amfetamiini ja hampaat

Ihmettelen miksi amfetamiinin käyttäjillä menee usein hampaat niin heikkoon kuntoon. Tunnen useita alkoholisteja jotka eivät pidä huolta hammashygieniasta, muttei niiltä leegot putoo suusta sillai kun “nisteiltä”. Uskon kyllä siihen että piri kuluttaa munuaisia ja keuhkoja ja hampaita (samalla meridiaanilla nämä sisäelimet ja leegot), olis kiva kuulla alan tuntijoilta repliikkejä, ettei täs taas mamma kuvittele omiaan. :frowning:

Nyt 10v aineita suonensisäisesti käyttäjänä voin todeta sen että esim. Suboxonea pistämällä hampaat tippuu todella paljon nopeammin ja menee tosi huonoksi nopeasti Suboxonen sisältämien sitruunahapon ja sitruuna-ja limettiaromiaineiden vuoksi.

Mutta kun vastaavanlaisia jatkeita löytyy myös ns. “katupirin” (jossa itse amfetamiinia arviolta n. 0-25%) joukosta. Kuluttavat hampaita syöden ne sisältä päin.

Kenttävertailussa yleensä Subunistin juuri tunnistaa huonoista hampaista.

Kyllä se amfetamiinikin voi hampaille aika pahaa hallaa tehdä IMO. Lähtökohdat;
2005 alkoi (amfetamiinin)käyttö,2005-2006 käytin katupiriä, 2007-2008 käytin metyylifenidaattia(Concerta).
Sitten taas 2008 syksystä eteenpäin astui amfetamiini takaisin kuvioihin lääkärin määräämänä lääketehtaan deksamfetamiinina(Dexedrine).

Tuosta amfetamiinin tai sen kaltaisten aineiden(esim. metyylifenidaatti) hampaille negatiivisesta vaikutuksesta kertoo selvästi viimeisimmät hammashoitola käyntini, jotka ajoittui jouluun 2008 ja alkuvuoteen 2009. Silloin todettiin 4x rei’än alkua jollaisia ei koskaan aisemmin todettu. Oikeista rei’stä siis nyt puhumattakaan, voin vaan kuvitella miltä esim. poraaminen tai vaikkapa juurihoidot tuntuu… Mutta kuinkahan kauan tolla menolla…? :astonished:

Hieman kyllä kuumottaa seuraava hammaslääkäri kontrollli käynti, täytyy myöntää…

Joo, ja mä tunnen yhden tyypin kuka vetää samassa suhteessa subua sekä piriä, ja on vetänyt molempia jo varmaan 10 vuotta. Kaveri itsekin nauraa sille miten huonossa kunnossa sen hampaat on. Jos niitä mustia jämiä voi enää hampaiksi edes sanoa… Mutta ei ole kyllä mullakaan varaa haukkua toisen hampaita. Omatkin leegot on jo aika huonossa kunnossa. Osittain se kyllä johtuu siitä kun jäin tuossa 1,5 vuotta sitten bussin alle, ja yläkalusto meni aika huonoksi. Suurimmaksi osaksi kalustoni huono kunto johtuu kyllä kamasta. Vielä kyllä pystyn kuitenkin syömään mitä vain. Paitsi sellaisi äärimmäisen kovia karkkeja en pysty kuin imeskelemään.

Voisiko tossa olla jotain tekemistä happojen ja veren happo-emästasapainon kanssa, josta nykyään taas pitkälti puhutaan, kun nämä elintasosairaudet jyllää päällensä. Pitänee ottaa selvää löytyiskö joku keino, yrtti tai muu luonnon lahja ehkäisemään hampaiden kärsimyksiä tai meidän ihmisten kärsimyksiä hammashoitolan penkissä :frowning:

kyllähän jos säännöllisesti käyttää nasaalisesti, pommeina tai jopa i.v:sti, ni jo vuodessa rupee
hampaat syöpymään tai haurastumaan. varsinki jos nasaalisesti käytää ni toki hampaat syöpyy ku
se aine tulee limakalvojen kautta jopa suuhun syljen mukana ni ei hyvä.

mulla muutama kaveri vaihto alaa sekakäytöstä säännölliseen pirin käyttöön, ja sen jälkeen on kyllä
yhteudet katkenneet. tyypit kehuu kuinka vetäny jo reilun vuoden päivittäin, ja on tosi coolia ku kädet
täynnä reikiä ja parit hampaat pureskellu irti vuoden aikana ku pitää narskutella hampaita. leukajumi.
kyllä kannattaa. :unamused:

ja tarkotus oli vaan kertoa omista tai tuttujen kokemuksista, ei dissata niitä ketä käyttää sitä lääkkeenä.
jos on piriste lääkitys, ni siihen on silloin jokin tähdellinen syy, ja sen käyttö on toki silloin suotavaa.

mutta jos wannabe narkit kehuu käsivarsillaan, ja kuinka mukavaa on ku hampaat syöpyy ni mää jätän
sellaset omaan arvoonsa. saa sitä käyttää jos haluaa, mut eipä siinä kyllä mitään kehuttavaa sinänsä ole.

edit- typoja ja lisäystä.

Muistan jostain lukeneeni että pirin(ja muutkin piristeet) vähentävät syljen eritystä sekä muuttavat sen koostumista mikä altistaa reikiintymiselle. Eli tod.näk. se ei ole piri itsessään vaan sen sivuvaikutus mikä vie hampaat.

Näin on.

Heroinisteillä on yleensä aina huonot hampaat.
Mutta sen voin kokemuksesta sanoa että bupren käyttö ei ainakaan meikäläisen hampaita ole tuhonnut.

