Antabus kokemuksia

Hei kaikki Antabusta kokeilleet!
Laitan uuden ketjun aiheesta, kun niin monen ihmisen teksteissä tuo aina mainitaan, että joutuisin kopioimaan kysymykseni moneen kertaan toivoessani heitä kaikki vastaamaan.
Harkitsen, että ottaisin tuon lääkkeen avuksi kun yritän edes tilapäisesti (vielä roikun vähentäjissä) olla muutaman viikon juomatta. Jospa se vaikka johtaisi pidempäänkin raittiuteen, mutta ei ole nyt tässä pääasia vaan itse tuo lääke.

Olen kyllä lukenut lääkefirmojen ja muiden virallisten tahojen sivuilta sen mekaniikasta, mutta haluaisin kokemuksia. Olen ymmärtänyt, että se perustuu siihen, että alkoholin nauttimen aiheuttaa todella huonoa oloa ja oksentamista, eikö näin ole? Kuinka nopeasti tuo oksentaminen alkaa ja oksentavatko kaikki? Tarkoitan siis, että jos sortuu ottamaan yhden annoksen alkoholia niin onko välittömästi pää pöntössä viikon vai tuleeko paha olo vähitellen?
Varmasit on yksilöllistä kuinka aine kenelläkin tehoaa, mutta jos monta vastaa niin siitä voi saada keskiverto käsitystä. Olen siksi kiinnostunut tuosta ykäämisrefleksistä, että en siihen itse kykene. Minulla on sellainen fyysinen ominaisuus, että mitään ei nouse vatsasta suuhun asti ja siksi pelkään, että jos ottaisin tuota lääkettä ja ykärefleksi käynnistyisi olisin tosi kusessa. Jos se taas toimii niin, että ensin tulee vain paha olo niin silloin ymmärtää että nyt ei sitten sitä huikkaa enempää voi ottaa ja asia toimii kuten pitääkin.

Tiedän että jonkun tekee mieli kirjoittaa, että on ihan tyhmää aloittaa koko lääke jos kuitenkin harkitsee alkoholin juomista samaan aikaan. Siitä tässä ei ole kyse vaan haluaisin varmistaa että en joudu vaaraan jos Antabusta otettuani hairahtuisin huikan ottamaan.

Laittakaa siis omia kokemuksia tiedoksi niin voin sitten sen perusteella harkita menenkö reseptiä hakemaan.

Joskus olen urpoillut ja yrittänyt ottaa alkoholia antabuksen kanssa. Kaksi kaljaa pystyin ottamaan ilman oireita, mutta sitä suuremmasta määrästä alkoi henki salpaantua, iho muuttui tulipunaiseksi ja läikykkääksi, sydän alkoi tykyttämään ja hakkaamaan todella kovaa tahtia, päätä alkoi särkemään, hengityksestä ympäristöön leijailee todella voimakas alkoholin ja ns.myrkyn haju …oksennusreaktiota ei tullut…mutta oireet todella rajut,eikä kyllä uskaltanut jatkaa alkoholin ottamista sen enempää. Käsittääkseni oireet on jopa hengenvaarallisia… itsellä yksi poretabletti veteen sekoitettuna toimii niin. 1,5 vkoa…lääkettä ottaessa janottaa ja hieman väsyttää varsinkin ensimmäisenä päivänä aika paljon.

Toimiva lääke ainakin itselläni…Sen avulla olen aina saanut raitistumisyritykset ainakin alkuun…

moi,
mulla on nuoruuden rajuilta ryyppyajoilta pieni (lyhytkestoinen) kokemus antabuksesta.
sain lääkkeen terveyskeskuksen lääkäriltä mutta ennen reseptiä piti käydä verikokeissa.
käsittääkseni maksa-arvot tarkistettiin… eli maksa-arvot pitää siis olla suht ok jotta reseptin edes saa.
muistaakseni se meni näin. joku ehkä tietää tästä tarkemmin?

