Alkoholittomien juomien ketju

Mulla on nyt käynnissä projekti nimeltä zerokokiksesta vieroittautuminen. Alkoi oikeasti ällöttää kun mietin, että oon vaihtanut viinan kiskomisen lisäainelitkuun, jonka määrät ovat kasvaneet radikaalisti sen jälkeen kun lopetin lähes täysin kahvin juomisen. Sitäpaitsi mulla on hyvät hampaat, enkä tahdo niiden menevän tärviölle tuon paheeni takia (kokis ilmeisesti tosiaan syövyttää leegoja, vaikkei sokeria sisältäisikään).

Enivei, sain täältä hyvän idean korvata kola inkiväärijuomalla, ja resepti on ollut seuraavanlainen: Maustettua vihreää teetä, tuoretta inkivääriä raastettuna, sitruunamehua ja hieman hunajaa pressopannuun vähäksi aikaa hautumaan, ja ei muuta kuin ääntä kohti! Toi juoma on oikeasti hyvää (toisin kuin jotkut terveyslitkut :sunglasses: ) ja sitä voi nauttia sekä kuumana että jäähtyneenäkin. Ehkä tää tästä lähtee sujumaan! :slight_smile:

Joulua odotellessa meillä latkitaan tämmöisiä:

Inkiväärijuoma

1 l omenamehua
100 g tuoretta inkivääriä
3/4 dl fariinisokeria

Kuumenna omenamehu, lisää inkivääri kuorittuna ja viipaloituna ja mausta sokerilla. Anna hautua 15 min ja siivilöi sekä kuumenna uudelleen.

Puolukkajuoma

1 1/2 dl puolukkamehutiivistettä
7 dl vettä
5 neilikkaa
kardemumman siemeniä tai kanelitanko
pala tuoretta inkivääriä
3 rkl fariinisokeria

Kuumenna mehu, vesi ja mausteet kiehumispisteeseen, anna hautua 15 min, siivilöi, mausta sokerilla ja kuumenna uudelleen.

Molemmat ovat erinomaisen hyviä!

Kiitos noista Wesole, pakko varmaan kokeilla… Näyttää kyl niin hyvältä! :slight_smile:

Flunssan karkoittamiseen oon vedellyt tällaista viime päivinä:

palanen tuoretta inkivääriä (ite laitan aika paljon, mut maun mukaan)
1/2 omena
muutama ananaspala & mehua (purkista, en jaksa säätää kokonaisten ananasten kaa)
kookosmaitoa loraus
mustikoita, puolukoita ja vadelmia “kourallinen” kutakin, mieluiten jäisinä
ripaus kanelia
hyppysellinen vuorisuolaa
1/2 dl vettä (ei välttämätön jos diggaa paksummasta setistä)

kaikki blenderiin ja mössöksi, ja sit ääntä kohti :stuck_out_tongue: jos haluaa ns. terveysversion tästä niin voi lisätä vielä salaattia, kurkkua, avocadoa, kookosöljyä, chlorellaa… jne jne. Oon addiktoitunut noihin smoothieihin aika pahasti :mrgreen:

Minttu(jää)tee(sooda)

• n. 1,5-2 rkl kuivattuja mintunlehtiä
  • n.5dl vettä
  • maun mukaan jotain makeuttajaa

→ Haudutellaan lehdistä kunnon tee, juodaan höyryävänä tai jäähdytetään jääkaappkylmäksi. Reilusti jäämurskaa lasiin, sitten puolet minttujuomaa ja puolet soodaa. Suosittelen terästämään sitruunamehulla, bitter lemonilla tai inkiväärillä.

Tällä hetkellä olen erityisen ihastunut tämmöisiin juomiin; alkoi tympiä pelkät vissyt ja muut. Kesäaikaan hyvää juomaa saa myös esim. tuoreesta raparperista tai herukanlehdistä. Niin ja kannattaa kokeilla myös kotitekoisen limonadin valmistusta; hakkaa kaupan sittikset 100-0!!!

Ihanaa, että tänne on tullut ohjeita! Ketju taitaa olla ihan hyödyllinen. Muistan tätini tekemän juoman viinimarjan lehdistä-ns. Louhisaaren juomana tunnetun. Onko kukaan Lapista tai Kainuusta -tietääkö kukaan ns. kuusenkerkkäjuoman ohjetta? Voimia kaikille raittiina oloon…täällä työ ja harrastukset vievät aikaa onneksi. Suunnittelen työn ohella urheiluseuran gaalaa ja aika menee siihen. Olenko pysynyt raittiina…en täysin ja se harmittaa. On ollut myös terveysongelmia, joista osasta pääsisin eroon laihduttamalla ja olemalla juomatta. En tiedä…tosi vaikeeta on. Mutta tsemiä kaikille, raittius on myös minun tavoite.

