Bupropioni (Voxra, Zyban)

Mulla tää voxra ei tunnu toimivan niinkuin pitäis. Olen vaan edelleenkin todella saamaton eikä mikään huvita. Tällä hetkellä menee 50mg sertraliiniä ja 300mg voxra. Korvaushoidon lopetin 3kk sitten “onnistuneesti” eli olin kaksvuotta ollu kuivilla ja käyttäny vain lääkkeitäni “oikein” ja antanu vain puhtaita seuloja. Lopetin korvaushoidon kun koin etten enää tarvii sitä kun ei ollu enää mitään mielitekoja päihteisiin. Mulla siis taustalla n.10 vuotta rajua sekakäyttöä josta n.5vuotta vedin kaiken hihaan :confused: Aloitin siis tän voxran tossa 3 viikkoa sitten ja petyin kovasti kun ei se mun toiminta kykyyn vaikuttanut :cry: En sitten tiiä oonko pilannu järjettömällä pirin, opiaattien ja bentojen käytöllä lopullisesti hermostoni ja aivoni kun ennen olin todella aikaansaava ja tykkäsin touhuta kaikenlaista ja harrastaa ja olin sosiaalinen. Nyt en saa mitään aikaiseksi eikä mikään enää kiinnosta paitti sängyllä makaaminen :open_mouth: Mulla oli kovat odotukset tästä voxrasta et se auttais mut siitä tuli aluks lähinnä sellainen olo kuin olis kolmatta/neljättä päivää vetäny piriä ja valvonu ja sitte on sellainen seinään tuijotus olo ja vähäinenki liikkuminen hengästyttää, tiedätte varmaan mitä fiilistä tarkotan. Nyt se ei enää vaikuta tollakaan tapaa… :imp:

En usko että olet onnistunut pilaamaan elimistöäsi. Sertraliini ainakin yhden tuttuni mukaan vetää olon vetämättömäksi ja hän täten ottaakin sen vasta illalla.

Ehkä sulla on ollut niin suuret odotukset noiden lääkkeiden suhteen, että sekin tekee olon huonoksi kun ne eivät olekaan muuttaneet elämässä juuri mitään. Masennukseltahan tuo kuulostaa, että et jaksa touhuta ja siltä että lääkitys ei ole kohdallaan tai välttämättä sulle juuri se sopiva. Lisäksi tohon varmasti vaikuttaa toi korvaushoidon lopetuskin, vaikka himoja ei enää ollut, niin kyllähän sillä pienelläkin annoksella on kenties? ollut mielialaan kohdistuva vaikutus. Mä luulen, että sä tarvitset aikaa ja mahdollisesti lääkkeiden vaihtoa. Nuo masennuslääkkeet kun eivät loppujen lopuksi kaikkia edes auta juuri lainkaan.

Toivottelen voimia ja jaksamista kuitenkin! Sun kannattaisi ottaa yhteyttä myös lääkäriisi, moni saa pettyä masennuslääkkeisiin ja niitä voidaan joutua etsimään ja kokeilemaan monta ennen kuin sopiva löytyy. Aina ei tosiaan edes varsinaisesti sopivaa tai riittävästi auttavaa lääkettä löydy. Lisäksi toi sertraliiniannos nyt on aivan minimaalinen, että se tuskin auttaisi ketään. Kai lääkäri on ajatellut että pelkkä Voxra riittää kantamaan.

Mutta sydämestäni toivotan voimia taistoosi.

No joo kyl tää varmaan masennus on… tarvii varmaan vähän fixata mun lääkitystä lääkärin kanssa. Just sovinki psykologini kanssa et se varaa mulle psykiatrilta ajan ni katotaa tätä lääkityst. Ja juu voihan se tosiaa vaikuttaa ku mulla oli korvaushoitoannos 2vuotta se 16mg suboxone ja sit puol vuotta laskevin annoksin et sain lopetettuu sen… :unamused:

Ja muuten, toi voxra on todella vaarallista iv.nä! Tällä bupropionilla on kudoksia tuhoava vaikutus ja se ei vain supista suonia vaan suoraan syövyttää ne. Pistoskohtiin voi tulla pahoja mätiviä kudosvaurioita.

Hyvä että tota lääkitystä uudelleen mietitään, toivotaan että saat paremman avun lääkkeitä vaihtamalla. Ainahan noiden kanssa saa odotella sitä vaikutusta ja annosta joudutaan nostamaan useissa erissä monesti. Silti jos tuo nyt olisi ollut sulle juuri se oikea lääkitys, niin olisi kolmessa viikossa nyt pitänyt todennäköisesti jotain positiivista tapahtua. Jos jaksat niin kerro miten jatkossa sitten lähtee sujumaan ja toimiiko joku toinen lääke paremmin. <3

Totta. Bubropioni on erittäin vaarallista iv:nä, joten älkää helvetti sentään edes ajatelko tämän aineen hihaan lyöntiä Tyhmyydestä kyllä sakoitetaan isolla kädellä.

