Sitä taisin aiemmin pohtia tai ainakin nyt pohdin, että onko korvaushoito ainut hoito, mitä tässä maassa oppaririippuvaisille julkiselta puolelta enää tarjotaan? Joo, totta kai siinä pitää hoitaa ne ns. muodollisuudet, eli käydä kämmäämässä ensin katko tai pari(Ketäpä pelkkä katko olisi koskaan auttanut, paitsi toki juoppoja selviämään pahimmista akuuttivieroitusoireistaan, jotta jaksavat taas uusin voimin ryypätä :mrgreen: ), mutta sitten tervetuloa vain korvaushoitoon. Ehkä paikkakuntakohtaista, mutta mitään oikeasti kuntouttavaa ts. oppareista irtipääsemiseen tähtäävää hoitoa ei tunnu saavan . Onhan toki opparikorvauksessakin ylläpitohoidon lisäksi nk. kuntouttava korvaushoito, mutta sekään ei tunnu tähtäävän niinkään aineen lopetukseen, vaan siihen, että KH-potilas saisi elämäänsä reilaan laillisesti buprepäissään ja kuntouttavassakin tunnutaan suotta pitkittävän bupren käyttöä, kun sen voisi IMO ajaa alas paljon nopeamminkin, jos vain tukitoimet olisivat kohdillaan. No, rahahan se puhuu tässäkin, tietenkin.
HUOM!: En vastusta korvaushoitoa. Siihen pitää olla oikeus niillä, jotka itse siitä kokevat parhaiten hyötyvänsä ja siihen pääsyn pitäisi olla vähemmän byrokratian takana, mutta kun on niitäkin tapauksia, jotka tahtovat lopettaa oppareiden käytön ja moni tuntuu olevan lopulta aika turhautunut korvaushoitoonsa, vaikka se aluksi toki olisi helpotusta elämään tuonut. Kyllä mua vituttaisi olla loppuikäni bupresumussa ja KH-pallo jalassa ja vain pahentaa siinä riippuvuuttani ja viedä viimeinenkin ilo narkkaamisesta :mrgreen: . Mua kun vitutti lopulta koko hommassa eniten juuri se turha vaikutuksen alaisena oleminen, ei niinkään säätäminen, rahanmeno ym. lieveilmiöt, vaikka perseestä toki nekin olivat. Ja sitten nämä korvaushoidon lieveilmiöt olisivat myös käyneet vituttamaan, kuten esim. apteekkisopimus. Ei sillä, että mun olisi ihan välttämätön pakko läksiä Kiinaan tai Brasiliaan juuri apteekkipäivänä, mutta ihan noin periaatteesta; mä käyn apteekissa vaikka vitun Ivalossa, jos mua huvittaa .
Yksityiseltä puolelta tietty saa vaikka mitä hoitoa, mikä itselle parhaiten sopii(Mulle sopi psykoterapia, jossa keskityttiin pääasiassa ihan muihin asioihin, kuin narkkaamisiini), mutta se maksaa ja eipä niitä rahoja niin vain joka nistiltä löydy, kuten ei välttämättä muitakaan elämänhallinnallisia rahkeita ryhtyä selvittämään kaikkia mahdollisuuksiaan perinpohjin .