Jaakkiman väittämä on varmasti tosi mut jos se aine eksyy sieraimeen jostain syystä ja sen
jälkeen se valuu osittain nieluun ja tämän jälkeen saattaa myös maistaa sen amfen-maun suussa
joka tarkottaa sitä että silläkin voi olla osuutta hampaiden haurastumiseen. näin voisin kuvitella.

Hmmm… Näin äkkiseltään tuli mieleen kolme kätevää ja halpaa kikkaa pidentää leegojen elinaikaa amfetamiinin käytöstä huolimatta:

1. Xerodent - imeskelytabletit ( Natriumfluoridi+puskuroitu omenahappo), jotka lisäävät syljen eritystä ja tappavat suussa olevia mikrobeja.

2. Purukumin pureskelu vaikutuksen alaisena. Sehän vähentää amfen aiheuttamaa leukojen vääntämisestä aiheutuvaa hampaiden välistä kitkaa, joka on omiaan nopeuttaan leegojen kulumista, kipuilua ja hammaskiilteen totaallista tuhoa.

3. Alkoholijuomista ja muista runsaasti sokeria sisältävistä juomista ja makeisista pidättäytyminen vaikutuksen ajaksi. Jokainen varmaan pystyy kuvittelemaan kuinka paha yhdistelmä on kipata amfetamiinin kuivattamaan suuhun vaikkapa esim. siideriä, lonkeroa tai cokista/spritea.

Toivottavasti noista tipseistä olis jotain hyötyä muillekin. Koska eihän se kivaa ole, kun purukalusto menee jo nuorena tosi paskaan kuntoon. Jonka lisäksi hammaslääkärin piinapenkki, pora ja juurihoidot tulee tuttuakin tutummaksi…tuskinpa sekään kovin mukavaa on…

Uskon myös varmasti niiden wannabie-narkkienkin hymyn hyytymiseen. Joka tapahtuu viimeistään siinä vaiheessa, kun ne leegot ihan oikeasti alkaa putoileen ja hammasproteesista tulee totta. Tai jos ei hyydy niin sitten täytyy kyllä olla aika retardi tai muilla tavoin pahasti häiriintynyt ihminen.

Siis jos todellakin vielä siinäkin vaiheessa vaan naurattaa, kun on hampaat vielä pahemmassa kondiksessa kuin ~80v mummolla/papalla… :smiling_imp:

Tuo oli hyvin sanottu. Kun hampaat ovat hirveässä kunnossa, se vaikuttaa koko elämään.

En oikein ymmärrä hampaiden sielunelämää. Lapsuudessa 80-luvun alussa mulla n. jokainen hammas porattiin armottomasti ja ahdettiin täyteen amalgaamia, kun oli reikiä niin helvetisti. Vaikka huolehdin niitä hampaista. Sittemmin taas elin kuin pellossa, ja kun ehkä 15 vuoteen menin ekaa kertaa hammaslääkärille, löydettiin vain yksi pieni reikä.

Samankaltaista tapahtuu suurilla neuroleptiannoksilla. Siinä kai syynä justiisa toi yks mainittu suun kuivumuninen. Eiks niit oo syljeneritystä lisäävää lääkkei? Ja purkka jes. Maksaako sossu uusia hampuleita?

Vittu mä poistaisin heti kaikki mun hampaani ja ottaisin tilalle sellasseet tekarit, mitkä laitetaan johkin vesilasiin yöksi, jos vaan olis perkele varaa…
Vaikka ihan ok kunnos mun hampaat nyt ovatkin, niin silti… Ei tarvis aina pelätä sitä saatanan hammaslääkäriä ja muutenkaan murehtia koko perkeleen hampaita.

Eli ei sitte varmaa maksa…? Mä jätin maksusitoumuksen käyttämäti, kun en uskaltanu mennä. Ennen ku käytin runsaasti alkoholia tai runsaasti pillereitä, oli tapana kaatuilla, ja siel on yks sun toinenki hammas liikkunu. Juurihoitoa tiedos. Ja sit ihmiset ostaa jotai perkeleen anti-aging hammastahnaa, voi helevetin kuustonen. Ja miks? Ku ne ei haluu vanhentua eikä kuolla eikä menettää sharmiaan, voi sanonko mikä. Ja kun mainoksessa KÄSKETÄÄN. Mä voin pahoin…

En itse voi kuvitella kuka haluaisi olla Wannabe-narkki. Onko narkkaaminen jotenki “coolia” nykynuorilla?

Tuskin, ainakin toivon niin… :neutral_face:

^on niitä valitettavasti. eikse o sen merkki ku käyttää sen 10v ja silti on vieläkin hauskaa vaikka
annokset ja aineet vaihtuu stydimpiin. ja tärkeintä on tietenki elämäs ne roippeet mikään ei ole tärkeempää.
tuskin edes oma terveys tai elämä. sillä sitte kehutaan ku rappioromantiikka on on niin coolia.

Kyl se tais olla sitä jo mun nuoruudes. Tai emmä tiedä olikse cool, vai hintsusti pelottava kielletty hedelmä. Ja pillereitten syöminen halveksuttavaa… Luulen, että voimistunut kyl… Tää on vaan mun näppituntuma. Mitä olen nuoria kuunnellut. Toisaalta tullu tää streittari-ilmiökin.

Eiks oo hyvä vaan että on hauskaa, sehän vasta vituttaskin jollei olisi hauskaa.

^ Täh? Eiksul ole koskaan ollu hauskaa ilman alkoholia/lääkkeitä/huumeita? Kaikesta huolimatta, mul on, ja usein. Tai no ethän sä tietty sanonu puhuvas itsestäsi mitään, mut eikös ajatus, et ilman ei ois hauskaa, tuohon viestiin sisältyny?