Alkoholistin lapsi, tavallinen nuori?

Nuorempana ajattelin, ettei alkoholisti perheessä muhun ja mun luonteeseen sen kummemmin vaikuta, mutta ajan myötä olen sitäkin alkanut miettimään. Äitinikin tokaisi kerran, että jotenkin hänen juomisensa on meihin vaikuttanut, kun meistä on tullut tämmöisiä. Minkälaisia, siihen ei osannut vastata. Mä olen aina pitänyt itseäni “normaalina” nuorena huolimatta perheeni ongelmista, joten otin tokaisun vastaan hieman loukkaantuneena. Mitä vikaa mussa sitten on?
Eihän sitä kukaan tiedä, minkälainen musta ja siskosta olisi tullut, jos äiti ei olisi juonut. Mutta oltaisko päästy vähemmällä tai helpommalla aikuisiässä. Molemmat siskoni kanssa kärsimme aika-ajoin masennuksista, kaveripiirimme ovat lähinna päihteiden ongelmakäyttäjiä. Miehet alkoholisteja tai narkkareita. Me ollaan hiton arkoja ja itsetunto aina ollut pohjissa. Mä juon todella harvoin, en siedä humalatilaa saatika humalaisia, mutta huumeet vei mennessään. En kuitenkaan ole koskaan äitiä ongelmistani syyttänyt, enkä syytä. Mä kuitenkin vihaan mun lapsuuden muistikuvia… lapsuudesta ei ole onnellisia muistoja, aina vain pahoja, inhottavia.

Tällä hetkellä, kun katselen sivusta ystäväni taistelua miehensä päihteilyä vastaan, en voi muuta kuin olla surullinen heidän lapsensa puolesta. Itseasiassa mä vihaan sitä miestä sen takia, et se ei ole selvinpäin lapsensa kanssa. Mä en haluaisi tytön kärsivän samoista lapsuuden kauhukuvista aikuisena, mut mitäs teet… nieleskelen, nieleskelen.

:unamused: Morjens teille.
Mä olen alkoholistiperheen lapsuuden ilmentymä.
Olisin sitä mieltä että se on tuonut tosi taistelevan luonteen,samalla äkkiä piiloon ja pakoon vastoinkäymisiä luonteen.
Ei se liene jättänyt suurta vammaa minuun koska muistan vain onnelliset ja auringonpaisteiset päivät lapsuudestani,muuta jos haluaa muistaa,se vaatii työtä ja tuskaa.
En tiedä onko oikein,vai enkö halua edes läpikäydä niitä.

mun isä on kans alkoholisti. se on juonu nyt noin 15 vuotta, josta 10 päivittäin… (ehkä parhaimmillaan ollu jotain parin viikon taukoja). se on ollu aika rankkaa seurata sellasta että ukko juo elämänsä…menettää vaimon, lapset, talon, auton, työn, kaiken… sen kaiken se on vaihtanu viinaan. hurjaa. oon mä siihen ollu yhteydessä, mut nyt huomaan että ei mua oikeestaan edes kiinnosta mitä sille kuuluu. on helpompaa kun ei tiedä.
Lapsena se oli kaikkein kamalinta ku piti yrittää salata kaikkee ja esittää ettei meillä mitään hätää oo. muuten vaan äiti on silmät mustana ja lapset tulee apeina kouluun. kyllä kai mullaki on vaikka mitä traumoja ja sellasia, meillä oli kummiski aika väkivaltasta ku olin pieni.
eniten tympii se että on ihan sama mitä mä isälleni nykyään juttelen, ku ei se mitään muista kuitenkaan… niin missäs kaupungissa sinä nyt asuitkaan, ja millonkas ne sun synttärit olikaan… huhhuh.
surullista oli myös opetella myöntämään itelleen, etten mä voi oikein vaikuttaa isäni alkoholismiin, ei se lopeta juomista vaikka mä tekisin kaikkeni, niinku ehkä teinki. nykyään oon aika kyyninen ja ehkä kuulostan monien mielestä kylmältä isän vihaajalta… en vihaa isääni, mutta rakastin kyllä enemmän sitä isää, joka se oli sillon ennen.

Minulla ovat molemmat vanhemmat alkoholisteja, joista äiti pahempi. Olen joutunut kokemaan niin kamalia ja kipeitä asioita elämässäni, että monen on sitä varmasti vaikea edes uskoa. Äitini ei ole pelkästään juoppohullu vaan myös hullu, mielisairas. Viinan tekemä mielisairas. Kun hän juo viinaa (keskimäärin n. 3-5 pvä/vko) hänestä tulee kylmä, julma ja hän vihaa kaikkia, jopa meitä lapsia.
Kun olen seurannut vierestä vuosikymmenet häntä ja sitä elämäntyyliä, se on tehnyt minusta vahvan ja itsevarman. En tahdo KOSKAAN tulla hänen kaltaisekseen. Pelkästään se, että meissä virtaa samaa verta, on liikaa.
Ja sen tiedän, etteivät minun lapseni tule koskaan saamaan niin kurjaa ja rakkaudetonta lapsuutta ja perhettä kuin minulla on ollut.

