Aloitin herkkulakon

Olen ollut elämäni aikana riippuvainen niin alkoholista kuin tupakastakin ja päässyt molemmista eroon. Ikävä kyllä tilalle tuli ihan posketon herkuttelu. Vaikka syön muuten terveellisesti vihanneksia, hedelmiä, niin erityisesti suklaansyönti oli jokapäiväistä. Muitakin herkkuja söin paljon. Olen kurkkuani myöten täynnä näitä jatkuvia riippuvuuksia! Tahdon olla vapaa. Siispä lopetin pari päivää sitten herkkujen syömisen ja tässä on tarkoitus pysyä loppuelämän ajan. Tekee minun usein mieli alkoholia ja jopa sitä tupakkaakin, mutta kun on kerran irti päästy, ei takaisin palata.

Tavalliseen Torin tapaan ei tätä kukaan kommentoi, mutta minäpä en välitä. :smiling_imp: Itseäni varten tämän aiheen aloitinkin.

Terve!

Täällä toinen herkuttelija :smiley:

Onnittelut herkkulakollesi! Kunpa minäkin pystyisin…

Aamupäivät menevät hyvin. Iltapäivällä iskee herkuttelutunne. Syön myös terveellisesti, joten mitään puutoksia ei pitäisi olla.

Jos olet päässyt tupakasta ja alkoholista eroon, niin pääset kyllä makeanhimostakin! Vähänks olet sissi!!

Jos minäkin taas aloitan tänään…

Moro, MillaKanssa ja kiitoksia!

Olipa yllättävää, mutta mukavaa nähdä viestisi. :smiley: Viikonloppu meni hyvin, eikä mitään vaikeuksia ole ollut. Uskon vaikeinta olevan koko prosessissa tehdä se päätös. Minä ainakin vitkutin sitä pitkään. “On normaalia syödä herkkuja, se on sallittua”, “Jospa opettelen syömään niitä kohtuudella”… jne. Pitkään yritinkin opetella kohtuukäyttöä. Samaa yritin alkoholin suhteen. Ei onnistunut. Jonkinlainen valmistusvika ehkäpä. :smiling_imp:

Olet lämpimästi tervetullut tähän ketjuun puimaan omaakin herkkulakkoasi. Tsemppiä sen kanssa!

Tere!

Luulen joo, että munkin ainoa vaihtoehto on tuo joko - tai. Mussa on sellainen valuvika kanssa, että täysillä tai ei ollenkaan, voih :frowning:

(Ammatti-ihmiset sanovat, että totaalinen kieltäytyminen (siis syömisasioissa :smiley: ) aiheuttaa vaan sortumisia ja sitä kautta huonoa omaatuntoa. Mutta mikä sopii toiselle ei sovi toiselle jne).

Olen tänään herkutellut :blush:

Nyt, kun olet päässyt noin hienoon alkuun niin jatka! Lähisukulaiseni on ollut toista vuotta syömättä mitään herkkuja. Hän on syönyt vain perusterveellistä ruokaa ja se näkyy!

Yritän minäkin nyt. Innostuneena sinun aloituksesta :smiley:

Ei ole minkäänlaista syytä nolosteluun, ystävä hyvä. Tiedänhän minäkin tuon, että ammattilaisten mielestä herkuista totaalikieltäytyminen on vain pahasta. Sikäli siis olisi parempikin jos pystyisit herkuttelemaan kohtuudella. Kuulostele ja katsele tuntemuksiasi. :smiley: Tänne saa aina tulla kommentoimaan kaikkea vähänkin aiheeseen liittyvää.

Nyt tietysti kävi hirveästi kiinnostamaan, että miten tämän kaltainen elämäntapa on vaikuttanut tuohon sukulaiseesi, mutta ymmärrän tietysti jos et sen tarkemmin halua kertoa. Lähinnä mietin, onko hän laihtunut reilustikin, pysyykö tosiaan juhlissakin herkuttomalla linjalla jne.

