Apteekkisopimus.

Meil apteekki-soppari on PVK-lääkkeille. Mulle sano omahoitsu ja lekuri ihan suoraa et jos mä haen muualta respan, ni joudun mennä toiseen kaupunkiin (matkaa kokonaist vajaa 10 kilsaa :mrgreen:), ni ei tiedot näy. Sit kun ei hae Kelalta korvausta eli ostaa ilman Kela-korttia, normihinnal sieltä toisesta kaupungista lääkkeet; ni ei tuu tietoo Kelalle tai muille! Eli voi käydä yksityisel, klinikal ja tk:s; ainakin täällä, ilman et tiedot näkyy; kunhan hakee ne muut ku klinikan respat naapuri-kunnast ilman Kela-korttia!

Sit esim. Dexe, joka on erityislupahakemuksel (huumausaine-respa, värillinen; jää apteekkiin), ni sitä voin ainoastaan hakea siitä apteekista, jonne olen erityisluvan maksanut. Et ei tuolla apteekkis-sopparilla niin väliä ole; ainoo mikä on, on et Kela voi hyökätä kimppuun jos oot hakenu liikaa lääkkeit. Mul esim. ku tiputin Xanoria, ni oli 1mg:n depottei, 0,5mg:n depottei, 1mg:n normi-santtui ja tais olla viäl 0,5mg:n normi-santtui samana vuonna. Siitähän tuli Kelasta hirveä selvittäminen, ku olin jo pystyny kaikki 1mg:n depotit tiputtaa 0,5mg:iin ja lekuri oli lomal ja menikin 2*0,5mg depottia yhden tai aiemmin kahden sijaan. Tuli sit selvityspyyntö, et ku lääkkeit on haettu niin paljon (etenkin ku nopea Xanor oli siinä sivussa ja laskettiin tietty samaks aineeks, vaik oli viekkareihi pudotuksista), et pitäis riittää n. 7 kk:deks eteenpäin.

En mä mitää voinu selvittää; lääkäri teki selvityksen, jossa joutui ilmoittamaan kaikki loma-aikansakin, kun ei ollu tajunnu tämä korvaava lääkäri, et se 0,5mg:n depotin annost on nostettava 2*pv ku sain tiputettua ne 1mg:n depotit pois… Et jos ite noi asiat Kelankaa kusee, ni voi sit tulla aika pitkä aika ilman lääkkeit ainakin Kelan korvaamana!

Meillä on Alexandra tuo sama ehto. Myös kaikki kellä menee bentsoja, pakotetaan ottamaan apteekkis-soppari. Etenkin jos noita bentsoja menee enemmänkin. Ja muuten Alexandra, täst kaupungista julkistetaan lähiaikoina tulokset, ku oli “matalan kynnyksen hoitoonpääsy” korvaukseen; jossa oli muutama kaupunki mukana ja Helsingin Vinkki oli tää pää-vertailukohde… En käsittäny kokonaan et mikä pää-kohde tms, mut tuosta korvaushoidosta matalalla kynnyksellä tehtiin tutkimus, ja se varmaan osittain selittää sen, miks meidän kaupungis on niin paljon kh:laisia, ketkä ei oikein noudata sääntöjä… :unamused: Kysyin nimittäin siitä asiasta, et onko meil käytössä se 4. kriteeri, josta oot puhunu ja jota ei edes vielä käsittääkseni ole virallisesti?!?..

Kaikkia PKV-lääkkeitähän tuo sopimus koskee. Jos on avovierotus päällä, niin onhan se älytöntä että saisit tramadoleja, mutta et bentsoja.

Apteekkisopimus näkyy lähes joka farmaseutin tietokonepäätteeltä, kun ne saa (ja saahan ne) henkilötunnuksen. Joskus Stadissa asuessani oli sopimus, mutta viisaana miehenä kävin toiselta lekurilta hakemassa respan ja jostain radanvarresta löytyi aina apteekki jossa ei sopparia näkynyt. Mutta noista vuosista lienee tietojenvaihto apteekkien välillä parantunut ja uskoisin että tuollainen kikkailu on hankalampaa. Ei ole mukava mennä yksityiselle (n. 45 €) ja sitten apteekissa vedetään henkselit respan päälle… :confused:

Nyt olen viisastunut ja pysyn sopimuksessa vaikka pöytälaatikossa on tukuttain xanor ja opamox respoja muilta, kuin a-klinikasta. Se koukku on nähty ja siihen niin lopen kyllästynyt, että olen kilttiä poikaa…

Minä yritin hakee muutamasta naapurikunnasta omalääkärini kirjottamaa respää, kun mulla oli soppari A-klinen kans ja enpä saanu. Esitin, et respa ei oo mun ja ne vaan totes apteekis, et tääl on sellanen sopimus, et ne ei voi toimittaa näitä mulle ja sit mä esitin hämmästytnyttä ja sanoin, et ei kaveri vaan mitään sellasest puhunu. Sain kyl respan mukaan ilman mitään merkintöjä, mut eipä sitä naapurikunnista kyllä noudeta ainakaan Hämeenlinnassa.

Ja myös mulla soppari koski kaikkia mahollisia lääkkeitä.

Tuota, nyt vähän kiinostaisi onko tämä joskus toteutunut jossain? Itellä on 3 temgesickii, 3 telaketjuu, kolme sinistä pamii ja 2 dormikumii yöks lopetettu seinään ja ei tässä hommassa kyllä ollut minkäänlaista vaihto tai palautusoikeutta.

