, nuuskattuna tai suoneen pistettynä. (Depot-rakenteen hajotessa aine vapautuu nopeammin elimistöön mutta myös happamat sidosaineet vapautuvat ja aine esim. nenän limakalvoilla, lihaksessa tai haavassa on erittäin kivuliasta). Bupropionivalmisteiden-depottabletti murskattuna muuttuu syövyttäväksi ja näin ollen vaurioittaa vakavasti väärinkäytettynä kudoksia, sekä lisää kouristusten riskiä, jonka takia bupropionin väärinkäyttö on hengenvaarallista. Bupropionia sisältävissä valmisteissa sidosaineena käytetään muun muassa sitruunahappoa. Bupropionin suonensisäinen käyttö tuhoaa nopeasti pintalaskimot."[/i]
On kokemusta. Useammankin vuoden ajalta. On se haitattomin lääke sinänsä ollut, mutta ei se loppujenlopuksi auttanut masentuneisuuteen enää, joten lopetin, kun huomasin, että mun verenpainekin nousi. Ei se mihinkään ihan älyttömiin paineisiin noussut, mutta mulla on luonnostaan niin alhainen, että oli se nousu mun perus 80/60 paineesta 120/90 aika paljon. Vakavaa verenpaineen nousuahan se voi aiheuttaa, ois varmaan mun lukemat olleet aika hurjat, jos mulla olis alunalkaen olleet paineet “normaalit.” Toinen oli, että sydän oli ylikierroksilla koko ajan ja jouduin käyttämään beetasalpaajaa. Syke ilman Propralia oli 126 korkeimmillaan levossa.
Toinen “tyhmä” sivuvaikutus oli, että nauroin lähes kokoajan ja ihan kaikelle. Siis alkukuukaudet. Sellaisillekin asioille, jotka eivät oikeasti olisi naurattaneet, mutta kummasti sai revittyä huumoria kaikesta. Tosin antidepressantithan ei alkuunsa bipolle sovi välttämättä, niin luulen tuon naureskelun olleen sitä ajatuksenrientoa, josta bipon yhteydessä puhutaan. Se meni kyllä ohi, mutta aiheutti silti välillä noloja tilanteita.
Kahvia en sietänyt yhtään ylimääräistä ton tropin kanssa, mutta toisaalta se vei kahvihampaan kolotuksenkin pois.
Tämä siis, jos et väärinkäyttökokemuksia hae. No, on mulla siitäkin kokemusta vaikkakaan ei omakohtaista. Nähnyt vaan, miten karuja mustelmia ja palovammoja se tykitettynä tekee. Joo, siis kyllä se ihan normikäytössäkin tuntui ihan piriltä aluksi, mutta se vaikutus hävisi melko nopeasti. Paskan pirin kaltaista se oli, sellaista sättäämistä aiheuttavaa ja olin kait väliin tosi vihainenkin.
Kerran yksi aivan asioista pihalla ollut uskovainen lääkäri suositteli mulle alkoholi- ja nikotiiniriippuvuuden hoitoon Jeesuksen ja Pyhän Hengen lisäksi masennuslääkkeen vaihtamista bupropioniin. Ei tainnut tietää, että bupropionin aiheuttama kouristuskynnyksen lasku on vaarallista ihmiselle, jolla saattaa tulla alkoholin vieroitusoireita.
Lääkinnällisestä käytöstä tässä enemmän olenkin kiinnostunut. Tätä ei mielestäni voi käyttää turvallisesti viihde mielessä. Nasaalisesti vaarallista debot rakenteen takia luultavasti ja injektointi monestakin syystä ehdottomasti järjetöntä. Mitenköhän jos pureskelee tai murskaa niin hyödyttääköhän se missään mielessä?
Hauska juttu sinänsä, että tämän lääkkeen alkuperäinen tuote nimi on amfebutamoni, mutta nimi ilmeisesti muutettu, koska tuo nimike viittaa amfetamiinin selkeästi, niin myynnnissä ilmeni ongelmia iääkefirmalla.
Kemialliselta nimeltään se on β-keto-3-kloori-N-tert-butyyliamfetamiini, eli substituoitu katinoni. Tämän takia lääke on miedohko psykostimulantti. Teoriassa kuulostaa ainakin potentiaaliselta.
Oletteko huomanneet piristymistä? Voisi olettaa olevan khatin, efedriinin ja kofeiinin tyylistä lievää stimulaatiota.
