Bentsojen vieroitusoireet

Lisääkö todella pelko fyysisiä vieroitusoireita…? Epäilen: mä en pelännyt refloja, mut kouristelut oli pahoja, mut onneks apu oli lähel… Niitä ois kyllä sopinut, jos ei pelätä, niin ainakin varoa. Eli ei katkaista seinään niil annoksil, joita vetelin, jotka herrayksintietää :unamused: .
Viikos maksimissaan kestävät bentsojen vieroitusoireet… :question: Hmph :confused: :wink: !Tietty psyykkisistä vaikea sanoa, mikä on vieroitusoiretta, mikä alkuperäistä syytä, mihin vaivaan on käyttänyt, mikä sitä, että tottunut hallitseen, säätelemään tunteitaan ja mielentilojaan kemiallisesti. Lopettamisen jälkeen saapi sit sahata up und down, up und down tunteidensa ja tilojensa armoil… Mut ehkä tosiaan ei ole varsinaisesti vieroitusoire.:confused: ? En tiä. Vaik onhan tuol vieroitusoirelistal monemoista. Mul eräs lekuri sanoi, että lopettamisen jälkeen menis pari kuukautta aivoihin tulleiden muutosten korjaantumiseen, huoh :open_mouth: . Tosin en pidä lekurinsanaa jumalansanana: olen kuullut hyvin erilaisia käsityksiä bentsojen vieroitusoireista / bentsoista eri lääkäreiltä.

Juu kiitos Roosteril tosta bentsojen vieroitusoireiden laittamisesta tähän topikkiin. Oikeastaan tollaset vois ihan hyvin olla täs foorumis ihan ekoina topikkeina… :confused: :bulb: :question:

[Listasta tuli mieleen: jos olen ottanut edellisenä päivänä vaik sen Sallimuksen salliman 45mg oksatsepaamia ja vika lääke 15 mg ois vaik kello 18, voisko aamuvollotukset ja perin onneton olo jo olla vieroitusoiretta… :confused:…? Tai sit se on vaan sitä ahistusta, mihin määrätty. Kyl mun paha olo pienelläkin annoksellakin itse asias katoaa, eli emmä mitään 150 mg tarvi, kele, mä vaan kovin haluisin, että aina olis hyvä olo ja asiat tuntuisivat luistavan :unamused: . “Normaaliolo” on eri… :confused: . Kyl mä saan ajatuksiani ja oloani selkeämmäksi ja ihan ookooksi sil, mitä olen tänään ottanu: 1,5X15mg oksatsepaamia plus neuroleptejä plus sertralin. 150mg olis päihtymystila, kiva sinänsä joo, mutta v*ttu kun on seurauksia; se on kovin ikävä asia, enkä minä ollenkaan hyväksy sitä :mrgreen: .]

Tiedän kyllä että voisin aina palata pitkävaikutteisiin bentsoihin ja sitten vähennellä pikkuhiljaa pois. Eikä nappien saaminenkaan olis ongelma. Toisaalta tuntuu että kun viides lääkkeetön viikko on menossa niin en enää haluais antaa periksi - kaikki kärsimys vain pitkittyisi :open_mouth: Mulla on periaatteessa hyvä mieli - se ahdistus joka lääkkeiden käytön aikaan hallitsi elämää on pois :slight_smile: . Heräsin yöllä lääkkeen vaikutuksen loputtua hirveään paniikkiin ja aamut olivat yhtä helvettiä. Tästäkään syystä en enää lääkkeisiin haluaisi kajota. Tietysti nämä fyysiset tuntemukset todella pelottavat. Jos varmasti tietäsin niiden olevan vieroitusoireita ja loppuvan aikanaan kestäisin mitä vain. Vaikka kyllä kai niiden viekkareita täytyy olla koska käytön aikaan hävisivät aina muutamaksi tunniksi lääkkeen oton jälkeen :unamused:

^Kyllä sulla varmaaan pian helpottaa nuo viekkarit. Olet jo noinkin kauan ollut ilman. Mulla alkaa nyt neljäs viikko tiukkaa vähennystä ja oloissa kyllä tuntee. Kyllä sitä pari kuukautta saa varata oireitten kestoon. Tsemiä vaan. :slight_smile:

