Jouduin kerran viinaputken jälkeen sairaalaan, sillä putki oli päättynyt epileptiseen kohtaukseen. Jysäri oli osastolle vuoteeseen päästyäni vielä tuntuva, ja ihan ekana sain Neurobion-ruiskeen (B-vitamiinivalmiste), ja kas kummaa, tuli instantisti parempi olo fyysisesti. Kyllä se jeesaa.
Psyykkinen puoli alkoholin vieroitusoireissa (ja myös lihaskrampeissa) hoidetaan yleensä diatsepaamilla. Ainakin itse sain silloin vähän väliä 10mg oraalisuspensiona (mansikkalitku). Tais olla parina ekana päivänä 40-60 mg/vrk.
Yhdellä Neurobion-ruiskeella kroppa pärjää jopa muutaman viikon.
Se B-vitamiini-injektio, jonka saa katkolla/viinakrampin jälkeen, auttaa kyllä paljon, joo, mutta mä olen siinä käsityksessä, että sen pitää olla nimenomaan sitä injektiomuotoista B-vitamiinia, jotta siitä olisi merkittävää apua, ts. mitkään suun kautta otettavat käsikauppavalmisteet eivät ole lainkaan niin tehokkaita, jos kyse on ihan kunnollisista alkoholin vieroitusoireista. Saattaa niistäkin jotakin apua olla ja tuskinpa ainakaan merkittävää haittaa, mutta jos on päällä kunnon tutina-vapina-hikoilu-liskodisko-sydänkohtaus-kramppi-delirium -krapula, niin ei siihen B-vitamiinitablettien napsiminen yksinään auta yhtään mitään.
Yhdysvalloissa on tarjolla muutaman satasen hinnalla helpotusta krapulaan. Asialle omistautuneet lääkärit laittavat suoneen suolaliuosta vitamiinien kera. Julkkikset ovat kehuneet toimenpidettä. Kuulemma tunnin kuluessa on jo kuin uusi ihminen.
^ Juu, on. Suomessa tuo katkolla käyminen on huomattavasti halvempaa, kuin Suuressa Maailmassa, kiitos julkisen terveydenhuollon ja hyvän sosiaaliturvan, joten sinne vain B-vitamiinipiikkiä hakemaan, jos siltä tuntuu .
^ Kyllä esim. USA:ssakin ainakin Minnesotan osavaltiossa laki määrää välittömän katkaisuhoidon järjestämisestä huomattavista alkoholin vieroitusoireista kärsivälle, vaikkei tämä pystyisi itse maksamaan hoitoa. Toisaalta joissain muissa tapauksissa katkolle saattaa olla jopa 3 kuukauden jono. Itse olen täällä Suomessa päässyt aina heti sisään osastolle, kun olen kävellyt aamulla klinikalle valittamaan vieroitusoireita.
Täällä on saatu noita b-vitamiini injektioita perskankkuun niin monta, että vieläkin tekee kipeetä :mrgreen:
Kyllähän ne jeesaa, pamien kera ja tenox/melatoniini yötä vasten.
Minulla itselläni on sellainen tilanne, että jos alkaisin juomaan (jota ei tapahdu niinkauan kuin lääkitykseni on kunnossa) pääsen joka arkipäivä 8-11 väliltä A-klinikalta suoraan hoitoon oikein taxikyydillä. Pamia lyödään naamaan jo 1-1.5promillen kohdalla (lääkärini luvalla), että itsetuho saadaan mahdollisimman nopeasti katkaistua, mies pöhnään/henkisesti turraksi ja vieroitusoireet hallintaan. Ns. priima-palvelua, mutta onhan minulla toki tätä historiaakin ja diagnoosi siitä, että mies ei ole päihdeongelmainen vaan erityistyyppisellä (ja siis harvinaisella tavalla) vakavasti masentunut.
Olen antanut itselleni ymmärtää että jotkut vitamiinit yms ovat suoraan hermostoon aika pikaisestikin vaikuttavia
ja erikoista on toi (netistä) luettuna että niasiinin amiidi-muoto osuu jotenkin samoihin reseptoreihin
kuin bentsotkin eli jos tää totta niin bentsoriippuvaisille ehkä yksi tukiväline lisää?
Toki lääkärin suosittamana tietenkin mutta aattelin että jos jollakulla olisi jo kokemusta kun esim omega3:ahan suosii jo psykiatritkin…, jotkut ainakin masikseen?