^ Tosta murskaamisesta en voi kommentoida, saattaapi sensuuri iskeä. Mutta vaarallista se on, koska bupropionihan on erittäin potentiaalinen kouristelun aiheuttaja, eikä sitä ole tarkoitettu murskattavaksi. (Eikä sen puoleen tietty rännättäväksikään tai muuhun kuin nielemiseen sellaisenaan. ) Murskaamalla kun sen vaikutus voimistuu, niin kouristustenkin riski kasvaa, kun ainetta vapautuu liian nopeaan tahtiin elimistöön.
Huomasin mä joo piristymistä pari ekaa kuukautta. Mutta tosiaan, kuten sanottu, tosiasiassahan tuo on pirijohdannainen, niin totta kai toleranssi kasvaa ja piristävä vaikutus häviää.
^ Ymmärrän eri leptien kombotuksen tilanteissa, joissa on kyseessä oikeasti psykoottinen tapaus, eli tyyliin: risperidoni peruslääkityksenä ja ketiapiini iltaisin unta antamaan. Mielipidelääkkeissä ymmärrän kombon: jokin SSRI-/SNRI-lääke(Tai vaikka tuo Voxra) varsinaiseksi mielipidelääkkeeksi ja iltaisin mirtatsapiini pienellä annoksella unilääkkeeksi. Muuten en tajua, mitä järkeä on kahden eri mielipidelääkkeen yhteiskäytössä, mutta mä en henk.koht. tajua mielipidelääkkeitä yleensäkään, koska tulen niistä aivan hulluksi :mrgreen: .
Useamman eri benzon päällekkäin määräys ei muakaan haittaa sitten tippaakaan . Mulla on respalla neljää eri sorttia, eli Rivatril, Diapam, Insomin ja Tenox. En minä noista säännöllisesti tarvitse, kuin Rivatrilia, mutta ei niitä silti yhtään liikaa ole, enkä taatusti ryhdy asiasta valittamaan :mrgreen: .
Mutta jos se ajatteli, ettei sun tee enää koskaan mieli juoda viinaa, kunhan vain vedät bupropionia? Mulla ei kyseisestä lääkkeestä kokemusta ole, mutta tunnen useammankin ihmisen, joilla tuo on/on ollut käytössä, eikä se pahemmin ole tuntunut viinan, tupakan tai minkään muunkaan himoa suitsivan. Ihan hyvänä mielipidelääkkeenä noin muutoin toimii niillä, joilla toimii. Mä myös pelkäisin kouristuskohtauksia krapulassa ja ihan tosissani pelkäisinkin, jos tuota käyttäisin. Joskus aikoinani sain aivan kammottavan viinakrampin ja silloin ei ollut edes vaikuttamassa mitään kouristuskynnystä laskevaa roipetta, ihan silkka helvetillinen krapula parin viikon putken päätteeksi riitti moisen laukaisemaan.
Tuntuu, että tämä jää opioidien alle, mutta uskaltaisiko sanoa tämän kuukauden käytön jälkeen mielen olevan virkeämpi. Ehkä jotain välitöntä vaikutusta myös kun otan sen maksimi annostuksen aamulla.
^ No ei kyllä jää, jos jostain kodeiinistä/Tramalista on kyse. Oksikodonista en tiedä, siitä ainakin kirjoittelit. Oksikodonikin metaboloituu samaa reittiä, mutta onhan se sen verran voimakas, ettei sen teho varmaan kokonaan häviä. Käytin mäkin Tramalia Voxran kanssa, niin ei se kyllä jäänyt mitenkään peittoon se Voxran vaikutus. Tramal tuntui ehkä hitusen vähemmän huumaavalta, vaikkakaan ei koko tehoaan menettänyt. Yksilöllisiä juttuja tosin, mikä kelläkin vaikuttaa ja miten.
Oksikodonista tosiaan on kyse ja myös lyricasta. Näitä kumpaakin joudun käyttämään joka päivä suht isoilla annoksilla, niin voxra on kuitenkin aika mieto stimulantti, stimulaatiota ja piristymistä ei tunnu kuin ehkä hieman.
Varmasti mulla tuntuisi vaikutus selvemmin, jos ei mitään ainakaan noista lääkkeistä olisi käytössä. Stimulantti herkkä kun olen.
