Bentsot kielletään lähivuosina?

^ Mä olen tullut siihen tulokseen, että julkisen terveydenhuollon tarkoitus pitkälti taitaa olla syrjäytellä ihmisiä yhteiskunnan ulkopuolelle :mrgreen: . MT-puolella nyt ainakin, miksei myös somaattisella puolella, mutta siitä mulla on vähemmän kokemusta ja monesti olen saanut ihan hyvääkin palvelua/hoitoa siellä. Jos ei nyt puhuta mistään alunperinkin tyystin toivottomista tapauksista, eli ihan syntymähulluista, vaan esim. ihmisistä, jotka muuten ovat ihan pärjääviä ja työkykyisiä, mutta sattuu olemaan hieman tuota masennustaipumusta, niin on se musta aika kummaa, että kun menevät valittelemaan, että nyt on masennus päällä ja jotakin apua pitäisi saada, niin julkiselta työnnetään suunnilleen ensimmäisenä se Ketipinor-respa ja käsketään mennä kotiin syömään niitä. Millähän tavoin se auttaa masennukseen ja edistää ihmisen kuntoutumista, että se passivoituu täysin väärän lääkityksen tähden entistä pahemmin :unamused: ?. Ja sama juttu näiden univaikeuksien kanssa. Jos joku työelämässä oleva tarvitsee unilääkitystä siksi, että saisi yönsä nukuttua, jotta olisi seuraavana päivänä levännyt ja virkistynyt hoitaakseen työnsä, niin totta hemmetissä sille kannattaa määrätä “unilääkkeeksi” jokin neurolepti, joka vie kyllä tajun, mutta vaikuttaa vielä seuraavanakin, ja mahdollisesti sitä seuraavanakin, päivänä niin, ettei töihin lähdöstä tule mitään, saati, että siellä pitäisi saada jotakin aikaankin :unamused: :mrgreen: . Jokin kammottava huume-Tenox sen sijaan voisi olla oivallinen apu siihen, että unettomuudesta kärsivä ihminen saisi joskus nukuttua kunnon yöunet, olisi seuraavana aamuna levännyt ja skarppi ja näin pysyisi vähän elämänsyrjässä kiinni.

X

Voi hyvin olla, ettei ole psykiatria lainkaan (tai jos on niin ei aina paikalla ja todella ylityöllistetty) vaan yleislääkäri ja jos oikein paskasti käy niin se on erittäin bentsovastainen. Eli ainakin itsellä olisi ykkössuunnitelma välittömästi tilaamaan aikaa yksityiseltä ettei käy hassusti.

Ei siitä ole kuin 6-7 vuotta kun esim. Rivatrilit oli kuin karkkia eikä katetta ollut ilmennyt edes niille tuntemattomille silinteripäisille möröille siellä kannonkoloissa. Nyt ajat tiukkenee ja sähkörespat ilmestyy sekä yksityisetkin liittoutuu messiin ja jakaa tietonsa keskenään… Julkisen puolen pelinhengestä en tiedä tarkkaan mutta se nyt kuulostaa niin käsittämättömältä välillä, että en edes tiedä mitä kommentoida…

Osa yksityisistä psykiatristeistakin on ottanut sellaisen linjan, että suostuvat määräämään niitä vain apteekkisopimuksella ja käyttävät “bentsodiatsepiinien palkkiohoitomallia”, joka edellyttää hahmoilta huomattavaa kurinalaisuutta ja motivaatiota perimmäisten ongelmiensa ratkaisuun. Eli nappia tippuu vain jos suostuu käsittelemään niitä syitä perinpohjaisesti ja rehellisesti miksi niitä bentsoja ylipäätään napsitaan…

Kyllä niitä bentsoja ois ilmeisen helppo kehitellä uusiakin markkinoille. Jatkuvasti niistä ainakin ilmestyy jotain muuntoversioita, kun katselee huumausainelistojen päivityksiä. Siitä en osaa sanoa, että miten niitä muokkaillaan ja toimivatko alkuunsa edes niin kuin bentson “kuuluisi.” Enpä nimittäin ole testannut, enkä kyllä haluakaan. Olen mä jotain, öh… Flu-alkuista testannut, muttei ollut flunitratsepaami. Se ei ainakaan toiminut, tosin en mä ottanutkaan sitä paljoa, koska nykyään ei ole kiinnostusta nostella toleransseja turhaan noihin aineisiin.

Niin ja löytyyhän ulkomailta vaikka mitä bentsovalmisteita ihan laillisesta myynnistä, joita taasen ei ole Suomessa kaupan. Esim. tetratsepaami, bromatsepaami, haloksatsolaami, flunitratsepaami ja estatsolaami tulee mieleen äkkiseltään. Suomessa nyt vaan lääkepolitiikka on, mitä on, joten johtunee pitkälti siitä, miksei täällä ole markkinoilla mitään ihan järjetöntä valikoimaa bentsoja.