Moi… Tuntuu vähän kummalliselta kirjottaa omista kokemuksista tänne,mutta näitä teidän tarinoita hetken luettuani tuntuu etten ehkä ole ainoa jolla on lapsuudesta hieman erilaiset muistot kun ns. normaalien perheiden lapsilla. Muistan olleeni alle koulu ikäinen kun ensimmäisiä kertoja olen ollut isukkia piilossa kotitalon pihalla,koska lapsen vaistoni kertoi,että iskä tulee taas tosta “ravintolasta”, eli se on “pahalla päällä äitille ja meille”. Muistan myös ensimmäisen kerran kun olen istunut äidin sylissä,yrittäen saada isää lopettamaan lyömisen. Oikeastaan kaikki lapsuuteni muistot liittyvät jollain tavalla viinaan,väkivaltaan ja erilaisiin pelkotiloihin. Päällisin puolin meidän perhe oli suht. normaali,mitä nyt perheenpää oli hieman tavallista enemmän viinaan menevä. Harva kuitenkaan tietää edelleenkään,että isäni on myös mielisairas,juoppohullu,sairaseläkkeellä,tai miten nyt ikinä sitä haluaa kutsuakaan. Itsekin sain monta vuotta miettiä että miks meidän isä suuttuu niin erilailla ja helpommin ku muiden? Miten muut uskaltaa huutaa niitten isukeille? Miks iskä on välillä kirjaimellisesti hullun näkönen? Voitte vaan kuvitella hämmentääkö tällaset asiat nuoren tytön päätä. Myöhemmin opin jo inhoamaan sitä tiettyä ilmettä ja äänensävyä,kun huomasin että isä oli ottanut taas vähän liikaa pillereitä vähän liian ison viinamäärän kanssa. Voin rehellisesti myöntää,etten ole ikinä pelännyt kipua minkä se voisi aiheuttaa mua lyödessään,vaan oon pelännyt että se mahdollisesti tappaa mut jos liikahdan tästä senttiäkään. Koin elämän todella epäoikeudenmukaiseksi,miettiessäni yöt pitkät sitä,että mitä mä oon tehny joskus edellisessä,tai tässä elämässä,että mun täytyy asua mielisairaan,raivo-ja juoppohullun isän kanssa,kun muut saa viettää ihan tavallista teini-ikäisen elämää. Olin katkera myös äidille,sillä hän pelkää isää ehkä vielä enemmän kun minä tai veljeni ikinä. En ymäärtänyt,miksi hän ei vienyt meitä pois,sillon kun emme itse vielä pystyneet/uskaltaneet. Juuri näihin aikoihin kun aloin ymmärtämään,että meillä ei kaikki ole hyvin,luulen saaneeni hermoromahduksen tai olleeni jossain sitä muistuttavassa tilassa. Ainut hetki,milloin koin olevani onnellinen,oli kun suunnittelin omaa itsemurhaani ja mietin että enää tämä talvi,sitten mä meen. Itkin valehtelematta puolet joka vuorokaudesta,ainakin kahden kuukauden ajan. Mitä pieninkin vastoinkäyminen sai minut itkemään,ja tuntemaan itseni uskomattoman voimattomaksi ja epäonnistuneeksi. Näihin aikoihin vihani isääni kohtaan kasvoi entisestään,voin kirjaimellisesti pahoin hänet nähdessäni. En kestänyt ajatusta että se puhuisi mulle,tai kysyy että mihin mä meen tai muutenkaan puuttuis mun elämään. Jossain vaiheessa lakkasin välittämästä. Keskityin omaan elämääni,ja kun isäntä joi,mietin vaan että nää pari päivää koulussa nii perjantaina vedän sellaset lärvit,ettei tarvi pohtia koko asiaa. SAmoihin aikoihin alkoivat vasta omat ongelmani, joita olen tosin alkanut miettimään vasta ihan viime-aikoina.
Pelkäsin ihan näihin päiviin asti sairaallloisesti isääni,pelkkä sen läsnäolo sai mut varpailleen ja hermostuneeksi. Edelleenkin,vaikka suurin osa pelosta on haihtunut isäni rauhoituttua ja oman kämpän myötä, saa sen känninen ääni mut edelleen paniikkiin.
Myös oma suhtautumiseni päihteisiin on mielestäni väärä. Tiedän,että voisin juoda vähemmän,ja olla vähemmän jurrissa. Enkä juo sen hauskanpidon takia,vaan sen takia,että pidän siitä tunteesta kun on kännissä,pidän siitä että voi unohtaa kaikki asiat mitkä ahdistaa,ja voi vaan keskittyä siihen juomiseen. Nykyään myös kannabis ja harvoin lääkkeet kuuluu bailaamiseen.Vklopun dokaamisen jälkeinen olotilani on sanoinkuvaamaton krapula,en voi nähdä ihmisiä,en voi nukkua,en osaa puhua,enkä todellakaan voi olla yksin.Sunnuntaisin soitankin hyvin usein äidilleni,että tehtäiskö ensi vkloppuna jotain,vaikka leffa yms. Yhtään elokuvaa en vieläkään ole perjantai-iltana katsonut.
Suhteeni seksiin ja seurusteluun on myös hämärä. Tai itseasiassa en ole varhaisteini-iän jälkeen seurustellut. Olen kaunis ja älykäs nainen, mutta aluksi säikytin jollain tavalla ihmiset ympäriltäni,ja kohtelin niitä ihmisiä,joista välitin/jotka välitti musta, todella huonosti. Seksikumppaneita mulla on toki ollut useita,mutta pitkän aikaa oliki vaan niitä. Ja nykyään mä en ees osaa ajatella seurustelevani,vaikka ehkä haluisin. Enkä ehkä uskaltais.
Ja ihmiset,kenen kanssa vietän aikani,on suurimmaks osaksi päihdeongelmaisia nuoria aikuisia. Itseasiassa viime aikainen puolivuotinen “suhteeni” , joka ei suinkaan ole lähelläkään seurustelua on lääke-ja huumeriippuvaisen ihmisen kanssa. Tosin kokoajan harvemmin ja harvemmin mä sitä nään,ku alkaa pillerit ja piri olla kokoajan enemmän ja enemmän kuvioissa. Tähän toivosinkin joltain joka on ees jaksanut lukee tänne asti, neuvoja, että mitä tällases tilanteessa voi tehdä. Tää ihminen ei varmasti enää kuuntele puhetta. Mutta en halua sitä ihan oman onnensa ojaan jättää,ku mä oon kuitenkin varmaan ainut ihminen kenestä se edes vähän välittää enään. Eli joo,en tiedä johtuuko nää asiat siitä että oon alkoholistiperheessä kasvanut,jos joku vaan viitsii nii mielelläni lukisin kommentteja tästä mun tarinasta.