Mä en oikein ole lääkäreiden ehdottamia lääkkeitä ottanut vastaan, ellei ole hyvä tarjous. Melkein kaikki lääkkeet mitä mulla on käytössä on mun itse ehdottamia. Monet lääkärit tuntuvat ainakin julkisella puolella olevan ihan pihalla mitä määräävät. Kannattaa itse ottaa selvää niistä mitä käyttää tai tarvitsee. Toki kannattaa lääkärinkin kanssa jutella, jos tietää, tai tuntee tosi pätevän lääkärin.
^ Jos sä olet stimuherkkä, niin luulisi Voxran nimenomaan toimivan ja blokkaavan tota oksikodonia. Sen kun pitäis estää sen metabolia jossain määrin sen aktiiviseksi muodoksi eli oksimorfoniksi. Tietty en tiedä sun annostustasi siinä saati Lyricassa, ja oksikodonilla on toisiakin metaboliareittejä kun vain toi CYP2D6. Sen pitäis olla nimenomaan niin päin, että Voxra estää noita toimimasta, eikä toisinpäin. Sen verran mitä minä tästä aiheesta tiedän. Hilbert varmaan tietää enemmän ja tarkemmin ja, että olenko tyystin väärässä?
Toimiiko sulla kahvi btw noiden kanssa, mietin vaan jos se kumminkin stimuloi niin luulis, että Voxrakin? Voihan olla, että Voxra ei vaan sua piristä, jotkut valittaa että se väsyttää.
^ Tuota noin, useimpien tutkimusten mukaan oksikodoni pystyy sellaisenaankin aktivoimaan opioidireseptoreja eikä sen tarvitse ensin muuttua oksimorfoniksi. Tilanne on siis erilainen kuin kodeiinin kohdalla, jonka täytyy muuttua morfiiniksi ja kodeiini-6-glukuronidiksi ennen kuin se alkaa vaikuttamaan. Ei noi masennuslääkkeet täysin blokkaa kodeiinin vaikutusta, vaikka ne estävätkin CYP2D6-entsyymiä, itse ainakin sain melkoiset kuosit helmikuun alussa kombottamalla 300mg Lyricaa ja 200mg kodeiinia, siitä huolimatta että suurehko SSRI-annoskin oli alla.
^ Ok, en ole tohon oksikodoniin perehtynyt. kiitos tieteellisemmästä infosta. Taitaa olla aika lailla pitkälti kuitenkin yksilöllistä, miten toimii vai toimiiko. Mun mielestä kodeiinin vaikutus oli todella heikko Voxran kanssa. Tramalista Voxra ei täysin poistanut päihdyttävää tunnetta, mutta kivunlievitys oli heikompaa.
Tuossahan pysyy hyvin balanssissa, kun Voxra herättää ja piristää aamuisin, saattaa viedä ruokahalua tai ainakin makeannälkää joiltain ihmisiltä ja mirtatsapiini sitten illalla nukuttaa ja pistää mässäilemään :mrgreen: . Toisen lääkkeen sivuvaikutus kumotaan toisella lääkkeellä ja päinvastoin. Mä itse olen kyllä helvetin paljon tasapainoisempi, kun en käytä mitään hullunpillereitä. Monet on tullut kokeiltua ja aina vain meni pää pahemmin sekaisin ja muutenkin vointi huononi. No, benzoja pitää käyttää, koska riippuvuus on sitä luokkaa, että pitävät mut “normaalina”, eli vieroitusoireita tässä lähinnä lääkitään. Neuroleptit ovat olleet kohdallani erittäin tarpeellisia silloin, kun olen ollut pahoissa psykooseissa, mutta en mä niitä alvariinsa tarvitse, eli kun psykoosi on ohitse, voi lopettaa lääkityksenkin, eikä se psykoosi siitä suinkaan heti uusi. Moni lekuri on kyllä ollut sitä mieltä, että mun pitäisi syödä leptejä jatkuvasti, mutta onneksi tällä nykyisellä on jokin järki päässään.
Mielipidelääkkeet eivät blokanneet mulla kodeiinin kivunlievitysvaikutusta, mutta päähän menevän vaikutuksen kyllä. Oksikodoni toimi varsin mainiosti mielipidelääkkeiden kanssakin ja oli itse asiassa vain hyvä juttu siinä kombossa, kun sai itsensä vähän normaalimmaksi, rauhallisemmaksi ja parempivointiseksi sen SSRI-myrkytyksen keskellä :mrgreen: .