typeryksissäni menin juomaan keskioluen (vain yhden pillerin otettuani) noin viikon kuluttua pillerin nauttimisesta ja seuraukset olivat kamalat.
en oksennellut mutta kasvot muuttuivat kirkuvanpunaisiksi ja hengityselimet tuntuivat menevän tukkoon.
tämä sairauskohtaus kesti noin vuorokauden.

mielestäni antabus palvelee siten että jos sitä ottaa, tietää varmasti ettei aio juoda lähipäivinä (tai mieluiten ja varmuuden vuoksi pariin viikkoon) eikä asian parissa tarvitse arpoa. se eliminoi tehokkaasti impulsiiviset retkahdukset. kun tietää ettei voi missään tapauksessa juoda, saa lisäksi vähän hengähdystaukoa ja kuivattelujakso pääsee käyntiin.

tsemppiä!

Kiitos teille kokemusten jakamisesta. Toivottavasti tulee vielä lisääkin.
Teillä kahdella oli ilmeisesti käytössä se pidempään vaikuttanut versio. Olen ymmärtänyt lääketehtaan sivuilta, että on versio jota otetaan joka päivä ja toinen joka otetaan pari kertaa viikossa. Jälkimmäinen varmaan sopisi minulle paremmin niin en voisi muuttaa mieltäni kovin lyhyellä varoitusajalla. Ainoa ongelma siinä on, että jos esim suunnittelee, että on 3 viikkoa lääkkeen avulla ilman viinaa ja sitten voisi juhlissa juoda niin mistä voi tietää kuinka kauan vaikutus todellisuuudessa kestää? Mutta eihän tuokaa ole kauhea ongelma, sittenhän vaan menisi juhlakin juomatta.

Oli kiva kuulla, että mitään järkkyä oksentamisreaktiota ei välittömästi tullut. Se kun pelottaa kun en tiedä mitä silloin minulle tapahtuisi. Kerran tuli ykärefleksi muista syistä ja tuli vaahtoa suusta kuin vesikauhuiselta koiralta ja luulin tukehtuvani. Sitä isommassa mittakaavassa ei halua kokeilla.

Nyt pitäisi sitten vielä löytää pokka mennä lääkettä hakemaan. Työterveyshuoltoon en viitsi mennä kun en tiedä tulisiko sieltä heti jokin “varhaisen välittämisen” yhteydenotto työpaikalle. Mutta onhan noita yksityisiä lekureja kaupunki täynnä.

Laitakaa vielä lisää kokemuksia sillä aikaa kun kerään rohkeutta.

Kannattaa huomioida, että antabuksen käyttö jo itsessään on sisäelimiä ja etenkin maksaa rasittava “lääkeaine”(myrkky).

Samaan aikaan alkoholin kanssa käytettynä voi helposti saada paljon vahinkoa aikaan…

Mielestäni antabus on oiva lääke jos aikomuksena on alkoholin käyttö kokonaan… ihmiselle joka pyrkii ja jolle on mahdollista kohtuulliseen alkoholinkäyttöön “pääseminen” , varteenotettava apuvaihtoehto voisi olla Naltreksoni…(…tosin jos ihminen miettii omaa alkoholinkäyttöään ja tarvitsee käytön hallitsemiseen “lääkeainetta”, kannattaa miettiä onko tietty raja jo ylitetty…)

Itse käytän yhä tota antabusta, koska sitä ottaessa tiedän että alkoholia en vaan yksinkertaisesti voi ottaa vaikka kuinka tulisi mielihaluja…!!

Tarkoitukseni ei ole viisastella…mutta olen viimeisen vuoden seurannut hyvin läheltä kuinka alkoholilla ja lääkkeillä sisäelimensä täysin tuhonnut ihminen tekee kituen kuolemaa… en montaa yhtä tuskaista kuolemistapaa osaa kuvitella…

Älä ymmärrä väärin, en missään tapauksessa suunnittele lääkkeen ja alkoholin yhteiskäyttöä. Yritän vaan selvittää mitä tapahtuu jos kuitenkin retkahdan. Tai kun en vielä ole valmis tänne lopettajiin niin ajattelin että voisin tuon avulla saada kesän kiintiön pysymään sellaisena, että en alkoholin takia kuole. Siksi mietin että jos otan muutaman viikon nenän valkaisua Antabuksen avulla ja tietoisesti päätän että päivänä xx.xx. juhlissa saan juoda niin miten osaan ajoittaa viimeisen lääkkeen oikein, ettei vaan tule niitä päällekkäisyyksiä. Mutta eiköhän se selviä käyttöohjeista.