Olen tässä vähän vajaan viikon kestäneen herkkulakon aikana tehnyt sellaisen havainnon, että ainakin minulle herkuttelu oli enemmänkin vain sellainen tapa, ei niinkään mieliteko. Kun ensimmäisen ja toisen päivän jälkeen ne vanhat tavat on rikottu, alkaa helpottamaan. Vanhoihin tapoihin on myös harmillisen helppo palata takaisin. Siksi olen varma, että nuo vanhat tavat aktivoituisivat taas jos jossakin vaiheessa vähän maistaisin esim. sitä suklaata. Ja olenhan tuon jo aiemmin kokenutkin. Kuten sanottu: Se mikä sopii toiselle, ei sovi kaikille jne.

Tästä lähisukulaisesta. Hän on siis ollut nyt vuoden (n. 13 kk) syömättä karkkeja, sipsejä, hampurilaisia, vaaleaa leipää jne. Eli siis suklaat ja karkit laajenivat samantien muuhun roskaruokaan. Lisäksi hän on lisännyt liikuntaa. Painoa on lähtenyt 14 kg… Lievää ylipainoa siis oli. Kyse ei ole laihdutuksesta, sillä hän syö kunnon ruokaa mielestäni aika reippaasti…

Herkuttelu on tapa, myönnän. Huomaan itsekin, että se on korviketoimintaa. Tämä sukulainen (perhepiiriiin kuuluva…) moittii minua heikkoluonteiseksi… Niin olenkin :smiley:

Puhutaan tupakan ja alkoholin vaaroista, mutta sokeri tappaa samanlailla. Joo kaikki joskus lähdetään, mutta olisi kiva lähteä kitumatta. Verisuonet tukkeutuu sokeristakin…

Jatka alias ilman herkkuja! Mä tulen hitaasti perässä :blush:

Kiva, että kerroit vähän tuosta lähisukulaisestasi, Milla. Antaa kummasti uskoa tähän projektiin kuulla muidenkin pystyneen. En itsekään tätä sen suuremmin laihtumisen kannalta ota. En edes seuraa painoani, mutta vaatekoot ovat 38 ja S-M. Ehkä siis normaalipainon tai lievän ylipainon puolella mennään. Minun herkkujen mässytystahdillani pitäisi kyllä hoikistuakin. :mrgreen: Tosiaan kun päivittäin söi varmasti sen n.500kcal kaikkea hyväskää.

Höps, et sinä ole heikkoluonteinen. :wink: Herkkujen syönti on kuitenkin paljon yleisempää kuin herkuttomuus, joten sitten lähes kaikki ovat heikkoluonteisia. Ja sitten sillä pienelläkin osalla lienee jokin oma heikkoutensa. Vaikkapa juuri se tupakka, alkoholi tai miksei shoppailukin.

Hah, eilen vasta olin täällä julistamalla miten vanhat tavat on nyt rikottu… vaan mitäpä tänään löysinkään ostoskärrystäni? No sipsipussin ja suklaalevyn! Olin vain kaupassa miettinyt tänään alkavaa BB:tä (fanita rohkeasti!), enkä yhtään ajatellut mitä olin tekemässä. Automaattisesti olin noita herkkuja kaupasta ostamassa kunnes tajusin, että HUI, mitä oikein olen tekemässä. :open_mouth: Onneksi ennen kassaa sentään tajusin.

Alias - Vielä täpärästi? herkuttomalla linjalla.

Siis hienoa! Sä olet oikeasti päättänyt… Siis vautsi!!! Hyvä, hyvä!!

Mä söin tänään kaksi tikkaria… Heh! Eli kummasti on vähenemään päin :smiley:

En itse niinkään halua laihtua vaan päästä tästä riippuvuudesta terveyden takia. Katsoin kerran karkkipussin (350 g) kalorimäärän. Siinä oli yhteensä jotain 1600 kcl!! Eli kevyttä työtä tekevän melkein päivän kaloritarve ilman mitään suojaravinteita. Hihhulihei!

