Askarruttavat asiat

Juu, taitaa homma tosiaan mennä juuri noin.

Mielenkiintoista… Sinä siis haluasit laittaa laput silmille uudestaan? Ottaa mieluummin matrixin sinisen pillerin punaisen sijaan? Miksi ihmeessä? Ei, ei, ei nyt on aika rullata eteenpäin ja mahdollimman raskaasti vaikka kaninkoloon sujahtaminen saattaisikin päätä huimata :mrgreen: Pelko on myös illuusio, se yksi kaikista isoimmista. Kohti valoa vain ja jos matkan varrella tulee kuollettavasti hittiä niin pääseepähän sitten pois täältä helvetistä aijottua nopeammin. Pitää vaan tsekata, että syyt ja tarkoitusperät ovat oikeat niin tulee potti himaan kävi miten kävi (ikäänkuin työnnetään hilut keskellä aina pelkillä saleteilla) :sunglasses: Ei ole mitään hävittävää, se kannattaa mielestäni monessa tilanteessa muistaa.

^
Sanoin et sinänsä… no ehkä ilmasin väärin. Välillä siis toivois et tosiaan ois ne laput silmillä eikä pää kävis liikaa ylikierroksilla jatkuvasti jne, mutta siis ei. Ja kuten tarkotin tolla “ei se enään onnistu”, kun sieltä on “pois” päässyt niin ei sinne tietoisesti OIKEASTI halua takasin :slight_smile:.

No sitähän minäkin :smiley:

Neurokipu: Kyllähän sä joka numerolla jotain etuja saat, esim. astma 203, tai verenpainetauti 205 numerot on korvaus parempi kun normaalikelakorvaus, joka on tällä hetkellä 35 %. Noilla numeroilla saat 65 % kelakorvausta.

Tässä nyt koko kelan erityiskorvaamien sairauksien lista kaikkien ihmeteltäväksi:
http://www.kela.fi/laakkeet-ja-laakekorvaukset_erityiskorvaus

Noitahan ei myöskään saa ihan itsestään selvyytenä vaan lääkärin on tehtävä kelaan sairaudesta b-lausunto, jolla sitten voi hakea suurempaa korvattavuutta.

• Masennukseen ei mistään saa kun sen normaalin 35 % kelakorvausta, tiedän kun olen 20 vuotta sairastanut. Ellei siihen sitten liity jotain psykoosioireilua (ja sairaalajaksoja jolloin se psykoosi on diagnosoitu) tai ellei sairasta mahdollisesti kaksisuuntaista mielialahäiriötä.

Totta vitussa on halvempaa hakea jotkut verenpainelääkkeet ulkomailta. Silti jos joka vuosi lääkekatto tulee täyttymään (kuten esim. mulla Lyrican hinnan takia) niin se on loppupeleissä kannattavampaa ostaa ne Suomesta, kun lääkekatto täyttyy täten aikaisemmin vuodesta ja sen jälkeen ne maksaa sen 1,5 euroa lääke 3 kk annos. Siis kaikki kelan korvaamat lääkkeet. Sittenhän on näitä joitain, mitkä eivät ole kelakorvattavia ollenkaan, kellekään, ihan vaan esimerkkinä Litalgin jota käytän vatsakipuun.

Neurokipu: Luin toisesta ketjusta, että sun verenpainelääkkeet ei olis lainkaan kelakorvattavia. Silloin toki ymmärrän ulkomailta tuonnin. Mulla meni itsellä lääkekatto täyteen jo pari kk sitten, on se halpaa tuo Lyrica.

Samoin, ei tosin lyrican vaan xonen takia. Apteekki-jakelussa oon ollu jo kohta pari vuotta ja itte haluan nappini maksaa, niin äkkiä tulee se vähän reilu 600 € täyteen.

Onko muutes Lucrezia ton venlaf. kans niin tarkkaa toi lääkkeen ottamis aika, et nyt ku viime viikolla jouduin ottaa duunin takia aamuisin ennen klo 7.00 lääkkeen, niin eilen ja tänään vaik olis voinu nukkuu pidempään, niin heräsin molempina aamuina 8.00 jälkeen ja ihan järkky hikoilu päällä.? Ihan ku siis olis elimistö tottunu siihen et aikaisin aamulla sen otin ja nyt viikonloppuna ku olis mahikset nukkuu pidempään, niin eipä onnistunutkaan. :frowning:
Ja siis heräsin molempina aamuina ihan silleen, et lakanat oli ihan nihkeinä/märkinä ku olin hikoillu unissaan niin pirusti, ja sit ku nouset ja otat lääkkeet niin 1-2 tuntia ja ei mitään tietoa mistään ärsyttävästä olosta.?
Bupresta tai sen puutteesta se ei johdu, mä yleensä otan päivä-annokseni niin et 10mg aamulla ja sit vielä sen lopun 4mg illalla just sen takia, et kantaa paremmin seuraavaan aamuun ja se on toiminu sillä systeemillä hyvin jo puoli vuotta.
Et tää on uus juttu ja jonku syyn takia johtuu tosta venlaf. tai niin ainaki olettaisin…

^ Mun kaverilla oli Venlan kanssa toi sama, eli hikoilutti öisin ja heräsi ihan märkänä kylmästä hiestä. Sillä sitten vaihdettiin toiseen lääkkeeseen, niin loppui noi hikoilut. Eli ihan mahdollinen haittavaikutus tuon venlafaksiinin kanssa. Tunnin heitto suuntaan tai toiseen tuskin haittaa venlafaksiinin ottamisessa, koska kyseessä on kuitenkin depot-valmiste, eli ei sen pitoisuuden pitäisi päästä laskemaan niin rajusti elimistössä, että lääke pitäisi aina ottaa tasan samaan aikaan.