Todellakin kuuluisin tälle palstalle ongelmani takia, mutta tuntuu vaan että en ole henkisesti vielä niin saanut itseäni psyykattua että sillä olisi mitään mahdollisuutta onnistua. Luulen että minun täytyy ensin kokeilla onko minusta vähentämään ja jos (lue kun) ei ole niin sitten toivottavasti lopettamisen motivaatio olisi jo kohdallaan. Olen antanut itselleni aikaa syksyyn asti. Siksi siihen, että aloitin vähentäjissä lokakuussa ja silloin sovin itseni kanssa vuodesta. Vähentäminen alkuun onnistuikin aika hienosti, mutta sitten kai luulin homman olevan kontrollissa ja vähitellen kevään aikana lipsunut melkein samaan tilanteeseen kuin mistä aloitin.

Itseni tunnen sen verran hyvin tässä asiassa, että ilman täydellistä motivaatiota ei onnistu lopettaminen eikä vähentäminenkään. Sitä tässä nyt kehittelen ja apuvälineitä etsin. Aikoinaan lopetin tupakanpolton lääkkeen avulla (Zyban) joten usko lääketukeen on melko voimakas. Kokeilin tuota mainitsemaasi lääkettä mutta ei toiminut toivotulla tavalla. Tuli jotenkin sellainen olo, että pakkohan on kokeilla juomista kun siitä sanotaan että vähentää mielihyvää ja siten halua juoda lisää. Sellaista ei tapahtunut omalla kohdalla vaan lopputuloksena oli karmaiseva 2 päivän unitauti ja sekava kankkunen. Ehkä kokeilen sitä vielä uudelleen ellen tuohon Antabukseen lähde. Jotenkin tämä kesä tuntuu nyt niin hankalalta että jotain apuainetta haluaisin.

Olen lukenut paljon kirjoituksiasi ja toivon, että jonain päivänä kykenen samaan. Ei vaan ole tullut vielä samanlaista heräämistä kuin sinulla ja mielikuvat alkoholin hyvistä puolista pyörii päässä liian voimakkaana. Mutta ehkä jonain päivänä perästä tullaan…

No hyvä, että otat asian vakavasti…

Se lopullinen kyllästyminen alkoholin käytön tuomaan henkiseen ja fyysiseen surkeuteen on ollut itselleni se paras lääke ja motivaattori… :smiley: antabus kyllä ollut hyvä tuki siihen ohelle.

Kaiketi se on niinkin ettei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa raitistua, vaan kunkin tapa päästä tuohon tavoitteeseen on se Oikea! Tsemppiä siis!

Olen myös viimeisen 5 vuoden aikana yrittänyt vähentää ja lopettaa eri tavoin palaten aina samaan vanhaan alkoholistiseen helvettiin…

…viimeisten muutaman vuoden aikana olen oman pikkuveljeni löytänyt kuolleena ja hoitanut hautaan päihteidenkäyton seurauksena… se ei pysäyttänyt vielä tarpeeksi vaan sai juomaan kahta kauheammin…Siitä puolen vuoden jälkeen paras kaverini(n. 40.v) sai pahan komplikaation suolistoonsa alkoholin käytön seurauksena, oli vuoden sairaalassa ja kuoli… ja nyt on kolmas läheinen samassa jamassa…

Keväällä heräsin todellisuuteen ja päätin että haluan jatkaa omaa elämääni… tai olla ainakin enempää lyhentämättä sitä alkoholilla…

Toivotan sinulle todella paljon tsemppiä!

