Apteekkisopimus.

Moi.

Onko todellakin näin, että jos on- kuten minulla, apteekkisopimus bentsoihin, niin ei saa mistään suomen apteekista bentsoja ulos, ilman lääkärin antamaa lappua?

En nyt muista 100% varmaksi käykö se sillein, että sua hoitava lääkäri soittaa apteekkiin, josta olet niitä bentsoja hakemassa ja antaa luvan (jos antaa).

Periaatehan apteekkisopimuksessa on kuitenkin se, että ne lääkkeet haetaan juuri sieltä yhdestä tietystä apteekista.

Juu, ton ruletin tiedän, mut jos on toiselta lekurilta respa?

Soitat sille lekurille kuka ne on määränny ja pyydät sitä soittamaan apteekkiin. :question:

Eikös apteekkisopimuksen pointti ole juuri se, että syöt vain ja ainoastaan sen lääkärin määräämiä lääkkeitä, kenen kanssa olet tehnyt apteekkisopimuksen. Saat apteekista siis ulos resepteillä vain ja ainoastaan niitä lääkkeitä, mitä sopimuksessa lukee ja resepti pitää olla tämän sopimus-lääkärin kirjoittama. Tämä karsii mahdollisuuden hakea “huume”-lääkkeitä useista paikoista, samanaikaisesti. Mulla oli käsi kipsissä ja sain reseptin panacodeihin. Hieman koeteltiin hermoja, kun en meinannut saada niitä ulos ja mulla oli kummiskin käsi kipsissä. No lääkärini sattui vastaamaan ilta kuudelta puhelimeen ja antoi luvan apteekkarille, että mulle saa myydä niitä pannareita.

Eikös ole niin, että jos apteekkisopimukseen on kirjattu vain bentsot, niin silloin vaikka panacodia voi hakea toisen lääkärin respalla? Eli siis sitoudutaanko apteekkisopimuksessa siihen, että siihen kirjattuja lääkkeitä saa vain omalta lääkäriltään?

Jep…

Pointti oli nyt se, että satuin saamaan"ylimääräisen" respan bentsoja, ja meinasin että onko apteekeilla joku maankattava yhteinen tietokanta josta näkyy kyseinen sopimus. Jos on, niin en lähde näitä edes yrittämään ulos.

Minun sopparissa mainitaan vain bentsot, joten esim. opiaatteja saa kantaa vaikka repulla.

Mulle myytiin aposta toisen lekurin määräämiä xanttuja (apteekkari vielä mainitsi että “sullahan on tämä apteekkisopimus?” ), sopimus oli tehty a-klinellä pameista? Voiskohan asiaan vaikuttaa se että sopimus oli yli vuoden vanha ja apteekki toisella puolella suomea (molemmat tosin YA:n apoja), enkä ollut käynyt a-klinellä pitkään aikaan?

OK. Oikein paljon kiitoksia vastauksista.

Mulla on apteekkisopimus tehty A-klinikalla ja siellä respoja on skrivannut parikin lekurii. Siis koskeeko tämä apteekkisopimus kaikkia kolmiolääkkeitä? Mulla kun siinä ei mainita kun bentsot…

^Sit se varmaan on niin, et siihen on merkattu tietyt lääkkeet, täytyykin ottaa selvää miten se menee omalla kohdalla.

^^Noin se varmaan on, ja mulla oli tosi kusinen tilanne siellä muualla muutenkin minkä selitin hoitsulle vast.ottotiskillä, sen lisäksi kerroin lääkkeen & annostuksen, hoitsu kävi juttelee lekurin kanssa 10min ja tuli takas ja sano et mee apteekkiin oottaa, puh.respa on tulossa. Tosin siinä oli vain muutaman päivän lääkkeet. Olin ihan puulla päähän lyöty koska olen joutunut aina taistelemaan kynsin hampain edes muutamasta pamista.

Pk-seudulla tommonen ei olis onnistunu ikinä, mut tuo toinen kaupunkin on muutenkin vähän lepposampi ja inhimillisempi paikka, niinkuin melkein mikä tahansa muu kuin pk-seutu.

:open_mouth: Jaa-a, kuinkahan erilaisia niitä onkaan? Itselläni on mainittu sopparissa lääkäri+PKV-T & PKV-A-lääkkeet. Ja yleensä apteekkisopimus levitetään hiljalleen ympäri maata eri apteekkeihin… Sullahan pitäisi olla oma osiosi siitä sopimuksesta? Jos ei ole, pyydä apteekissa että saat nähdä sen?
Apteekeilla ei ole yhteistä tietokantaa(vielä), apteekkisopimus leviää faxilla/internetin välityksellä. Tosin arvelisin että Yo:lla on yhteinen tietokanta???

