Mies ajoi taas autolla kännissä 1,8 promillen humalassa. Puhallutin siis. Meillä on lapsia. Kerran olisi lähtenyt lapsiakin kyyditsemään humalassa ellen olisi huomannut ja estänyt. Mitä helvettiä tässä voi tehdä, kun ei alkoholisti tunnu itse hahmottavan omaa humalatilaansa? Uskomatonta, että ollaan tässä pisteessä. Raivo ja pelko valtaavat mielen, ja pitäisi normaalia lapsiperhearkea tässä pyörittää + töissä käydä. Absurdia. Kaupungin päihdepalveluista ei saa apua, koska kuulemma työterveydestä saa. Työterveyslääkäri määräsi suoraan antabuksen: no joi sen kanssakin. En tiedä, mikä tässä auttaa… Olisikin liikaa rahaa, niin veisin välittömästi minnesota-hoitoon. Apua, vertaistukea…?
On valitettava tosiasia että motiivin muutokseen täytyy löytyä alkoholistista itsestään. Ilman sitä motiivia ei muutosta tapahdu, so henkilö täytyy saada katsomaan peiliin ja miettimään jatkaako juomista vaikka menettää kaiken.
Soita 112 jos vielä toistuu. Virkavalta hoitaa jatkotoimet
Hienoa @Marya kun kirjoitit ja tervetuloa palstalle!
Tilanteesi kuulostaa kyllä akuutilta ja tosi pahalta. Humalassa ajaminen kuuluu valitettavan usein riippuvuuden myöhäisvaiheen taudinkuvaa.
Itsekin suosittelen ilmoittamaan siitä virkavallalle ennen kuin jotain peruuttamatonta sattuu. Kärähtäminen ratista voi parhaassa tapauksessa olla myös se vahva sysäys haluta hakea apua.
Missä ihmeessä näin sanotaan? Kuulostaa kyllä paitsi todella pöljältä vastaukselta, myös lainvastaiselta. Toki päihdehuolto itsessään tai edes Minnesota ei raitista ketään, vaan itse sitä täytyy haluta.
Voimia ja lämpimiä ajatuksia.
Muistan, jonkun poliisin haastattelun, jossa kertoi rattijuoppoudesta kärätäneiden kommentteja poliisiauton takapenkillä. Yllättävän moni kertoo olevansa tyytyväinen, että jäivät kiinni. Kuten Teme70 jo kirjoitti niin kännissä ajaminen tulee loppuvaiheessa monelle tavaksi. Ensin ajetaan aamulla, vaikka ajokunnosta ei ole varmuutta. Sitten myöhemmin parin jälkeen voi vielä hakea kaupasta lisää. Tuo 1,8 promillea kuulostaa jo sen verran isolta määrältä, että uskon ajamista tapahtuneen useamminkin.
En osaa sanoa, onko 112 soittaminen paras tapa, Minnesota olisi kyllä sopiva tähän, koska miehesi varmasti kipuilee myös ajatuksen kanssa. Sillon voi olla hyvä hetki katkaista alkoholinkäyttö. Herätystä alkoholisti joka tapauksessa kaipaa, jotta uskaltaa vastaanottaa apua. Minäkin sen oman ylilyöntini tarvitsin.
Toivon rutkasti voimia taisteluun ja toivon kovasti, että tämä teko pysäyttäisi miehesi siihen ensi askeleen ottamiseen. Siitä se sitten lähtee. Mahdollisia retkahduksia ja muita voi tulla, mutta se ensi askel on kuitenkin tärkein.
Edit: tuli vielä mieleen, jos saisit sen miehesi lukemaan tätä palstaa. Täällä on paljon kohtalotovereita hyvinkin erilaisten tarinoiden kanssa. Lukemisen kynnys on hyvin pieni. Sen voi tehdä vaikka salassa omassa rauhassa. Moni on saanut täältä apua.