urpiainen: Kun luin tuota niin tuli sellainen fiilis että olisin itse voinut olla kirjoittajana. Meillä äiti on mielisairas ja samalla alkoholisti, kokemuksesta tiedän että tämä on todella tuhoisa yhdistelmä. pahinta on kun hän syyttää meitä, omia lapsiaan, varkaiksi tai hänen pettäjikseen. Tämän myötä olenkin paljon vahvempi ihminen, ainakin toivon olevani, osaan pitää puoleni. Mutta lisäksi on jäänyt ikuiset arvet, en pysty luottamaan ihmisiin. Joskus jopa epäilen itsekin itseäni, ehkä olenkin kaikkea mitä äiti väitää minun olevan. Kauhea tunne kun ei tiedä mikä on totta ja mikä ei. Jos ei voi tai ei enää pysty luottamaan edes itseensä.
Toivottavasti tämä minun sepustukseni ei ollut ihan kauhean sekava, mutta tätäki juttua on niin vaikea kertoa kokonaan, mukana on aina tällaisissa tapauksissa paljon eri tunteita.

Suomessa on todella paljon alkoholistien lapsia, ehkäpä omassa ikäpolvessani kaikkein eniten. Olen vajaa 30-vuotias nuori nainen, äiti, opiskelija ja työläinen Pohjois-Suomesta. Vasta viimeaikoina olen herännyt ajatukseen siitä, ettei lapsuuteni ehkä ollutkaan “normaali”. Siihen, että lapsuuteni kokemukset saattoivat sittenkin vaikuttaa siihen millainen minusta tuli, vaikka olenkin aina kokenut koko varhaislapsuuteni ja isäsuhteeni hyvin kielteisenä asiana, ja halunnut sen sulkea mielestäni. Vasta saatuani omia lapsia, avasin silmäni sanomalehtien otsikoille alkoholistien lapsista.

Isäni on alkoholisti. Hän on ollut sitä siitä saakka, kun isoäitini kuoli ollessani 5-vuotias. Aiemminkin hän joi, muttei siinä mittakaavassa kuin tuolloin. Pienin sisareni oli juuri syntynyt, äitini joutui hoitamaan meidät kaikki yksin. Isän ryyppyputket saattoivat kestää viikon, tai kuukauden. Aamuisin isän ja äidin huoneeseen ei uskaltanut mennä: Ei isä päälle käynyt, mutta huusi ja pelotteli, joskus oksensi. Se on kummallista, miten lapsen mielestä oksentaminen voi olla kamalan pelottavaa. Sitä se oli. Usein horkassa isä huusi äitiä apuun, pelkäsi kuolevansa. Istuin omassa sängyssä ja ihmettelin sitä. Kun äiti kävi kaupassa ja isä sammui lastenhuoneen lattialle oksentaen, pesin isän kasvot ja peittelin hänet omalla peitollani. Äidin tullessa myös peitto oli oksennuksessa.

