“vaikka alkoholitontakaan ei siis kannata ostaa, jos se vie hunningolle”
Kävin eilen Lidlissä ostamassa Saskia vadelma vichyä ja tutkin Lidlin “alkoholittoman” oluen tölkkiä. Siinä oli pienellä printattuna alkoholia < 0,5% eli Lidlissä ei myydä alkotonta olutta! Varmaankin alkon poistaminen tarkasti nostaa valmisteen hintaa ja siksi K-kauppojen ja kepulandian sekä Suomen Lähikauppa Oy:n (Siwat, Valtsut) aidosti alkottomat oluet ovat kalliimpia.
Kannatta siis tiirata tarkkaan oluet, greippilimpparit ja siiderit jos aikoo täysin alkovapaata tuotetta ostaa.
Tuo pitää kyllä täysin paikkansa ja Euroopassa yleisesti käytössä olevan periaatteen mukaisesti alkoholittomaksi nimetään sellaiset juomat, joissa on korkeintaan tuon 0,5% alkoholia. Saksanmaalta tulee sentään ihan nollaprosenttisia - ja Hollannistakin. Mutta niiden hinnat ovatkin eri luokkaa kuin aiemmin mainituissa. Litrahinnat pyörivät jossain neljästä eurosta ylöspäin. Joten ei tiukalle kirstunvartijalle
Elämä on iloista aprillipilaa! Ole turvallisin mielin. Mielestäni syntisi voidaan antaa anteeksi. Et ole toiminut vakain tuumin ja harkiten päihtymistarkoituksessa.
En jätä alkoholittomia “alkoholijuomia” juomatta ihan näin ahtaan nollatoleranssikäsityksen vuoksi, vaan siksi, että en niistä yksinkertaisesti pidä. Ajattelen kyllä myös, että oluen maku saattaa ylläpitää muistijälkeä ihan oikeaankin olueen. Ei vara venettä kaada;)!
Tästä päästään toiseen minua askarruttavaan asiaan. Uskontokielteiset voivat nyt lopettaa lukemisen! Kuinka toimia ehtoollisviinin kanssa. Se teelusikallinen; pitääkö sen ehdottomasti olla alkoholitonta?
Tapsa, meillä ehtoollisviinikysymys on ratkaistu siten, että maljassa on mustaherukkamehua. Ja vaikka olisi viiniäkin, niin eihän ole pakko ryystää ainetta sisään kuin olisi kotonaan. Mullakin jää huulet pääsääntöisesti kipon ulkopuolelle. Symboliikka riittää itelleni ja on tähän asti riittänyt muillekin.
Sinänsä oikea aihe koska kyllä jo viinin hajukin voi laukaista impulssin. Kuitenkin tilanne ja ympäristö eroavat tavanomaisesta juomatilanteesta sen verran etten henkilökohtaisesti koe mitään vaaraa.
Yhtä vähän kuin silloinkaan jos suuhun sattuu menemään vahingossa alkopitoisia ruokia tai juomia. Tietoisuusaste ratkaisee. Toisin sanoen se, riskeeraanko linjani tietoisesti tai jopa tarkoituksella kokeilumielessä.
"että olen siis kyennyt itsekin mahdottomana pitämääni kohtuukäyttöön. "
Voihan se olla, että 0,5% ei useimmille aiheuta halua saada lisää alkoholia. En ole tuota kokeillut. Oma kokeiluni aikanaan ykkösoluella epäonnistui - ja onhan kahdessa ykkösessä yhden nelosoluen verran alkoholia. Tuo 0,5% vastaa sitä, että 9:ssä tölkkissä on keskiolutpullon verran alkoholia ja tuskin kovin moni niin nopeasti juo, että tunnissa 9 tölkkiä menisi. Tuskin aiheuttaa Antabus-reaktiota, mutta saattaa aiheuttaa joillekin harvoille (partavedestäkin voi saada Antabus -rekation).
