Mullakaan ei ole mitään tarvetta opetella kohtuukäyttöä, eihän siitä tule edes kunnon känniin :mrgreen: . Jos joku saa jotakin kohtuukäytöstä irti, niin se on ihan okei, mutta minä en saa, joten yhtälailla voin lopettaa juomisen sitten kokonaan, jollen jostakin syystä voi tahi halua niitä perskännejäni vedellä. Etanoli on kuitenkin hirvittävä myrkky ja alkoholittomat juomat ovat mielestäni maultaan parempia, kuin alkoholijuomat(Juu, tykkään toki esim. bissen ja punkun mausta, mutta jos pelkän maun vuoksi ja ihan janooni jotakin joisin, niin kyllä se olisi vaikkapa jotakin hyvää hedelmämehua), joten miksi pistäisin pieniä määriä viinaa/viiniä/olutta koneeseen hampaat irvessä kärvistellen vain sen vuoksi, että saisin ehkä koulutettua itsestäni kohtuukäyttäjän.
Mulla oli jo heti nuorena, silloin, kun juopotteluani innokkaasti aloittelin, tarve päästä mahdollisimman kovaan känniin, ihan siitä ensimmäisestä kerrasta lähtien, kun huomasin miten hyvältä kännissäoleminen tuntui(Silloin se siis tuntui lähinnä hyvältä, myöhemmin se on monesti tuntunut aika paskaltakin), eikä mulle tuolloin oltu vielä taottu päähän sitä, kuinka alkoholisti ei mitenkään voi lopettaa, kun on kerran aloittanut. Toki mä jotakin tiesin alkoholismista silloinkin ja olin kuullut, että se on sairaus, mutta en läheskään niin paljon, kuin nykyään, enkä mä myöskään, tietenkään, silloin ajatellut olevani alkoholisti tai että musta varmasti isona tulisi sellainen. Mistään AA:n ideologioista en ainakaan ollut tippaakaan tietoinen. Silti mulla oli voimakas päihtymyksen halu ja kontrolli lähti, kun pääsin ryyppäämään. Tietty joskus 12-13 -vuotiaana monet tekijät rajoittivat ryyppäämistäni paljon enemmän, kuin täysi-ikäisenä, joten välttämättä en onnistunut aina niin “hyviä” pleksejä vetämään, kuin tarkoitukseni olisi ollut, mutta jos niin kävi, olin hyvin pettynyt ja turhautunut ja jäi ns. vajaa fiilis.
Myöhemmin olen kyllä tukeutunut tuohon alkoholismi on sairaus -juttuun, jotta saisin sen varjolla juopotella, että enhän mä voi tälle asialle yhtään mitään. Siis jos en nyt ole mitään parempaa syytä ryyppäämiselleni keksinyt :mrgreen: . Musta sekin on jännä juttu, kuinka monen ihmisen, ainakin puheidensa mukaan, on niin vaikeaa myöntää, että ovat alkoholisteja, vaikka se homma viinan kanssa on aivan ilmiselvästi(hehheh) lähtenyt lapasesta, kun mulle se ei ole koskaan ollut vaikeaa, vaan nimenomaan tietynlainen helpotus, kun mulla on sen vuoksi oikeus ryypätä
. Voin siis aivan vapautuneesti toitottaa kaikille alkoholismiani, koska sillä saan selitettyä sen, että taas lähti lapasesta ja tapahtui mahdollisesti jotakin ei-niin-kovin-mairittelevaa
.
Uskon kyllä, että alkoholismi on sairaus tai ainakin sen takana, että jää pahaan (psyykkiseen) alkoholikoukkuun(Fyysisen nyt saa kuka tahansa itselleen aikaan, jos vain tarpeeksi sinnikkäästi jaksaa kaataa), on jotakin mielenterveyden häiriötä, sillä miksi muuten kukaan ryyppää enää sen jälkeen, kun on huomannut sen aiheuttavan enemmän negatiivisia, kuin positiivisia asioita itselleen. Mulla itselläni ainakin oli jo lapsena, siis ennen kuin aloin pelata minkäänlaisten päihdykkeiden kanssa, pahojakin MT-ongelmia. Päihteitä olen käyttänyt pitkälti niiden omatoimiseen hoitamiseen.
Joo, sellaista avautumista nyt lähti tähän ketjuun. Saattoi tulla toistettua jotakin jo sanottua, mutta väliäkö tuolla
.
Edit: Vaikka allekirjoittaisin sen, että alkoholismi on sairaus, niin AA:n oppeja en silti allekirjoita. Myönnän tosin olevani jokseenkin jäävi puhumaan niistä mitään, sillä en ole niihin hirvittävän tarkasti perehtynyt, enkä esim. koskaan eläissäni käynyt ainoassakaan AA(tai NA-)-paltsussa, mutta sen vähän perusteella, mitä noista jutuista tiedän, niin ne vaikuttavat hieman kummallisilta hommeleilta
. Uskon, että moni on saanut apua AA:sta ilman, että on hurahtanut täysillä siihen “olen niin perkeleen sairas” -kuivahuikkaamiseen, mutta nämä ikuisuuden AA:ssa istuneiden vanhojen fundamentalistifanaatikkojen jutut kyllä onnistuvat säikäyttämään mut aika huolella
. En mä varmasti siinä mitään menettäisi, jos joskus kävisin jonkin AA- tai NA-paltsun tsekkaamassa. Jos siinä kävisi niin, että hurahtaisin täysillä, niin enpä mä varmaankaan itse siitä kärsisi. Eiväthän psykoottiset ihmiset yleensäkään itse tajua olevansa psykoosissa
, mutta läheiseni saattaisivat hermostua jossakin vaiheessa :mrgreen: .