Kyllä pelko lisää ja pahentaa ihan vitusti. Muuten sitä pelkoa ei edes tiedosta, mut ite aikanaan huomasin, et reflat saatto olla todella pahat aina siihen saakka, et sai ajan lääkäriin. Sit alko helpottaan. Lääkäriin mennessä olin jo ihan normaali, tosin olo oli paska, mut se ei näkyny päälle ollenkaan, vaik aiemmin olin ollu peiton alla vapisemassa ja itkua vääntämässä. Joo kuulostaa hullulta, mut heti siis, kun tiesi, et helpotusta on tulossa ni johan sitä jakso ihan eri tavalla. Ihmsen psyyke on todella hassu. :smiley: Muuten tätä asiaa ei kyllä edes tajua, mut tosiaan aina kun kuuli, et lääkkeet on enää muutaman tunnin päässä ni johan sitä alko paraneen. Se toivottomuus, mikä on, kun tietää, ettei saa mitään, se musertaa ja pahentaa refloja ja tieto helpotuksen tulosta taas parantaa. Tähän se pacebokin kai perustuu; toiveeseen paremmasta.

Ja tosiaan, mun xanttulopetus kokemukset perustuu määriin 0,5mg/vrk-100mg/vrk. Eli oon vetäny xanttuja joskus kohtuudella ja joskus järjettömästi ja aina seinään lopetus on ollu se tapa, millä oon kiskassu itteni kuiville.

[/quote]
olen aina ihmetellyt miksi ihmeessä ihmiset EIVÄT lue pakkausseloisteitaan lääkepaketeistaan kun hankkivat lääkepakkauksen?
[/quote]
Niinpä niin, aivan oikein. Toisaalta talonpoikaisjärjelläkin voi vieroitusoireita pitkälti päätellä: ahdistuneisuus, hikoilu, päänsärky, kohonnut verenpaine, rytmihäiriöt… Eli samat kuin alkoholin aiheuttamat, kemiallinen vaikutusmekanismihan on sama. Parestesioista tosin harvoin mainitaan, ei tunne ilmiötä psykiatrian kirja kuin ei päihdelääketieteen kirjakaan (PF:ssa näyttää kyllä olevan mainittuna aikakin alpratsolaamin kohdalla :blush: ). Itse en ensin edes tajunnut hirveän tuskani johtuvan viekkareista :unamused: . Oli kyllä sitten helpotus kun viimein tajusin mistä voi olla kyse. Tältä palstalta olen sitten hakenut “kokeneemmilta” vahvistusta asialle. Kiitos hurjasti tuesta. Ja jaksamista omiin ponnisteluihinne, Xanor on Oxaminia paljon vahvempi bentso joten voin kyllä uskoa että joskus koville ottaa :frowning: Tänään on muuten ollut helpompi päivä :slight_smile:

Joo kyl mä uskon, että pelko vaikuttaa joihinkin viekkarehin, ja ajatus siitä, että pian saa lääkkeen, voi helpottaa oloa. Silti vähän insisteeraan :wink: : selkeästi fyyysinen oire, l. kouristelukohtaus, voiko pelko vaikuttaa siihen…? Omalla kohdallani vieroitusoirekouristelut tulivat ensimmäistä kertaa vasta viime keväänä, kaksi kertaa pääsi tapahtumaan, ja ne oli hyvin ikäviä, eivät lihaskramppeja, vaan epileptisen kohtauksen kaltaisia kouristeluja, joiden aikana olin hakannut päätäni asfalttiin, ja iskut päähän…noh eivät siis terveellisiä. Niitä ei edeltänyt pelko, vaan jonkinlainen tajunnantason lasku, tai tietoisuuden hämärtyminen. En pelännyt, oli vain täysin outo olo. Aiemmin kouristeluja tuli juuri tuollaisista vaik ny xanor-annostuksista 100mg päivän aikana ( EI ollut mitään järkeä missään mielessä:jos tavoite mielihyvä, ei sitä tuollaisella annoksella saa, olin vain täysin sekaisin…). Myös minä ennen katkoin seinään, mutta en suosittelisi yleiseksi lopetustavaksi. Jos on käyttänyt säännöllisesti ja pitkään, kouristusriski on. Ja jos kouristeluja on ollut, kyl siitä sitten jää sellainen varovaisuus, että en enää katkaisisi seinään, jos nyt joskus sitä lopettamista alan vielä tosissani harkitsemaan, nyt hallinta ja pieni vähennys vain tavoitteena.