Alkoholin imeytyminen muuten ei ole suorassa suhteessa prosentteihin. 20% alkoholiliuos imeytyy nopeimmin (Gambinassa muuten on 21% ja aikanaan oli suosituin katujuoma ja 32% viinat tänään suositumpia kuin 38-40% eli vastaa katuviisautta tuo tutkittu tieto). Tuota vahvemmissa alkoholiliuoksissa mahalaukku estää imeytymistä ja tuota miedommissa oli joku hidastava syy eli tuo 0,5% vahvuinen Ölberg imeytyy hitaammin kuin ykkösolut.
Lopullinen vastaus vaatisi tutkittua tietoa; osa saisi 0,5% ja osa 0,0% ja tutkittaville ei kerrottaisi kumpaan ryhmään he kuuluvat. Jotta saataisiin konstruoitua tuosta ärsyke-reaktio -parista ennustavaa voimaa omaava malli (mahdollisen virhetermin kera) pitäisi koe suorittaa noin 3.000 henkilöllä. Pragmattista relevanssia tuolla voisi olla siten, että alkon kokonaan kieltävissä ei-fundamentalistisissa muslimimaissa (Sudan, Libya mitäs niitä on) saataisiin myydä 0,5% olutta ja ei tartteisi turistien Aladdin -konvehteja takavarikoida.
Se vaan, että suurin osa tieteestä on kvasitiedettä ja tollasessa aidosti tieteellisessä tieteessä taas ei ole juuri milloinkaan pragmaattista relevanssia.
Nostan tästä vähän Akselille iltalukemista. Muuallakin asiaa varmaan paljon käsitelty, mutta jostain se täytyy alkaa… Jonkun niistä päivistä pitää olle se Päivä N:o 0!
Menestystä Akselille ja kaikille Lopettajille; ja tietysti kaikille muillekkin; kaikkihan tarvitsevat menestystä!
Menestystä! Tätä pitää jotenkin tarkentaa. -Jään miettimään. Tai. Jokuhan tähän ilman muuta osaa vastata. Jään siis odottamaan.
Olen joskus maistanut s-ryhmän kaupoista saatavaa rainbow alkoholitonta olutta, ihan viime kesänä ja muistelen, että se oli 0%. Maultaan kyllä aivan kelvotonta. Mulla nuo “korvikkeet” ei aiheuta halua juoda tai tuo positiivisia fiboja juomisen suhteen, koska en edes pidä oluesta. Syyt nimenomaan kaljan kittaamiseen ovat olleet puhtaasti ekonomisia ja saatavuuteen liittyviä. Kaikissa marketeissa ja lähikaupoissa nimenomaan olut on “halvinta”.
Alkoholiton siideri voi olla hyvääkin, mutta niissä en ainakaan tykkää mistään maustetuista.
Vissy ja limsat on raikkaita juoda. Sodastreamilla muuten jotkut on tehny kuplivaa juomaa myös mehuista… Voisko omenatuoremehu (kenties vedellä hiukan laimennettuna) olla hyvää hiilihapotettuna? Itsella laitteen hankinta on harkinnassa. Hiilihappopatruuna ei kai paljon maksa ja jos mehuja “hapottaa” tai vissyä tekee, on varmaan edullista ja terveellistäkin.
Join antabuskuurilla paljon alkoholittomia oluita. Tykkäsin niistä niin paljon, että juon niitä yhä, vaikka en olekaan enää antabuskuurilla. Jopa kapakassa välillä alkoholitonta olutta otan. Suuosittelen niitä juomisen lopettaneille korvikkeeksi tavallisen keppanan himoon.
Kerron nyt erään tapauksen, joka ainakin sivunnee ketjun aihetta, eli oma kantani on se, että alkoholittomien oluiden ja viinien juominen ei kannata, jos tosissaan raitistella aikoo. Joillekin nuo toki saattavat sopia aiheuttamatta mitään ongelmia, jokainen tyylillään jne.