Mä törmäsin Briteissä sellaiseen juomaan kuin Ginger beer (suomeksi siis inkivääriolut) ja kiinnostaisi tietää, saakohan sitä mistään Suomessa? Nimestään huolimatta kyseessä on siis täysin alkoholiton juoma, joka ei edes maistu oluelle vaan vahvasti inkiväärille. Suurena inkiväärin ystävänä jäin kaipaamaan tuota juomaa, joka ei sisällä lisäaineita tai kaloreita normilimpparin tapaan. Englannissa sitä myytiin ihan kaikissa ruokakaupoissa, mutta Suomessa en muista koskaan Ginger beeriin törmänneeni.

Suomessa myydään Ginger Alea limsahyllyssä, mutta en tiedä, onko se samanlaista… Siinä ei kyllä ole kovin vahva se inkiväärin maku. Se on ollut yks miun lempilimsoista nuoresta asti! :slight_smile:

Ei ole sama asia! :slight_smile: Ginger alea olen minäkin usein juonut, mutta Ginger beer on vähemmän makeaa, vahvemmin inkiväärin makuista ja väriltään ruskeaa. Itse asiassa se näyttää vaalealta kotikaljalta tai kiljulta (sikäli kun mulla on käsitys kiljun ulkonäöstä, sitä ei sentään koskaan ole tullut juotua) :slight_smile:

Kilju on sellasta vaaleanharmaata, ainakin se keskenkäynyt oli, mitä tuli yksissä bileissä kaljan loputtua juotua…yööök… Arvasin kyllä, ettei se samaa ole, mutta ehdotin kuitenkin. Kuulostaa kyllä tosi hyvältä, pitää etiskellä, löytyiskö sitä täältä mistään. Luulis kyl löytyvän.

Kunnon intialainen mangolassi…

Inkivääri varmasti toimii juomissa mausteena hyvin.
Joskus tein nokkosista juomaa, harmi vain että siihen tuli myös sokeria ja hiivaa sen verran että alkoholipitoisuttakin oli. Siinä itse nokkosen lisäksi makua antavana oli nimenomaan inkivääri.

Kylmänä erittäin hyvää!

Mutta, pitää nyt funtsia miten sen toteuttaminen ilman käymistä menisi… eiköhän sentään jonkinlaisena tuoremehuna (niin joo, tiedän kyllä miten alkoholin pois juomasta saa, sen verran sitä on kokeiltu kemiaa että höyrystymislämpötila on muistissa…mutta maku voi olla sit kuumentamisen jälkeen eri?)

No, eivät ole nyt nokkosetkaan pihallani parhaassa iskussaan, joten tuo juoma ei ole edes ajankohtainen …palataan siihen sit keväällä.

Ainakin Helsingissä tuota sai vielä pari vuotta sitten Vii Voanista ja Du Diista, uskoisin että monesta muustakin aasia-intia-afrikka -akselin ruokakaupoista vois löytyä. On kyllä hyvää mutta sitä ei todellakaan kannata vetää tulisen ruoan kyytipoikana, inkivääri kun vaan vahvistaa chilin poltetta… Kerran männävuosina ostin Du diista jonkun ubertulisen tofucurryn ja tölkillisen tuota ja koko suu oli tulessa seuraavat 15 minuuttia, ei auttanut maito, leipä, riisi tahi mikään muukaan :mrgreen:

Erilaisia teejuomia täällä olikin jo ehdotettu. Itse en ole koskaan ollut teen ystävä, mutta kokeilin syksyllä Rooibos teetä ja se olikin hyvää. Sekä kuumana että kylmänä. Olen ottanut tavakseni juoda pari valtavaa kupillista päivässä. Makeutuksena käytän steviaa, mutta jokainen käyttää tai on käyttämättä omaa suosikki makeuttajaansa. Nordqvistin aavikkokerma oli ensikosketukseni rooibos teehen, mutta ovat ne muutkin hyviä. Varmaan jossakin kahvilassa voisi kokeilla miellyttääkö omia makuhermoja.

Ihana vappujuoma:

Inkivääri-limettisima

noin 4 cm pala tuoretta inkivääriä
1 sitruuna
1 limetti
4 l vettä
250 g fariinisokeria
250 g sokeria
1/5 tl tuorehiivaa
rusinoita

Kuori inkivääri ja leikkaa lastuiksi. Pese ja viipaloi sitruuna ja limetti.
Laita kattilaan inkivääri ja puolet vedestä, kiehauta ja kaada sokerien päälle.
Lisää sitruuna- ja limettiviipaeet ja loput vedestä. Anna jäähtyä huoneenlämpöiseksi.
Sulata hiiva tilkkaan vettä ja sekoita nesteeseen. Anna käydä huoneenlämmössä noin vrk:n.
Laita lasipulloihin tlk sokeria sekä rusinoita. Täytä simalla. Sima on valmista, kun rusinat nousevat pintaan. Jääkaapissa noin viikko, huoneenlämmössä kolme vrk.