Alkoholittomien juomien ketju

Vinkkejä alkoholittomista juomista joka tilanteeseen. Arkeen ja juhlaan -janoon hellepäivänä, lämmittämään talven pakkasilla. Kiitos vinkeistä. Kivaa, jos jollain ohje ihan luonnon antimista tehdystä juomasta!

Laitan tuo Kevyt Olo porkkana-appelsiini juoman. Ihan ok. saunajuoma limpparin sijaan.

• Limsahyllystä löytyy todella monia hyviä niitä makuvissyjä, sekä niitä kevyt olo juomia. Maistuvat ihan limsoilta, vaikkeivat niitä virallisesti taida ollakkaan? Niitä on tullut monet kerrat ryystettyä eri pippaloissa.
  • Glögit. Siis ilman terästystä :mrgreen:
  • KAHVI

Minä join raittiuden alussa paljon sitruunavissyä, mutta kaivatettuamme uuden kaivon ja tehtyämme putkirempan, useimmiten tulee juotua ihan vettä, joskus maitoa. Viikonloppuisin omppulimua tai jaffaa, nyt viime viikonloppuna ostettiin erilaisia mehuja, toinen oli joku mustikka-selja-rypälemehu, siihen en ihastunut, nyt aukaisin purkeista toisen, se on karpalo-rypälemehua, olis varmaan tosi hyvää vissyllä lantrattuna! Iltaisin juon joskus teetä tai kaakaota, joulun seudulla glögiä, aamuisin menee kaksi mukillista kahvia. Pakurikääpäjuomasta saa muuten mainiota kesäjuomaa, kun jäähdyttää sen ja lantraa sitruunavissyllä, terveellistä ja hyvää! :slight_smile:

Minun suosikkeihini kuuluvat veden lisäksi Coca Cola Zero, varsinkin uutuusmaku Cherry. Pommacista tykkään myös kovasti. Mehuista en yleensä perusta, mutta nyt olen tykästynyt ananas-kookos Gefilusmehuun aamupalan yhteydessä. Ja tietty noi aiemmin mainitut alkoholittomat glögit kuuluvat tähän vuodenaikaan, varsinkin vaniljainen glögi on herkkua :slight_smile:

Vissyjä tulee juotua päivittäin melkeinpä se 1,5 litraa, yleensä jotain Lidlin halpista. Tämän syksyn oivallus ja löytö on ollut erinäiset smoothiet, tänhetkinen lemppari aamuisin on avokado-omena-lime-mustikka-inkiväärisetti, johon vielä hitunen vissyä (tulee ilmavampaa) ja loraus kookosmaitoa :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue: :stuck_out_tongue: Vihreetä chai-teetä on myös tullut juotua paljon.

Eräitä alkoholittomia mutta hieman haitallisia juomia on tullut viime aikoina onnistuneesti vähennettyä.
Kuten esim. light-colat, joihin olin pitkään koukussa.

Samoin kahvi on vähentynyt; tuo kohtuukäytössä piristävä ja terveellinen, liikaa käytettynä haittojakin aiheuttava.

Opettelen juomaan vihreää teetä. Se on pahaa mutta siitä kuulemma oppii tykkäämään kun juo sinnikkäästi.

Janoon ja nesteytykseen parhaita on vissyt, kivennäisvedet, maito, piimä… joskus ruuan kanssa kotikalja. Siis sellanen niin alkoholiton, jota tarjolla koulun ja työpaikkojen ruokaloissakin. :smiley:

Pitäisi hankkia kunnon sekoitin tai blenderi, niin voisi alkaa nuita smoothieita värkkäämään. Terveellisiä ja etenkin liikuntaharrastajalle mainioita smoothie reseptejä on Varpu Tavin kirjoissa.

Kuntosali-hihhulina juon tietysti proteiinijuomia treenin jälkeen. Hinta-laatu-maku suhteessa olen parhaaksi kokenut Fastin maustetut heraprotskujauheet. Nam! : )

Aamussa lämmittää Forsman teen vihreä Sencha mausteena ruusunlehtiä, hedelmänpaloja. Ihan ok. Tee on jännittävä juoma, kun haudutuksen pitää onnistua niin hyvin. Joskus on tullut mahtavia makuelämyksiä vastaan…Minusta teen kruunaa hyvä leivos ja seura. Kaverimeeting, kokousjuoma…

On tietysti paljon parempi juoda vaikkapa limua kuin alkoholia mutta kyllä minä välttelisin niitäkin. Limuissa kuten monissa eineksissäkin on fruktoosia, joka ei ole ollenkaan hyväksi.

yle.fi/aihe/artikkeli/2013/11/07 … ea-valttaa

Yhtä lailla vältän keinomakeutusaineita.

Mitä tulee noihin proteiinipitoisiin palautusjuomiin tulee, niin maitokin on aika hyvää varsinkin ns D-maito.

Maustetuiss proteiinilissä on yhtä lailla keinomakeutusaineita. Itse asiassa ostin vahingossa pari pussia mutta en ole niitä käyttänyt vaan ostin tilalle makeuttamatonta. Annan ne pussit jollekin jolle kelpaa,

Minä oon viime aikoina miettinyt vakavasti suosimani zerokokiksen epäterveellisyyttä, mutta siitä luopuminen tuntuu jotenkin kamalan hankalalta. Mitä ihmettä minä sit juon tai siis onko ideoita, millä kokiksen voisi korvata??

Vihreää teetä harrastetaan muuten täälläkin, yleensä haudutan lehtiteen sellaisessa pressopannussa vai mikä kyseinen vempele nyt olikaan. Pussiteestä voin itsellenikin yllätykseksi suositella Pirkan vihreää vaniljateetä, tuo on oikeasti hyvää eikä ollenkaan kitkerää, kuten monet ns. halpisversiot tuppaavat olemaan!

Pirkan vihreä vanilja on hyvää! Itse sain vähennettyä cola juomien kulutuksen määrää meillä, kun näin telkkarista mitn niillä tulee puhdas vessanpönttö. Sama juttu tietty vissyjenkin kanssa…olisko joku inkiväärijuoma mitään tilalle? Colassa kun on mausteita laidasta laitaan ja tietty sokeria. Itse olen tehnyt myös niin, että jos limpparia tekee mieli, niin kunnolla sokerista sitten ja kun ollaan saatu tarpeeksemme, loput vessanpönttöön ja harja heilumaan… :sunglasses:

Puhdas vessanpönttö? Siis apua!! :confused:
Tuo inkiväärijuoma vois muuten olla varteenotettava vaihtoehto! Inkivääri on muutenkin yksi suosikkimausteistani :slight_smile:

Hanavesi ja vihreä tee. Ei tulisi mieleenkään juoda makeutusaineilla makeutettuja juomia ja sokeria puolestaan vältän (suklaanhimokaan ei tänä syksynä jostain syystä vaivaa).

Pikkujoulut ja muut juhlallisuudet menevät varmaan taas niin että alkumalja on Pommacia tai mitä tarjotaankin ja sen jälkeen vissyä.

Unohtui appelsiinimehu, siis itse appelsiineista puristettu. Ihan parhautta.

Kyllä vaan, Youtubesta löytyy useita videoita kun vaan hakee esim: toilet cleaning coca cola ja muutakin mielenkiintoista soodajuomien vaikutuksista,

Kaakao, menee ihan jälkkärinä. Tummasta kaakaosta tehty…

Noi aspartaamilitkut on kyllä ihan kamalaa myrkkyä imo, ja joidenkin tutkimusten mukaan (huom. mutu, en jaksa nyt googlata) niiden päivittäinen kiskominen voi jopa lisätä makeanhimoa, puhumattakaan kaikesta muusta mitä ne tekee mm. aivoille, aineenvaihdunnalle, hormonitoiminnalle jne… Vaikka se voi kuulostaa aika äärimmäiseltä ratkaisulta, niin mulla loppui (satunnainen) makeanhimo lähes tyystin kun feidasin valkoisen sokerin, fruktoosin ja oikeastaan suurimman osan makeista hedelmistäkin ruokavaliostani täysin pois parin viikon ajaksi, vilja -ja maitotuotteiden ohella. Mutta onhan joku kokis toki pienempi paha kuin vaikkapa sama määrä kossua tms… :unamused:

Kaakao mainittu. Lisään cappuccinon. Nam! :slight_smile:

Tuo maito-asia on tosiaan totta! Maidon ravintonarvotkin on melkein samat kuin erillisten, kalliiden palautumisjuomien, joten ihme miten joku viitsii ostaa erillisia sikakalliitta ja synteettisiä lisäaineita pursuavia palautusjuomia.

Protskujuomat ja -jauheet on tietty eri asia, kun tarkotuksena on tankata pelkkää protskua ilman hiilareita.

Tosiaan, noihin mun maustettuihin protskujauheisiin on saatu maku ja väri keinotekoisilla aromeilla ja väriaineilla, ja ne on makeutettu sukraloosilla.

Jos protskujauhetta menee maksimissaan kuitenkin joku 35 g päivässä, niin lisäaineiden määrä jää jo kokonaisuudessa niiiin olemattoman pieneksi, etten katso sen muodostavan uhkaa itselleni.
Varsinkaan verrattuna kaikkiin myrkkyihin joita olen itseeni elämäni aikana imuroinut. :smiley:

En nyt suoraan muista, kun en ole asiasta hetkeen mitään lukenut mutta eikös tutkimusten valossa tämä myrkyllisyys ole tosiaan vielä “imo”-osastoa?

Olen uusi jäsen täällä.Itse olen ensimmäistä viikkoa juomatta 13-vuoteen. Juon yleensä aamuisin kahvia ja iltapäivällä / illalla laita puolenlitran vesipulloja reiluksi puoleksitunniksi pakkaseen. Tällöin tuo raanavesikin on ihan kelvollista juotavaa. Veden sekaan voi sekoittaa vaikka sitruunamehua.

Njuu, eipä sitä ole tieteellisesti todistettu, kun ei ko. kemikaalia ole vissiin tutkittukaan kuin vuodesta 2002 - pitkäaikaisvaikutuksista on siis paha mennä sanomaan mitään.

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/03/24/aspartame-affects-brain-health.aspx

http://www.cancer.org/cancer/cancercauses/othercarcinogens/athome/aspartame

http://skeptoid.com/blog/2012/11/16/over-interpretation-of-studies-in-the-anti-aspartame-movement/

Itselleni suurin syy sille että välttelen ko. ainetta on se, että musta aspartaami maistuu aivan helvetin pahalta :imp: Eipä tuu normilimsojakaan tosin juotua…