Jos huomenna yksi tikkari ja sitten nollatoleranssi :smiley:

Dodii! En ole tänään syönyt herkun herkkua!! Pitipä tulla kehumaan :slight_smile:

Miten menee alias?

Hieno juttu, Milla. :smiley: Onko sinulla nyt siis suunnitelmissa elää loppuelämä ilman herkkuja vai kohtuukäytön harjoittelu? Joka tapauksessa ne ensimmäiset päivät ovatkin varmaan vaikeimmat. Tsemppiä!

Oma lakkoni on sujunut loistavasti tuota aiempaa kauppahämminkiä lukuunottamatta.Tänään olen kamppaillut sen ajatuksen kanssa, onko hillo herkkua. :confused: En toki sitäkään lusikkalla suoraan purkista olisi vetämässä, vaan maitorahkan, jogurtin tai puuron sekaan. Tähän mennessä lakkoa en ole sitä käyttänyt, ja päädyin hieman siihen ajatukseen, että hillo lukeutuu herkkuihin - onhan se todella sokeripitoista.

Hei!

Vaikka olenkin tällainen on-off -tyyppi niin näissä herkkuasioissa pysyttelen tosiasioissa eli vähentäminen olisi tarkoituksena.

Koska en asu yksin ja kaikilta ei voi herkkuja kieltää niin tämä ei olekaan niin yksinkertaista :unamused:

Meillä ei syödä mitään eineksiä eli ruoka tehdään tuoreista tarvikkeista alusta loppuun. Kasviksiakin käytetään keskivertoa enemmän. Siinä mielessä hyvä, että ravintoarvot ovat kuitenkin kohdallaan.

Heipsan taas!

Ymmärrän hyvin, Milla. Olen itsekin miettinyt, aloittaisinko sittenkin jossakin vaiheessa vielä sen kohtuullisen herkkujen syönnin. Pelkään vaan, että mopo lähtisi sitten taas käsistä… Meillä mies kantaa hirveästi aina herkkuja kotiin, mutta syö itse niitä verrattain vähän. Kiusaukset on lähellä koko ajan, ja se ehkä osaltaan saakin nuo kohtuullisen käytön harkinta-ajatukset mieleen, no katsotaan.

Tein sittenhkin myönnytyksen sen hillon kanssa. :mrgreen: Eli hillon puuron sekaan olen nyt hyväksynyt. Noin muuten olen huomannut minulle käyneen vähän kuten sille sukulaisellesi - syön normiruokaa hirveät määrät. Se on oikeastaan aika kamalaa, mutta kun on NÄLKÄ. :stuck_out_tongue: Kai tosiaan sai ennen hirveät kalorimäärät niistä herkuista, jotka on osaltaan pakko korvata oikealla ruoalla.

Kerrothan, Milla, jatkossa, että onko herkkujen vähentäminen onnistunut? :smiley: Vaikeaa sekin on. Oikeastaan niin vaikeaa, että ainakin tähän mennessä olen kokenut tämän totaalilakon helpommaksi.

Heippa alias!

Olen ollut flunssassa jonkun aikaa joten herkut eivät ole olleet mielessä :frowning: Tai siis hyvähän se pitäisi olla.

Kyllähän nyt hilloa pitää puuroon laittaa… Tai ehkä ennemmin laittaisin voisilmän :blush:

Sinulla on ihana mies, kun kantaa kotiin herkkuja :laughing: (kateellinen :mrgreen: )

On tämä ihmisen elämä… kun aikuinen ihminen miettii irtokarkkeja… voi hyvät hyssykät… ehkä tämä riippuvuus on kuitenkin sieltä paremmasta päästä (seli, seli…)

Tsemppiä sulle!

Voitko jo paremmin, Milla? Onko flunssa siis helpottanut?