Lääkkeistä on kokemuksia. Kokeilin ensin Selincroa (nalmefeeni, naltreksonin sukuinen lääkeaine), joka on tarkoitettu alkoholinkäytön vähentämiseen mielihyvää estämällä. Tästä tuli aistiharhoja ja vainoharhoja. Edellisistä psykoottisista oireista on yli 10 vuotta (sairastan 2-suuntaista mielialahäiriötä) ja huolestuin sen verran, että menin päivystykseen. Oireet loppui heti seuraavana päivänä kun lääke lopetettiin. Sitten käytin Antabusta kuukauden. Todella tehokas minulla, mutta maksa-arvot monikymmenkertaistuivat ihanteellisista hepatiittipotilaan tasolle ja taas menin päivystykseen, kun lääkäri soitti verikokeen tuloksista. Vakavat yliherkkyysreaktiot Antabuksesta ovat harvinaisia, mutta tämä esimerkki kertoo verikokeiden ja seurannan tarpeellisuudesta. Joskus kun tiedän että on tulossa retkahdusaltis tilanne, saatan ottaa kymmenesosatabletin Antabusta, mutta sitäkään lääkäri ei minulle suosittele. Nykyisin olen raittiina tahdonvoimalla, mutta sen tehdon löytämiseen meni kuukausia.

Moikka! Itse olen ollut raittiina reilun vuoden, ja kokemuksesta sanoisin Antabuksen olevan hyvä tukikeino, vaan ei mikään ihmepilleri. Mulla sen tuoma pelote toimi jonkin aikaa, mutta sitten aloin kokeilla josko voisi varovasti ottaa kun viimeisestä pilleristä oli kulunut x määrä aikaa. Seurauksena sitten kärsittiin eriasteisista antabusreaktioista, lievästä ihon punoittelusta aina hengenvaaralliseen tilaan saakka. Tällainen toiminta on luonnollisesti ÄÄRIMMÄISEN typerää, ja kuten Metsien mieskin totesi rasittaa kroppaa pahasti. Olen onnekas, kun selvisin ilman pysyviä vaurioita. Antabushan ei sitten suinkaan vaikuta kaikilla samalla tavalla, vaan osa ei saa juuri mitään oireita ja toisia kuskataan lanssilla puolikkaasta kaljasta.

Summa summarum: Antabusta kannattaa käyttää vain, kun on 100% sitoutunut raittiuteen. Nykyään saatan ottaa pillerin silloin, jos on jokin isompi tilaisuus tai vaaranpaikka tiedossa…eli ehkä kerran kahdessa kuussa. Aiemmin lääkkeestä oli se hyöty, että tajusin alkoholismini vakavuuden - vetää nyt viinaa maksatoksisella lääkityksellä ollessa, jonka aikana moinen touhu on ankarasti kiellettyä! :open_mouth: Yleisesti ottaen tänä päivänä oon sitä mieltä, että raittiuteen harvoin on oikotietä ja joskus tää on ihan syvältä - mutta ehdottomasti kaiken arvoista kuitenkin. Tsemppiä! :slight_smile:

Vilma kirjoitti

Oikean polun päätä tähyät. Motivaatioista parhaan tuloksen antaa pohjalle pääsy, halu raitistua itsensä takia.

Tänään et ole yksin

Olen käyttänyt Antabusta useaan otteeseen raittiuden alkuvaiheessa. Toiminut minulla erinomaisesti ensimmäisten viikkojen aikana koska tällöin tiedän etten voi juoda ja mielitekojen sivuuttaminen on helpompaa. Useammasta kommentista onkin jo käynyt ilmi että Antabusta kannattaa käyttää jos tavoitteena on alkonkäytön 100% lopettaminen. En lähtisi kokeilemaan Antabuksen ja alkon yhteiskäyttöä koska se voi olla jopa hengenvaarallista.

Kyselit että onko Antabusta “erilaisia” versioita. Ei ole. Sama lääke mutta annostus voi olla joko joka päivä yksi tabletti tai kaksi kertaa viikossa 2 tablettia. Se on makuasia kummin lääkkeen haluaa ottaa.