Olen itse käyttänyt tätä reilu kuukauden 300mg/vrk, mutta on niin paljon elämäntilanteessa meneillään etten osaa sanoa juuri mitään toimiiko vai ei. Ehkä sen huomaisi vasta kun tän lopettaisi.

Veikkaan että sulla vaatii vielä paljon totuttelua elämään ilman korvaushoitoa. Nämä on pitkiä prosesseja. Kannattaa vähän tunnustella tilannetta ihan rauhassa.

Itse oon käyttänyt Voxraa 300 mg annostuksella tämän vuoden alusta asti. Aiheutti alussa pari tajuttomuus-kouristuskohtausta, sänkyyn kusemista jne. Epilepsiakohtausten riski oli suurempi, kun käytössä oli silloin lisäksi 5 mg Temestaa päivittäin.

Mitään kiksejä tai oloja en ole saanut, mutta koen että masentuneisuus on vähän helpottanut, ja lääke vaikuttaa paremmalta kuin aiemmat masennuslääkkeet joita söin vuosikausia (venlafaksiini jne).

EDIT: Niin ja tuosta opiaattien ja Voxran käytöstä. Kyllä mä ainakin sain Panacodeista haluamani kivunlievitykset ja olot vaikka farmaseutit ja lääkärit muuta väitti. :smiling_imp:

Täh?! Eikös bentsodiatsepiinien pitäisi nimenomaan ehkäistä kouristuksia/nostaa kouristuskynnystä? Tietty, jos otit Temestaa vähän miten sattuu, niin silloin tuo on jokseenkin ymmärrettävää, koska se on sen verran lyhytvaikutteista, että pitoisuuden sahaaminen saattaa edesauttaa kouristelua. Muutenkin lopratsepaami on suht paska kouristusten ehkäisybenzo vs. Rivatril tai Diapam, mutta parempi toki sekin, kuin ei benzoa lainkaan :confused: .

Niin pitäis. Lääkäri selitti että bentsojen käyttö tai esim. vieroitus tai juuri niiden lopettaminen edesauttaa tajuttomuus-kouristuskohtauksia. Vähän paradoksaalista kyllä, mutta siitä on maininta myös Voxran käyttöohjeessa. :confused:

Nostanpa vanhaa lankaa.

Itse aloitin tän viime viikolla. Päädyttiin lääkärin kanssa siihen yhteisymmärrykseen, että mun kannattais jotain lääkettä kenties syödä vielä. Venlafaksiinin siis lopettelin joku aika sitten. Sen jälkeen jaksaminen on heikentynyt jossain määrin ja jännittäminen sosiaalisissa tilanteissa mennyt takapakkia hieman.

En ole vielä huomannut merkittävää vaikutusta ainakaan vielä, tosin meni flunssassa ja kuumeessa viikonloppu ja alkuviikko.

Joku sanoi, että lievästi pirimäiset olot on olleet aloittaessa lääkitystä. Mullahan venlafaksiini potki aluksi kunnolla persuksille ja tuli siivottua ja ulkoiltua ja käytyä tutuilla kahvittelemassa jne. En ole mitään vastaavaa vaikutusta huomannut toistaiseksi. Toisaalta flunssassa ei muutenkaan jaksa yleensä kuin maata sohvalla ja lipittää teetä, niin vaikea sanoa…

Tavallaan sellaista energiaa ja jaksamista tällä haetaankin, kun meinaa olla potku vähissä koulupäivän jälkeen. En sinällään koe koulunkäyntiä kauhean raskaaksi, vaikka onhan se muutos.

Tuntuu, että pitäis jotain muutakin tehdä, mutta loppujen lopuksi illat menee istuskellessa koneella. Kämpän siivous tuntuu välillä ylitsepääsemättömän vaikealta jne. Ja pitäis keksiä ja jaksaa yrittää erilaisia juttuja, joista vois saada elämään jotain sisältöä ja mielihyvää, ettei tarvis taas alkaa ryyppäämään, kun mikään muu ei anna iloa. Olen varmaan vaan aivan saatanan laiska ja kaiken aloittaminen tuntuu aina niin vaikealta.

Yleensähän mielialalääkkeistä sanotaan, että vaikutuksia saa odotella kuukaudenkin päivät. Onko muilla vaikutus ilmaantunut vasta pidemmän käytön jälkeen?

Arkkis, mistä tuo vihasi tietynvärisiä ihmisiä kohtaan kumpuaa? En oikein koskaan saanut järkevää vastausta, vai onko nuo jutut kuitattavissa hullun höpinöiksi? Itse toki vastustan tiettyjä asioita ja ilmiöitä, mutta ei niillä ole ihonvärin tai rodun kanssa tekemistä.