Tiedä sitten siitä ihanuudesta. Etenkin tämän projektin alussa olin tulossa hulluksi, kun kotona lojui yksin miehen jäljiltä mm: piparipaketti keittiön pöydällä reilun viikon, kolme avattua karkkipussia ja pullaa useimmiten. Kaikista kun ukko itse närppii vain hyvin vähän. Saattaa syödä sen yhden pullan päivässä ja sitten ei muuta herkkua tai muutaman karkin päivän aikana tai sitten vain yhden tai kaksi piparia. Jaa että olenko kateellinen? No KYLLÄ. :smiling_imp: Osaisipa itsekin syödä vain noin vähän kerralla.

Irtokarkit on ihania. Entisiä lemppareitani. :stuck_out_tongue: Kyllä nyt aikuinenkin ihminen voi niitä ottaa. Sinne vain letkan jatkoksi lasten kanssa karkkilaareille! Muistanpa pari kertaa kuulleni jotain ihmetystäkin pikkusuusta, että “kuinka täti voi ottaa noin paljon karkkia?” johon lapsen äiti:“no täti varmasti vie karkkia jaettavaksi kaikille lapsilleen, jotta jokainen saa”. :laughing: Minullahan ei ole ainuttakaan lasta.

Oletkos nyt kohduudessa pysynyt? :smiley: Täällä herkkulakko jatkuu nyt ainakin vielä toistaiseksi.

Terve alias!

Miten menee herkkulakon kanssa?

Täällä menee sangen surkeasti… Ei toivoakaan, että saisi itseään niskasta :unamused:

Olin jo unohtanut koko tämän aloittamani ketjun, mutta täällä ollaan pitkästä aikaa taas. :slight_smile: Herkkulakko on pitänyt, en ole enää laskeskellut sen kestoakaan. Periaatteessa tämän kai voisi sanoa jo olevan elämäntapa. Olen laihtunut kymmenen kiloa tämän johdosta vaikka muuta ruokaa syönkin paljon, enkä liikuntaa ole lisännyt.

Hyvä kuulla! Hienoa. :slight_smile:

Moikka herkkulakkoilijat!

Liekkö olette vielä kuulolla? Tunnistan itsessäni riippuvuuden syömiseen: syön ahdistaviin tunteisiin ja jos jotakin hyvää on tarjolla, en osaa siitä kieltäytyä. Olen ylipainoinen, normaalipainoon on matkaa 15 kiloa.

Haluan ryhtyä tähän herkkulakkoon myös ja tilittää sitä täällä. Tavoitteena on muuttaa elämäntapaa, haluaisin myös pudottaa painoa, koska tämän läskin ympäröimänä ei sydän jaksa toimia. Pidän onneksi kasviksista ja teen ruokaa, mutta hankalaksi kokemissani elämäntilanteissa tulee ostettua eineksiä. Ja samassa elämäntilanteessa putoaa liikunta viikkorytmistä ensimmäisenä. Tulos on aika huono, vyötärö kiristää.

Elikkä: herkkulakkoon! 14.10. Day one. :smiley:

T. sortsima

Moro!

Pikapäivitys,Day 2: en ole ostanut tai syönyt makeita herkkuja kokonaiseen vuorokauteen. Maistoin eilen kotona olevaa pitsaa (oli haettu edellisenä päivänä tyttären synttärin juhlistamiseen), mutta muuten pitäydyin oikeassa ruoassa. Teen hankalaa työtä kotoa käsin ja huomasin välillä vaeltavani leipäpussille. Leipä ei ole herkkua, mutta ylimääräinen välipala. Lohtuva siis.

Tähän pureudun kun saan tuon herkutteluhimon tasapainoon. Mahtaako muita olla kiinnostuneita herkkuteemasta?

T. sortsima

Moro!

Day 3:Tänään herkuttelun halua on vielä ollut, mutta se on vähentynyt paljon edellisestä päivästä. Herkkuja ei meillä ole ja en ole niitä ostanut. Se tuntuu hienolta! Hyvä minä! :smiley:

T. sortsima