Saattaa kuulostaa hieman paradoksaaliselta, mutta voi olla, että se tarvittavan henkisen kantin löytyminen vaatii, että on ensin henkisesti todella heikoilla. Tarkoitan sitä, mihin lomapuistokin viittasi, että on niin heikoilla, että on valmis tekemään mitä tahansa, jottei enää tarvitsisi käyttää alkoholia (‘pohjakosketus’).

Itse lueskelin paljon alkoholismista jo juomisen aikana, mutta en uskaltanut/viitsinyt hakea apua, koska silloinhan asiasta olisi pitänyt samalla kertoa jollekin ulkopuoliselle face-to-face. Samoin mietin Antabuksen käyttöä, mutta hoitokontaktin sekin vaatii - ja tosiaan tuo maksa-arvojen seuraaminen on todella tärkeää kyseisen lääkityksen alussa. Vuosia meni muutamia asiaa pyöritellessä ja pähkäillessä. Muutaman kerran yritin tahdonvoimallakin olla ilman - vain palatakseni samaan kiertoon.

Mutta tulipa se syksy, että oikeasti olin valmis mihin vaan ja etsin omalta kannaltani jollain lailla keveimmän aloituspisteen. Itselleni se oli sairaanhoitopiirini päihdehoitaja, sillä työterveyden kautta en halunnut asiaa lähteä selvittämään. Päihdehoitajan kautta tuli tuo Antabuskin sitten, joskin vielä piti muutaman jäähyväiset juoda. Jäähyväiset alkoholille siis. Antabus otettiin käyttöön, kun maksa-arvot olivat riittävän alhaalla. Kuukauden kerkesin käyttää, kunnes kävi sama juttu kuin Soinnulle, eli arvot pomppasivat pilviin ja lääkitys piti lopettaa. Vaan enpä ole senkään jälkeen juonut. Ja hoitokontakti säilyi vajaan vuoden verran.

Joka tapauksessa olen kyllä samoilla linjoilla monen muunkin kirjoittajan kanssa siitä, että Antabusta ei tulisi ottaa, jos on aikomusta edelleen käyttää alkoholia.

Yorun viestiin viitaten sitähän usein sanotaankin, että alkoholistin repsuillessa viina tekee tehtävänsä ja lopulta alkaa ulkopuolinen apukin kelpaamaan - näin kävi siis myös omalla kohdallani :slight_smile: Tuo maksa-arvojen nousu Antabuksen kanssa on yksilöllistä samalla tapaa kuin lääkkeen aiheuttamat reaktiot muutenkin, itsellä arvot yksinomaan laskivat kuurin aikana (toki niitä seurattiin säännöllisesti).

Käytän antabusta satunnaisesti kun tiedän joutavani todellisiin kiusauksiin esim,matkustan Venäjälle. Toimii hyvin apukeinona kun ei aivan vielä luota itseensä kaikissa tilanteissa kun repsahduksia on kerta tullut. Toki pysyvän raittiuden eteen tarvitsee ja saa tehdä paljon muutakin että pystyy olemaan myös henkisesti tasolla että alkoholi käy tarpeettomaksi. Minulle on joskus tullut tuo kova kuumotus poskiin ja sydän on alkanut hakkaamaan aivan mielettömästi , olen älynnyt lopettaa juoma kokeilun siihen, oksettanut ei ole yhtään. Vaarallista nauttia alkoholia sen kanssa kuulin yhden kaverin kuolleen sen kanssa leikkiessä en tosin tiedä mikä sen lopulta tappoi mutta alku oli ainakin se että alkoi juomaan antabuksen kanssa.

Mimulla oli päivittäin otettavat antabukset. Eräänä päivänä sitten jätin lääkkeen ottamatta ja join jo samana iltana kaljaa. Kasvot punoittavat erittäin voimakkaasti ja parin oluen jälkeen tuli paha olo. Nousuhumalasta ei tullutkaan tuttua hyvää oloa.

