anonyymius

[Poistettu asiatonta - Päihdelinkin moderaattori]

Juuri niin. “Säälittävä blöräys” ynnä muut argumenttisi hyökkäävät henkilöä kohtaan.

Minun ja Enqvistin hyökkäykset (jos niitä voi sellaisiksi sanoa) eivät kohdistu kehenkään henkilöön tai henkilökohtaisuuteen, vaan kokonaisiin oppirakennelmiin, instituutioitin ja uskomusjärjestelmiin.

Uskomusjärjestelmän kritisointi ei ole siihen uskovaa henkilöä vastaan hyökkäämistä.

Yhtä absurdia, kuin jos minä pitäisin henkilökohtaisena loukkauksena että joku kritisoi Vihreitä puolueena tai vihreiden politiikkaa, tai ottaisin henkilökohtaisena loukkauksena jos joku kritisoi Suomen valtiota, koska satun olemaan suomalainen.

Uskomusjärjestelmien kritisointi ei myöskään ole mitään fanaattisuutta. “Fanaatikko-ateistilla” tuskin olisi niin paljon uskovaisia ystäviä ja puoluetovereita, vieläpä useamman uskonnon piiristä.

Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia hyväksymään mielipiteen ja ajattelun vapautta, ilman tarvetta hyökätä eri mieltä olevan persoonan kimppuun, ja nujertaa tämän mielipide henkilökohtaisella loukkauksella. Moinen on ala-arvoista väittelyä, ja huonoa keskustelua.

[Poistettu riidanhaastamista -Päihdelinkin moderaattori]