Äiti erosi isästäni kun menin ensimmäiselle luokalle. Muutimme kerrostalolähiöön, mutta siellä oli mukava ja hyvä olla. Äiti antoi meille paljon rakkautta. Ennen kuvittelin, että sain äidiltäni kaiken rakkauden mitä silloin tarvitsin. Nyttemmin olen ymmärtänyt, etten saanut. Äitini on hyvä ja kultainen ihminen, mutta äiti ei silti koskaan ole isä. Aviomieheni isä on lempeä ja kiltti, usein havahdun kateellisiin ja jopa vihaisiin tunteisiin, kun katson miestäni ja isäänsä yhdessä. Koetan olla iloinen siitä, että mieheni on saanut kasvaa eheässä kodissa, ja että lapseni saavat myös, mutta silti tunnen kateutta. Tämä kateuden ja epäreiluuden tunne johtaa minut potemaan huonoa omaatuntoa.

Nyt aikuisena pidän isääni hyvin vähän yhteyttä, vaikka hän asuu samassa kaupungissa kuin minä. Hän soitteli teinivuosinani harva se viikonloppu, aina humalassa. Nykyään en vastaa hänen soittoihinsa. Pienempi sisareni on joutunut muuttamaan numeronsa salaiseksi isän “häirikkö” soittojen takia. Soittaessaan hän itkee, joskus huutaa, pyytäen anteeksi. En pysty tuntemaan kuin vihaa, joten olen pitänyt parempana olla puhumatta hänen kanssaan ollenkaan. Tiedän, että viimeisen vuoden aikana hän on ollut sairaalassa sydänkohtausten vuoksi viisi kertaa. En tunne surua tai huolta.

Toivon, että lapseni saavat kokea terveen isäsuhteen, ja että itse pystyn joskus katsomaan itseäni peiliin ja toteamaan, millainen lapsuuteni on ollut. Siihen asti esitän sitä “reipasta tyttöä”, jota opin esittämään 5-vuotiaana.

Mun faijani veti viinaa siihen tahtiin, että kun 17 vuotiaana muutettiin mutsin kanssa pois, mä olin nähny faijan selvin päin 17 vuoden aikana peräti puolen viikon ajan… sittemmin hän kuoli ja täytyy sanoa, etten kaivannut ole…

Olen lähinnä keskittynyt pääsemään eroon siitä “elämän suorittamisesta” ja itsensä ylisuojelemisesta - että elämä on muutakin kuin vain taistelu hengissäselviytymiseksi, ja ihan hyvin on mennyt.

Ai niin joo, mulla kanssa oli sellainen kausi, että kohtelin TODELLA sikamaisesti niitä ihmisiä, jotka välitti musta - en yhtään ihmettele, että nykyään ne ei arvosta kovin korkealle.

Mulla oli sellainen psykologinen maailmankuva, että aiheutin itse kaiken mahdollisen sekoilun ja kriisitilat vain siksi, että toisten antamalla negatiivisella palautteella olisi jokin syy. Ajattelin, että jos olen kunnolla ja silti saan pakit, se merkitsee, että olen todellisuudessa epäonnistunut ihminen. Jossain vaiheessa aloin pelätä itsemurhaa niin paljon, että mun oli 100% varmistettava, että toisten mua kohtaan heittämällä loalla oli jokin tarkoitus. Näin jälkikäteen se tietysti harmittaa, mutta teille, jotka mahdollisesti elätte samassa tilanteessa: Älkää syyttäkö itseänne, nimittäin tietyssä vaiheessa, kun ihmisen ihmisarvo on painettu todella alas, sillä on - haluattepa tai (vaikka epäilemättä) ette, teihin suuri vaikutus. Tälle ei ihminen mitään voi. Pitäisi pysyä itsensä hillitsevänä pahaa kärsiessään, mutta kun ihmiseltä tosiaan viedään kaikki, on peli aika karua: KOSKA ihminen EI voi rakentaa minäkuvaansa ja itsekunnioitustaan pelkästään metafyysisin keinoin - tarkoittaa sitä, ettette opi arvostamaan itseänne pelkällä ajatuksella että olette hyviä ja hyväksyttyjä, vaan terveen itsekunnioituksen muodostaminen vaatii AINA hellyyttä, kunnioitusta ja kohteliaisuutta nimenomaa käytännössä, toiminnan tasolla.
Mutta ei mitään niin pahaa etteikö jotain hyvääkin: Nimittäin kun sitten joskus kun selviätte ko. tilanteesta ja pystytte arvioimaan sitä terveen arviointikyvyn kanssa ja opitte tuntemaan todellisen minänne, tämä matka saattaa ilmetä todella arvokkaaksi. Se johtuu siitä, että vastoinkäymisissään ihminen niin halutessaan oppii ihmissuhteiden dynamiikkaa, ja se tekee aikanaan vahvaksi - kuten Winston Churchill sanoi, - Jos yksinäinen puu yleensä kasvaa, se kasvaa vahvaksi.

Hmmh. Aika jännä että monet näistä alkoholistiperheiden lapsista keräävät ympärilleen enemmän tai vähemmän päihdeongelmaisia, tai päihdeongelmaisten lapsia kun loogistahan olisi etteivät he haluaisi lähelleen sellaisia ihmisiä jotka muistuttavat heidän vanhempiaan.

Itsekin huomasin eräänä päivänä että lähimmät ystäväni ovat kaikki alkoholistiperheistä, tai päihteiden väärinkäyttäjiä.

Niiden tyyppien kanssa vain juoksee ajatus samaa vauhtia ja heissä on sitä jotain tuttua ja turvallista… :open_mouth: :wink:

Isäni oli agressiivinen hakkaava juoppo ja vanhemmat erosivat ollessani murrosiässä. Äitini sairastui pari vuotta sen jälkeen. Olen siis pelännyt pari kymmentä vuotta parhaasta nuoruudestani. Ensin isää ja sitten äitini terveyden puolesta. Kotoa oli vaikea irtautua, kun äiti yritti takertua minuun. Pääsin kuin pääsinkin.

Kotiin ei koskaan kehdannut viedä kavereita ja hävetti, kun näimme kavereiden kanssa isän tulevan kotiin. Piti lähteä pakoon, etten törmäisi häneen. Sitten pelotti mennä kotiin.

Olen kuitenkin eheyttänyt itseäni muiden ihmisten avulla. Pari kertaa olen käynyt terapeutilla, mutta ihan vain juttelemassa kahdessa “kriisitilanteessa”. Se miten lapsuus on ainakin näkyy minussa, on hyökkäävä (suullisesti) suhtautuminen eri tilanteissa, vastuunotto kaikissa asioissa (tunnistan tämän, mutta en pääse eroon) ja ahdistun helposti kun on vastoinkäymisiä. Stressaannun omasta käytöksestäni, ahdistaa siis oma hyökkäävä käytökseni. Nuorena muistan, kun en pystynyt ajattelemaan tulevaisuutta ollenkaan. Haluan valmistautua asioihin hyvin, enää en kuitenkaan vaadi täydellisyyttä tekemisissäni, kuten aiemmin.

Haluaisin päästä eroon liiasta vastuunotosta, miten ihmiset osaavatkin olla niin huolettomia! Kadehdin heitä. Jaan kotona vastuuta, mutta töissä kaatuu juuri minun päälle.

En ole hakeutunut juoppojen miesten partneriksi ikinä. Sain ihanan perheen ja avomiehen, myös lapsi on kasvattanut rentoutta minuun. Toivottavasti pystyn antamaan onnellisen lapsuuden hänelle, enkä jatka ongelmillani hänen elämäänsä tätä itse saamaani perintöä.

Nyt kun tätä kirjoitan, yhtäkkiä ongelmia “ei” enää olekaan. Oli huojentavaa löytää tämä sivu ja kirjoittaa salattuja ajatuksiani. En oikeastaan ole koskaan kenenkään kanssa puhunut asiasta.

Täällä on niin monta juttua jotka olisin itse voinut kirjoittaa. Niin samanlaisia tarinoita, joita itsekin olen kokenut. On erityisesti helpottavaa kuulla, että eivät kaikki pidä kiinteästi yhteyttä alkoholistivanhempaan.

Tunnen kovaa syyllisyyttä siitä etten pidä yhteyttä isääni kovin usein. Hän soittelee minulle muutaman viikon välein, välillä vastaan välillä taas en. Kun näen hänen soittavan ahdistun, mutta jos en kuule hänestä moneen viikkoon mitään ahdistun siitäkin. Mietin miten hän voi. Onko kaikki hyvin? Käyn isän luona muutaman kerran vuodessa ja pelkään näitä vierailuja jo viikkoja etukäteen. Joka kerta hänen luonaan käydessäni, huomaan hänen olevan entistä huonommassa kunnossa. En edes tiedä olisiko hänen kuolemansa suuri helpotus vai suuri suru…

Meillä ei ole mitään normaali isä-tytär-suhdetta. Kun puhumme puhelimessa, käymme aina samat asiat läpi, koska hän niin humalassa ettei niitä kumminkaan muista. Emme asu samalla paikkakunnalla, mutta kumminkin aika lähellä. Hän odottaa aina, että käyn hänen luonaan, itse isä ei ole koskaan vieraillut kotonani.

Välillä vihaan isääni ja välillä taas tunnen kauheaa syyllisyyttä. Hän joutui keväällä sairaalaan teho-osatolle, mutta en käynyt kertaakaan häntä siellä katsomassa. Olen hänen ainoa lähiomaisensa, mutta minulla ei ole voimia auttaa häntä. Olen huomannut, että ainoa keino jolla voin elään suht normaalia elämää, on yrittää sulkeä isä elämäni ulkopuolelle.

Isäni on syyllistämisen mestari. Hänen vakiolauseitaan ovat:
“Voisit sinä vanhaa isääsi tulla katsomaan…”
“Olen ollut niin sairas ja sääkään et oo käyny kattomassa…”
“Sit ku mää olen kuollut, oot kyl pahoillas et kohtelit mua näin…”
OLe siinä sitten syyllistymättä.

Pian on taas joulu ja menen käymään isäni luona. Viime tapaamisesta on kulunut puoli vuotta ja hän on sairastellut. Minua oikein kauhistuttaa nähdä missä kunnossa hän on…Välillä toivon, että minulla olisi voimia katkaista välit hänen kokonaan, mutta tiedän että en ikinä selviäisi siitä syylisyyden määrästä, jota tuntisin isäni hylkäämisestä.