Apteekkisopimus siihen ei pidä koskaan suostua hankaloittaa elämää niin olen ymmärtänyt “ei omia kokemuksia”. Toisekseen respa kannattaa pitää sellaisena että sen voi viedä aina tarvittaessa terveyskeskuksen laatikkoon uusittavaksi eikä sillein et vuoden respa Kela laskee milloin voit hakea nappeja. Unohtu sanoa että aina paperi respa pitää pyytää ihan varmuuden vuoksi tiedä mitä harmittavaa seurantaa niillä sähköisillä ois.

"Apteekkisopimuksella tarkoitetaan kirjallista sopimusta, jonka tavoitteena on auttaa päihde- tai lääkeriippuvuudesta kärsiviä potilaita vierottumaan suunnitelmallisen lääkehoidon avulla. Sopimus edistää potilaan sitoutumista hoitoon ja toimii terveydenhuoltohenkilöstön työkaluna potilaan hoidon toteuttamisessa.

Apteekkisopimuksen osapuolet ovat lääkehoidossa oleva potilas ja häntä hoitava lääkäri. Potilaan valitsemalla sopimusapteekilla on tärkeä rooli yhteistyössä sopijaosapuolien kanssa. Allekirjoittaessaan sopimuksen potilas sitoutuu sopimuksessa mainittujen lääkkeiden osalta vain yhden lääkärin tai hoitopaikan lääkehoitoon ja käyttämään vain yhtä apteekkia noutaessaan näitä lääkkeitä."

Tämä luki apteekkariliiton sivuilla. Tämän mukaan siis vain apteekkisopimukseen kirjattujen lääkkeiden saanti muista apteekeista estetään. Eli siis lääkäri voi nimetä sopimukseen vaikkapa vain yhden lääkkeen, ja muihin lääkkeisiin saa vapaasti hakea respoja…

:question: Aina ei voi valita.

Minulla on ollut päihdeongelmaa, benzojen liiallista käyttöä, ganja yms.
Ja tästä hoitava taho tietää!
Nyt jo varmaan pari vuotta ollut apteekkisopimus, itse ehdotin,
koska ilman sitä olisin hakenut eri lääkäriltä taas mieluiset useat eri reseptit.
Nyt osaa luottaa jo itseensä asiassa, mut en näe asiassa mitään negatiivista.
Eipä häviä reseptit, sieltä löytyy kaikki ja aina uusittuina(harvoin sattunut et ei)
Voisin myös purkaa sen jos haluaisin, mutta en näe mitään syytä.
Ps. siitä huolimatta menee kovat benzot,
2x2mg Xanor Depot/Vrk ja Insomin unilääkkeenä(plus ad/hd lääke),
eli ei niitä tiputeta heti, vaikka monelle tekevät sen,
ILMAN sinun suostumustasi EI lääkkeitä voida vähentää :imp: Tää pitäis kaikkien muistaa…
Lääkäri vala kannattaa kerrata jo sit,
potilaan ja lääkärin mielipiteen ollessa eriävä, lääkärin on aina huomiotava potilaan kanta!
Jos “isoja” ongelmia tulee, eikun potilasasiamieheen yhteyttä.
Mielivaltaa vastaan täytyy pystyä/pitää pistämään hanttiin, mutta niin et sen tekee asiallisesti…
esim lääkkeiden vaikutusten perustietous, oman sairauden tutkiminen(kirjoja lukemalla esim)
asiallinen keskustelu hoitavan tahon kanssa miksi benzot esim välttämättömiä, vaihtoehtoista hoitoa!?
ei se niin mene et aina A-klinikalla tms ne puotetaan pois! :question:
Miksi sinulta pitää ottaa pois/vähentää, sellainen lääke jota käytät todettuun sairauteen :exclamation:
Mulla ei ole tiputettu ikinä benzoja ilman et itse olisin siihen suostunut :exclamation:

Jaksakaa taistella!!

Mä syön luultavammin loppuelämäni näitä, jos sen se vaatii!

Miksi ei?

-Jos sydänsairaus, epilepsia,
-totta kai syöt määrätyt lääkkeet :mrgreen:

“Hulluna ei tule niin heleposti sairaaks”
vanha Savolainen sananlasku :laughing:

edit

:mrgreen: Korvaava opiaattihoito=automaattisesti apteekkisopimus allekirjoitettava heti hoidon alettua, vaikkei menisikään bentsoja. Ainakin täällä. Miten muualla? :question:

Ei tietoa syön opiaatteja vain ns. “selkä kipuun” reseptin mukaan.

Missä on tämä ‘täällä’? Täällä meillä ei ole vastaavaa…