^Okei, eli se järkky hikoilu onkin niitä ns. haittavaikutuksia, eikä siitä ottamis ajankohdasta johtuvia.
Jännä et se helpottaa kummiskin aika nopeaan kun sit ottaa uuden lääkkeen, mut mietin kyllä itekkin jo sitä et voisko se siitä ajankohdasta olla muka kiinni. Pitääpä seurailla jatkossa ja kattoo ens viikolla kun taas duuniin meen, niin joudun ottaa lääkkeet jo ennen seitsemää aamulla, et tuleeko sillon näitä “hikoilu-sessioita” :mrgreen:

Joo mulla saattaa vaihdella lääkkeen ottaminen jopa 12 h joskus, siis masislääkkeen ja jopa Lyrican enkä huomaa yhtään mitään. Eli ei se tosiaan ole noin tarkkaa, kuten Nnaana tossa mainitsi. Toivotaan että nuo haittavaikutukset menisivät ohi, niin ei tarvis vaihtaa heti lääkettä. Kovin kivaltahan tollaset haitat ei tosiaan kuulosta.

Mulle yksi tohtori painotti että aina samaan aikaan lääkkeet, että kroppa tottuu ja se teho tulee esiin. Gapapentiinin kanssa ainakin toimii, eikö se ole Lyrikan esiaste ja onpa kolmiokin. Se sentään toimii ja vähensin annosta joka oli vanhaan malliin 3+3 300Mg ja nyt aamuisin otan yhden ja yöksi kaksi, neurotol ja kymppi pami niin en tarvi sitä hirveetä purentakiskoa. Tuo vähennys ei vaikuttanut kipuun mutta potenssi palasi.

Varmasti kivun hoidossa noin onkin ja olishan se tärkeää ja suosittelen sitä kaikille muutenkin. Enintään parin tunnin vaihtelua, mutta itse en niinkään huomaa omissa fiiliksissä muutoksia, otin nuo lääkkeet vähän miten vain. Sitten taas mun puoliso huomaa kyllä jos ei ota tasaisesti Lyricaa, olo muuttuu nopeasti sillä paskamaiseksi.

^ Oon yrittäny ottaa suunnilleen samoihin aikoihin joka päivä, mut tulee pakosta muutaman tunnin eroja joskus ihan jo duuninkin takia.
Miks noissa ohjeissa käsketään ottaa lääke aina ruoan/aamupalan yhteydessä.? Onko kyse siitä ettei kävis niin vatsan päälle vai onko joku lääkkeen imeytymiseen vaikuttava tekijä se mukana menevä ruoka.?
Kun en nimittäin ole mikään “aamupala” ihminen ja ruoan syönti aamuisin on tod. vastenmielistä, niin sillä vaan aattelin, et taidan alkaa heittelee noi Venlat ihan kahvin kera ja päälle pari aamu röökiä… :mrgreen:

^ Mun käsittääkseni tuo johtuu venlan kanssa siitä, että lääke kulkeutuu sen ruoan mukana nopeammin/helpommin ohutsuolen puolelle, missä sen on tarkoitus vasta alkaa vapauttaa lääkeainetta elimistöön, depotti kun on. Korjatkaa nyt helvetissä, jos näpyttelen täällä tyystin läpiä päähäni jälleen. Venlan yhtenä sivuvaikutuksena tosin on muistaakseni myös kohonnut verenvuotoriski, joten saattaa tuo johtua ihan siitäkin, että tyhjässä vatsassa se ärsyttää enemmän, kuin ruoan kera otettuna. Eipä siitä mitään hirveää vaaraa pitäisi olla(???), jos tuon tyhjään vatsaan ottaa, jollet kerran aamuisin saa mitään alas. Itsekin olen tuota pelkällä kahvilla huuhdellut alas moneen kertaan, enkä ole kuollut, vaikka lääke muista syistä olikin mun kohdallani todella huono idea :angry: . Ja eihän sun tarvitse mitään hirveää mättöaamiaista kaikilla lisukkeilla vetää. Kait sekin riittää, jos saat siinä lääkkeen kyljessä menemään alas vaikka jonkin hedelmän tai pienen palan leipää :confused: .