Hävisköhän tästä Arkkiksen viesti välistä vai mitäs :smiley:

^Taisi hävitä. Yllätys sinänsä.

Edelleen haluaisin kuulla, miksi artisti hekumoi tiettyjen ihmisryhmien uunittamisella jne. Huonoa huumoria vai onko päässä todella noin pahasti jotain vialla.

Ehkä minä olen sitten tiukkapipo, mutta en vaan jaksa nähdä mitään koomista elävän ihmisen murhaamisessa.

Moikka!

Mä en kyllä mitään pirimäisiä oloja ole lääkkeestä saanut. Mulla tää on essitalopraamin lisänä juuri aktivoimaan vähän. Noin 2-3 viikkoa tätä syötyäni mielialani parani kyllä tän lääkityksen kanssa. Kokeiltiin nostaa 300 mg:n asti, mutta se annos oli liian suuri. Jotenkin tuli liian rauhaton olo, joten laskettiin takas 150 mg:n vrk:ssa ja se on mulle sopiva annos.

Hyvä muistaa, että kannattaa juoda aika paljon tän lääkityksen kanssa (siis vettä), koska mulla ainakin lääkitys kuivattaa elimistöä. Eli vatsa voi mennä kovaksi jne. Tätähän Zyban nimellä ilman kelakorvausta käytetään tupakasta vieroitukseen. Mä olin muutenikin vähentänyt tupakointia, mutta tän lääkityksen “hyvänä haittavaikutuksena” oli, että yksinkertaisesti kuin huomaamatta lopetin tupakan polton kokonaan. Se vaan maistui ihan paskalta, eikä enää jostain syystä tehnyt mieli röökiä. Ihan hyvä juttu, koska olin polttanut yli 20 vuotta. :smiley:

Moi Lucre,

Itselläni nyt pelkkä 150mg tätä käytössä, mutta lääkäri jo viimeksi höpötteli jotain, että joskus saatetaan yhdistellä lääkkeitä, esim. tätä ja SSRI:tä. En mä tiedä oikeen, kun ei mulla semmosta “kaikki on perseestä ja haluan kuolla” -masennusta nykyään enää niin paljon ole, toisin kuin joskus. Lähinnä vaan motivaation tai jaksamisen puutetta tehdä kauheasti mitään ylimääräistä. Vielä jokin aika sitten jakso vähän enemmän

Ei yhtään haittaisi, jos auttaisi pääsemään eroon tupakasta. Itsekin olen käytännössä koko aikuisikäni polttanut ja olen lopettamista harkinnut, mutta sen verran se rauhoittaa, etten ole oikeastaan kunnolla edes yrittänyt pitkään aikaan.

Mulla kyllä tosiaan vei n. 2-3 viikkoa, ennen kun huomasin lääkkeen mieliala vaikutuksen. Miten kauan sä olet sitä nyt käyttänyt? Kyllä toi monilla toimii ihan tollasenaan aktivoivana masennuslääkkeenä, eli musta siihen on sikäli turha yhdistää SSRI:tä, jos mieliala on kohtalainen eikä oikeastaan masentunut.

Lähinnä noi kombot lääkityksissä, tuntuu oman kokemuksen mukaan olevan käytössä vakavassa masennuksessa. Tai mulle ainakin psykiatri alkoi kombottamaan noita lääkkeitä vasta pahemmissa jaksoissa, ei vielä keskivaikeassa masennuksessa, kun pärjäsin SSRI:llä kuitenkin.

Mä siis silloin tällöin, ehkä kerran 2 viikossa olen toisinaan “yrittänyt” polttaa tupakan. Musta tuntuu että se maistuu homeelle suussa. Se on sellasta että otan jonkun muutaman hatsin ja totean, että tää maistuu ihan perseelle ja heitän röökin menemään. Mä lääkityksen alkuvaiheessa luulin, että leipä mitä olin syönyt oli ollut homeessa. Myöhemmin huomasin, että se makuhäiriö tulikin siitä röökin ja lääkityksen yhdistelmästä.

Tosin mun ystävällä on sama lääkitys, eikä se huomaa mitään. Polttaa kuten ennen, eikä sillä ole mitään makuhäiriöitä. Kaikki on niin yksilöllistä.

Vasta noin viikko sitten aloitin, joten en kovin kauaa vielä. Ei mulla seuraava lääkäriaikakaan ihan pian ole, että ehtiihän tässä tunnustella.

Siis hävis? Miten se on mahdollista kun jos haluaa perua viestinsä on jätettävä vaikka tilalle näkymätön pilkku?

Jaa-a. Mutta kyllä siellä vaan oli jotain verenvuodatuksella fantasiointia :sunglasses:

Jaa, no taitaa olla taas syksy+talvi tosiaan tulossa ja alkaa ne laitokset ehkä kutsumaan :mrgreen: