Bentsoista

Juu, se amitriptyliini on vittumainen aine sivuvaikutuksiensa takia, vaikken itse sitä kyllä olekaan testannut koskaan, mut sivusta seurannut. Joskus jollain huonekaverilla oli lataamossa Triptyl, minkä tuohon Klotriptyliin sekoitin, niin sen puheesta ei meinannut saada selvää sit enää kun se annos oli tarpeeksi korkea. Tosin voihan se olla, että sillä oli jotain leptejäkin siellä alla. Jokatapauksessa noi trisykliset on melkoisen myrkyllisiä ja ns. terapeuttisen ja tappavan annoksen raja on hyvin pieni. En tiedä, miten radikaali juuri amitriptyliini on, mutta en usko senkään aivan kevyttä kamaa olevan. Tosin eihän noi psyykenlääkkeet ikinä ole. Mut summa summarum, samaa mieltä Winstonin kanssa tuosta hommasta, ajatellen juurikin sitä amitriptyliiniä.

Mulle kans tuli mieleen, että saako siitä 0.5 mg rivaa vastaavasta klooridiatsepoksidiannoksesta edes yhtä tehokasta lievitystä ahdistukseen kuin jos ottaisi Rivatrilin? Meinaan ei mulle ainakaan ole sama asia ottaa 15 mg Opamoxia kuin 5 mg Diapamia, jonka pitäis suunnilleen vastata tuota 15 mg Opamoxia. Kyllä mä sen Diapamin koen huomattavasti tehokkaammaksi anksiolyytiksi, plus että sen vaikutus alkaa nopeammin ja radikaalimmin.

Sori vain, kun taas spämmään offia ja “saivartelen” tai sitten en, mutta jos itsemurhauhkauksen toteuttaa, niin sen jälkeen ei liene enää juurikaan tarvetta benzoille tai paljon millekään muullekaan :wink: :laughing: .

^ Eipä oo ei, edes sille amitriptyliinille. :laughing: Mut joku "itsemurha"tempaus korkeintaan kadottaa loputkin lääkkeet. Siis noin yleensä, ainakin mulle on käynyt niin itsetuhoisten överöintien merkeissä.

Joo en minä itteäni tappamaan ala tai ylipäätänsä muutenkaan satuttamaan :laughing: Nyt ajattelin pikkuhiljaa alkaa puhdistamaan seulaa kannabiksesta ja sitten varaan ajan psykiatrille, tai sitä ennen vois käydä yksityiselle ja pyytää vaikka lyricat tähän ahdistukseen koska muistan että juuri se yksityinen on menettänyt luvat kirjoittaa bentsoja jos tämä tilanne siis alkaa ahdistamaan liikaa niin on edes jotain pientä lohtua, kalliiksihan se tulee mutta ei paljoo vaihtoehtoja ole.
Kai se lyrica edes hiukan paniikkihäiriöön auttaa tai ainakin ahdistukseen ja sitämyötä paniikkiin ja sanon myös että lopetan se seroxatin ja jos ne klortriptylit siihen rinnalle koska sitähän juuri paniikkihäiriöön määrätään.

^ Hmm… Kannattaakohan sun tuhlata lainkaan rahojasi(ja aikaasi ja vaivaasi) yksityislääkäriin, joka on menettänyt lupansa määrätä benzoja, jos siis mielit jotakin lääkitystäkin siltä saada? En tiedä kovin tarkoin noista lupien menetyksistä, ts. kuinka suppeasti/laajasti ne voivat, tapauskohtaisesti, koskea eri lääkkeitä, mutta mutuilisin vain, että mikäli lekurilla ei ole lupaa kirjoittaa bentsodiatsepiineja, niin ei sillä olisi silloin yhtään enempää lupia muihinkaan PKV-lääkkeisiin, Lyrica mukaanlukien :confused: . Jos joku tietää paremmin noista jutuista, niin korjatkoon ja valaiskoon. Lääkäri kyllä todennäköisesti kiskoo sulta hinnan siitä käynnistäsi, vaikkei voisikaan sulle lääkkeitä kirjoittaa, joten ehkäpä on parempi ihan suosiolla mennä jollekin luvalliselle lääkärille.

Edit: Joillain Lyrica auttaa paniikkiin, joillain ei, mutta olethan sä käsittääkseni Lyricaa ennenkin kokeillut, jotta tiedät vähän miten se sulla vaikuttaa. Tosin, jos olet aiemmin kombottanut sitä benzojen kanssa, niin vaikutus on voinut olla erilainen, eikä se välttämättä yksinään auta. Lisäksi Lyrica puoliintuu huomattavasti nopeammin, kuin Rivatril, joten siinä mielessä Rivatril olisi ehkä parempi vaihtoehto ns. kestopaniikkiin. Ainakaan toleranssi ei lähtisi nousemaan niin herkästi, eikä iskisi niin hirveä olo heti, jos lääkkeet syystä tai toisesta jäisivät väliin. Epäilen tosin edelleen, ettet sä mitään Lyricaakaan tule saamaan lekurilta, jolta on mennyt lupa määrätä PKV-lääkkeitä :confused: .

Hmm… Nyt kun olen mietiskellyt niin minun on vain pakko klinikalla alkaa korottamaan ääntä koska ei tällee voi jatkaa että jumittaa vaan neljän seinän sisällä ja ainakun käy jossakin niin jännittää… Minun vaan täytyy alkaa sanomaan että en pysty edes kunnolla siinä käymään sulatuksessa tämän paniikkihäiriön takia niin joka päivä kun siinä käyn niin kai se jossakin vaiheessa tajutaan. Yksityisellä ei kannata nyt ainakaan heti mennä mitään lyricoita pummaamaan koska lekuri on kivenheiton päässä niin nyt vaan täytyy itse alkaa hoitamaan asiaa ja painottaa päivisin klinikalla että nyt on hätä koska en jaksa enään kiduttaa itteään ja näin jos jatkaisin niin en pidemmällä tähtäimellä pääse edes sulatuksessa käymään…
Sitten kun tän olen voittanut niin olen tuhat kertaa viisaampi, nyt tällähetkellä tuntuu että aika olisi pysähtynyt :cry: Nyt kun muutenkin kattelee olojani niin ei hyvältä näytä ja olen miettinyt sitä mielipidelääkkeen tiputtamista mutta kun on niin saamarin vaikeaa kun jatkuvasti ahdistaa, olen miettinyt että voiko se johtua yksin siitä mutta niin en sitten tiedä ja ketipinor minulla nostettiin laitoksessa 300mg.aan ja nyt olen kotona tiputtanut sen 100mg.aan en edes tiedä mistä kaikki oloni johtuu :imp: Tajusin jälkeenpäin kun olin lekurissa käynyt niin tämän jännityksen takia en osannut oikeen sanoa mikä minua vaivaa ja siitä kärsiin nyt sitten. Nyt sitten vaan jokapivä painottamaan että kiire, ei voi enään muutakaan :smiling_imp:

On sulla kyllä oikeasti todella tuskainen ongelma. Aivan järkyttävältä tuntuu lukea, ettet saa lääkitystä jota tarvitset. Itselläni on ne bentsot ja ilman niitä en pystyisi edes sinne kauppaan menemään. Kärsin masennuksen lisäksi, ahdistuneisuudesta ja paniikkihäiriöstä. Kun se kohtaus lähtee kunnolla päälle (ei ole onneksi lauennut pitkään aikaan) niin se on oksat pois. Mä vaan tärisen ja alavartalo jäätyy ja menee jotenkin tunnottomaksi ja sydän leipoo, tuntuu että meinaa seota totaalisesti. Mä siis todella varmaan tappaisin itseni, jos en saisi tuota lääkitystä. Ihmiset jotka eivät itse kohtauksia ole kokeneet sanovat, että se on täysin vaaratonta ja niin edes päin, no shit! Aivan kun ei itse sitä tietäisi, mutta sillä hetkellä kun kohtaus on päällä, se isku on niin armoton. Mä myös silloin lähes menetän puhekyvyn tai ääni värisee ja tulee se olo, että pakko päästä pois.

Tuli mieleen, että mitä jos kirjottaisit tuon asian paperille siis kokonaisuudessaan kun lääkärille menet. Mä kerran tein niin, kun menin pitkästä aikaa lääkärille ja pelkäsin etten muista enää yhtään mitään. En voi kun toivottaa voimia ihan hirveästi tuohon raskaaseen tilanteeseen ja toivotaan että nyt jumalauta saisit siihen apua.

Kiitos Luc. Minä nyt kirjoitin elämän stoorin ittestäni ja harmittaa vaan että miksen minä jo ennen ole kirjoittanut mitään esim silloin kun se lääkäri oli että olisin voinut ehkäistä esim sen ettei ne nyt luule että kaikki tämä johtuu kannabiksesta ja sitä en todellakaan pysty lopettamaan ennen kuin olen kunnossa että nämä ahdistukset ja paniikki tai sostilanteiden pelko on aisoissa, jos ne vieläkin painottaa että lopeta se yrtti niin sitten ei auta muutakuin soittamaan toiselle lekurille ja kertoa aivan totta kaikki asiat että olen korvauksessa ja pentsot otettu pois ja nyt en elä ollenkaan eli yksinekrtaisesti kärsin päivästä toiseen välillä nukkuen että aika kuluisi. Oma hoitajani sanoi tänään että ei voida määrätä ennen parempia tutkimuksia. Tekisi mieli sanoa silekkin että astu minun kenkäisiini niin huomaat mitä helvettiä tämä on päivästä toiseen ja sitten kun olen saanut ne benet takaisin niin vaihdan myös hoitajaa kun en vaan jaksa kattoa sitä vanhaa harppua enää, mutta on se ihme jos ei ton kirjoituksen jälkeen ala pikkuhiljaa sitä respaa tulemaan koska ei paniikin kanssa ole mukava elää ja jos näin jatkan niin erakoidun muista ihmisistä täysin ja jään vihannekseksi, sitä ne juuri varmaan haluaa :confused:

Joo nyt on joka paikassa niin ankara suhtautuminen bentsoihin, että ne yrittäis kaikilta ne lopettaa. Ei tunnu menevän kaaliin se, että jotkut ihan oikeasti tarvitsevat niitä, ettei niitä nyt vaan yksinkertaisesti voi lopettaa koko Suomen kansalta. :imp: En käsitä mikä siinä on niin vaikea tajuta. Mitä se hoitaja muutenkaan tietää? Lääkärinhän pitäis arvioida sun bentsojen tarve. Luulis nyt jo ymmärtävän että on suuri tarve, jos ei asunnostaan pääse ulos. Voimia vielä kerran!

Painota asiaa, mutta asiallisesti. En välttämättä suosittele mitään hirveää äänen korottamista :wink: . Se saattaa poikia tyystin erilaisen lopputuloksen, kuin toivoit, etenkin, kun KH-klinikka on sut alunperinkin määrännyt benzoista vieroittautumaan ja muutenkin kait ovat siellä teilläpäin ja monessa muussakin paikkaa melko nihkeitä noiden lääkkeiden suhteen. Turhanaikainen äänen korottaminen vain mahdollisesti lisää epäilyksiä väärinkäytöstä :wink: . Ymmärrän kyllä, että alat olla aikalailla tuskissasi ja turhautunut tilanteeseesi, mutta maltti ja asiallinen käytös on silti valttia näissä lääkitysasioissa.

Joo painotettu on eikä auta yhtikäs mitään ja tänään ku koitin seulaa antaa niin ei sekään enään onnistu sen jännittämisen takia ja hoitaja sanoi että voin minä antaa jonkun vierailuajan psykologille, voi jumalauta sen jälkeen napsahti päässä ja sanoin että minä en vaan yksinkertaisesti jaksa enään että ettekö näe etten minä en voi hyvin ja tuli tippa linssiin. Onneksi en kilahtanut.
Lääkärissä kun kävin silloin joskus niin se ei edes kuunnellut eikä oikeastaan edes kysynyt miten voin vaan puhui jostain kannabiksesta että jätä se eka pois, huh en polttaisi sitä jos kaikki olisi ok. Vittu mitä tunteita pyörii päässä, ei vaan jaksa enään.
Nyt soitin sinne ketä aloitti minun korvaushoidon ja maanataina otetaan yhteyttä minuun kun se on paikalla ja jos vaikka pääsisi käymään sielä juttelemassa hoitajalla ja lääkärillä. On se hienoa kun ei edes seulaa pysty antamaan kun jännittää kaikkea. Jos pääsen sielä käymään lääkärillä niin todellakin sanon että klinikalla ei ne edes kuuntele minua mikä mua vaivaa ja passittavat vaan psykologille mikä ei voi tehdä mitään eli lääkitystä, huh ei vaan jaksa enään.
En olisi ikinä jättänyt niitä bentsoja jos olisin tiennyt että tällaista helvettiä se nyt on!

Joo mull määrättiin sitä kipuun pieniä annoksia ja WTF niitä sivuvaikutuksia joten miten 2010 luvulla lekurit
kehtää edes niitä kellekkään määrätä ja kun se on masis, trisyklinen alunperin, siis susi sellainen ja mulla, muillekkin
kipupotilailaille annetaan pieniä annoksia kivun nostoon (esin nortitren) äh mitä shittiä huijausta!

Joo en minä luovuta ennen kun ne bentsot takaisin saan eli odotan jos maanantaina soitettaisiin minulle sieltä ketä aloitti minun korvaushoidon ja jos pääsisi vaikka sille lekurille ja se ymmärtäisi minua koska klinikalla ne vaan sanovat että puhdista seula kannabiksesta ja sitten voidaan katsoa psykolokin aikaa, huh mitä se psykoloki auttaa ei mitään ja tänään ne sanoivat että mirtatsapini nostetaan 30mg.aan, eihän se mihinkään paniikkiin auta ja jos nostan niin sitten saan huonommin vielä nukuttua. Ja nykyään olern huomannut etten pysty edes seulaa antamaan kun jännittää kaikkea ihan turhaan.
Minä en pysty käsittää että miksei ne tajua että tähän ei auta muutakuin bentsot, en tiedä enään mitä tehdä :cry:

Syy on se, että meidän päihdehoito/mielenterveyspalvelujen taso on vielä kuin suoraan 60-luvulta täällä Suomessa. Jopa psykiatrian erikoislääkärini joka työskentelee myös välillä ulkomailla (väli-amerikka, jenkit/canada) erilaissa projekteissa on samaa mieltä.

Tee kaikkesi, että saat sen pienen bentsoannoksen takaisin jos se kerta oikeasti psyykehäiriöösi toimii, elämänlaatu nousee eikä väärinkäyttöä ilmene. Bentsoillakin kun sattuu ihan aikuisten oikeasti joskus olemaan erittäin pätevä hoitovaste johonkin psykiatrisiin erityisongelmiin (akuuteista tilanteista tietysti puhumattakaan).

Toisaalta kyllä erityisesti kannustaisin yrittämään ratkaista sitä alkuperäistä solmua (joka sen sun ongelman aiheuttaa, ei se nimittäin tyhjästä ole varmaankaan putkahtanut) jonkun ammattilaisen kanssa, jota todennäköisesti et kyllä ainakaan julkiselta puolelta valitettavasti helposti löydä…

Tsemppiä asiasi ratkaisemiseen!

Joo klinikalta en hapua enään hae kun ei se auta mitään joten odottelen jos saisin ajajn sille lekurille ketä päätökset tekee koko korvaushoidossa, olen jo niin kauan kärsinyt tästä paniikista ja ahdistuksesta että tekisin mitä vaan että saisin tämän jännittämisen lopetettua ja että voisin elää normaalia elämää.
Jos käyn jossakin ja on muita ihmisiä niin en pysty puhumaan ihmisten kanssa ja muutenkin ahdistaaa päivästä toiseen ja seulaa kunn koitan antaa niin ei tule mitään sen jännittämisen takia, jos sekään lekuri ei niitä määrää niin menen yksityiselle . Luulen että tämä kaikki johtuu siitä kun olen lapsena pelästynyt esim sitä kun oma äitini koitettiin kuristaa hengiltä enkä minä pikkupenskana tietty voinut tehdä mitään ja jotain muuta pientä lapsuuden tramatiikkaa on ollut niin kai se siitä johtuu en tiedä, mutta en luovuta ennen kuin ne bentsot on määrätty.