Joskus mulle tarjottiin lasillinen punaviiniä, joka olikin alkoholitonta, vaikka luulin sen olevan ihan ehtaa tavaraa. Tajusin toki nopeasti asian laidan, kun olin sitä maistanut, mutta hankinpa saman tien sen jälkeen ihan alkoholipitoista juotavaa mielinmäärin ja ryhdyin ryyppäämään kunnolla, kun olin kerran makuun päässyt. Toki tuo tilanne on hieman nurinkurinen ketjun aiheeseen liittyen, koska mähän olin jo lasin nähdessäni tehnyt päätöksen, että alan ryypätä, eikä se, että olisin jättänyt kyseisen lasillisen juomatta, olisi todennäköisesti vaikuttanut lopputulokseen mitenkään, mutta kummasti se alkoholiton viinikin tuntui vain nupissa tutisevan, vaikka siinä ei tosiaan ollut lainkaan alkoholia, eikä kukaan nyt kait muutenkaan yhdestä lasillisesta päihdy. En usko muutenkaan, että retkahdukset tulevat koskaan tyystin puskista, eli aina niitä jollakin tavoin pedattu on, ts. jos minkäänlaista viinanhimoa ei ole ollut taustalla kummittelemassa, niin ei se myöskään iske yhtäkkiä vain sen tähden, että tien ylitse juoksi musta kissa :mrgreen: .
En ymmärrä, miksi pitäisi päästä millään tavoin, vaikka päihtymättäkin ja ilman, että se johtaisi retkahdukseen, fiilistelemään oluen/viinin juomisen ihanuutta, jos kerran tarkoituksena on päästä koko hommasta eroon .
Kirjoitin tämmösen tekstin toisaalle mutta copy peistaan sen tähän:
Alkoholiton olut voi antaa signaalin oikeasta oluesta. Yksilöllisiä juttuja. Itse en härnäisi aivojen muistisopukoita kun huurteinen tuo “aidon tavaran” mieleen. Ainaskin omalla kohdalla olut oli se ykkösvaihtoehto. Tuli kesällä alkoholiton olut nenän eteen niin hiljalleen kaadoin lavuaariin. Mulla saattaa hyvinkin olla niin kun olin pitkiä pätkiä juomatta niin join alkoholitonta olutta baareissa niin assosioitua “vanhat tavat” jossain vaiheessa. En tiedä. Omalla kohdalla olut on ollut se oma juoma. Niin jos enemmän vodkaan menevä ja oluista en niin välittävä. Niin ehkä sitten alkoholiton olut. Nyt varmaan valitsen vaikka alkoholittoman Cuba Libren. Ja alkoholiton vodka on tietty vesi. Ehkä useammin kerran soran läpi tiputettu kuten stoli. Kristallin kirkasta vettä, niin mieli pysyy samanlaisena…
Mut joo… Yksilöllisiä juttuja. Itsellä se muistuttaa olutta maultaan niin empä itse joisi. Varovaista linjaa. Oluesta poisoppisen kannalla olen.
Samaa mieltä Winstonin kanssa!
Mitä sitä itteensä härnäilemään. Voi käydä miten itse kuvasit. Itselle tullut alkoholittomasta oluesta mieleen olut. Ei ehkä kaikille. Itselläni ne harhaiset hyvät hetket assosioituu oluen makuun. Itsellä olut se pääjuoma niin juon mieluummin muuta. Vaikka vodkaa ilman alkoholia. Eli Vodaa eli vettä. Enkä kyllä alkoholittomiin viineihinkään koskisi. On niitä muitakin juomia kun mahdollisina mielikuva ansoina toimivat korvike juomat. Joko aitoa kamaa tai ollaan ilman. Ei aleta säätää… Piste. :mrgreen:
Moi!
Soda stream on ollut itselle ihan ehdoton peli. Hiilihappopatruunan vaihto kustantaa 10e ja yhdellä patruunalla tekee hirmuisen määrän juotavaa. Suosittelen ehdottomasti kaikille raitistelijoille! Ainakin itse kaipaan usein juotavaa, liekö vanha opittu tapa vai mistä johtuu? Vaihtoehtoja on paljon, makuja on saatavissa ja mehujenkin hapotus onnistui. Itselle ihan sitruunalla höystetty hiilihappovesi toimii parhaiten. Eikä tarvii koko ajan roudata pulloja kaupasta/kauppaan. Tää meni nyt vähän ohi topicin, koettakaa kestää
Voi hyvinkin olla että riippuvuuksiin liittyy paljon tuota hommaa että jotain on suuhunsa tungettava.