Mua muuten edelleen mietityttää, mitä sille tsaleplonille tapahtui. Yks päivä googlailin, josko se ois saanut myyntiluvan jollain toisella nimellä, mutta se on ilmeisesti mennyt kiellon taakse useammassakin maassa. Kiinnostaa, että miksi ? Käsittääkseni se ei eronnut mitenkään erityisen paljon tsopiklonista ja tsolpideemista.

^ Ehkä siinä tsaleplonissa on jokin ihan muu juttu, kuin väärinkäyttöpotentiaali, eli on paljastunut esim. maksatoksiseksi tai aiheuttaa jotakin muuta, vakavaa somaattista haittaa liian monella :confused: . Tai sitten tuo tekee liikaa sitä, että porukka sekoaa nukahtamislääkkeen otettuaan ja nousee touhuamaan kaikkea epämääräistä, mistä eivät jälkeenpäin mitään muista, mutta nukkuminen on jäänytkin sitten vähemmälle. Tuota siis ihan ilman minkäänlaista väärinkäyttötarkoitusta. Aiheuttavathan zolpideemi ja zopiklonikin tuota sekoilua/“unissakävelyä” porukalle, vaikka ihan kiltisti ottaisivat vain yhden napin ja painuisivat suoraan sänkyyn, ja jos tsaleploni aiheutti sitä lähes järjestäen, niin turha kai sellaista roipetta on nukahtamis-/unilääkkeenä käyttää.

X

Minulla meni ennen 12mg rivatril plussana tenox 40mg nytbenzo annos 5mg eivät epilepsiaan lisäävänä lääkkeenä muuhun lääkitykseen mutta huomaan kyllä henk kohti benzojen aiheuttamat sivu oireet muisti paskana toiv vielä pystyn lopettamaan benzot lopullisesti ilman kramppi riskiä,.

^^ Tietenkin joku yksityislääkäri voi olla benzovastainen ja jos kyseessä on vaikkapa silmälääkäri tai gynekologi, niin ei sen mitenkään järjestäen kuulu kirjoitellakaan respoja rauhoittaviin. Työterveyslääkärin toimenkuvaan tosin käsittääkseni kuuluu hoitaa vähän vaivaa, kuin vaivaa ja passittaa sitten jollekin spesialistille, jolleivat omat tiedot, taidot ja resurssit siellä työterveysklinikalla riitä. Kyllähän sitä joku voi kärsiä esim. juuri unettomuudesta, joka haittaa työntekoa ja siihen vaivaan olisi varsin yksinkertainen akuuttiapu kirjoittaa Tenoxia, Stilkkareita tmv., jollei pelkkä melatoniini auta. Ymmärrän kyllä, ettei ole työterveydessä kirjoittanut respaa jollekin kadulta sisään saapastelleelle random-sekakäyttäjälle, jos se on tosiaan vain päättänyt kokeilla onneaan ja ilmoittanut, että nyt tahdon lääkkeen X.

Työterveydestä saa ihan haitaksi asti Imovanea ja Tenoxia. Kun niillä olen Ketiapiinin lopetusta hoitanut, niin niistä sitten meinaa tulla uusi riesa.

Millaisesta riesasta puhut? Jos hieman tarkentaisit?

^/^^ Samaa mietin minä. Eihän se unihomma tietenkään heti korjaannu ketiapiinin lopetuksen jälkeen, vaan voi kestää hyvinkin pitkään. Imovanea ja Tenoxia kannattaa käyttää, jos niistä on apua, koska tarvitseehan ihmisen väliin nukkuakin. Jos tahtoo ehkäistä riippuvuutta ja toleranssin nousua, niin kannattaa pitää väliöitä, jolloin ei lääkettä ota, vaan nukkuu sitten huonommin, ja sitten ottaa taas lääkettä, kun tuntuu siltä, että unta pitää nyt oikeasti saada. Vai meinaatko, Syd, että sulla lähtee lapasesta, eli noita tulee napsittua ihan muutenkin, kuin vain välttämättömän unen saamiseksi :confused: ? Jos noin on, niin eihän niitä mikään pakko ole sieltä työterveydestä kilotolkulla hankkia :wink: . Pyydät vain pienimmät pakkauskoot, etkä alvariinsa uusi respoja, niin homma pysynee paremmin hanskassa, jos meinaa väärinkäytöksi mennä.

^ Entäs jos benzot on kielletty siellä eteläisen Euroopan maassakin?