Mutta jos ei ole avovieroituksessa ja respassa on vain yksi lääke kirjattuna? Onko kaikki muut lääkkeet silti mahdottomia saada? On vähän sellainen olo, että lääkäri kusetti, koska en tuosta apteekkisopimuksesta pahemmin tiedä.

Toi on kyllä tosi törkeetä, murhayritykseks vois melkein laskea.

Googletin kyllä. No kävin myös apteekissa ja kysyin samalla, niin sanoivat seuraavaa: apteekkisopimus koskee vain niitä lääkevalmisteita, jotka sopimukseen on nimetty. Muiden lääkkeiden hankintaa ei ole rajoitettu. Ei osannut sanoa, mitkä kaikki lääkkeet pitää hakea samasta apteekista, paitsi että antibiootteja ja vastaavia ei samasta paikasta tarvitse hakea.

Miten saisin edes apteekkisopimuksen, kun työterveys ei määrää mitn riippuvuutta aiheuttavia lääkkeitä,kiitos ihanan läskin psykiatri possun.Tarvis akuuttiin ahdistukseen bentsoja ja unensaantiin tenoxia mutta lääkärit sanoo vaan “ei pysty kirjoittamaan”.Ei saa nukuttua ja ahdistaa että tarpeeseen tulis, toisin kuin jotkut on spekuloinut, ei menis viihteilyyn (ainakaan kaikki) :laughing:
Yksityinen taho rahasti 40e ja määräs 15mg Opamoxia purkin "ne rep"ja resepti jää apteekkiin.Huimaavaa!!!

Mietin tässä vielä sitä, että kun on sopimus alkanut keskiviikkopäivänä ja oon aina keskiviikkoisin hakenut lääkkeet. Ja siis uuden setin lääkkeet aloittanut aina keskiviikkoisin. Hakuväli 2 viikkoa eli voinko tiistaina hakea seuraavat? Nyt on siis mennyt niin, että keskiviikon aamulääkkeet olen saanut keskiviikkona apteekista, eli pitänyt lähteä kotoa ilman lääkitystä, mikä on hankalaa ja lähes mahdotonta. Eli siis onko niin, että lääkkeet pitää hakea tasan samana päivänä, vaikka joutuisikin ottamaan lääkkeet silloin ohjeiden vastaisesti? Ja esim. voiko lääkkeet hakea 00.01, jos on oikea päivä ja apteekki auki?

^Kyl mul ainakin antaa tosi helpost ennakkoo, mut mul tiedetää et vien klinikalle ne. Mut mä välil Dexeis sanon et on viäl vaik Ke-aamuun jos haen Maanantaina. Useest on kyl hoitaja mukan, ku on huumerespa, mut silti on antan yksinää hakiessakii. Etenkii ku meil klinikka heittää niin monta respaa mukaa apteekkii ku on ja kattoo sit mitä kaikkee antaa… Mut jos sanoo et on siihen ja siihen ast, ni yleensä saa ennakkoo ainakii meil; tosin mut tunnetaa tuol apteekis…

:smiley: Jos sulla lukee tietty ajankohta aposopparissa, esim viikon/14 päivän tms. välein, silloin ne on yleensä tarkkoja että sitä noudatetaan. Sulla on oikeus olla seuraavan päivän lääkkeet hallussa, eli kyllä saat tiistaina jos sulla ei ole keskiviikon lääkkeitä. :wink:

Mä haen aina kun saan klinikalta lapun, missä lukee määrät. Nykyään oon saanu pamit kuukaudeksi kerrallaan.

Sain sitten lääkkeet päivää aikaisemmin. Kaksi farmaseuttia ottivat eri kannan, mutta sitten selitin tilanteen ja sain lääkkeet ulos. Vaihtopäivä muutettiin, mutta ehkä teen niin, että jätän tästä setistä yhden lääkkeen ottamatta, jotta pääsen “viralliseen” rytmiin. Oli kyllä ystävällinen palvelu, ei ollut yhtään nistikohtelua…

Ja vihdoin viimein sain selvyyden apteekkisopimuksesta, kun aiemmin kaikki ovat puhuneet ristiin sen säännöistä. Vaikka sopimuksessa lukee kaikilla, että koskee kaikkia PKV-lääkkeitä, niin nyt sain vahvistuksen sille, että ei koske. Eli siis koskee vain niitä lääkkeitä, jotka lääkäri on erikseen kirjannut sopimukseen. Ekan kerran, kun hain sopimuksen ulkopuolella olevaa PKV-lääkettä, niin pelkäsin jääväni jotenkin kiinni. Sitten hain muutaman kerran lääkäreiden määräämiä lääkkeitä OIKEISIIN oireisiin, ja tuli selvyys, että sopimus koskee aina vain niitä lääkkeitä, jotka lääkäri on kirjannut. Thank God, olisin nimittäin ollut tosi heikoilla esim. unettomuuden takia.

:laughing: Hassua tavallaan: mulla on aposopparissa PKV-A ja PKV-T lääkkeet kiellettyjä muilta lääkäreiltä kuin hoitavalta, mutta H-reseptit ei… :smiley:

:laughing: Kysäisin kyllä lääkäriltä sopimusta allekirjoittaessa, miksi ei laittanut H-lääkkeitä sopimukseen: hän ei usko, että hakisin kyseisiä lääkkeitä keneltäkään lääkäriltä… :unamused:

joo mulla on apteekkisoppari koskien kaikkia keskushermostonkautta vaikuttavia-aineita [Poistettu sääntöjenvastaista -Päihdelinkin toimitus]