Pahoittelut jos kommenttini vaikutti tarpeettoman tylyltä. Viinan juominen ei ole Suomessa rikos, mutta rattijuopumus on. Sano ihmeessä puolisollesi, että jos hän vielä istuu päihtyneenä rattiin tai jos edes epäilet sitä, soitat heti poliisille. Näin häntä on varoitettu. Ja jos tilanne tulee eteen, soitat 112.
Kynnys päihtyneenä ajamiselle madaltuu tosiaan koko ajan.
Ikävimmässä skenaariossa sinuakin saatettaisiin epäillä ajoneuvon luovuttamisesta päihtyneelle.
Kyllä joo, Olga puhuu asiaa! 2 promillen kännissä siitä on leikki jo kaukana.
Täysin oikeassa olette. Meinasin jo soittaa poliisit eilen, kun ei miestä näkynyt yli 4 tuntiin, eikä vastannut puhelimeen. Hankalaa vaan, jos tekee tuon, että lähtee “kauppaan” jo päivällä ennen kuin olen tullut töistä, enkä tiedä yhtään, missä menee… En yhtään tiedä, mitä tässä pitäisi seuraavaksi tehdä. Minnesotaan ei kuulemma mene lässyttämään - jokin muu vaihtoehto pitäisi olla. Niin mikäköhän, ei mitään hajua. Niin joo, ja ei voi kuulemma jäädä töistä pois. Alkaa historia toistaa itseään, kun oman isän kanssa tämä on jo käyty läpi, että joi itsensä lähes hengiltä. En voi käsittää, että elän tätä taas uudestaan. Alkoholismi on kehittynyt niin salakavalasti pikkuhiljaa. Mitä täytyy tapahtua, että tajuaa itse tarvitsevansa totaalisen stopin, ammattiapua? Työterveydessä mitä lie sitten kertonut ja vähätellyt… Myöntää jollain tasolla, mutta mikään kevyt avohoito ei tunnu toimivan, ei yhtään.
Mikään hoito ei toimi jos juoppo itse ei nöyrry sen edessä, että tarvitsee apua. Se vaatii sen, että oma olotila ja juominen ahdistaa enemmän kuin ajatus loppuelämästä ilman viinaa. Se on alkoholistille aivan kamala ajatus, voin kokemuksesta sanoa.
Yhdessä podcastissa päihdepsykologi neuvoi juopon puolisoa jotenkin niin, että ilmoittaa alkoholistille, että minä ja lapset lähdemme nyt. Minua et tapaa ollenkaan ja lapsia vain valvotusti siihen asti kun olet valmis hakemaan apua.
Kova neuvo ja monelle varmasti käytännössä lähes mahdoton toteuttaa, mutta kannattaa kuitenkin tätäkin vaihtoehtoa miettiä. Alkoholismi on etenevä sairaus ja jossain vaiheessa se on vain luisua, joka päättyy hautaan.
Niinhän se on. Mies ei ole missään vaiheessa 100% sanonut lopettavansa lopullisesti juomista.
On kyllä vähentänyt paljon, mistä pisteet. Kuitenkin aina nurkan takana odottaa ylilyönti - eli joudun olemaan aina varpaillaan. Suurimmaksi osaksi elämä ja arki rullaa tosi hyvin. Mutta mistä minä tiedän, paljonko todellisuudessa juo, koska toleranssi on huikea. Esim. 1 promille ei vielä todistettavasti näy missään.
Haluaisin, että minulla olisi jokin konkreettinen ehdotus hoitomuodosta tai -paikasta. Mies on kuitenkin ollut niinkin myötämielinen näihin, että on hakenut apua työterveydestä ja myös soittanut kanssani sinne kaupungin päihdepalveluihin. Se oli aika rankka takaisku, kun sieltä palveluista ei apua tarjottukaan, sillä ilmeisesti säästösyistä kehottivat käymään ensin työterveyden hoitopolun loppuun.