En suosittele tätä kenellekään: jatkoin juomista normaalia nopeammassa tahdissa, jotta en enää ymmärtäisikään sitä, että voin pahoin. Join itseltäni tajun pois enkä tiedä, oksentelinko jo sinä iltana vai vasta seuraavan päivän puolella.

Seuraavan päivän iltana olinkin sitten terveyskeskuksessa, happilaitteessa kiinni. Kun en pystynyt hengittämään ja olin kärsinyt paniikkikohtauksesta useiden tuntien ajan.

Tartun tässä pariin kohtaan koska olen itse ollut Antabuksilla monta kertaa ja tiedän täsmälleen miten se toimii, niin viinan kanssa kuin ilmankin.

Tämä on ensimmäinen virhe ja monet kuvittelevatkin että Antabus on sellainen lääke, jota käytetään kolme viikkoa ja jatketaan sitten ryyppäämistä niinkuin ei mitään olisikaan. Antabus vaikuttaa elistössä noin 2 viikkoa edellisestä otetusta pilleristä, eli se että olet illalla lähdössä ryyppäämään ja viime viikon tiistaina olet ottanut Antabuksen, voi olla viimeinen virheesi, koska vaikka se 10 juomaa alas meneekin niin 12 kohdalla saattaa täräyttää täysi Antabusreaktio päälle ja siinä vaiheessa on tilattava lanssi, muuten voi lähteä henki.

Antabus ei okseta. Joku saattaa oksentaakin, koska se olo on ihan helvetin huono. Alkaa siitä että naama ja iho alkaa punoittamaan ja pikkaisen kutiamaan, sydän hakkaa rinnassa yhä kovemmin ja kovemmin, lopulta hengityskin on jo hankalaa ja siinä vaiheessa itsesuojeluvaiston pitäisi jo ilmoittaa että nyt ei enää enempää juomaa. Parasta tässä vaiheessa on käydä pitkäkseen ja antaa luonnon hoitaa loput.

Kyllä sinä ihan oikeassa olet että jos edes miettii alkoholin aloittamista Antabuksen kanssa päällekäin niin onhan se helvetin tyhmää. Siis lähinnä siinä mielessä että se on hengenvaarallista. Näistä asioista pitäisi kyllä reseptin määränneen lääkärin osata kertoa ettei niistä tarvitsisi täältä netin erittäin luotettavasta maailmasta lähteä etsimään tietoa. Onneksi näitä Antabuksen ja viinan sekoitukseen kuolevia on aika harvassa, mutta itsellä meinasi kerran sydän pysähtyä ihan oikeasti. Rintaa puristi ja vihloi niin että olin aivan varma että nyt lähti henki, mutta selvisin jotenkin ihmeen kaupalla ja tyhmänä vielä jatkoin juomista.

Antabuksen vaikutukset taitaa olla aika yksilöllisiä, joillain tulee jonkinlainen reaktio jo alkoholipitoisesta parfyymista, joillain taas ei oikein mistään antabuksen normiannostuksilla.

Antabuksen jälkeen otetut pari tuoppia aiheuttivat itselläni väsymyksen ja sellaisen lievän, muttei epämiellyttävänkään darran. Heti viinapullon juomisen jälkeen naamaan nakattu kourallinen antabuksia taas aiheutti 3 tunnin kuluttua sen, että oksensin lopulta pelkkää limaa aina siihen asti, kunnes viina oli haihtunut verestä.

Maksalle kaikenlainen antabus-sekoilu on vaarallista, oli reaktio mikä tahansa.

:unamused: ??yrititkö itsemurhaa, vai miksi noin teit?

Jos rehellisiä ollaan, se oli silloin, reilu puolitoista vuotta sitten, ajatuksena, mutta puihin meni. (Plus karmea olo ja naama turvoksissa punaisena kuin puolen viikon tasaisen 2+ promillea pämppäyksen jälkeisessä darrassa) En suosittele, siihen voi kuulemma kuolla :smiling_imp:

i