Tuon suuntaista juttua on tällä sivulla, otsikon “hermostollinen riippuvuus” alla: http://www.avominne.fi/avominewww/tekstisivu.tmpl?navi_id=231
^Hyvä juttu tuo.
Minulla oli hermot ihan loppu juomisen loppuvaiheessa. Krapula, tuska, oli luonnollinen olotila, ja kummallisella tavalla rakensin itseluottamuksenikin sen pohjalle. Tuntui että oli helpompi saada asiat sujumaan kun oli ihan romuna. Erilaiset onnistumisetkin tuntuivat hyvältä sen kautta. Ajattelin, että näinkin siis voi ihminen elää ja selvitä kaikesta… Nyt tuntuu absurdilta että miksi on pitänyt sellaista ristiä mukanaan kantaa, kun ilman tuskaa on kaikki niin paljon helpompaa. Oli esimerkiksi kaikenlaisia kissanristiäis/edustustilaisuuksia valtava määrä viime vuonna, ja krapulassa kahlasin ne kaikki läpi, ikään kuin ei muuta mahdollisuutta olisi ollutkaan. Olin koko ajan sairaana. Nyt tunnen itseni koko ajan terveeksi.
Tuli tässä ajatus kauanko antabusta kannattaa käyttää, varsinkin poresellaista??? Olen jo vähän huolissani siitä miten sisuskaluni jaksavat kun olen sitä noin 2kk juonut. A-klinikalle on mennyt paperit mutta mitään ei ole kuulunut ja olen jo soittanutkin perään, ja saan vain ympäripyöreitä vastauksia…
Kannattaa käyttää…? Tarkoitatko, voi käyttää?
Mulla on sellainen käsitys, että antabus rasittaa maksaa ihan kohtuullisesti, joten se saattaa asettaa niiden käyttämiselle joitain ehtoja. Kai sinulla seurataan maksa-arvoja säännöllisesti?
En tiedä onko sillä muita mahdollisia sivuvaikutuksia.
Pyri saamaan elämäsi siihen tilanteeseen, että juomisen tarve poistuu, niin silloin et enää tarvitse antabustakaan.
Kyllä se siitä!
Ei ole mitään seurantaa, siksi tässä jo olen huolestunut. Ja oma elämä on noin suurinpiirtein hallinnassa, saan mentyä niiden tuskien yli jotka on mut juomaan pistänyt, ilman viinaa. Viimeisimmät on mennyt ilman viinan himoakin, mutta onhan tämä 2.5kk vielä vasta alkua pään pystyssä pitämiselle, eli jatkan kyllä ja soitan uudestaan missä aikani viipyy niin saan asiantuntevaa lääkäri apua.
2,5 kk ilman päihteitä on pitkä aika, sitä ei tarvitse vähätellä! Toki se on vasta alkua, mutta kuitenkin hieno saavutus. Siinä ajassa olet varmaan ehtinyt miettiä syntyjä syviä jos jonniin moisia, ja juomaankaan tuskin lähdet enää hetken mielijohteesta. Näin ainakin kuvittelisin.
2,5 kk antabusta ei kuitenkaan kuulosta kovinkaan pitkältä ajalta, joten tuskin sinulla todellista tarvetta huolestumiseen on, mutta kannattaa kuitenkin yrittää saada lähete labraan maksakokeisiin vaikka omalta lääkäriltä, se saattaisi olla nopeampaakin niin.
Minä olen syönyt poretabletteina antabusta lukemattomia kertoja eripituisissa pätkissä. Vuosituhannen taitteessa olin muistaakseni 1.5 vuotta juomatta kokonaan ja siitä varmaan ainakin vuoden, ellen enemmänkin, söin antabusta. Ikinä ei ollut mitään maksa-arvojen seuraamista kuurin aikana. Joskus aloittaessani kuurin maksa-arvot otettiin, joskus ei otettu silloinkaan. Sain päihdeongelmiin erikoistuneelta lääkäriltä tietoa, ettei antabus ole mikään voimakas aine ollenkaan, ja ettei sillä ole mitään fyysisiä vaikutuksia mihinkään. Ei minulla myöskään ikinä ilmennyt yhtään mitään ongelmia poretablettien kanssa - ainoa ikävä juttu oli sen maku suussa, jonka olin tuntevinani koko ajan. Sanoisin Leijalle näin ihan oman kokemukseni pohjalta, että ihan turha mitään hermoilla parin kuukauden jälkeen.
