Aina se on yhtä vaikeeta. Edelliskerralla olin vissiin vajaan viikon juomatta ja ratkesin, tottakai petailin paikkaa lopettamalla Antabukset heti parin päivän jälkeen.
Minulle tähän mennessä tehokkain keino pysyä selvinpäin on Antabus. Samalla kun käytän sitä, käyn normaalisti päihdehoitajalla, mutta tälläkertaa myös psykoterapiassa. Toissa kesänä käytin Antabusta n. kuukauden, jonka jälkeen tuntui että eipä sitä viinaa tee edes mieli enää, niin kyllä kai tässä pärjää. No, niin pärjäsinkin kaksi kuukautta (yhteensä siis kolme), jonka jälkeen alkoivat elämässä pienet vastoinkäymiset ja kyllähän sen tietää, miten hyvän tekosyyn siitä sai alkaa ryyppäämään. Sen jälkeen pisin pätkä selvinpäin taitaa olla kaksi viikkoa.
Mutta nyt sitten viikonloppuna alkoi tuntua että mitta tuli täyteen. En saanut enää lauantaina juotua viimeisiä oluita kun tuntui että pursuaa korvista ulos. Sunnuntainakaan en montaa saanut juotua. Ei vaan maistu enää. Siitä ei pääse humalaankaan enää. Yhtä tyhjän kanssa.
No, onneksi minulla oli aika varattu päihdehoitajalle eilen ja pääsin purkamaan tuntojani, koska yksin morkkistellessa kotona tottakai pää olisi levinnyt. Hän ohjelmoi minulle maksakokeet, joissa kävin heti samana päivänä. Tulokset tuli tänään ja sain aloittaa Antabuksen. Ennen tätä kävin vielä terapiassa yrittämässä saada selkoa hajanaisiin ajatuksiini.
Mutta tässäpä se ongelma (paradoksi) sitten vastaan tuleekin. Kuten aiemmin sanoin, en pääse mistään määrästä olutta enää humalaan ja väkevämpää en juo. Siitä huolimatta, riippuvuus kuiskii jatkuvasti korvaan että “Hae nyt muutama. Neljä vaikka. Tai kuus. Kunhan vähäsen ees.”
Kun sitten pitäisi järjen mukaan mennä niin, että ei perkele saa ottaa yhtään kun kerta näin riippuvainen on, niin sitten kun tullaan tienhaaraan, pudotanko poretabletit veteen vai menenkö sieltä mistä aita on matalin, niin siinä vaiheessa alkaa ahdistaa.
Mieli menee synkäksi, on valittava, haluaako menettää sen rakkaan ystävän, joka niin monesta tilanteesta ja ikävästä tunteesta on “pelastanut”, vai haluaako kärsiä seuraavat viikot vieroitusoireista, jonka jälkeen saa pitkästä aikaa palata todellisesti elävien kirjoihin ja alkaa nauttimaan selvästä päästä ja selkeistä ajatuksista.
Loogisesti valinta on selvä, mutta näistä hommista on logiikka kaukana. Tänään kuitenkin tein oikean päätöksen ja päätin olla selvinpäin. Otin siis Antabukset. Kaksi tablettia veteen liuotettuna, takaa suurinpiirtein viikon raitista elämää.