Kyllä ostosvalinnoilla on suuri merkitys, sillä terveellistä ruokaa on saatavilla ihan perusmarketeissa. Mutta muuten luulen ymmärtäväni kyllä pointtisi. Kannattaakin mielestäni miettiä niitä ruoka-aineita enemmän, kuin yksittäisiä ravintoaineita. Tai perehtyä vaikkapa Kiinalaiseen ravitsemustieteeseen, joka on paljon kokonaisvaltaisempaa, kuin tämä länsimainen, jossa kaikki on pilkottu liian pieniin osiin ja kokonaisuus on hukattu.
Ei siis kannata mennä liikaa muotisuuntausten perässä, yksittäisten ihmeravintoaineiden perässä, joita kuitenkin on ihan tuhansia laadukkaassa perusruoassa, vaan miettiä mikä ihmiselle on luonnollista.
Kannel: Oot ilmeisen perillä ravitsemusasioista Kuitenkin suosittelisin feidaamaan ainakin ton rypsiöljyn pois ruokavaliostasi ja korvaamaan sen esim. kookosöljyllä, sillä noi erinäisten kasvien siemenistä tehdyt öljyt sisältää useimmiten varsin epätasapainoisesti E3 -ja E6 -vitamiineja, painottuen lähinnä noihin E6:n. Tästä ei ole tehty mitään pitkäaikaistutkimusta johon viitata, joten en sellaista linkkaa, mutta oman kokemukseni mukaan ns. paleo-ruokavalion noudattaminen on poistanut itseltäni suurimman osan vatsavaivoista joista kärsin vuosikymmeniä (sitä tajuamatta), sekä sitä kautta myös lieventänyt monia henkisiäkin oireita kuten masennusta, apatiaa ja ahdistuneisuutta. Nyt kipeänä ollessani kun en kolmeen päivään nauttinut mitään kofeiinipitoista tajusin vihdoin senkin, ettei kahvi vaan sovi mulle - vaikka se sinänsä paleoon kuuluukin - tai kofeiini ylipäänsä missään muodossa. Diapamia olen tarvinnut huomattavasti vähemmän ja yleisahdistus on tipahtanut puoleen siitä, mitä se oli ennen - ja mä join siis sen kupin - kolme päivässä, enkä aina sitäkään. Aikamoinen myrkky sekin. Ps. Vihreetä teetä stedasin kerran tänä flunssa-aikana hauduttaen kupillisen teetä 10 minsaa, jonka pitäisi muuttaa suurin osa kofeiinista teaniiniksi, mutta vaikka tuo kupillinen rauhoittikin ennemän kuin piristi, siitä puski silti läpi se kofeiinin hektisyys, eli tästä lähin pysyttelen erossa kaikista kofeiinipitoisista juomista, kun eivät vaan mulle taida sopia ne.
Kuuntele kehoa krapulassa, mitä ruokia sinun tekee mieli ja syö hyvin. Jos et pysty, juo jotain, jolla saat korjattua nestehukkaa ja nostettua verensokeria ja lisää sekaan hiukan raffinoimatonta suolaa. Ja muutenkin juo krapulassa. Loivenna vaikka, jos tarpeen. Tai lääkitse muilla konstein.
Edit. B-vitamiiniahan on paljon oluessa, että jos oluella on ryypännyt, niin ei luulisi siitä olevan silloin puutosta.
No en minä nyt niin perillä ole, kunhan kiinnostaa mahdollisesti optimoida terveyttään.
Olen kokeillut kookosöljyä ja minua alkaa kuvottamaan se. Pahimmillaan oksennan valtoimenaan :mrgreen: Tiedän kyllä ton omega3-omega6 vitamiini-epätasapaino jutun.
Helkkarin hieno hoksaaminen tuo kofeiinin pois jättäminen. Minullakaan ei enään kulu kuin yrttiteevalmisteita jossa ei ole kofeiinia lainkaan.
Käsittääkseni homma menee niin, että saadakseen tarpeeksi b-vitamiinia oluesta (keppanasta), sitä pitäisi juoda n. 2 litraa päivässä. Kuten Kannel tossa ylempänä sanoi, etanoli blokkaa tehokkaasti b-vitamiinin imeytymistä, kuten monien muidenkin vitamiinien ja hivenaineitten, joten kaikki väitteet bissen terveysvaikutuksista on lähinnä panimoteollisuuden luomaa fuulaa. Tokihan se yksi bisse päivässä tuo elimistöön vitamiineja, mutta ne samat vitamiinit moninkertaisina saa esim. porkkanoista. parsakaalista, punaisesta lihasta, kalasta, kaikista vihreistä kasviksista jne jne… Ja voisin kuvitella, että imeytyvät hitusen paremmin kuin bissestä.
Mut tosi asiahan on että elimistön metabolia muun ruuan suhteen liki
pysähtyy kun alkoa ilmestyy vereen 20 sekssa tms eli jää siinä silloin muutkin ravinteet imeytymättä…?