Moikka kaikille,
Mitä mieltä muut lopettajat ovat alkoholittoman oluen nauttimisesta? Uskaltaako sitä käyttää vai aiheuttaako makumuisti sortumisvaaran?
Moikka kaikille,
Mitä mieltä muut lopettajat ovat alkoholittoman oluen nauttimisesta? Uskaltaako sitä käyttää vai aiheuttaako makumuisti sortumisvaaran?
Tervehdys! Sortumisvaara on pysyvästi koko elämän ajan. Näin ainakin minä ajattelen ja suhtaudun asiaan sillä vakavuudella. Itselläni alkoholittomat korvikkeet" aihettivat turhaa makujälkeä olueen, joten en käytä niitä. Hyvin menee muillakin juomilla; kivennäisvesi ensimmäisenä ja limpparit perään. Alkoholista vierottuminen jyllää lienee yleisimmin kahvilla. Se palasi mielijuomakseni.
Näin vähän itsekin ajattelin. Jääkiekko ja olut ovat vaan kuuluneet niin saumattomasti yhteen, mutta pakko siis opetella uusia tapoja.
Lienee kovin yksilöllistä, miten alkottoman “korvikkeen” juominen vaikuttaa. Omaan suuhun moni alkoholiton olut on niin oudon makuista/hirveetä kuraa, että mieluummin juo jotain muuta. Mutta on niitä muutamia hyviäkin - ja itselläni ei ole ilmennyt halua lisätä alkoholia enää mukaan.
minä lipittelin tossa 10 päivän ajan alkoholittomia oluita, ennenkun sitten retkahdin uudestaan. ihan hyvin toimi. mulla, kun se kaljan juontitottumus oli lähinnä sellasta, että sitä voi juoda aina. teki sitten mitä tahansa, niin oli tottunut oleen pullo kourassa.
lidlin alkoholiton oli maultaan ehkä voimakkainta ja mieleeni, mutta jostain kumman syystä siitä tuli mulle huono olo. kerran oksensinkin yöllä, kun olin sitä litkinyt. ja toisenkin kerran kun sitä join enemmän, niin tuli taas sama huono oksettava olo. en tiedä oliko sattumaa, mutta siihen sen kuitenkin yhdistin. lapinkullan vaaleen ruskee/kellertävässä tölkissä oleva 0% on paljon miedomman makusta, muttei aiheuttanu mitään huonoa fyysistä oloa. tölkkipepsi toimii ehkäpä jopa paremmin mulla.
Minkäslaisia määriä joit? Ihan vaan, että jos sillä määrällä olis ollut vaikutusta. Joskus muutama kuukausi sitten itse join jopa pari-kolme litraa alkoholitonta olutta jonain iltana, mikä on määrältään ihan sulaa hulluutta ja holismia selkeästi. Ja ei olo hyvä ollut. Nyt saatan pari puolen litran pulloa juoda silloin tällöin, muttei enempää tee mieli. Tölkitetyt ja moni pullotetuistakin kuuluu juuri niihin, joiden kohdalla valitsen mieluummin jotain muuta - vaikkapa tuoretta limeä ja pullon vichyä.
…enkä juo kolmea litraa sitä vichyä illassa… :mrgreen:
“Mitä mieltä muut lopettajat ovat alkoholittoman oluen nauttimisesta? Uskaltaako sitä käyttää vai aiheuttaako makumuisti sortumisvaaran?”
En osta alkoholitonta olutta koska en mausta pidä, mutta vältän ostamasta greippilimpparia (muuten menee kyllä limpparia joka päivä).
Alkoholittoman oluen aiheuttamat assosiaatiot riippuvat varmaan paljon myös siitä, kuinka pitkään ja kuinka paljon olutta on tullut juotua. Jos puuttumaan jäävä humala jättää aukon mieleen, niin jättäisin alkoholittomat pois. Toisaalta, vetihän Pekka Myllykoski Korkki kiinni -sarjassa alkoholittomia oluita koko ajan, eikä niistä repsahtanut, vaan syöpädiagnoosiin. Ja siihenkin tais ottaa vaan muutaman viskin ja jätti siihen. Pirullisen vaikeaksi tämän tekee just se, että mikä toimii yhdellä, ei toimi toisella.
Olen alkoholistina sitä mieltä, että on turhaa kahdesta syystä.