Minun psykiatrinen erikoislääkärini (joka ei voi olla ihan tyhmä kaveri ja on erityisesti erikoistunut masennuksen hoitamiseen) suosittelee terveisiin elintapoihin ehdottomasti lisättävän kylmäpuristettua ja luomulaatuista rypsiöljyä. Sille alkaa nimittäin löytymään aika koviakin tieteellisiä perusteluita.
^No totta helvetissä! En tiedä mitä ihmettä sinä normaalisti syöt, mutta minulla on tapana syödä paljon kasviksia, marjoja, hedelmiä, siemeniä, pähkinöitä ja jonkin verran sieniä, yrttejä sekä sitten sitä rypsiöljyä (pari ruokalusikallista päivässä). Proteiini tulee laadukkaasta lihasta kuitenkin painottuen kalaan ja mukana on luomumunia, raakamaitoa ja aitoa voita. Täysjyväleipää ja täysjyväriisiä/pastaa menee myös jonkin verran. 100mikroo d-vitamiinia/pv ja teen kanssa hunajaa.
Himalajanvuorisuola myös käytössä…
Ruokajuomana maito tai vesi/vissy/laadukkaat mehut.
Toimii. Ei tee yhtään viinaa mieli ja masennuskin on muisto vain. :mrgreen:
Kannattaa mahdollisuuksien mukaan pyrkiä saamaan kaikki ravintoaineet luonnollisista lähteistä, sillä mikään aine ei toimi yksinään samoin, kuin luonnollisessa synergiassaan.
Kasvirasvoja itse hiukan edelleen kavahdan, kun ainakin menneinä vuosina oli niin paljon juttua omega 3 ja omega 6 rasvahappojen oikeista suhteista, poikkeuksena pellavansiemenet, jotka sisältävät paljon omega 3 rasvahappoja, jotka eivät kuitenkaan sinällään vielä ole elimistön käytettävissä, kuten kalan omega 3 rasvahapot, vaan elimistö muuntaa pienen osan niistä oikeaan muotoon, muttei kaikilla pohjoisen geeniperimän omaavilla. Eikä silmiini vielä ole osunut mitään näitä tutkimuksia kumoavaa.
Varmasti hyvin pitkälti totta. Minulta on muuten kadonnut kyky nauttia hampunsiemeniä. Tulee maha aivan helvetin kipeäksi niistä (vaikka ne kuinka liottaisi). Mistähän tälläinen asia voisi johtua? Kaikki muut siemenet on ok (tosin en niitä mitenkään kamalasti kyllä käytäkkään). Lähinnä menee pähkinöitä enemmän (kuten tuonne viestiini ruuan vielä lisäsinkin).
Siis tuo rypsiöljyn paras mahdollinen rasvakoostumus ei pidä paikkaansa, sillä kasvi-omega3 ei ole vielä elimistölle käyttökelpoisessa muodossa. (Muok. tuosta fibrinogeenistä en sitten ole ennen kuullutkaan)
Edes hampunsiemenet tai rypsiöljy eivät siis vielä korjaisi tuota suhdetta oikeaan suuntaan. Harmillista myös, kuinka moni kala, joista saisi omega3:sta käyttökelpoisessa muodossa on ympäristömyrkyistä saastunutta, ruokittu mahdollisesti geenimuunnellulla rehulla tai kalastettu kestämättömästi.
Harmillista, kuinka annamme suurvaltanaapurimme surutta saastuttaa mertamme.
Ravintotottumuksissa suosittelen vielä syömään vuodenaikojen mukaan, mikä yleensä on terveellisyyden lisäksi vielä eettistäkin.
Toi eka lausees Pasuuna sisältää kaiken tai ei mitään eli ympäripyöreä kuten “poliitikon lausuma” koska mistä kukaan tietää mitä ravintoaineita missäkin oikeesti on (puhumattakaan lisäaineista jne), mitä sun elimistös osaa/pystyy sulattaan tai mitä juuri sun elimistösi tarvitsee puhumattakaan siitä että yhä enemmän syömme prosessoituja ruokia koska asumme kaupungeissa joten yhä harvemmalla on parveketta suurempaa “kasvihuonetta” raakaruokaan tai edes rahaa ostaa “tarvittavia” jne
eli THLään kohdistuu suuria paineita pitää meitä maallikoita hengissä edes perusaenergiatasolla ja luulen että me itse kukin voimme vain kuvitella joidenkin pääravinteiden puutteita esim kun olemme nyt plinkissä niin joku omega3 -öljylisä voi olla meille eduksi, en juuri tiedä muuta varmaa? Ehkä ne B -moni teholisäkin?