Jos et apua saa tuolta korvaushoidon johtavalta lekurilta, niin suosittelen googlettelemaan erilaisten yksityisten lääkäriasemien psykiatristen erikoislääkärien infoja lähiseudultasi tai vaikka kauempaakin. Muista olla täysin rehellinen juuri näistä mahdollisista traumajutuista ja muutenkin taustoistasi. Kyllä siellä on lekureita joilla ällipelaa ja ymmärtävät bentsojen tarpeellisuuden kunhan ensin saavat selville mistä ongelmasi mahdollisesti johtuvat.

Ja ennenkaikkea jos saat napit takas älä kuuna päivänä väärinkäytä niitä enään.

^ Vaikeaa ottaa suorilta kantaa siihen, kannattaako yksityiselle psykiatrille kertoa korvaushoidostaan, kun se suhtautuminen asiaan on niin kovin kiinni lääkäristä. Tunnustele vähän tilannetta alkuun. Jollekin lääkärille se voi olla ihan okei ja ethän sä siinä oikeastaan mitään väärää teekään. Eihän korvaushoito mitään laitonta ole, eikä myöskään mitään sekakäyttöä sanan varsinaisessa merkityksessä. Itse olen voinut olla hyvinkin rehellinen nykyiselle psykiatrilleni(yksityinen) myös päihteiden käytöstäni, eikä mulla ole ollut pienintäkään ongelmaa benzojen saannissa häneltä, mutta monelta muulta lääkäriltä on tullut kyllä kovaakin nokankoputtamista, kun ovat saaneet tietää päihteilyistäni.

Edit: Olen tästä sanonut jo aiemminkin, mutta jos sulla on KH:n liittyen kovinkin tiukka apteekkisopimus, niin silloin sulle tulee jokatapauksessa ongelmia saada niitä benzoja, vaikka löytäisit kuinka avokätisen lääkärin.

Lainattu mietiskelijän vastauksesta: Tässä vaiheessa, kun lääkkeesi kaiketi on jo ajettu nolliin, etkä saa mistään lisää, on turha enää rutista, enkä muutenkaan tunne tarinaasi tarkemmin, joten en ota siihen kantaa, mutta noin yleisesti, mikäli tahtoo ajaa benzolääkityksensä alas kotioloissa ja kaikessa rauhassa, omalla tahdillaan, niin ei välttämättä kannata lörpötellä lääkärille liikoja aikeistaan :wink: . Ottaa vain vanhaan malliin vastaan ne benzot, mitä lääkäri kirjoittaa ja sitten kaikessa hiljaisuudessa tiputtelee niitä kotonaan juuri niin hitaasti, kuin itsestä hyvältä tuntuu. Eihän noissa 2-4 viikon benzokatkoissa mitään järkeä ole, viikosta nyt puhumattakaan :open_mouth: . Eihän siinä ajassa ehdi muuta, kuin päästä juuri kaikista “parhaiden” reflojen makuun :unamused: .

Tällähetkellä menee Diapamia 60 mg/ vrk kotivierotuksena, olo ei mikää kehuttava mutta kyllä niitä lääkkeitä saa. Vastaavasta ekvivalentti annoksesta ajettii lääkkeet kolmessa viikossa (5x 50 mg Opamox, 10 x 10 mg Stilnoct on noin 175 Diapamii) toi tiputus siis tehtii katkolla… Ei muuta ku päivä kerrallaa. Kannattaa tosiaa miettii kahesti ennenku lähtee hakee apuu bentsopudotuksii tai katkolle koska siinä huomaa nopeesti olevansa ilman lääkkeitä tai ns. narkkis leima otsassa. :smiling_imp:

Tsemppiä!

Itse pääsin takavuosina lievästä bentsoriippuvuudesta (opamox) myöös eroon diapamin avulla…