Hei väsynyt
Oletko ajatellut, että voisit selvitellä suhdettasi isääsi päihdelinkin ohella myös AAL:ssä tai Al-Anonissa (www.al-anon.fi)

HEi kaikille. Oma isäni on juonut niin kauan kuin muistan. Hänellä on ollut myös mielenterveysongelmia. Isä ei ollut väkivaltainen mutta käyttäytyi uhkaavasti ja etenkin joulut ovat jääneet mieleen koska isä oli aina silloin kännissä. Nyt olen itse jo 30- vuotias mutta en ole päässyt lapsuudestani vieläkään irti. Äidilläni on skitsofrenia ja ollessani n. 12- vuotias isä ja äiti erosivat, vihdoin. Äidillä oli paljon harhoja ja hänen mielestään isä oli todella paha ihminen. Aloin itsekin uskoa tähän eikä isän ryyppääminen todellakaan auttanut asiaa. MInut sijoitettiin 14- vuotiaana omasta toiveestani, sillä minusta tuntui siltä, että minulla ei ole minkäänlaista tulevaisuutta jos jään asumaan äidin kanssa kahdestaan. Se oli oikea päätös, vaikka sijaisperheessäkään ei ollut helppoa. Sijaisvanhempani olivat kylmiä, eivätkä osoittaneet minua kohtaan minkäänlaista rakkautta tai lämpöä, mitä olisin kipeästi kaivannut. Kannan kuitenkin edelleen valtavaa syyllisyyttä siitä että jätin äidin yksin. MInusta tuntuu myös siltä, että kaikki huonot asiat, mitä perheellemme tapahtui ollessani lapsi, ovat minun syytäni. Olo on ajoittain todella toivoton, sillä vaikka asun kaukana kotipaikkakunnaltani, syyllisyys painaa minua valtavasti. Monen vuoden ajan olimme isän ja äidin kanssa vain hyvin pinnallisissa väleissä, mutta nyt kun olen itse vakiintuneessa suhteessa ja asettunut elämässäni, olemme olleet enemmän yhteydessä. Nyt pääsiäisenä isäni oli meillä ensimmäistä kertaa käymässä ja se oli aivan hirveää. Isä käyttäytyi kyllä ihan hyvin, mutta tunsin suurta vastenmielisyyttä häntä kohtaan. En pystynyt katsomaan häntä kunnolla edes silmiin koko aikana ja selvisin pääsiäisestä ainoastaan rauhoittavien voimalla. (joita en yleensä käytä). MInun oli vaikea olla hänen kanssaan edes samassa huoneessa. En itse edes käsitä mitä kaikkea sisälläni tapahtuu silloin kun näemme. Ahdistun todella paljon joka kerta, kun käyn kotipaikkakunnallani ja tapaan äidin ja isän, mutta nyt kun isä tuli minun reviirilleni, ahdistus oli vielä tuhat kertaa suurempi. Tuntuu etten halua enää ikinä edes nähdä häntä. Samaan aikaan tunnen kuitenkin syyllisyyttä siitä, että käyttäydyin isääni kohtaan niin kylmästi sen ajan kun hän oli luonamme käymässä. En vain saa itsestäni mitään tunteita ulos koska niitä ei ole. Paitsi se kaikenvoittava syyllisyys. Isän tai äidin tapaaminen saa oman elämäni sekaisin aina moneksi viikoksi, ja olen sen jälkeen todella masentunut. Pahinta on se, ettei isäni tai äitini ole mitään kamalia ihmisiä vaan lähinnä olosuhteiden uhreja. He tapasivatkin toisensa jossain mielenterveystoimiston ryhmässä. Minusta tuntuu, että kaikkein pahin ihminen olen minä itse. Samaan aikaan huolehdin hirveästi vanhemmistani, ja samalla vihaan heitä sen takia, minkälaista taakkaa joudun kantamaan. Joskus toivon, että molemmat kuolisivat, jotta saisin elää täysin vapaasti omaa elämääni. Olisi helpompaa olla täysin kylmä ja välinpitämätön, mutta en pysty siihen. Olen itse toipunut hiljattain vakavasta masennuksesta, joka varmaan jollain tavalla juontaa lapsuudestani.

Vielä muutama vuosi sitten en myöntänyt vanhempieni alkoholinkäytön olevan ongelma. Kun isäni kuoli viinaan ja äitini ajautui useaan otteeseen monen päivän juomisputkeen, ymmärsin, mikä perheemme tilanne todella on. Korviini on kaikunut monet, varmasti jokaiselle alkoholistien lapselle sanotut “otan vain tän yhden”, “huomenna en enää juo” sekä monet muut pientä toivoa herättävät, mutta joka kerta pettymyksen tuottavat fraasit.

Silloin, kun äitini ei ole humalassa, hän on ihana, fiksu nainen. Mutta kun hän juo, hänen sisällään myllertävä ahdistus sekä pelko nousevat esiin ja alkaa turha vittuilu, masentuneisuus, itsepäisyys sekä monet muut varmasti usealle alkoholia liikaa käyttävälle ominaiset piirteet.