Ensiksi turhaa leikkimistä alkoholipitoisen juoman korvikkeena, toiseksi turhaa rahanmenoa. Tavallinen hanasta saatava vesi voi hyvin pitää nestetasapainon yllä. Jos aito vesi ei maistu, voi siihen sekoittaa ripauksen suolaa tai mehutiivistettä. Vedellä jatkettu piimäkin on raikasta ja terveellistä juomaa.
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
Mainittakoon vielä, että itse en juo alkoholitonta olutta korvikkeena (vaikka nyt uudelleen kommenttini luettua näin saatoin antaa ymmärtää), vaan satun tykkäämään mausta. Siis niiden muutaman. Alkoholia ei tee mieli. Rahaahan siihen menee jonkin verran, mutta menis se helposti johonkin muuhunkin.
Jos epäilyttää, kannattaako juoda, kannattaa jättää juomatta. Siis jos tuntuu siltä, että saattaa laukaista himot. Mitäpä sitä itteään turhaan kiusaamaan ruveta
ehkä se on ollu mulla vähän korvikettakkin. tuossa ekan raittiuskauden alkupäivillä vedin kyllä himooni jotain 10 tölkkiä tuota alkoholitonta. se ei ollut lidlin tavaraa, eikä aiheuttanut mitään oireita. sitten vedin lidlin tavaraa paljon vähemmän ja tuli “krapula”. ja sama toistui. arviolta 3 tölkkiä voin tuota juoda, eikä tule mainittavaa oloa.
limppari menee ihan yhtä hyvin kyllä, kun alkoton kaljakin. tykkään juoda ja olen aina juonut paljon riippumatta siitä, mitä se neste on. hiilihapotettua vettäkin juon paljon, ettei se pahoinvointi ainakaan liiasta juomismäärästä ole johtunut, eikä alkoholista.
" toiseksi turhaa rahanmenoa."
On joo. Taitaa 1/3 litran tölkki maksaa noin euron ja marketista saa 0,78 € sitruunavichyä eli 38 centtiä jää sisällölle hintaa per 1,5 litraa eli 25,33 centtiä litra ja limut lähtee halvimmat hintaan 1,27 € josta sisällölle jää hintaa 87 centtiä eli 58 centtiä litra ja tarjouksesta voi limua/vichyä löytää halvemmallakin. Sitten mehutiivistepurkki maksaa noin 1,8 €ja mehulitran hinnaksi tulee noin 36 centtiä eli limu/mehu/vichy on suunnilleen 5-11 kertaa litrahinnaltaan halvempaa kuin alkoholiton olut. Kaikkein halvimmaksi tulee kun ostaa sitruunamehutiivistettä taitaa olla Lidlissä noin 80 centtiä pullo ja Sicilia -merkkisen saa alle egellä → tulee varmaan alle 10 ceenttiä litrahinnaksi.
Mutta greippilimpparin maku muistuttaa liikaa kaupan kiljugreippilonkeroa → kannattaa jättää hyllyyn ne kokonaan ja tuosta greippilimsasta on ollut sellainenkin versio että pienellä printattuna on ollut maininta jostain 0,5% alkoholipitoisuudesta - ei hyvä.
Tervetuloa palstalle, Varjonyrkkeilijä. Vaikea sanoa mitään sitovaa alkoholittomaan olueen (tai muihin ns. alkottomiin alkon korvikejuomiin) kun en tiedä taustaasi ja ennenkaikkea tilannettasi alkoholiongelman suhteen. Eli sitä, millaiseksi koet oman tilanteesi juuri tällä hetkellä. Tai onko sinulla ollut aikaisemmin juomisen suhteen ongelmaa tai fiilistä siitä, että jokin ei mene oikein.
Henkilökohtaisesti olen ehdottoman jyrkkä ns. alkoholittoman oluen vastustaja. Olen pamauttanut sillä itseni niin monta kertaa menneisyydessä juomakierteeseen ettei enää tarvitse kokeilla.
Minimaaliset promillet ja maku on yksi asia. Mielleyhtymät “oikeaan” olueen ja muihin päihdyttäviin ja niihin liittyviin tilanteisiin toinen. Alkoholismi on niin salakavala ja monisävyinen sairaus, että itse jouduin tekemään kokonaisvaltaisen elämäntaparemontin päästäkseni raittiuteen kiinni. Tästä linjasta olen pitänyt kohta 7 vuotta kiinni. Enkä kaivannut sen kummemmin alkoholipitoisia juomia kuin niitten makujäljitelmiäkään.