Kiitos todella paljon teille avusta! Sitä on niin syvällä tässä suossa, että pää hajoaa…
Päivitystä: äsken soitin poliisit, ja nyt epäillään törkeää rattijuopumusta. Eivät saaneet ns. rysän päältä kiinni, vaan ehti ajaa kotiin, joten saatan joutua todistamaan. Todella vaikeaan rakoon jouduin, mutta ei mahda nyt mitään.
Toimit ihan oikein. Kännissä ajamista vaarallisempaa, itsekkäämpää ja idiootimpaa tekoa saa hakea. Syyllistynyt itse nuorempana samaan ja luojan kiitos en kolhinut ketään.
Marya, jes, olit todella rohkea.
Toivottavasti puolisosi kuulusteluissa myöntää teon. Suomessa laki ei muistaakseni pakota ketään todistamaan läheisiä perheenjäseniään vastaan. Tilanne voi olla sinulle vaikea, ja myös viranomaiset varmasti ymmärtävät sen. Mutta ratkaiseva askel on nyt otettu. Siis hattu päästä, olet osoittanut poikkeuksellista kansalaisrohkeutta.
Meni suoraan baariin poliisiasemalta. Aika katkeria viestejä satelee nyt puhelimeen, kun kortti lähti. Pelottaa, mitä tästä vielä poikii…
Hyvä, että toimit. Pelottaako sinua itsesi puolesta? Toivottavasti sinulla on ystäviä tai läheisiä joille voit kertoa tilanteen heti.
Tsemppiä ja voimia.
Kiitos
On onneksi paljon läheisiä, jotka ovat tilanteen tasalla ja tukevat. En pelkää niinkään itseni puolesta, vaan mieheni, joka on nyt niin ahtaalle ajettu. Mutta nyt ei ollut muita vaihtoehtoja enää. Toivon, että hän nyt havahtuu todellisuuteen ja olisi valmis hakeutumaan hoitoon.
Hyvä juttu. Jos hän ei herää ja nöyrry myöntämään ongelmaa et voi tehdä muuta. Hänen on haluttava itse lopettaa.
Jos ei suostu menemään johonkin hoitoon kokeilemaan, koska mikä vaan syy, niin ei ole nöyrtynyt.
Tsemppiä sinulle.
T. Puuhapete
Kuulemma tähtää siihen, että yhden voi silloin tällöin ottaa. Hoidoksi kelpuuttaa vain työterveyden - psykologin ja työterveyslääkärin tapaamiset harvakseltaan.
Mielestäni täysraittius on ainoa vaihtoehto. Sitä pitää mahdottomana. Myöntää siis ongelman vain osittain?
Onnea hänelle matkaan. Sinuna en jäisi odottamaan mitään muutosta, tuo ei tule viemään kuin alaspäin.
Jos ajelee kännissä joka viikko, on todennäköisesti kännissä joka päivä tai lähes joka päivä.
Ja on varmasti niin addikti, ettei koskaan jää yhteen.
T. Puuhapete
Hei Marya, mietin uskallanko kommentoida ylipäänsä, mutta ensinnäkin teit mielestäni oikean ratkaisun kun soitit poliisille. Minäkin olisin soittanut, ihan missä vain tilanteessa, jos tietäisin että joku on autolla lähtenyt liikenteeseen humalassa.
Toinen juttu eli tarkemmin miehesi tilannetta tuntematta, voi olla liian kova pala hänelle tehdä heti ensimmäisenä loppuelämän raittiuslupaus. Ajatus voi vaatia joskus vähän kypsyttelyä. Mutta jotta ongelma lähtisi purkautumaan niin tipattomalle tielle lähtemistä se vaatii. Jos hyvin käy, niin ajatukset alkavat sitten muotoutumaan. Ja tielle lähteminen vaatii herätystä, toivottavasti tässä on sitä.
Harmi että hän ei halua kokeilla päihdehoitoa. En ole itse ollut, mutta asiaa tutkiessani on jäänyt mieleen, että omaa motivaatiota ei edellytetä, hoidossa ilmeisesti tätä herätellään. Kommentoikaa jos on paremmin tietäviä, en tiedä tästä paremmin.
Voimia sinne❤️