Alman siskona

Kyllä vaikuttaa laajalle alkoholistin piiri. Itselläni on ystävä joka seurustelee-ei seurustele-seurustelee alkoholistin kanssa. Kun ystäväni päättää että nyt saa tuo kauhea alkoholisti jäädä, olen niin maailman ihanin ystävä, ja sen jälkeen kun alkoholisti on taas tehnyt minkä lie lupauksen tulee minusta ilkeä ihminen joka ei ylipäätään ollenkaan pidä ihmisistä ja alkoholisti on se maailman ihanin. Hän ikäänkuin pendeloi minun ja tämän alkoholistin välillä. Pitäisiköhän minunkin mennä Al-Anoniin koska kärsin tilanteesta. Vai pitäisikö vaan laittaa välit poikki tähän ystävään? Mitä tässä oikein pitäisi tehdä? Ihan todella ärsyttävää!!

Ja tosiaan kyse on ystävästä ei siskosta niinkuin otsikossa erheellisesti lukee.

Al anonin kirjoista on paljon ajatuksia että miten hyväksyy kaikenlaiset ratkaisut, alkoholin käytön, alkoholistin kanssa olon ynnä muut,

Voi ottaa etäisyyttä eikä enää laske henkilön varaan ettei tule pettymyksiä. Ilmaisee että hyväksyn valintasi. likakaivoksi ei tarvitse ruveta,jos tilanne toistuu että henkilö ensin hakee tukea, hakeutuu seuraan ainoastaan ollessaan kriisissä, kuitenkin aina palaa alkoholistin luo, Ikävä jos on yrittänyt silloin toista tukea ja mennyt mukaan pyörteeseen, huomatakseen vain että kaveri katosikin saatuaan mitä halusi.

toinen antaa ymmärtää että nyt potkittiin riippakivi mäkeen, ja alkaa naisten/siskojen elämä ja ystävyys. Jota ei välttämättä tapahdu, eikä välttämättä tapahtuisi vaikka hän alkoholistin jättäisikin.

Ei tarvitse vastaa yöllä puhelimeen, ei varsinkaan keskeyttä itselle tärkeitä asioita,tai ryhtyä mihinkään toimenpiteisiin heti jos toinen ilmoittaa “nyt mä tein sen , nyt mä jätin sen”… Antaa jättää ja antaa ottaa,.Sanoo että noniin sehän on kiva jos sinulla on mukavaa. (olipa kyse lähtemisestä tai jäämisestä) , sanoo että hyvä, nyt kun olet erossa niin varmasti nyt olisi kiva mennä elokuviin tms. Tai jos on palannut sanoo että noniin nyt sulla on varmaan kiireitä sen miehen kanssa, niin soittelehan joskus jos on aikaa.

Ja muistaen, että jos ihminen todella jotain haluaa, niin hän kyllä onnistuu. On olemassa henkilökuntaa ja tahoja, joista voi kysyä apua. Jos ihminen haluaa, eikä häntä vankina pidetä, hän on vapaa lähtemään mistä tahansa parisuhteesta ja tilanteesta. Tiedostaa sen, että ystävä on täysin vapaaehtoisesti sen alkoholistinsa kanssa.

ja ei ikinä hauku alkoholistia tai ketään muutakaan ihmistä, näin ei kukaan voi sanoo että olet yrittänyt mustamaalta tms tai et pidä. Alkoholismissa on kyse menetyksistä, ne ihmiset jotka on pyörteessä, ovat harvoin läsnä muille silloin. Se vaan pitää niellä että sitä ystävää ei silloin ole, hän on valintansa tehnyt.

Hei vieraana,
Al-Anon voi auttaa myös sinua. Saatat jopa innostua sen antamista ajatuksista.

Näinhän se on ja ymmärrän kyllä. Kovin on ohkaiseksi mennyt hänen kanssaan keskustelut muutenkin tässä jo vuoden verran koska hänen mielensä pyörii selvästi vain tässä alkoholistissa, hän on poissaoleva, viestittelee vain tämän alkoholistin kanssa ja suunnittelee selvästi tulevaisuutta tämän kanssa. Toivottavasti hän on läsnä lapsilleen kuitenkin kun heitä kaksi siinä pyörii. No onnea toivon heidän suhteelleen ja toivottavasti alkoholisti siitä paranee. Ystävällenikin kyllä alko aika hyvin maistuu mutta ehkä he nyt yhteisellä päätöksellä pääsevät jonkinlaiseen tulokseen. Sikäli tässä saa olla vähän sydänsyrjällään että tämä kaveri on ollut väkivaltainen aikaisemmissa suhteissaan. Mutta tosiaan, toivottavasti elämä siitä rauhoittuu kun taas ovat yhdessä.

Taidanpa katsastaa tuon Al-Anonin…

Taas ystävälläni on ollut ero-vaihe alkoholistista kuukauden päivät.

Olen tässä tukenut häntä, käyty kerran elokuvissa ja soiteltu silloin tällöin. Onneksi hänellä on uusi miesystäväkin ollut vierellä niin ei ole kaikki rysähtänyt minun niskaani. Tällä kertaa en ole pyörteeseen mennyt että katsotaan tuleeko minusta sylkykuppia tällä kertaa. Jännityksellä odotan. Saa nähdä mikä lause se mahdollinen viimeinen niitti on tälle kaveruudelle tällä kertaa.