Tässä vaiheessa voisin kertoa ikäni, olen 16-vuotias. Hiljalleen olen myöntänyt itselleni, että (vaikka se näin nuorelta oudolta kuulostaakin) elän ns. kaksoiselämää. Minulla on paljon kavereita, joista yksikään ei tiedä perheeni ongelmista ja he pitävät minua täysin normaalina nuorena, käyn ammattikoulua ja menestyn koulussa todella hyvin, olen luokan priimus. Mutta kotona, kun kaverini, luokkatoverini eivätkä muut elämääni kuuluvat ihmiset ole näkemässä, olen sisäisesti hermoraunio, perheeni tilanteeseen äärimmäisen pettynyt nuori.

Otsikon kysymystä kommentoisin sen verran, että alkoholistin lapsi voi olla tavallinen nuori ulkoisesti, mutta pian vanhempien alkoholismin kieltäminen ei enää onnistu, ja mielen valtaa ahdistus sekä pelko siitä mitä perheelle tulee käymään.

Hei Hämmentynyt,
Tästä se alkaa - sinulle uusi ja parempi elämä. Olet nyt avautunut pikkuisen täällä Lasisessa lapsuudessa. Näistä asioista voit myös kirjoittaa päihdelinkin Varjomaailmassa. Vieraile myös torstaisin klo 19-21 Alateen Kolossa (www.al-anon.fi, ) jäsenet toimivat kummeina.
Hyvää oloa on lähes mahdoton saada, jollei ei kerro kenellekään huolistaan. Alkoholismi on sairaus. Siitä ja sen tuomista ongelmista pitäisi voida puhua avoimesta kaikkien ihmisten kanssa. Meitä alkoholistien läheisiä on Suomessa noin 500 000.

Hei Hämmentynyt,

myös Varjomaailma-verkkopalvelussa on tarjolla apua ja tukea. Olet mitä tervetullein mukaan suljettuun ja ammattilaisten aikuisten ohjaamaan, luottamukselliseen vertaistukiryhmään, joka toimii netissä. Mene osoitteeseen varjomaailma@a-klinikka.fi. Kerrot vain ikäsi ja sukupuolesi. Samaan osoitteeseen voit lähettää myös lisäkysymyksiä.

Älä jää yksin!

T: Shirley Hubara
ryhmänohjaaja

Heippa kohtalotoverit!
Tämä samainen aihe on pyörinyt viimeiset vuodet ajatuksissani enemmän ja vähemmän. Nyt lähes kolmikymppisenä tunnen olevani suht normaali, ainakin elän normaalia elämää. Mulla on itselläni hyvä mies ja onnellinen lapsi, enkä halua hänen kärsivän koskaan mun ongelmistani.

Tänä päivänäkin alkoholistiäitini pystyy sekoittamaan hetkellisesti pakkaa. Juo edelleen satunnaisesti, purkaa pahaa oloaan meihin lähimmäisiin, mutta itse olen oppinut jonkin verran ottamaan etäisyyttä hänen asioihinsa. Olen kieltänyt yhteydenoton sekavassa olotilassa, ottaa silti aika-ajoin yhteyttä, nykyään enemmänkin ahdistelee mun miestä purkamalla hänelle pahaa oloaan ja itseasiassa kaikkiin, jotka hieman erehtyvät kysymään hältä kuulumisia. Sitä mä en kyllä hyväksy.Ei mun mielestä kaikkia tarvi omilla ongelmillaan vaivata. Olen kannustanut äitiä hakemaan apua niin juomiseensa, kuin mielenterveysongelmiinsa, mutta ei…

Olemme päivittäin tekemisissä, paitsi päivinä jolloin juo. Mutta meidän välillämme on muuri, koska en jaksa yhtään kuunnella itsekeskeistä paskanjauhamista. Vuodet, alkoholi ja lääkkeet ovat tehneet tehtävänsä häneen. On erittäin itsekeskeinen ja sairauskeskeinen. Ei osaa puhua muusta kuin itsestään ja päivittäisestä suoritumisestaan elämässä. Lähimmät kaksi vuotta on pystynyt aiheuttamaan mussa ahdistusta onnellisen perhetilanteeni takia, sillä meidät HÄN on joutunut yksin hoitamaan ja mulla taas on mies joka on perheensä kanssa blaablaablaa…
Synnytyslaitoksella sai mut moneksi päiväksi itkemään ja tuntemaan syyllisyyttä siitä, kuinka mulla on mies, joka tukee ja HÄN on joutunut olemaan yksin. En tiedä kuinka paljon tämä asia vaikutti, mutta sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen, jota kesti puolitoista vuotta. Olen oman lapsen syntymän jälkeen tuntenut suurta syyllisyyttä olemassaolostani ja siitä kuinka paljon olen vienyt äitini voimavaroja olemalla hänen lapsensa, mutta olen tullut sen verran järkiin ja tajunnut, ettei se ole oma vikani. Minkä mä sille voin, että mut on halunnut ja synnyttänyt. Jatkuvasti jaksaa silti muistuttaa mua siitä, ettei mulla voi olla vaikeuksia äitinä olemisessa ja jaksamisen kanssa. Eräänä päivänä tokaisikin, etten saa itkeä väsymystäni hänelle. Onneksi mulla on siis mies ja mtt:n hoitaja, joten en tarvitse äitini olkapäätä, enkä tukea ja turvaa siltä suunnalta. Tämän vuoden alussa aloinkin nousemaan taas masennuksen suosta ja se on äidilleni kova paikka. Mitä eheämpi minä olen, sitä avuttomammaksi ja sairaammaksi hän menee. Sairasta, helvetin sairasta.