Niin kuin jossain mainitsin, otettiin katkokäynnin yhteydessä maksa-arvot, kun aloitin antabuskuurin viime syksynä. Joku toinen ei voinut kuuria aloittaa maksa-arvojen takia ja joutui odottamaan, että se maksa vähän tervehtyisi. Minulla oli “maksa laajentunut”, mutta silti maksa-arvot sallivat kuurille ryhtymisen. Näen asian niin, että maksa kestää antabusta hyvin. Juomista se ei kestä.
Minä olen ollut käsityksessä että antabusta voi syödä vaikka vuosia, ja nämä viimeaikaiset kyselyt sen rasittavuudesta maksalle ovat tuntuneet vierailta. Onko viime aikoina tullut jotain lisää valaistusta asiaan? Minulla on nyt antabuskapselit olleet vatsassa ~10 kk. Lääkäri vain upotti ne sinne eikä mistään “seurannasta” ollut mitään puhetta mihinkään suuntaan. Ei mulla ole edes mitään hoitosuhdetta. Se lääkäri joka kapselit leikkasi vatsaani sanoi, että joku hänen potilaistaan otattaa aina uudet kapselit säännöllisin väliajoin, kun vanhojen teho heikkenee, ja elää sillä tavoin. Ei kai se olisi mahdollista, jos jostakin elimistöä tuhoavasta myrkystä olisi kyse?
Googlettamalla löytyy tietoa, jopa ihan virallistakin.
No Googleta sitten, niin olet viisaampi…
Sanon vain, ettei minulla ole ikinä kuurien aikana mitään maksa-arvoja seurattu.
Googletin jo ja vastaukseni oli lähinnä leijalle, eikä se liittynyt kirjoitukseesi millään lailla, eli ei ole syytä närkästyä.
Taitaa käytäntöjä olla yhtä paljon kuin lääkäreitäkin, ja tuohan se säästöä jos säännöllistä seuraamista ei tehdä.
Veljen tytöllä oli säännöllinen seuranta ja hänellä se olikin ihan paikallaan sillä arvot olivat kohollaan.
En minäkään tiedä, miten sitä virallisesti pitäisi toimia, mutta kun luin noita googletuksia niin sieltä saa sellaisen käsityksen, että maksa-arvoja olisi hyvä seurata koko antabuksen käytön ajan.
Aivan kuten Michael sanoi, niin eihän se kovin vaarallinen myrkky ole, mutta kaikilla lääkkeillähän on omat sivuvaikutukset, toisilla enemmän toisilla vähemmän.
Mitähän niiden “käyttöohjeissa” sanotaan?
Kuinka usein niitä ihon alaisia kapseleitä pitää vaihtaa?
Sorry Kalevi, ei ollut tarkoitus vastata niin kärkevästi…
Minäkin etsin jotain tietoa: Lääkelaitoksen sivuilta:
spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/hu … 7211.shtml
“Haittavaikutusten välttämiseksi potilaan maksaentsyymit (transaminaasit ja S-GT) sekä bilirubiiniarvot tulisi määrittää ennen lääkehoidon aloitusta ja kahden viikon välein seuraavien kahden kuukauden aikana lääkehoidon aloittamisen jälkeen ja sitten 3-6 kuukauden välein. Mikäli maksaentsyymien tai bilirubiinin määrä veressä suurenee tai potilaalle ilmaantuu keltaisuutta, ruokahaluttomuutta, pahoinvointia, oksentelua, lämpöilyä, päänsärkyä tai ihottumaan, on lääkkeen käyttö lopetettava.”
Noin siis ohjeistetaan, mutta, niin kuin sanottua, en minä ole ikinä ollut missään kontrollissa edes hoidon alkuvaiheissa, vaikka olen varmaan kymmenellä erillisellä kuurilla ollut. Kaiketi ovat käytäntö ja ohjeistukset usein kaksi aivan eri asiaa. Leija, varmaan kannattaa oman mielenrauhan vuoksi ottaa yhteys lääkäriin ja sopia mahdollisista maksa-arvotesteistä. Jos et ole muuttunut keltaiseksi kiinalaiseksi tms niin kovin paljon on varmaankaan turhaa pelätä.
Lääkäri sanoi minulle että ihonalaisten kapselien vaikutus kestää 6-12 kk. Olin taas vaihteeksi liikkeellä niin tyhjin päin, etten paljon kysellyt. No, se selitti että tekee jotain “kanavia” sinne vatsaan ja tunkee ne tabletit niihin. Ensin oli helvetinmoinen möykky vatsassa, sitten kapselit kaiketi alkoivat kuukausien kuluessa sulaa niin, että nyt tuntuu enää jotakin pientä siinä arven alla. Oletan, että niiden vaikutus on jo olematon. Lisäksi kaksi kappaletta lähti ilmeisesti jonkun hylkimisreaktion seurauksena itsestään ulos. Jotain jäänteitä kapseleista jää sinne kuulemma pysyvästi… En ole uusia ottamassa enää. Syön sitten taas suun kautta otettavia jos tarve vaatii. Ne ovat lisäksi toiminnaltaan varmempia. Mutta on niin, että koin sen niiden suuhun jättämän maun todella epämiellyttävänä. Siis se maku tuntui pitkin päivää.
No hätä, kaikki kunnossa
Hämmästyttävää, ettei kaikkia seurata.
Aika iso haitari tuossa vaikutusajassa, tosin sehän tarkoittaisi esim. minun kohdallani, etten uskaltaisi vuoteen kokeilla alkoholia.
Muistan hämärästi joskus joko kuulleeni tai lukeneeni, että joku olisi viinan himoissaan kaivanut ne kapselit käsin pois. Onko ne tosiaan niin pinnassa, että se voisi periaatteessa olla mahdollista, vai mahtaako tuo olla vain urbaanilegendaa?
Ettei se vain ollut Nykäsen Matti joka “kehui” näin tehneensä…Mutta en tosiaankaan ole varma.
Olen minäkin kuullut tuon tarinan joskus, kyllä tuossa vaiheessa voi kyllä jo sanoa olevansa sata prosenttisesti juoppo . Yök… Juttelin tänään yhden opiskelian kanssa joka on nyt AA: ssa jotain työnäytettä hakemassa ja hänkin sanoi että odota nyt tämä viikko ja soita sitten heti maanataina A- klinikalle. Mun pitääkin vielä kaivaa tuo antabuksen seloste ja lukea se tarkemmin mitä siinä sanotaan. Mutta en ole kiinalaiseksi vielä muuttunut
, ruokahaluttomuutta kylläkin. Mutta se on vain hyvä, voisi muutamat kilot lähteäkin. Kyllä yritän aina välillä jotakin tunkea suuhuni. Ja näitä kun lueskelin niin tuo 2.5kk on kylllä lyhyt aika niiden ottamiseen, kun jotkut sanoo että antabus on vain siihen alkuun sopiva apu, mutta ei jatkuvaan käyttöön… Mun pää on nyt kyllä hyrrä
…
Puukolla ne voisi joku psykopaatti sieltä ehkä kaivaa… Mutta veristä ja vaarallista touhua se olisi. Muistaakseni se oli 10 kpl semmoista pyöreää Disperin-tabletin kokoista kapselia, mitä sinne meni. Eli suurista kappaleista on kyse. Ne eivät myöskään ole välittömästi ihon alla, vaan osa syvälläkin siellä jossain kudoksen sisällä. Oli se jo tarpeeksi outoa kun niitä pukkasi sieltä ulos… En usko että ainakaan Nykäsestä semmoiseen toimenpiteisiin olisi: Sehän alkoi Pelkokerroin-ohjelmassakin heti jänistää…
En usko, että olisin tällaista raittiusjaksoa saanut aikaan ilman antabusta. Se oli hyvä ratkaisu. Nyt on juomattomuus jo niin vakiintunut olotila, ettei tarvitse pelätä mitään romahduksia, vaikka sen teho olisikin jo kadonnut. Siinä mielessä suosittelen sitä kaikille viinasta eroon pyrkiville. Pitää olla armoton itselleen: Kun aloittaa raittiuden ilman antabusta, on siinä koko ajan se takaportti kuitenkin auki. Siitä pääsee “pakoon” jos tahtoo. Antabuksen käytön kanssa ei ole pakotietä. Aluksi se tuntuu vankilalta. Jossain vaiheessa kuitenkin herää ymmärrys siitä, että raittius onkin vapaus, ja juominen on vankila.
Nyt luin tuon selosteen hyvin tarkkaan ja nyt huomasin sellaisen kohdan kun jos on yliannostusta niin, koordinaatiovaikeudet, kangerteleva puhe ja hapuilu… heräsi vain kysymys että voiko niitä tulla muutenkin kuin yliannostuksessa? Esim. jos olisi herkkä lääkkeille, itsellä kun tulee hyvin helposti sivuoireita. Yksi vielä sellainen mihin lääkäritkään ei uskoneet (masennuslääkkeiden kohdalla) josta kärsin melkein 5 vuotta. Itsellä on juuri nuo oireet, joita voi tietekin lisätä toinen lääkkeeni… Puh, kärsi nyt sitten näistä kun en pääse psykkan puolelle enkä päihdepuolelle. Lykätty vaan lääkkeet, ja potkun persauksiin.
Voidaanko siis yhteisesti sopia, että kyseinen tarina on urbaanilegendaa?
Minä en ole koskaan käyttänyt antabusta vaikka monesti sitä mietinkin. Muistaakseni tulin joka kerta siihen tulokseen, että jos lähtee antabussi kuurille, niin sehän tarkoittaisi sitten juomisen lopettamista, ja eihän sellainen peli vetele En halunnut sitä vielä tarpeeksi.
Minä luulen(mutua siis), että aika moni on saanut antabuksesta avun raittiuden alkuun, vaikkei kaikki sitä hyväksykkään.
minä 26, terveyskeskuksesta aluksi hain apua. Ohjasivat A-klinikalle. Sain antabus tabletit. En luottanut itseeni ja sainyksityiselle ajan ja sielä laitettiin kapseli ja elämäni paras päätös
Antabus on varma keino. Eo voi juoda. Niin pahat punoitukset kasvoissa sekä rytmihäiriöt että et varmasti juo jos otat antabusta. Oireiden voimakkuus ilmeisesti vaihtelee henkilökohtaisesti. Joillekin oireet tulevat niin pahana että sairaalareissuhan siitä tulee.En suosittele juomaan antabusta ottaessa. Oireita tulee myös pitkään lääkkeen lopettamisen jälkeen. Kuitenkin samalla on hyvä käydä a-klinikalla ja/tai ryhmissä puhumassa ongelmastaan. Ei ole mitään järkeä syödä antabusta lopun elämää, vaan sen aikaa että pääsee varmemmalle pohjalle ja huomaa kuinka ihanaa on olla selvinpäin. Silloin pystyt olemaan juomatta ilman antabustakin koska tiedät mikä vaakakupissa toisellapuolella painaa.
Antabus voi joillakin henkilöilla vaikuttaa maksaan ja siksi sitä suodessä tulee käydä säännölllisesti maksakokeissa, joka hoituu siis verikokeen avulla. Jos atrvot nousee liikaa on käyttö lopetettava. Näin käy kuitenkin hyvin harvoissa tapauksissa. Näkisin tuossa lähinnä sen että jos maksa on jo ehtinyt vaurioitua juomisesta pahoin eikä pysty toimimaan normaalisti. Kokeissa tulee käydä jo ennen lääkkeen aloitusta niin sittenhän sen maksan tilanteen tietää. Ihan hyvä lääke alkuvaiheessa retkahdusten estoon.
Vähän kuulumisia päivittelen…en oo kauheen aktiivisesti päässyt tänne keskustelemaan…
Eli siis, sain klinikalta antabukset, ja kahden viikon välein oli verikokeet joissa seurattiin maksa-arvoja, arvot pysy ihan hyvinä, joten sain reseptin…mutta mutta… sen jälkeen en ole enää antabusta ottanu (aikaa nyt vajaa 2viikkoa) ja tänään ajattelin juoda pari olutta… En sit tiedä olenko alitajusesti koko ajan pedannut itselleni tätä hetkeä…eli siis nyt ei tarvi ravata klinikalla hakemassa antabuksia, läheiset on tottunu juomattomuuteeni (luotto pelaa taas…) ja usko siihen,et voin tosiaan juoda PARI on palannut… äääh, en tiiä…haluttas niin kokeilla et kuin käy, pidänkö pääni siin et juon vaan muutaman vai oonko oikeesti niin heikko et ratkeen ryyppäämään…
Jotenki sekavaa on nyt… tänään kun olis tilaisuus juoda, niin en tiedä uskallanko, ehkä ei pitäis edes kokeilla mutmut…
Katotaan kuin käy…
Mites kävi juomakokeilun triplex? Epäilen että huonosti. Se on se ongelma juuri kun uskoo vakaasti että pystyy juomaan vain muutaman mutta ei sitä pysty. Mie harrastin tota monta vuotta ennen kuin tajusin että en pysty juomaan vain vähän. nyt jos otan TIEDÄN, että juon niin paljonkun juotavaa riittää. Ja vähintään kaksi tai kolmekin päivää. kyllä se vähän pistää harkitsemaan pullon avaamista.