Teekuppi, en lue tuoteselosteita, pitää ne lukulasit jo vanhan kipaista ostamaan :wink: . Ja tottahan tietoa vieroitusoireista saa Pharmacasta ja muualta netistä, oot ihan oikees. Vaan mikseipä ne päihdefoorumis vois olla. Ja sitten voinki tarkistaa, onko ne tuol Tietopankis jo olemas… :mrgreen: .

Täähän selittää miks mulla tuntuu olevan tasapainon kans ongelmia, tuntuu etten muista asioita ja kun selitän jotain asiaa jollekin, niin saan kuulla että oon sanonut tuon jo. Voi helvetti, miks mä oon niin dorka. Yks ilta kun menin nukkumaan, niin kun laittoi silmät kiinni, niin näkyi ihan outoja sinisiä sähkövalomaisia kuvioita, ja olin sillon siis ihan selvinpäin. Miks oon sössinyt asiat just kun alko vähän meneen paremmin ja masennuslääkkeet puremaan… Syömään ei pysty ja olo on hermostunut koko ajan.

Multa katkastiin rivatril, lyrica ja tenox kerta heitolla ku jouduin linnaan 1,5 kuukaudeks. Pään ja käsien helvetinmoista tärinää , kävelin ku pingviini , keskittymikyky meni täysin , hermot meni joka asiasta ilman syytä , yöllä heräs siihen ku hampaat veti yhteen ja selkä veti kaarelle , kaikin puolin paska olo ja tuntuu ettei nyt vuoden päästäkään oo entisensä mm. lihakset aina kireällä ja pää toimii hitaalla…

Mullakin varmaan mukavat viekkarit tiedossa ku joskus lopettaa rivat ja muut betsot… huuhuh :E

Luin Tipin tähän foorumiin laittaman Järvenpään sosiaalisairaalan (käännös)artikkelin bentsoriippuvuudesta, vierotuksesta, oireista, taulukoista jne… Oli mulle erittäin hyvää luettavaa! Itselleni sopii lukemattomien epäonnistuneiden lopetusyritysten jälkeen kyseises tekstis suositeltu (mainittiin siel toki se toinenkin koulukunta: nopeal vierotuksel lyhyempi kärsimys) pitkä vierotusaika. Olen siihen omallaki pohdinnal päätynyt. Koska mun bentsoriippuvuuden juuret on jossain viime vuosituhannel,(oisinko ekat jo ottanu 80-luvul, emminä jaksa muistaa nii kauas, ja mitä siitä :unamused: )uskon, että sil ei tosiaankaan ole merkitystä, eikä ainakaan minulle itselleni ole, viekö vieroitus puoli vuotta, vuoden tai puoltoist. Eka tavoite on edelleen hallinta, joka välil onnistuu :slight_smile: , välil ei :confused: . Sil tarkoitan sitä, etten ylitä reseptis lukevaa annosta 3 (-4 S.I.C!)x15mg/ d, oksatsepaamia. Aiemmin olen käyttänyt niin älyttömiä määriä ja ollu niin penteleen sekaisin, että tos annokses pysyminen on mulle saavutus. Stressaantuneena olen satunnaisesti ottanut enämpi, välil (hyvin harvoin) sit päihdeannoksiakin, mut se tie saa olla loppuunkuljettu, nähty, koettu, riittää jo. Sitäpaitsi koska haluan käyttää vain apteekista ostamiani yhden lekurin määräämiä omia lääkkeitäni (ymmärtäköön ken haluaa, mitä edelliseen sisältyy :unamused:…) ei parane ylitellä annoksia enää. Mä olen kaatuillu ja kouristellu ja maannu sairaalas ja lojunu laitoksis ja riehunu ja räyhänny ja tuhlannu aikaa ja rahaa ja sekoillu ja niin edelleen jo aivan riittävästi, piisaa nämätki :imp: :open_mouth: :confused: :slight_smile: :smiley: :sunglasses: .

Joo, kyl täys vierottautuminen on mullekin mahdollista, miksei muka olis, jos muillekin on :confused: ??? Edelleen siis 1.tavoite hallinta, ei yhtäkään ylitystä 2.puolikkaan tabletin vähennys kerrallaan, en tiä viä kuinka kauan, kunnes taas napsasee yhden puolikkaan poies… Opettelen haltsaan stressiä ja ahdistusta muuten, liikunta on todella tärkeä keino; sit olon sietäminen, luottaminen siihen, että helpotuksen ei ole pakko tulla h e t i, mut se voi tulla silti ja on ennenkin tullut. En vaihda diatsepaamin, niinku Järvenpään sairaalan artikkelis taidettiin jokasen bentson kohdal suositella, tai taulukoitten mukaan tehtäis, koska oksatsepaami imeytyy aika hitaasti, joten sil opettelen, opin, olen oppinut kestämään pahaa tai hankalaa tai vodevö oloa, tekemään jotain muuta, kuin ottaan ekstrapillereitä. Verrattuna omiin aiempiin totaalisiin järjettömyyksiin bentsojen kans tilanne on ihan ok ja on pidempään jo ollutki (vaik ressaavien tilanteitten kans o paljon opeteltavaa) :slight_smile: , ja toivoa todellakin on :smiley: .

Tänään so far so good. Jepu.

(ja v*ttu tän koneen näppäimistö o paska :unamused:. oisko tarvittavan paikka… :unamused: . näihä se lokiigga enne män :open_mouth: )

Itelleni tuli just mieleen että kyllähän sitä voi bentsoja ilman olla kunhan on vaan. Reflat tulee ja menee mutta siinä on opettelemista miten tulla toimeen itsensä kanssa jos ei ota nappia. :open_mouth:

Kuudes lääkkeetön viikko menossa. Tuskalliset parestesiat vaan kiristää otettaan :angry: Oon aivan exhaustiossa, epätoivoinen ja peloissaan, laihtunut. Ajatukset alkavat olla melko itsetuhoiset mutta ajattelin sinnitellä jouluun. Sitten, jos mitään merkkejä helpotuksesta ei näy, lienee pakko turvautua hitaaseen virotukseen nirtatsepaamilla (diatsepaami ei sovi, tekee raskaan väsymyksen ja paradoksaalisen ahdistuksen) :frowning: En vain ymmärrä, jos tolerannsit tulee jo parissa viikossa niin silloinhan vieroituksen aikana on jatkuvasti läsnä sekä käytönaikaiset viekkarit että annosvähennyksestä johtuvat…Raportoi Pölönen aika ajoin miten vieroituksesi etenee.

Niin, Pölönen vielä… :astonished: Mihin aiemmat vieroitusyrityksesi ovat kaatuneet? Kauanko pisimmillään olet ollut ilman lääkkeitä?

Mulla oli tulossa nyt tässä 2päivän “odotus”, että saan apoteekista uudet. Onneksi mulla on eräs hyvä ystävä jolla on sama lääke samassa muodossa(depot) niin sain lainaan listan(10mg) eli nyt ei ole hätää. Onneksi ei ole hätää sillä pystyn olemaan ilmankin 1-2pv mutta jos tiedostan, ettei ole jäljellä ainuttakaan rauhoittavaa niin meno muuttuu todella ankeaksi.

Olen todella iloinen myös siitä etten ole koskaan tullut piikittäneeksi mitään substantteja oli vuosi takaperin ihan toinen meininki, kun olin koukussa subutex (en enää vetänyt sitä, mutta se veti mua ihan liikaa). Jälkeenpäin olen kuullut moneltakin kaverilta, et nyt oon taas se oma itteni minkä aiemmin tunsivat. Mut niin se menee “auta kaveria niin ehkä sekin jeesaa sua”. Menikin vähän off-topic

Itsellä sama bentsojen kanssa, niitä ei ole pakko syödä, mutta auta armias jos ne pääsee loppumaan ennen seuraavan satsin noutamista.

Itse en niitä paljoa käytä koska mun pitää vetää laatallinen pamia ennen ku se vaikuttaa. Tolet on kovat ja muukin lääkitys sen verran tujua että ei tunnu missään… parempiin suihin nuo tuntuu kaapista katoavan :frowning:

Bentsoja olen syönyt nyt 1,5-vuotta. Kysyin lekurilta annoksen pienentämisestä tokaisi vaan että katotaan keväällä… Hyvä lääkäri mulla :wink:

Mulla nyt tässä kuukauden verran kovaa vähennystä betsoissa. Tänään tuli tähän mennessä paskin olo mitä on tullut tän kuukauden aikana. Koko viimeyön kiristi lihaksia niin etten saanut unta kuin vasta aamulla. Nyt illalla oli aika epätodellinen olo ja meinasi yhdessä vaiheessa taju lähteä. Paniikki iski ja otin pienen annoksen Xanoria. Kyllä on heti ihan eri olo ja kaikki kireys suli pois. Saa ainakin hetken loman ennen kuin taas kiristelyt jatkuu. Vähän turhan nopeasti ehkä olen pudottanut annoksia mutta olen kyllästynyt jatkuvaan nappien rouhimiseen kun ei niistä edes lopulta irtoa oloja (olot irtoaa vasta kun ei ota, ne olot vaan ei ole hyvät).

