Meil apteekki-soppari on PVK-lääkkeille. Mulle sano omahoitsu ja lekuri ihan suoraa et jos mä haen muualta respan, ni joudun mennä toiseen kaupunkiin (matkaa kokonaist vajaa 10 kilsaa :mrgreen:), ni ei tiedot näy. Sit kun ei hae Kelalta korvausta eli ostaa ilman Kela-korttia, normihinnal sieltä toisesta kaupungista lääkkeet; ni ei tuu tietoo Kelalle tai muille! Eli voi käydä yksityisel, klinikal ja tk:s; ainakin täällä, ilman et tiedot näkyy; kunhan hakee ne muut ku klinikan respat naapuri-kunnast ilman Kela-korttia!
Sit esim. Dexe, joka on erityislupahakemuksel (huumausaine-respa, värillinen; jää apteekkiin), ni sitä voin ainoastaan hakea siitä apteekista, jonne olen erityisluvan maksanut. Et ei tuolla apteekkis-sopparilla niin väliä ole; ainoo mikä on, on et Kela voi hyökätä kimppuun jos oot hakenu liikaa lääkkeit. Mul esim. ku tiputin Xanoria, ni oli 1mg:n depottei, 0,5mg:n depottei, 1mg:n normi-santtui ja tais olla viäl 0,5mg:n normi-santtui samana vuonna. Siitähän tuli Kelasta hirveä selvittäminen, ku olin jo pystyny kaikki 1mg:n depotit tiputtaa 0,5mg:iin ja lekuri oli lomal ja menikin 2*0,5mg depottia yhden tai aiemmin kahden sijaan. Tuli sit selvityspyyntö, et ku lääkkeit on haettu niin paljon (etenkin ku nopea Xanor oli siinä sivussa ja laskettiin tietty samaks aineeks, vaik oli viekkareihi pudotuksista), et pitäis riittää n. 7 kk:deks eteenpäin.
En mä mitää voinu selvittää; lääkäri teki selvityksen, jossa joutui ilmoittamaan kaikki loma-aikansakin, kun ei ollu tajunnu tämä korvaava lääkäri, et se 0,5mg:n depotin annost on nostettava 2*pv ku sain tiputettua ne 1mg:n depotit pois… Et jos ite noi asiat Kelankaa kusee, ni voi sit tulla aika pitkä aika ilman lääkkeit ainakin Kelan korvaamana!
Meillä on Alexandra tuo sama ehto. Myös kaikki kellä menee bentsoja, pakotetaan ottamaan apteekkis-soppari. Etenkin jos noita bentsoja menee enemmänkin. Ja muuten Alexandra, täst kaupungista julkistetaan lähiaikoina tulokset, ku oli “matalan kynnyksen hoitoonpääsy” korvaukseen; jossa oli muutama kaupunki mukana ja Helsingin Vinkki oli tää pää-vertailukohde… En käsittäny kokonaan et mikä pää-kohde tms, mut tuosta korvaushoidosta matalalla kynnyksellä tehtiin tutkimus, ja se varmaan osittain selittää sen, miks meidän kaupungis on niin paljon kh:laisia, ketkä ei oikein noudata sääntöjä… Kysyin nimittäin siitä asiasta, et onko meil käytössä se 4. kriteeri, josta oot puhunu ja jota ei edes vielä käsittääkseni ole virallisesti?!?..