Huoh…tätä kirjoittaessani tajuan taas, kuinka paljon sit loppujen lopuksi vaikuttaa minuun EDELLEEN. Onneksi saan purkaa tänne.

Hämmentynyt: Olet kovin nuori ja joudut painimaan aikuisten asioiden parissa, kuten me kaikki päihdeongelmaisten lapset. Suositten suuresti hakemaan itselleen apua esim. terapiaa, vertaistukiryhmiä ja muita luotettavia ihmisiä ympärillesi. Asioista pitää saada puhua ja ennenkaikkea pitää saada kuulla, ettei ole poikkeava taustastaan huolimatta. Ihmisten tuki on korvaamatonta. Olin itse ikäisesi, kun muutin pois kotoa omaan asuntoon. Jouduin aikustumaan kovin nuorena. Tänään olen katkera, etten saanut olla lapsi ja huoleton nuori, eikä silloin ollut ketään johon tukeutua, paitsi pienempi sisareni, joka oli yhtä rikkonainen ellei enemmänkin kuin minä. En tiedä onko näin, mutta jos ajoissa saa tukea ja turvaa, niin pystyykö kasvamaan eheämmäksi ja itsevarmemmaksi. Kannattaa kokeilla, ei se ota,jos ei annakaan.

Alkoholistien lapset varmastikin usein tekevät kaikkensa sen eteen, että kaikki näyttäisi ulospäin normaalilta, sillä sitähän vanhemmat toivovat ja siitä palkitsevat. Itse en uskaltanut kohdata asiaa oikein mitenkään ennen kuin teini-iässä, koitin vain koko lapsuuden pitää kulisseja ahdistuneena pystyssä ja pitää huolta perheestäni. Edes päiväkirjaani en uskaltanut kirjoittaa vanhempieni juomisesta ennen kuin olin muuttanut pois kotoa. Vasta reilusti aikuisiällä olen pystynyt puhumaan vanhempieni alkoholismista läheisille ystävilleni.

Ehkä alkoholistin lapsen tunnistaakin paremmin siitä, että sillä on aina kaikki ihan hyvin, eikä koskaan mitään valitettavaa?

Tuli sekä surullinen, että huojentunut olo kun luin näitä.

Minun vahemmistani äiti, joka jäi yh-huoltajaksi ollessani 10v, joi 17v lähes päivittäin. Isäni joi myös runsaasti, mutta koska olin lapsena/nuoren hänen kanssaan erittäin vähän tekmisissä, en kokenut sitä niin “pahaksi”. Aikuisena tutustuin isääni uudestaan ja tulimme erittäin hyvin toimeen. Hän kuoli 2 v sitten ja en ole vieläkään päässyt siitä yli. Viime vuonna äitini hakeutui hoitoon ja sen jälkeen olen taas puhunut hänen kanssaan vuosien tauon jälkeen. Äitini ei koskaan ollut väkivaltainen, mutta vaikka hänellä olikin uusi mies, petti hän silloin tällöin. Kodin hän piti aina siistinä, mutta kuapassa käynti ym. asioista huolehtimiset saattoi unohtua ja me lapset saimme pärjätä keskenään. Olen vanhin ja minulla on kaksi nuorempaa sisarusta, joiden kanssa olen nyt aikuisena hyvin läheisissä väleissä.

Kuvittelin myös itse, että olen aivan “normaali” lapsuudestani huolimatta. Nyt kolmea kymppiä lähestuyessäni huomaan kuitenkin, että kaikki miehet, joita olen “rakastanut” (nykyinenkin), ovat vaikeuksissa juomisensa kanssa. Kukaan heistä ei ole juonut päivittäin, mutta viikoittain. Nykyinen on alkanut käyttäytyä väkivaltaisesti ja koen olevani hänen “vartijansa” kun hän juo (kuinka monta on juonut, onko syönyt tarpeeksi, joko alkaa riittää, älähän nyt riitaa haasta sen ja sen kanssa jne.). Oma juomiseni on myös lisääntynyt kun tuntuu, että juomista kesää paremmin kun itsekkin vähän ottaa… Itse kuitenkin säilytän itsehillinnän ja muistini aina, toisin kuin mieheni joka selvinpäin on hyvin miellyttävä ja kohtelias, humalassa vittuileva hirviö. Nyt on aikani tullut päättää jatkaako suhteessa vai ei. Olen luonteeltani hyvin itsenäinen ja itsetunnossani ei ole vikaa, silti ihmettelen kuinka voin aina vaan “löytää” väkivaltaisen ja jollain asteella juopon miehen.