Joo, jos meinaat niitä parin viikon(Ovatkohan nykyään niinkään pitkiä?) katkoja, niin eiväthän sellaiset auta benzovieroittautumiseen ensinkään. Siinähän ehtii vasta päästä kunnolla vieroitusoireiden makuun silloin, kun jo potkaistaan ovesta pihalle ja siinähän sitten olet ja taatusti menee koko vieroitus plörinäksi :unamused: :mrgreen: . Itse en ole ollut benzojen vuoksi koskaan katkolla, mutta noinhan niitä kuulemma pätkitään parissa viikossa ja sillä pitäisi pärjäillä, vaikka olisi kiskonut vuosikausia jättiannoksia. Mulla alkavat vieroitusoireet tuntua jossakin, jos olen ollut pari-kolme päivää täysin lääkkeittä, eivätkä siinä vaiheessakaan vielä kunnolla, kun noita pitkävaikutteisia käytän. Viidennen päivän kohdalla vasta alkaa helvetti repeillä ja vajaata viikkoa kauempaa en ole kyennyt benzoitta olemaan sen jälkeen, kun koukkuun jäin kauan sitten, koska olo menee niin sanoinkuvaamattoman kaameaksi ja hengenlähtö alkaa ihan tosissaan pelottaa :open_mouth: .

Kaks viikkoa olisi ollut mulla viime vuonna, lähin 8. päivän jälkeen kun edellisenä päivän oli vielä metadonia seulassa (vaikka olin jo pari viikkoa ennen katkoa vaihtanut bupreen ja ottanut vain 60mg annoksen päivää ennen katkoa) ja nukkuminen ei onnistunut Ketipinorillakaan (kun kusipäälääkäri ei muuta antanut, vaikka ilmoittautuessa Tenoxia lupailtiin) kuin yhden tunnin. Eli ei noista vitun katkoista ole hyötyä kuin juopoille ja vähemmässä määrin subunisteille, sitten kun tulee joku joka on vetänyt pitkään isoja annoksia täysagonistiopioideita (tai tässä tapauksessa bentsoja) ei niitä osata hoitaa oikein kuin tyyliin Järvenpäässä jos sielläkään.

Kun olin toissa kesänä Järvenpäässä hoidossa, yksi pääasiallisista juttukavereistani siellä oli eräs entinen merimies joka oli ollut 23 vuotta riippuvainen bentsoista ja alkoholista ja kotona oli viime vuosina kulunut 6mg rivaa/vrk. Järvenpään lääkäri korvasi hänen lääkityksensä ihan yhtäkkiä 60 milligrammalla oksatsepaamia/vrk (tosi fiksua, eikö?) ja antoi lisäksi jotain Absenoria kramppien ehkäisyyn. Nähtävästi tuon oksatsepaamin vaikutus ehti aina loppua jo tunteja ennen seuraavaa lääkkeidenjakoa ja hän oli aina hereillä jo puoli neljältä aamulla kun yölääkkeiden vaikutus loppui ja alkoi tulla vieroitusoireita. Autoin kaveria hakemalla hänelle kaupasta greippimehua ja neuvoin juomaan sitä joka päivä koska se pidentää bentsojen vaikutusaikaa. Muiltakin potilailta lopetettiin bentsolääkityksiä jopa ihan seinään, joten ei siellä J:päässäkään kovin järkevästi noita tilanteita hoideta.

^ Joopa joo. Ei mitään vitun järkeä :unamused: . Miksei sitä klonatsepaamia vain voinut tiputtaa alaspäin ja pikkuhiljaa nolliin tai vaihtaa se sitten vaikka siihen perusdiatsepaamiin, jos Rivatril nyt jostakin syystä oli niin kammottavaa huumetta? Oman kokemukseni perusteella Riva-annostuksen tiputtaminen käy hyvinkin kivuttomasti, jos toki mä mistään lopetuksista mitään tiedäkään. Pitkävaikutteisen vaihto lyhytvaikutteiseen on silkkaa ojasta allikkoon menemistä, varsinkin, jos vieroitusta yritetään :unamused: . Oksatsepaami kyllä toimii mulla, ainakin riittävän suurilla annoksilla :mrgreen: , mutta se tosiaan sahaa ylös-alas sen verran pahasti(Ei tokikaan yhtä pahoin, kuin Xanor), että se aiheuttaa jo itsessään ahdistusta ja näin ollen toki lääkkeiden tarpeen lisääntymistä ja jos siinä sivussa pitäisi vielä kärvistellä ihan oikeissa refloissa, niin hommasta ei tulisi kyllä yhtään mitään.

Edit: Tuosta tuli mieleeni, että eikös alpratsolaami kehitetty aikoinaan(ainakin osittain) diatsepaamivieroitukseen, kun se ei aiheuta riippuvuutta??? Naurattaisi ihan hitosti, jollei vitsi olisi niin huono :mrgreen: . Eipä tosin olisi ainut kerta, kun lääkefirmat keksivät noita mullistavia uusia lääkkeitä, joiden haittavaikutuksia sitten saa paikkailla useammallakin muulla lääkkeellä ja rahan tuloa ei voi estää :smiling_imp: .