Alkaa ärsyttämään ku jotkut nerot heittää “ne viekkarit kestää sen max viikon”. Eiköhän se vaihtele aivan helvetisti, riippuen bentson puoliintumisajasta sekä käyttöajasta. Itse aloin 3v suhteen jälkeen syömään vaikeaan unettomuuteen/ahdistukseen/itsetuhoajatuksiin 2mg Rivatril/vrk. Sitten kun heräsin ja tajusin että tossa ollu mtn järkeä, aloin tiputtelemaan diapamin avulla.
JOKA KERTA kun tiputin 10mg kerralla diatsepaamia, viekkarit kesti sen ~kuukauden. Eli aluks söin 30-40mg/vrk
sitte → 20mg/vrk ja nyt pisteessä → 10mg/vrk.

Niin miksiköhän ne reflat pitkitty? Oisko toi vähennys se, joka pitkittää refloja? Järki käteen kaveri! Oli mullakin kodeiini reflat kolme vuotta, mut se oli mun oma typerä valinta. (Ja ei, en suosittele kaikille seinäänlopetusta, mutta sitä voi yrittää, jos pystyy pitämään nappeja lähellä varoksi ja jos saa kaverin tarkisteleen, et kaikki on kunnossa). Sit kun päätin oikeesti lopettaa ni kappas, reflat kesti kaks viikkoo, koska ei ollu vähennyksestä johtuvia pitkittyneitä refloja. Reflat kestää aina koko vahennysvierotuksen ajan ja vasta kun viimeinen nappi on otettu, vaoidaan lähteä laskemaan kauanko ne reflat lopetuksen jälkeen kesti. :exclamation:

Mulla taas reflat olivat vain sen 5pv kun pudotin; mä kun päätin että niitä ei ole ja kaikki on kuvittelua! Oli santtujen pudotukseen pamit nostettu, mutta siinä 5. päivänä pudotin myös pameja. Santtuja söin respalla melkein 7v, ilman respaa pari vuotta pidempään ja pudotin suht kepeästi 3mg:st 0,25mg:ii. Ainoa tod. vittumainen oire oli yli ½v kestäneet “matrix-sähköiskut”, joiden uskoin jo jääneen ikuisiksi… Eräänä aamuna loppuivat, onneksi.

Tipi on aivan oikeassa, tietenkin ne reflat tulee (tosin lievempinä, mut psyykkaamalla niistäkin saa pahemmat) ja kestää sen ajan mitä kestää. Mikäli pudottaa kerralla niin reflat ovat kovemmat, mutta ainakin ne kestävät sen ajan vain kerran!

Niin vain kävi! En jaksanut enää :frowning: Kommentit siitä että viekkarit kestää 1-2 vko pitkään vahvoja, isoja-annoksia bentsoja käyttäneillä ovat masentavia. Kuudenneella lääkkeettömällä viikolla kaikki paheni sellaiseksi helvetiksi että ei enää ollut vaihtoehtoja - elää tai kuolla. Nyt oon “lapioinut” nirtatsepaamia naamaan kahmalokaupalla, parestesiat on ja pysyy, jonkin verran ovat tosin lievittyneet mutta eivät ole lähellekään poissa. Olo on juuri sellainen kuin bensojen käytön aikaan yleensäkin: väsynyt, masentunut, uneton, tokkurainen ja tympeä. Haluan vain kuolla. En tiedä mistä Jumala rankaisee - olen joutunut tähän tilanteeseen tahtomattani - ikäinä minulla ei ole ollut päihdehakuista tarkoitusta. Mitenkä tässä annosta tulisi nyt vähentää? Puheet siitä että bentsojen vierotuoireet yhtä helvettiä eivä ole laikaan legendaa. Tai sitten mulla on ihan joku muu?