^ no sitä mä itekseni pohdiskelin et voisko se ruoka vaikuttaa just siihen imeytymiseen. (se mun lekurikin painotti sitä, et aina ruoan kans??)
Joo ei maistu aamuisin oikein muu kun kahvi ja tupakka, ihan pakolla on syötävä jos jotain meinaa syödä. :frowning:
Jogurtin kans oon nyt ottanu melkein joka aamu, ku se on helppo lappaa naamaan, mut se et onko jogurtista muuta hyötyä ku ehkä se, et ei käy se lääke vatsan päälle niin en tiedä.
Aika hyvin mun vatsa on tähän asti sietäny kaikki lääkkeet mitä on joutunu syömään, erinäiset antibiootit, tulehdus-kipulääkkeet, normi särkylääkkeet ym. eikä onneks ikinä ole mitään oireita sen suhteen tullu.
No kokeilemallahan se selviää, otan huomena pelkän “juhla mokan” kans niin siitähän sen näkee, et meneekö vatsa kipeäksi. :slight_smile:

Ai niin, piti vielä kommentoida tuosta venlasta, että itselläni kyllä alkoivat reflat siitä jo ihan parin tunnin kuluttua, kun sen joskus kiukuspäissäni ja lopen kyllästyneenä seinään katkaisin. Eivät ne tietenkään heti täysillä päälle pärähtäneet, mutta lieviä näköhäiriöitä ja huimausta alkoi tuntua hyvin pian, kun jätin lääkkeen ottamatta. Kyllä siinä toki vähän aikaa kesti, että homma paheni siksi sähköshokkihelvetiksi. Muistan myös, että jos ja kun mulla saattoi olla hieman epäsäännöllistä senKIN lääkkeen ottamisen kanssa :mrgreen: , niin noita näköhäiriöjuttuja alkoi ilmaantua hyvinkin nopeasti, jollen ottanut lääkettä määräaikaan, vaikka en silloin vielä tajunnutkaan yhdistää sitä vieroitusoireiluun, vaan luulin sen johtuvan sivuoireista tai ylipäätään joistakin oireistani, joita mulla riittää kyllä ihan ilman mielipidelääkkeitäkin :mrgreen: . Olkoon kuinka depotti tahansa, niin tämä on mun kokemukseni, eli en siis epäile lainkaan, etteikö tuo Zeusin hikoilu voisi olla jotakin pientä vieroitusoireilua, jota alkaa ilmetä heti, jos lääkkeenoton aika vähänkin heittää :confused: . Sama juttu mulla oli ainakin yhden muunkin masennuslääkkeen kanssa, jonka taisin myös katkaista kylmästi seinään. Olisikohan ollut Seronil :confused: ? En voi muistaa.

Eikun se depot-kapseli/tabletti meinas vaan sitä, että kapseli/tabletti vapauttaa siitä tasaisemmin lääkeainetta pikkuhiljaa elimistöön. Enterotabletti oli se joka alkaa vasta ohutsuolen puolella vapauttamaan lääkeainetta, joten enteromuodon ei siis pitäisi ärsyttää vatsaa. Mä en itse niinkään välitä suosituksista, ota ruoan kanssa tai älä ota. Muita en kyllä suosittele toimimaan miten itse teen. :laughing: Silti jos lääkäri on niin suositellut niin onhan se parempi ottaa ruoan kanssa jos jonkun jugurtin saa alas aamulla.

^ sepä siinä mulla onkin, kun se pelkän jogurtinkin syöminen on ihan “pakko-pullaa” aamuisin…
Tottunu jo vuosikausia siihen et päivä käynnistyy kahdella ISOLLA mukilla kahvia, ja parilla röökillä (+tietty xonella) niin kaiken muun “ylimmääräsen” syöminen ei oikein houkuttele.
Mut kokeilen muutamana aamuna ihan ilman jogurtteja tms. ja jos ei vessaan tarvii ryntäillä :mrgreen: , niin sithän tuosta pääsee ihan helpolla ja niinku tähänkin asti ilman turhia aamupalojen väsäämisiä… :smiley:

^^/^

Jep, kiitos oikaisusta, Lucrezia.

Eipä se välttämättä mitään kerro, meneekö vatsa sekaisin vai ei, jos kyse on siitä, että venla tyhjään vatsaan otettuna ärsyttää limakalvoja ja lisää verenvuodon riskiä. Ongelmat tuossa saattavat ilmetä nimenomaan ylävatsaoireina ja ne saattavat tulla viivelläkin, kun on jo ehtinyt rouskuttaa vatsansa rikki noilla lääkkeillä. HUOM!: Mä en nyt edelleenkään tiedä, koskeeko tämä venlafaksiinia, mutta esim. tulehduskipulääkkeiden kanssa tuo ainakin pätee ja siksi niitä ei kovin mielellään pitäisikään aivan tyhjään vatsaan ottaa.

^jeps, tossa nopeesti lukasin ton tuoteselosteen (joka on iso kuin lakana) ja onhan siinä mahdollisina haittavaikutuksina myös verenvuodot sisäelimissä, toki kuuluu luokkaan “harvinaiset haittavaikutukset” mut silti. No pitää kattoo miten jaksaa jatkossa värkkäillä syömisiä aamuisin. Eipähän toi tietty pahaa tekis vaik vähän jotain söiskin, mut se vaan on niin opittu tapa toi pelkkä kahvi/tupakka, et ei meinaa muu mennä alas. :frowning: