Hei,
Olen 26-vuotias alkoholistin vaimo. Puolisoni on minua 8 vuotta vanhempi ja olemme olleen yhdessä yli 10 vuotta, naimisissa vuoden. Perheeseemme kuuluu pieni lapsi. Ulkoisesti perheessämme on kaikki kunnossa ja valtaosa ystävistämme varmasti ajattelee meidän olevan unelmapariskunta.
Ja niin kyllä olemmekin, mutta perheemme elämää varjostaa alkoholismi -niminen sairaus. Sairaus, josta voi toipua.
Mieheni alkoholismi on edennyt sairausen alkuvaiheesta keskivaiheeseen päin, mielestäni. Ihan toivotonta hänen juomisensa ei vielä ole -pystyy vielä kontrolloimaan juomistaan jonkin verran, juominen on tissuttelua eikä mitään ole vielä juomisen johdosta menetetty.
Vuosia minäkin salailin asiaa, syyttelin itseäni, anelin ja koitin puhua järkeä. Samoja asioita kerta toisensa jälkeen -muutosta tapahtumatta, tuntuu, että juominen vain muuttui entistä pahemmaksi. Tietyllä tavalla sitä voikin itse ollut hölmö, yrittänyt aina samoilla keinoilla. Kun ei ole ollut tietoa muistakaan vaihtoehdoista.
Kesäkuun alussa kuitenkin rohkaistuin, hain itselleni apua. Soitin Minnesota -hoitoon erikoistuneeseen Rehappi -hoitolaitokseen ja juttelin siellä erittäin mukavan päihdeterapeutin (raitis alkoholisti) kanssa. Koin valtavan helpotuksen tunteen, todellisen voimaantumisen lämpimän olon. Osallistuin Rehapin seuraavaan infoluentoon ja sain suuren tietopaketin alkoholismista. Olin luullut tietäväni, millainen sairaus alkoholismi on, mutta vasta tuolta luennolta sain perusteellisen tiedon. Sain myös paljon vinkkejä siihen, miten läheisenä voin auttaa hänet toipumiseen tielle.
Toista juovaa ihmistä en voi muuttaa, mutta omaa käyttäytymistäni voin. Minun tulee keskittyä omaan jaksamiseeni. Vain sillä tavalla voin auttaa minulle niin rakasta aviomiestäni ja saada hänenkin käyttämisensä mahdollisesti muuttumaan ja hänet havahtumaan omaan tilaansa.
Suosittelen kaikille alkoholistin läheisille Robert J. Meyers &co. kirjaa “Rakkaasta raitis - vaihtoehtoja nalkuttamiselle, anelulle ja uhkailulle”. mielettömän hyvä. Kirja perustuu alkoholistin läheisille tarkoitettuun terapiaan, jossa opitaan uusia vaihtoehtoisia käyttäytymistapoja -alkoholistia kohtaan aletaan käyttäytymään myötätuntoisesti. Alkoholistin suurin taakka kun on häpeän tunne omasta juomisestaan ja käyttäytymisestään.
Olen muutenkin lainannut paljon kirjallisuutta aihetta koskien ja lukenut jokaisen kirjan kannesta kanteen aina melkein yhdeltä istumalta. Olen kovin innoissani ja luottavainen uusiin toimintatapoihini!
Kulissit on nyt kaadettu, esirippu laskettu -ymmärsin, ettei tätä sairautta tarvitse hävetä! Olen kiitollinen omasta rohkeudestani. Aion pysyä vahvana.
Olen nyt reilun kuukauden ajan toiminut uudella tavalla ja vaikka mieheni onkin ymmärrettävästi ollut vastahakoinen (olenhan paljastanut hänen suurimman salaisuutensa enkä enää toimi läheiseni kanssa hänen juomisensa mahdollistajana), alan pikkuhiljaa huomata uusien menetelmieni vaikuttavan.
Toivon mukaan jonain päivänä hän vielä huomaa, etten tuomitse häntä ihmisenä, ainoastaan hänen juomisensa. “Kun sinä juot, me olemme poissa” -tyyppistä toimintamallia aion jatkossakin käyttää. Ilmaisen sen nyös rakastavaisesti, mutta kuitenkin jämäkästi. Kun hän on selvin päin, olen ihana aviovaimo ja pidän häntä hyvänä. Näin hän voi huomata, että rakastan häntä hänen sairaudestaan huolimatta. En moiti häntä, mutta en myöskään hyväksy hänen juomistaan.
Olen kertonut hänelle sairauden luonteesta.
Huomenna menen paikkakuntani ensimmäiseen Al Anon tapaamiseen, olen kovin innoissani. Voin nyt paremmin kuin vuosiin!
Olisi hienoa kuulla muidenkin kokemuksia uudenlaisesta käyttäymistavasta juovaa läheistä kohtaan. Oletteko huomanneet edistymistä asiassa ja muutenkin olisin kiitollinen kaikista lisävinkeistä?
Aurinkoista kesää ja voimia kaikille!