Tupakanpoltosta kun itseäni irrotin, niin Sisuaski kulki mukana varmaan vuoden verran. Aikansa. Sitten sekin jotenkin on jäänyt, eipä ole enää aikoihin ollut.
Minä pidän alkoholittomista oluista ja kurkuun uppoaa niin LIDLin kama kuin Cittarin “eliittialkottomatkin” . Minusta olut maistuu hyvälle ja sopii vaikkapa tulisten ruokien kumppaniksi. Toistaiseksi en ole huomannut, että alkoholiton olut aiheuttaisi minulle himoa ns. kunnon kamaan, mutta olen tietoinen mahdollisesta riskistä.
Myös viiniä join tässä yksi vkl alkoholittomana versiona ja maku oli positiivinen yllätys. En oikeastaan ajattele, että nämä alkoholittomat juomat ovat nimenomaan korvike (=huonompi versio alkuperäisestä) kunnon juomille vaan pidän alkoholitonta olutta ihan itsenään kelvollisena ja vaarattomana nautintoaineena.
Soda Streamerin hankinta on ollut suunnitelmissa jo pitkään, mutta en vain ole saanut aikaiseksi. Kuulemma sillä voi tehdä ginger aleakin
Keskustelun innoittamana juuri nyt on kuitenkin edessä iso lasi vettä. Hanasta.
Samoilla linjoilla olen minäkin. Ongelma lienee siinä, että alkaa vertailemaan alkoholitonta juotavaa siihen alkoholilliseen. Toisin sanoen tuntuu alkoholitonta juodessa, että siitä puuttuu jotain oleellista - ja silloinhan se nimenomaan on korviketta. Maun puolesta olen aika nirso noiden kohdalla ja ne perus kaupan omat merkit tms. edullisemmat ei maistu. Maultaan hyviäkin löytyy nykyään hyvin, koska kulutus (menekki) on noussut selkeästi, ainakin mitä paikallisessa S-Marketissa minulle kerrottiin. Baareista, joissa käyn todella harvoin nykyään, harvoin saa (omaan makuuni) mitään ostamisen arvoista alkoholitonta olutta, joten otan mieluummin jotain ihan muuta.
Aiemmin joku mainitsi, että baarissa on hyvä ottaa alkoholiton olut, jos keppanan himo iskee. Tuo on vähän kaksipiippuinen juttu. Siis että ylipäätään iskee se himo. Ja sitä kun laannutetaan korvikkeella, näkisin jatkumossa retkahduksen paikan. Ja silloin kannattaisi mieluummin kulkea Punatulkun mainitsemaa polkua - eli vieroittautua oluesta kokonaan. Toki juuri siinä tilanteessa on parempi valita se alkoholiton kuin se keppana
Ei alkoholittomassa oluessa mielestäni ole muuta vikaa kuin se, että suurin osa maistuu pahalle. Jos olisi raikkaan katkeraa, voisin juoda, mutta muuten kuplavesi on parempaa. En noita yhdistä alkoholiin, koska ovat holittomia ja makujälki on siinä alkoholissa, ei lantrinkiainesosissa.
Toki noissa voi olla jotain juomisen petaamista tai jäljittelyä, riippuu ihmisestä kai, mutta sama nyt on kaikessa juotavassa, jos niikseen tulee. Voi sitä mehukattiakin kuvitella juodessa sorbukseksi Jokaisella on kuitenkin oma tapa olla juomatta, että sikäli.
Ei aiheuta. Se on yksinkertaisesti niin pahaa, ettei sitä saa alas edes nenästä kiinni pitäen. Kotikaljaa tulee latkittua päivittäin duunissa, mutta mihinkään porttiteorioiden syövereihin se ei ole toistaiseksi vienyt.