Apua.

Tästä tulee nyt todennäköisesti pitkä vuodatus. Olen parin viikon ajan lueskellut näitä keskusteluja psygologin kehoituksesta. Ensimmäisellä kerralla luin monta tuntia putkeen ja itkin, käsittömätön tunne, kun lukee tekstejä, jotka on kuin suoraan omasta elämästä ja omasta päästä kirjoitettuja. Tajuan, että “meitä” läheisiä, jotka kärsimme puolison alkoholin käytöstä, on paljon, mutta silti olen tämän asian kanssa niin yksin. Ja väsynyt.

Olen 28- ja mieheni 30-vuotias, olemme olleet yhdessä lähes 11vuotta, joista kihloissa reilut seitsemän vuotta. Lapsia ei ole. Mieheni ei ole ikinä kuppiin sylkenyt ja juominen on aiheuttanut jonkin verran eripuraa lähes alusta saakka. Toki ensimmäiset vuodet täysi-ikäisyyden kynnyksellä meni itselläkin mukana juhlineena, mutta jossain vaiheessa alkoi miehellä katoamistemput ja monen päivän putket tulemaan kuvioihin.

Olen yrittänyt muistella milloin huomasin ensimmäiset merkit todellisesta käytöksen muuttumisesta, ja muistot sijoittuvat vuoteen 2010… Kyllä!!! Kuusi vuotta olen tässä löyhässä hirressä roikkunut. Sairasta. Vuosien aikaan asioista on keskusteltu kyllästymiseen asti. Ja välillä niitä parannuksia tapahtunutkin. Tiedättehän? Vähän aikaa tuntuu, että kyllä tämä tästä, se lupasi, ettei enää karkaa kavereiden kanssa ryyppäämään kolmeksi päiväksi, ei enää hauku mua, antaa mun nukkua, jos nyt sattuukin vähän käymään pubilla, ei enää juo jos ostetaan talo ja muutetaan maalle, ei enää juo jos ostaa moottoripyörän, ei enää juo jos otetaan toinen koira…

Ja arvatkaa, loppuiko reissut? Niin monet viikonloput olen viettänyt yksin, meidän yhteisessä, omassa talossa ,joka ostettiin kolme vuotta sitten. Piti olla unelmien täyttymys ja toki onkin, yksin minun. Rakastan tätä taloa, tätä paikkaa, sitä että koirilla on täällä hyvä olla. Rakastanko miestäni? Pakko kai minun on sitä rakastaa, en kai muuten olisi kestänyt tätä näin kauan?

Mieheni käytös humalassa ja jopa parin kaljan jälkeen, on todella agressiivista. Hakemalla haetaan konflikteja, ystävien ja hyväntuulisten ihmisten seurassakin. Hänen lapsuutensa on ollut vaikea, äitinsä on alkoholisti ja lapsuuteen kuulunut myös henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Hän ei ole oikein vieläkään päässyt yli isänsä kuolemasta, joka tapahtui suhteemme alkuaikoina. Eikä ole oikestaan koskaan suostunut kanssani asiasta puhumaan. Vuosien aikaan on juotu iloon, suruun ja rentoutuakseen. Vaikka rentoutuminen on ollut jo pitkään kaukana.

Oma sosiaalinen elämäni on kärsinyt. En ole vuosiin enää nähnyt ystäviäni, muutamia kertoja lukuunottamatta. Viimeksi toissa juhannuksena minulla oli ystävä kylässä, niin että istuttiin iltaa ja nautittiin kesästä. Kunnes mieheni aloitti juomisen, tuli riitaa ja loppuillan/yön kuunneltiin kun mies haukkui minua kavereilleen ja käyttäytyi uhkaavasti. Kaverini oli lähtenyt aamulla ennen kuin herättiin, koska pelkäsi. Hän oli toinen ystäväni, joka ilmoitti ettei halua olla enää samassa seurassa, kun mieheni juo.

Selitys käytökselle on yleensä se ,että “vituttaa”. Ja minä aiheutan käytökselläni riidat. Jos minäkin voisin koittaa joskus rentoutua. Ja olla vähemmän vittumainen. Ja tylsä. Ja seksiäkin pitäisi olla enemmän. Ja jos minulla ei menisi kaikki aika elukoihin.

Noh, kaikkihan sitten kärjistyi viime joulukuussa. Surullisen kliseinen tapahtuma työporukan pikkujouluissa. MINÄ petin miestäni. Minä,joka olen vuosia yrittänyt olla täydellistä vaimomatskua! Olen kantanut ruokaa kaupasta, kokannut, siivonnut, pitänyt huolen että ei mieheltä puhtaat työvaatteet lopu, huolehtinut kodista kun mies on kavereiden kanssa, kalassa, metsällä, työreissulla. Yrittänyt huolehtia, ettei joisi liikaa, että ainakin nyt viikkotissuttelut loppuu, tai jos juo, niin joisi kotona ettei tulis mitään kärhämää, ja jos juo niin ei jois enää huomenna eikä nyt ainakaan enää ylihuomenna…

Niin. Petin. Ja ihastuin palavasti tähän työkaveriini. Ajattelin, että hän pelastaa minut tästä paskasta, mitä olen vuosia kärsinyt. Minulla oli ensimmäistä kertaa vuosiin niin hauska ilta, että sen avulla jaksoin vähän aikaa iloita. Tanssittiin, juteltiin, pussailtiin ja pidettiin kädestä. Lähdettiin yhteisille jatkoille, joissa lähennyttiin vähän lisää, mutta käsikopelointia pidemmälle ei menty. Hän on myös varattu, yhtä pitkä suhde kuin meillä, ja paljon vaikeuksia. Tai ainakin olevinaan, enää en tiedä huijasiko hänkin minua.

Ja mieheni sai tietää, luki viestit puhelimestani. Siitä se lopunalku, helvetti alkoi. Nyt syy juomiselle on tämä minun pettäminen ja sen tuoma ahdistus.

Se, että olen ollut pitkään onneton, antanut kaiken kertatoisensa jälkeen anteeksi miehelleni ja tullut uudestaan petetyksi ja loukatuksi, ei kuulemma ole mikään selitys. Eihän se toisaan pettämistä hyväksytyksi tee, mutta se on se syy. Ymmärrän kyllä, että tekoni loukkasi häntä syvästi, en ole ikinä nähnyt hänen itkevän niin paljon, mutta niin tapahtui enkä mahda sille enää mitään.

Alkujärkytyksen jälkeen hän tuntui ymmärtävän, että hänen juomisensa ja käytös minua kohtaan ajoi minut tekooni. Sitten asenne muuttui. Hän kielsi minulta kaverini kanssa varutulle näyttelyreissulle lähdön. En saa puhua tai kommunikoida tämän työkaverini kanssa. Minun täytyisi vaihdella työvuoroja ja parasta olisi jos jompikumpi vaihtaisi työpaikkaa. en saa jutella kenellekkään meidän suhteen asioista. En saa lähteä kavereiden kanssa viihteelle. En saisi olla tekemisissä kenenkään näiden työkavereiden kanssa, jotka olivat pikkujouluissa mukana. Minulla on pahempi alkoholi-ongelma, koska petin humalassa. Hän soittaisi pomoilleni ja kertoisi tapahtuneesta. En saanut katsoa “pettämistä suosivia” ohjelmia, jos kävin puhelimella fb:ssä tai netissä alkoi välittömästi vittuilu. Samoin jos sain viestin puhelimeeni. Hän meenasi räjähtää jos puhelin surisi parikin kertaa, täytyi hiljentää keskustelut. Seksiä on pitänyt saada riidoista huolimatta, muuten pää räjähtää. Viisi päivää ilman seksiä, kielsi minulta auton käytön, jouduin soittamaan työkaverin hakemaan. Oli syntymäpäiväni, en ansainnut onnitteluja.

Kuusi kuukautta tässä on menty niin, että vähintäänkin viikoittain riidellään. Syyttelyä puolin ja toisin. Väillä on tuntunut, että selvitään, sitten kaikki alkaa alusta. Mies ei saa nukuttua, syyllistää minua. Minäkään en saa enää kunnolla nukutuksi, mietin yötkin. Haluaisin vain unohtaa tapahtuneen, mies ei. Hän vaatii vieläkin työkaveriani tilille tapahtuneesta. Aikoo pilata hänen elämänsä niinkuin hänen elämänsäkin on pilattu. Uhkailee minulle miten hakkaa, katkoo sormet. Tai järjestää niin että joku muu sen tekee. Ja sama kohtalo kaikille niille jotka jatkoilla olivat osallisina ja yllyttivät tekoihin. Olen kyllä sanonut, että ihan itse otan vastuun tekemisistäni. Ja tapahtumapaikkakin pitäisi vielä käydä tarkistamassa, hän on ajeluttanut minua kadulla, mutten muista mikä rakennus se niistä on. En haluaisi muistaa.

Mies väittää, että nämä hänen henkiset ongelmat ovat seurausta minun pettämisestä, mutta käytös on on ollut samanlaista jo vuosia. Selvinpäinkin hän on kireä, saa varoa mitä sanoo tai tekee. Toissaviikonloppuna joi kolme päivää, neljäntenä päivänä tarvitsi kaljan aamupalaksi. Sanoin, että nyt loppuu. Hänen on haettava apua alkoholismiin. Suuttui ja kysyi ivallisesti, että tiedänkö minä mikä on alkoholisti? että hän voi minulle kyllä alkoholistin näyttää… Sanoin että on olemassa monenlaisia alkoholisteja.

Tuntui (taas kerran) ymmärtävän, että apua on haettava. Aikoo hakea lääkkeet juomisen lopettamiseen… Sanoin ettei se riitä, ei se poista henkisiä ongelmia. ei haluaisi omista asioistaan kuulemma kellekkään vieraalle jutella. Nehän luulee hulluksi! Mitä jos rupee vaan vituttamaan kun ne kyselee?

Kerroin, että olen itse käynyt muutaman kerran työterveyspsykologilla, koska olen ahdistunut ja väsynyt. Monta kuukautta menin ylikierroksilla, täytin kalenterin työnteon lisäksi urheilulla, lenkkiä koirien kanssa ja kovaa treeniä salilla. Kunnes väsyin. Nyt en ole pariin kuukauteen jaksanut treenata, hyvä jos lenkillä jaksaa käydä, en jaksais kokata,siivota,käydä kaupassa…teenhän mä ne silti sitten kun on pakko, koska jonkun täytyy. Eläimet pitää mut edes jotenkin toimintakykyisenä, on pakko jaksaa.

Mies sai myös tietää, että olen valehdellut siitä, etten olisi puhunut työkaverini kanssa. Pelotti myöntää, kerroin että on juteltu työasioista, mutta vaihdettu myös kuulumisia. Nyt olen pettänyt häntä kuulemma uudelleen. Ja ahdistaa niin perkeleesti. Lähti eilen kaverinsa seurueen mökille, soitti että voisi jäädä yöksi kun on niin kivaa. Jossain vaiheessa myönsi, että on juonut kolme pientä olutta, jossain vaiheessa viisi… yhden puhelun aikana sanoi saman asian kolme kertaa… en usko että viiteen on jäänyt. Soitti 12 aikaan, että oottelee että muut herää niin pääsee aamupalan tekoon ja kotimatkalle(on omalla autolla, yksin), kolmelta laittoi viestin että vieläkin nukkuu muut.

Jotenkin en jaksa uskoa, että tulee tänään kotiin. En tiedä kumpaako toivon enemmän, että tulisi vai että ei. Oli puhe, että juominen loppuu, silti hänelle tuli yllätyksenä kun sanoin “muutamista” kaljoista. Hermostui. Väsyttää tämä jatkuva pelkääminen. Tarkistin kaapin, onko kaljoja hävinnyt. Ei ollut, mutta yksi oli ilmestynyt lisää reissuhommista tultuaan, eli joi siis jo viikolla. Ei varmaan muistanut mainita.

Vittu minä olen niin vihainen sille ihmiselle, jos minä sen takia menetän kodin, toisen meidän koirista, kaiken. En saa sitä perhettä mistä olen haaveillut, lapsia.

Ja silti, itse olen tähän alistamiseen jäänyt. Onko mulla oikeus valittaa? Elämä on valintoja ja muuta paskaa. Entä jos nyt lähden? Jään yksin, mikä muuttuu? Olenhan nytkin aina yksin. Miten ikinä jaksaisin hoitaa eron, minunhan se pitäisi kaikki hoitaa, puhelinrallit pankkiin, kiinteistövälittäjälle, kaikille… En jaksa puhua kenenkään kanssa. Miten voin soittaa mihinkään itkemättä? Miten käy tuon rakkaan koiran, joka on miehen nimissä, minun hoitama (niinhän me sovittiin, mies ottaa metsästyskoiran jotta on viikonloppuisin muuta tekemistä kuin juominen)? Niin hirvittävän tärkeä minulle, mutta en varmaan kahden kanssa pärjäisi “kaupungissa”. Ja mulle ei kannata sanoa, että se on vain koira.

Mies romuttuisi erosta täysin, joisi ja luultavasti ei jättäisi minua rauhaan. Pelkään että voi satuttaa minua tai muita. Tai itseään. Miten ihmisestä, jonka kanssa on koko aikuisikänsä viettänyt, erotaan? Tuntuu niin käsittämättömältä asialta, ettei olisi enää meitä. Vaikka ei kai meitä ole enää pitkään aikaan ollut. Minun pitäisi opetella eläminen alusta alkaen. Voin vain kuvitella miten kaikki muistuttaisi kaikesta. On niitä hyviäkin muistoja tuolla jossain pohjalla.

Apua. Olen niin väsynyt ja yksin.

Voi kuule, olet niin nuori että elämä on edessä. Ei tuollaisen kanssa voi lapsia tehdä tai ainakin tiedät miten se päättyy. Lähde. Pian.

Olisiko mahdollista mennä vaikka vanhemmille tai kaverin luokse ja pyytää apua? Kyllä ne raha-asiat hoituu mutta elämääsi et voi tuohon mieheen sitoa.

Tuli kotiin, selvinpäin. Heti alkoi vaatia seksiä. Sanoin että eipä tässä juuri tee mieli. Kysyi että siksikö kun olet kuumeessa? ( kyllä, hänen mielestään sekään ei ole syy pihdata) sanoin että niin ja ilmeisesti meillä on edelleen erikäsitys tuosta juomisesta, että et vissiin muistanut kertoa juoneesi viikollakin. Tuohtui välittömästi, " empä ole kuule paljoa juonut " ja mielenosoituksellinen mökötys alkoi. Huokailee, heiluttelee koko ajan jalkojaan hermostuneesti. Vähän väliä tulee kommenttia, “pitää varmaan syödä hyvin kun ei taaskaan saa”, pitäiskö sun pukea villapaita päällesi nii ei panettais " ja sitä rataa… Tiedämpä siis ettei tänäänkään tarvitse mennä nukkumaan ilman vittuilua ja syyllistämistä. Sanoo aina kun laitan makkarin ovea kiinni että “on se hyvä että sinua nukuttaa” ja huutelee oven läpi.

Mulla ei hirveesti niitä ystäviä enää ole. Ja koirat rajoittaa majoitusmahdollisuuksia,niiden kanssa ei voi minne vaan mennä. Vanhempien luo voisin mennä. Tuntuu vaan nii säälittävältä,aikuisen ihmisen pitäisi lähteä pakoon omasta kodista.

Kuittia tulee koko ajan tuosta vierestä.

Ei sinun vanhemmat varmasti halua että joudut olemaan tuollaisissa olosuhteissa. Jos kerrot kaiken niin varmasti haluavat auttaa. Ei kukaan halua lapselleen tuollaista elämää. Etkä sinä ole säälittävä vaan rohkea jos uskallat lähteä.

Niin.Päätöksen tekeminen on vaikeata.Mutta sitten helpottaa kun se on tehty.Elämä muuten menee kärvistellessä,toisen huonon olon kohteena olemisessa.Listaapa syyt,miksi yhä olet suhteessa…johon lapset ei kyllä enää kuulu.Ennätät vielä aloittaa uuden elämänvaiheen uuden miehen kanssa.Juoppo ja lapset on tosi tosi huono yhdistelmä.Lapsilla on oikeus turvalliseen lapsuuteen.Ja sinulla myös,omien päätöksiesi myötä,oikeus turvalliseen oloon kotonasi.

Itse mietin että miten ihmissuhteet voi vähitellen kääntyä ihan päälaelleen.Miten hyvä suhde vähitellen menee ihan vinoon viinan takia…totta se on,että muutosta ei huomaa,kun se tulee vähitellen.Joka tapauksessa ei me juopon puolisot mitään äitejä olla puolisoillemme,ihan itse saavat sotkunsa selvitellä.Pari päivää esim oli kylpytakki pihalla “kuivumassa” kun vkonloppuna piti kaljotella/krapulaa pitää.Nyt otti kuivumaan sisälle saatesanoilla “ai,sinne on unohtunut…”.
Tsemppiä ja päätöksiä!! Kaikki vähitellen huononee.

Niin ja mitä tulee siihen pettämiseen… onhan se väärin toimittu ja pitäisi osata hoitaa eroaikeet ja paha olo muuten kuin pettämällä, mutta se on helpommin sanottu kuin tehty. Kai sitä jotenkin ajattelee, että jos pettää niin sitten ainakin tulee loppu helvetille. Turhaa syyllistää itseään enempää kuin jo syyttää. Ethän sä nyt ihan turhaa ole voinut noin huonosti ja tehnyt niin ja näin. Ja juoppohan saa vaan tosta kimmokkeen juoda lisää ja pestä kätensä omista vastuistaan. Lähde hyvä nainen ja aloita ihana uusi elämä ilman tuota henkistä painolastia harteillasi. Kun lähdet, jäljelle jää vain suru tuhoutuneesta suhteesta,mutta sekin helpottaa. Tiedän mistä puhun…

Tuo henkinen väkivalta on kyllä niin kuluttavaa. Eikä toinen sitä tajua. Sanoin, että en jaksa olla enää alistettuna ja syytettynä. Mies ei ymmärrä yhtään mistä puhun, vittuilenhan minäkin. Ihan varmasti, osaan minäkin olla paha suustani ja antaa takaisin, mutta että joka sanalla lyttään? Niin että toinen ei voi hengittää?

Ei siis ymmärtänyt ollenkaan pointtia, kun sanoin viime viikon kaljoitteluista. “Olis näköjään pitänyt vetää kunnolla, kun samanlainen vastaanotto kuitenkin”, “sinun olis pitänyt tulla sinne kyttäämään, niin oisit vittu nähny ryyppäänkö”, Sinun ois pitänyt sanoa, että luulet että oon krapulassa, niin oisin tullu aiemmin kotiin", “eipä tässä tee mieli kohta mitään apua hakea, kun sä oot niin vittumainen” “mistähän sinä sitä munaa saat, kun ei kelpaa kotona”

Lueskelin täältä juttuja, kun mies rupesi tivaamaan mitä luen niin hartaasti. Sanoin että näitä läheisten tarinoita ja keskusteluja. Ääni alkoi nousta. “Keskusteluja?! Niitäkö missä vaan miehiä haukutaan?! Olen minäkin niitä lukenut.”
“Sinä vain ammennat lisää pahaa oloa itelles sieltä, lukemalla jotain juttuja akoista, joiden ukot juo joka päivä”.“Helppo varmaan samaistua niihin ja kuvitella että asiat on yhtä huonosti”

Sanoin, että “niin, tai entä jos ne on yhtä huonosti”. Hiljeni vähäksi aikaa, kunnes alkoi luetella hyviä juttuja, kun miehet kertoo, kuinka nainen vaatii olemaan absolutisti…" kuulostaa niin tutulta"

Pitäis varmaan lukea noita alkkisten tekstejä myös, voisin kuvitella että tuolta “vähentäjät” osiosta löytyy just ton kaltaisia tilityksiä. Voi jumalauta!

Ja sitten oltiinkin jo aiheessa pettäminen. Miehen sanoin, jos hän ei saa tarpeeksi seksiä, hän turhautuu ja ajattelee “sitä mulkkua” enemmän. “Sehän sulla on vielä todistettavana, että pysytkö erossa siitä , etkä juttele” Äänensävy niin uhmakas ja se oikeasti kuvittelee , että se hallitsee tätä, että minun täytyisi sille jotain todistella.

Mulla ois tänään mahdollisuus lähteä täältä, kun mies ei ole kotona. Jos saisin kyydin hommattua. Jos jaksaisin pakata. Uskaltaisinko lähteä molempien koirien kanssa? Se varmaan syyttäisi minua toisen varastamisesta, vaikka ei siitä ole huolehtimaan. Pelottaa, pelottaa olla mutta pelottaa lähteä.

Kyllä se on viisas teko lähteä. Jos ei nyt niin sitten myöhemmin, paljonko on aikaa tuhlattavaksi.

Voimia.

Olisiko sinulla ketään, jonka saisit nopeasti avuksesi? Jos todellakin olet sitä mieltä, nyt voisit lähteä korien kanssa edes joksikin aikaa pois ahdistavasta tilanteesta, toivon, että saat kerättyä viimeisetkin voimanrippeesi ja lähdet.

Täällähän minä edelleen. " odotan " että mies tulee koulutuksesta. Koko aamun (taitaa kyllä olla päivä jo) olen itkenyt ja surkutellut itseäni ja elämääni. Ja miestäni. Miksi hänestä tuli tuollainen? Mitä tapahtui? Miksi ei vaa voitais olla onnellisia?

Mies on kysellyt pitkin päivää " vieläkö meinaan jatkaa jurotusta? " " olis kiva kun ei tarviis jatkaa tappelua "

Nii-i, olishan se.

Huomaan ajattelevani, että katson nyt millä mielellä se kotiin tulee. " Jos jatkaa samaa linjaa ku eilen niin varmasti lähden, heti! "

Vitut. Olen tässä taatusti huomennakin.

Lohdutuksen sananen vielä: eli se lähtemispäätös tulee kyllä sieltä ilman pakottamistakin kun se hetki tulee ja olet siihen valmis.

Alkkikselle se ensimmäinen kalja ei tuo iloa tarpeen tyydytyksestä niinkuin tavalliselle käyttäjälle, vaan päinvastoin, heille tulee siitä tyytymätön olo, tätä on pakko saada lisää, ehkä siitä tulee se agressiokin osaltaan, tyytymättömyydestä? Olo ei ole sellainen kuin haluaisi? Ja siinä kuulemma ympärillä olevien ihmisten iloisuuskin ja onni tekee alkkikselle paskat fiilikset. Normikäyttäjien pieni iloinen nousuhumala ja hiprakka se vasta tuntuu tosi kovaa myrkkyä olevan joillekin alkkiksille…

Juhannus. Miten ihanaa olisikin nauttia tästäkin juhlasta. Olla ystävien seurassa, nauraa ja rentoutua. Olla huolehtimatta. Muistanko edes millaista on, kun ei ole surullinen?

Kuluneet päivät ovat olleet sekavia,niin kuin kuluneet kuukaudetkin. Nyt vielä vähän enemmän. Riidellään ja syytellään. Välillä on jopa naurettu yhdessä ja tehty arjen askareita. Silti ollaan niin kaukana toisistamme.

Mies sanoi, ettei aio hakea apua ennen kuin lupaan etten osallistu enää työpaikkani juhliin. En pystynyt lupaamaan. Pitäisikö minun? Osasta työkavereistani on tullut minulle läheisiä,vaikka en juuri vapaa-ajalla heitä näekään (niinkuin en muitakaan). Ymmärrän kyllä, että miestäni loukkaa miten heidän kanssaan naureskeltiinkin pikkujoulutapahtumille.

Eilen käytiin yhdessä työpaikallani, hävetti miten mies jurotti ja käveli ulos sanomatta mitään. Rupesi kuulemma vituttamaan “paskalandiassa” käynti. En usko että enää ikinä hyväksyy työpaikkaani.

Veti myös järkyttävän mustasukkaisuus kohtauksen, kun eräs tutun tuttu laittoi minulle ihan viatonta viestiä liittyen aidan rakennukseen :open_mouth: tuli ihan puskista! Raivosi miten epäilyttävää on että hän on kavereissani ja että pitääkö hänen laittaa viestiä,että mitäpä vittua laittelet viestiä? Kerroin (huusin) keskustelun sisällön, illalla hän ei enää edes tuntunut muistavan tapahtunutta.

Osti juhannusjuomaksi alkoholitonta olutta, “siihen ei luulisi sulla olevan sanomista” " tai haiseehan sekin,mut silti… "

Lueskelin taas eilen täällä ja taas sama tivailu alkoi,en siis uskaltanut kirjoittaa, siitä se vasta olisikin vittuilu alkanut. Nyt saan hetken hengähtää, mies lähti käymään kavereidensa luona. Mulla ei oo autoo,en voi lähteä mihinkään. Soitin äitille, oli huolissaan joutuisinko olemaan yksin. Se tietää, että kärsin miehen juomisesta, mutta mistään muusta ei. Ja vaikea olisi kertoa. Enkä halunnut pilata heidän juhannusfiilistään, ovat mökkeilemässä.

Ihana ois olla rakkaiden ihmisten kanssa. Ihana ois kun kaikki olisi kunnossa tuon miehen kanssa. Ahdistaa mitä päivä tuo tullessaan.

Miehesi kuulostaa jonkin verran narsistiselta ja näinhän usein alkoholin liikakäyttäjien kanssa onkin. Itse en tykkää yhtään tuollaisesta kiristyksestä ja uhkailusta, mitä miehesi tuntuu sinuun kohdistavan. Koita sinäkin olla alistumatta niihin. Pidä puolesi, tapaat ystäviäsi juuri niin paljon kuin haluat jne.

Muistan kyllä oman parisuhteeni kohdalla sen, että kun miehellä oli tietynlainen juomavaihe (kävi perjantaisin “liikenteessä”, ei välttämättä muuten) päällä, niin minä jätin omia menojani vähemmälle eli rehellisesti sanoen jäin kotiin seuralaiseksi, koska tiesin, että silloin mies ei livistä minun poissaollessani jonnekin baariin. Mitään suunnitelmia en oikein rohjennut tehdä, koska hyvin monesti, kun mies tiesi minun olevan vaikka lauantaiaamuna lähdössä reissuun, niin hän lähti perjantai-iltana juomaan ja saattoi tulla kotiin vasta hieman ennen, ennen kuin minä lähdin eli valvoin reissujani edeltävän yön tosi huolissani ja ahdistuneena miehen menosta. Meillä oli silloin pienet lapset, joiden kanssa mies jäi kotiin. Ja joo, luotin kyllä häneen, ettei lasten kanssa juo (tosin vuosia myöhemmin selvisi kaikenlaista…).

En kuitenkaan antanut siinä määrin periksi, että olisin jättänyt lähtemättä esim. työporukan kanssa reissuun (kerran, kaksi vuodessa). Pidin myös kiinni hevosharrastuksestani, vaikka jouduinkin joustamaan vain kolmeen talli-iltaan viikossa entisen viiden, jopa seitsemän sijaan. Olihan minulla alle vuoden verran oma hevonenkin, mutta siitä piti luopua, koska muuten olisi perhe-elämä hajonnut…

Joka tapauksessa, jaksoin joustaa (mutten kuitenkaan alistunut!) reilut 20 vuotta, kunnes päätin, että lasken mieheni ns. vapaaksi elämään sellaista elämää, kuin tuntuu tahtovan. Olen itsekin sen verran vaativa ns. hyvän elämän suhteen, että kun tiedostin hukanneeni iloisen, positiivisen itseni jonnekin, aloitin prosessoimaan eroa. Lopulta, yhden “yksinäisen” viikonlopun jälkeen ilmoitin miehelleni, että otan yhteyttä pankkiin selvittääkseni, saanko sen verran velkaa, että voin lunastaa talon itselleni. Mies totesi jotenkin alistuneen oloisena, että “okei, jos noin tahdot”. Ja niin sitten asia toisensa jälkeen alkoi ratketa, laitoin eropaperit maistraattiin, tehtiin ositussopimus yms. eroon liittyvää, eikä mennyt kuin parisen kuukautta, kun mies asui jo muualla, talo oli minun nimissäni ja osituskin tehty.

[b][/Maanantai1b] tuolla totesikin siihen suuntaan, että se päivä tulee kyllä, kun tietää, että nyt tää on lopultakin tässä!

Kiitos Hemmiina viestistäsi,ja muutkin!

Olen itsekin miettinyt, että mies todella tuntuu välillä narsistilta… Ja mies kumoaa kaiken sillä, että vaadinhan minäkin häneltä kaikenlaista…

Juhannuksesta selvittiin, paska olo oli kaikin puolin. Mies kävi näkemässä kavereitaan, minä olin kotona. Riideltiin paljon.

Huomenna lähdetään pariksi päiväksi reissuun, pitäähän kesälomalla jotain yhdessä tehä, vaikka väkisin. Osti mäyräkoiran holitonta mukaan :unamused:

Jotenkin sisimmässään tietää ettei meillä ole yhteistä tulevaisuutta. Kauhea olo tuli eilen,kun olin ystävän kanssa ostoksilla ja hän osti tytölleen vaatteita. Kattelin niitä vauvan vaatteita ja nieleskelin. Haluaisin joskus lapsia. Tai en joskus vaan pian, ja se ei ole mahdollista.

Mä todella toivon, että asiat selviää, mitä ikinä se tarkoittaakaan. Että saisi voimia lähteä, jos se todella on ainoa ratkaisu.

Väsynyt&yksin, en ole eläessäni nähnyt alkoholitonta tai ykkösolutta 6-packissa saati mäyränä… Jotenkin tulee sellainen fiilis, että miehesi juo tuota alkoholitonta olutta peittääkseen alkoholillisen hajun eli ottaa kenties jossain salaa myös alkoholillista. Ei sillä, etteikö alkoholittomuus voisi pitää paikkansakin. Minullakin on takavuosina ollut aikoja, jolloin olen korvannut keskikaljan joko ykköskaljalla tai alkoholittomalla. Silloin, kun en ole halunnut mitenkään juopua, mutta olen kuitenkin halunnut juoda olutta (kun muut juovat keppanaa tms).

Ykkösoluessa taas on merkille pantavaa se, että siinä ON alkoholia (2,7 %) eli kaksi pulloa ykköstä vastaa yhtä nelosta. Auton rattiin ei siis kannata tarttua muutaman ykkösoluen juotuaan…

Tässä vaiheessa haluan sinulle sanoa, väsynyt&yksin, että elä päivä kerrallaan, äläkä mieti liikaa huomista. Sillä kuormitat vain itseäsi. Olen joskus sanonut, että miettimällä esim. huomisen tapahtumia etukäteen, sitä elää ikään kuin tuplasti sen, mitä eläisi, jos antaisi sen huomisen tulla vain kertaalleen. Jos elämä kuormittaa, niin se kuorma tosiaan tuplaantuu ihan omasta syystä, kun ei kykene ottamaan vastaan vain yhtä asiaa kerrallaan. Tuo ajatus on ainakin auttanut itseäni takavuosina jaksamaan. Nythän voin, Luojalle kiitos, elää melkein niin kuin itse haluan :slight_smile:

Voi että. Kuulostaa niin tutulta. Riidat aiheesta kun aiheesta, mustasukkaisuus. Järjetön sellainen, mihin näin normaalijärkisenä ei löydä logiikkaa.

Lähde pois! Sulla ei ole lapsia pitämässä teitä yhdessä. Ota se onnena, sä ehdit vielä lapsia saada! Koita valmistautua lähtemiseen, mietit ja sovitut mihin voit mennä. Vanhempiesi luo tai jonkun ystävän? Vaikka et oliskaan hetkeen ollut ystäviesi kanssa tekemisissä, ymmärtää ne varmasti miten sä tarvit jonkun paikan. Tai sitten järjestä itselles asunto!

Mä itse sain laitettu miehen pihalle ja oon nyt yksin lasten kanssa. Olin muutaman päivän yksin pienempien lasteni kanssa tapaamassa vanhoja ystäviäni. Muistutus siitä, kuka mä olen ollut ja minkälainen mun elämä ennen on ollut, auttoi mua tekemään tän. Ja nyt mä pysyn tässä päätöksessä!

Mä toivon, että sä löydät itsestäs sen vahvuuden tehdä päätöksen ja rohkeutta toteuttaa. Lähde! <3

Pari kuukautta mennyt. Mä jäin tänään elämäni toiselle sairaslomalle akuutin stressireaktion vuoksi ( ensimmäinen oli vuosia sitten, kun kaikki alkoi kaatua päälle), koska en pysty töissäkään olemaan itkutta. Mies tuli tänään kotiin viikonloppureissultaan. Olin jo pyytänyt kaverin hakemaan minut ja eläimet. Peruin. En edes siksi että sanoo taas olevansa pahoillaan, että on paha mieli kun näkee miten pahasti satuttaa, että hakee nyt apua. En tiedä miksi. Uskottelen itselleni että huomenna lähden, vanhemmilleni, " sainhan " koko viikon saikkua. Oikeesti olisi pakko päästä pois,edes hetkeksi. Mutta kun pelottaa. Kaikki. Ja en tiedä mikä. Tajuan kuitenkin koko ajan enemmän ja enemmän, että sairastun itse. Enkä halua sitä. Tai oikeastaan olen jo sairastunut. Miten selviän tästä? Miten mies selviää? Tuntuu, että lääkäri antoi mulle nyt viikon aikaa hoitaa asiat kuntoon. Ens viikolla pitäisi olla terve. Ja työkykyinen, iloinen. Olin poissa jo viime viikolla samasta syystä, itketti. Pidin pari pekkaspäivää, loppuviikon nieleskelin ja pelkäsin että joku kysyy. Miehen piti lopettaa jo kaksi kuukautta sitten, joi niitä holittomia. Unohti kertoa,että joi täyttäkin. Ei luulisi muutaman kalastuskaljan meijän elämää pilaavan. Nyt sitten kaksi peräkkäistä viikonloppua rännit oikeen vanhaan tyyliin kolme päivää aamusta iltaan ja aamuun. Vittu.

Koita nyt, hyvä ihminen, päästä pois sieltä “häkistä”, missä nyt olet. Käytän tuollaista vertauskuvaa, koska tuolta ainakin itsestä takavuosista tuntui… Niin kauan, kuin pysyttelet entisessä, lamaannuttavassa, tilanteessasi, et saa voimavaroja miettiä todellista muutosta. Ota hieman välimatkaa/aikalisää/tai mikä ajatus nyt sinulle itsellesi parhaiten sopii. Tarvitset tilaa hengittää ja ajatella. Jos pystyt puhumaan esim. äitisi kanssa, niin lähde vanhempiesi luokse ja juttele. Samalla alkaa omatkin ajatukset kirkastumaan. Toki on tärkeää, että äitisi/vanhempasi osaa olla mahdollisimman puolueeton, eikä lupaile, että “kyllä se siitä” tai vaadi sinua eroamaan. Sinä teet ITSE ratkaisusi.

Mainitsit tuossa vähän niin kuin sivulauseessa, että miehen piti lopettaa jo kaksi kuukautta sitten, joi niitä holittomia. Eikös hän juonut ykköskaljaa eli olutta, jossa on 2,5 % (muistini mukaan) alkoholia. Taisin jo melkein kaksi kuukautta sitten kommentoida tuota ykkösoluen juomista ja nähtävästikin olin oikeassa, että miehesi vedätti sinua ottamalla samalla myös vahvempaa. Ehkä hän huijasi itseäänkin, mene ja tiedä, mutta noin se vaan menee, valitettavasti.

Toivon sinulle sydämestäni voimia ja uskoa tulevaisuuteen. Askel kerrallaan, niin siitä se muutos lähtee. Mutta se eka askel on tosiaan otettava.

Jäin miettii mitä tähän uskaltaa kirjottaa jos sillä sun miehelläs on tapana kurkkia olan yli tai lukea tätä samaa sivua niinkuin olin viimeisimmistä teksteistä vähän saavinani kuvan, mutta mikäli sinä väsynyt&yksin luet tämän ensin niin toimi!

Voi, väsynyt&yksin, mä luin noita sun tekstejä ja kokoajan mun päässäni vahvistui vaan huuto “RUN FORREST RUN!!!” Eli lähde! Lähde edes yhdeksi yöksi vanhemmillesi tai viikonlopuksi, ota koirat mukaan. Nythän sulla on hyvä jos sulla kerran saikkua on. Luulisi miehesikin ymmärtävän että sielä et voi pettää ellet aio pettää isäsi kanssa (ISO YÖK!!!). Tosin mistä sitä sairaasta mielestä ikinä tietää mitä se keksii että kenen kanssa nyt aiot pettää… Miehesi käytös, väkivalta ja kovat syytökset, ei kuulosta enää perus alkoholistille vaan seassa on melko varmasti jotain narsistin tapaistakin.

Ja sit ku oot sielä vanhemmillas, puhupuhupuhupuhupuhupuhu, ole rohkea, itke surut, naura ilot jos niitä löytyy, ole rehellinen vanhemmillesi. Jos niillä on yhtään älliä päässä, ne auttaa! Koska vanhemmillasi on tasan yksi kappale sinua vaikka (teksitistä ei käy ilmi) sinulla olisi liuta sisaruksia ja sinulla vain yhdet vanhemmat ja usko pois vaikkei sanoja “rakastan sinua” olis kumminkaan päin sanottu koskaan ääneen vanhempien ja lasten välinen side on jotain uskomatonta ja jos sitä ei ole pilattu hirveillä teoilla ja katkeruudella se kantaa pitkälle!

(mä niin toivon että se on väsynyt&yksin joka tän tekstin lukee eikä hänen mies…)