Motto: Ainakin aluksi mielummin liikaa skarppausta kuin liian vähän!
ääh. illisen aprillipilan antama vinkki oli kyllä hyvä, koska se lidlin olut oli todellakin hyvää. ehkä annostus vaan oli väärä, tai sitten se ei vaan muusta syystä sopinut itselleni. tarvii kokeilla vielä uudestaan, kun en viimeraittiuskaudellani oikein kerennyt enempää asiaan tutustumaan. tuosta kaupastahan sitä aina lisää saa.
ja mitä tulee noihin itse korvikkeisiin, niin sitä samaa mietin itsekkin alkuun, että onko se vaan itsensä pettämistä, mutta nyttemmin olen tullut siihen tulokseen, että esim. 2,5 prosenttisen oluen käyttö korvausjuomana on itsensä kusettamista. nolla on nolla ja sillä selvä. onhan sitä kotikaljaakin tehty meidänkin suvussa aina joulun aikaan jo varmaan 40 vuotta. itse en vaan sen mausta niin tykkää, niin litkin mielummin sellasia oluita, mitkä maistuu enemmän oikealle oluelle.
ja käyttäähän ne kovemmissa aineissa korvikkeina vähemmän kovia aineita, mutta huumehia kuitenkin nekin. että ainakin siinä mielessä tuo nolla rosenttinen olut nyt ei ainakaan sieltä pahimmasta päästä ole. jotkut käyttää tupakan lopettamiseen nikotiini purkkaa ja siirtyy siitä sitten normi jenkkiin ja pureksii sitä vuosia. onko sekin itsensä kusettamista? en oikein tiedä muutakun, että itsestäni tuntuu siltä, että se ei ole itsensä kusettamista. antaa palaa vaan, jos se toimii. se on minun mielipiteeni. kaiken kukkuraksi riittävä nesteen juominen on kuulemma terveellistä.
“Korjataan nyt arskan asiavirhe, vaikka alkoholitontakaan ei siis kannata ostaa, jos se vie hunningolle tai loputkin rahat.
Lidlin 1/3 litran tölkin sisältö maksaa 0,34 €, joten litrahinnaksi tulee muikeat 1,02 €.”
Aha. Joka tapauksessa Lasso (nimestään huolimatta belgialainen), Ukko-Pekka, Nikolai ja Buckler (ja taitaa olla vielä jossain Becksiäkin) eivät ole mitenkään edullisia Cittareissa ja Kepumarkeiteissa - hinta vaihtelee, mutta veikkaisin puolen litran tölkin maksavan noin egen eli 1,17 € per litra pantit huomioiden. Lidlissä on se ykkönen ja sitten se alkoholiton - en tiedä Lidlin alkottoman enkä ykkösen hintoja kun en koskaan ole niitä ostanut niin natsisiwassa pitää varoa sitä vihreässä tölkissä olevaa ykköstä kun alkottomat oluet eivät ole omissa hyllyissään.
Onko muuten kenelläkään kokemusta Soda Streamista - sillä säästäisi vichymenoissa pidemmällä aikavälillä ja voisi tehdä oikeaa soodavettä. Pelittääkö hyvin ja ovatko limsaesanssit riittävän hyvän makuisia?
Minulla on jo toinen vekotin menossa. Ihan olen ollut tyytyväinen. Tosin hiljalleen on maku muuttunut ja nykyisin mieluisin juoma alkaa olla jäävesi. Siitä maun muuttumisesta sen verran, että alkoholitonta olutta tuli alkuun juotua joskus paljonkin. Sitten suosikiksi nousi tonic-vesi ja seuraavana hillihapotettu vesi.
tuollainen sodastreami täältäkin löytyy. eipä sitä juuri muuhun ole enää vuosiin käytettykkään, kun pelkän vissyn tekoon. nuo limppari esanssit ei mielestäni ole kovin hyviä. joskus sitä koitin laskeskellakkin, niin ei se edes tainnut tulla juuri halvemmaksi tuolla koneella tehdä juomiaan, kun vaihtoehtona oli lidlin halppis limpparit, tai hapotetut vedet.
mehujen, tai oikein minkään muunkaan juoman hapottamiseen tuo ei oikein sovellu, kun vaahtoaa koko koneen tukkoon. joistain ei tiiviste mehuista tuolla sai kyllä hyvää limpparia tehtyä. tosin sillä seurauksella, että kone alkoi takertelemaan.