Alkkis on jo myöntänyt Almalle että hänessäkin on jotain vikaa että kyllä tämä ero taas alkaa olla kohta ohitse tältä erää… ja se on taas rauha ja radiohiljaisuus sen jälkeen vähäksi aikaa.

Hyvin menee itselläni edelleen…

Uusi miesystävä on saanut olla Almalle tukena ja viime aikoina myös sylkykuppina, kaikenlaista on mies joutunut matkalla kokemaankin, myös alkkiksen taholta. Uusi Miesystävä-parka, pahassa pyörteessä on ollut pari kuukautta jo, eipä tiennyt tästä kun Alman kelkkaan lähti.

Täällä pyörteen ulkopuolella on mukava olla, oma elämä jatkuu ja pysyy rauhallisena, sattuu ja tapahtuu jossain muualla. Kiitos nimim. kyllä… Neuvostasi on ollut apua <3

Ystäväni palailee jo takaisin suhteeseen alkkiksen kanssa, ensimmäistä kertaa ovat nähneet eron jälkeen… Uusi mies varmaan kohta jätetään… Toivottavasti alkkis ei kovasti kurmoota Almaa tästä välisuhteesta, mitäs luulette?.. Saa nähdä… Elämä jatkuu…

Sitä se on. Mutta mitä SULLE kuuluu :slight_smile:

Hyvää minulle kuuluu, mutta niistä kirjoittelen muille palstoille :slight_smile:

Almalta tuli taas yksi ikävä lohkaisu mikä oli odotettavissa taas sekin. Ei sitä osaa mitenkään niin olla ettei sieltä joku piikki tässä vaiheessa tule :frowning:. Paitsi ehkä se että on täysin kuunteluoppilaana eikä tee tai sano yhtään mitään.

Nyt jätän palstan taas rauhaan… palataan asiaan ehkä taas seuraavan eron aikaan…

Jos olisit minun ystäväni toivoisin sinulta seuraavaa:
Sano minulle suoraan että sinua ärsyttää että haen sinnulta vain tukea.
Kerro suoraan mitä sen sijaan toivot ystävyydeltämme.
Älä kerää kaunaa ja katkeruutta minua kohtaan vaan pane välit poikki jos et kestä, vaikka tilapäisesti, mutta tee se reilusti.
Älä halveksi minua sillä, alkoholismissa tunne-elämän järjettömyys on sairauden kaltainen tila. Toimi sinä terveesti kun kerran pystyt.

Niin no ne välit menee aina poikki joka tapauksessa kun alma palaa alkkiksen luo. Ei tarvii itse laittaa. Aika kylmä täytyy ihmisen olla jos kieltäytyy tuesta kun toinen itkee ja on hädissään ja sekopäinen. Mutta tämä on nyt tätä sitten.

Paitsi että nyt sen hänelle sanoin, suorat sanat.

Alma ei ole enää ystäväni. Hyväksikäyttö loppui nyt.

Sanoin että seuraava ero kun tulee en ole enää millään tavalla käytettävissä.

No hyvähän se on, että teette välinne selväksi, ja teidän kahden välinen asiahan se onkin.

Itsekin alkoholistin läheisenä ajattelen, etteipä minullekaan kyllä olisi iloa eikä tilannettani auttaisi ystävä, joka raportoi jokaista liikahdustani ja tuntemustani netissä. Että hyvä teille molemmille, kun teitte välinne selväksi :astonished:

Hei! Minusta toimit reilusti kun ilmaisit miltä sinusta todella tuntuu. Sekin joskus saattaa havahduttaa ihmisiä parantamaan tilannettaan, kun heitä ei enää kannatella pysymään vahingollisessa suhteessa.
Minullekin on tullut parempi ja rauhallisempi olo kun olen katkaissut välejä jos olen tuntenut itseni hyväksikäytetyksi. Nyt kun vetäytymisestäni on kulunut jonkin aikaa olen tajunnut senkin, että syyllisydentunteet olivat turhia. Jotkut ystävyydet vaan eivät ole tarkoitettuja kestämään ja tilaa tulee uusille kokemuksille.

Nyt en ihan ymmärrä… Eikö tämän palstan tarkoitus ole auttaa kaikkia niitä ihmisiä, joita alkoholismi koskettaa? Ei alkoholismi rassaa pelkästään lähipiiriä vaan myös lähipiirin läheisiä. Alkoholismi koskettaa käsittämättömän monia ihmisia. Ongelma ei todellakaan ole vain alkoholistin. On aivan oikein, että “Alman siskona” purki tänne tuntojaan ja haki perspektiiviä asioihin tältä palstalta. Toivon hänen jatkossakin tänne kirjoittavan, koska huolimatta välien katkaisemisesta ystävään, alkoholismi aiheutti hänellekin tuskaa, joka hänen on käsiteltävä. Hänen kokemuksistaan saanee joku toinen Alman sisko tukea ja näkemystä tilanteeseensa.