Alkoholisti olen minäkin

Voimahali! Ja neljä kuukautta, jestas mikä sankari! :heart:

1 tykkäys

Kiitos @Metsanpoika ja @Räpistelijä :heart:

1 tykkäys

Neljä kuukautta jo; onnittelut :heart_exclamation::smiley:

1 tykkäys

Kiitos @Lintuanna :heart:

1 tykkäys

Hienosti selvitty tuon raastavan tilanteen läpi raittiina!

Onnea 4kk raittiudesta :rose:

3 tykkäystä

Kiitos sullekin @metsänpeitto1 :heart:

1 tykkäys

Paljon onnea @Nellaelina neljästä raittiista kuukaudesta! :pink_heart::cherry_blossom: Perästä tullaan, ensi viikon keskiviikkona tulee 4kk täyteen. :blush:

3 tykkäystä

Kiitos @Pompula :heart:

1 tykkäys

Kas kun aika rientää. Neljä kk ylitetty. Paljon iloa elämääsi!

1 tykkäys

Kiitos @Fincoco :heart:

Kunnioittavat onnentoivotukset täältäkin @Nellaelina

Kiitos @kaaosteoria66 :heart:

1 tykkäys

Maistoin hörpyn alkoholitonta viiniä. Oli ihan hyvää viiniksi ja maistuikin viiniltä mutta mä en isommin tykkää viinistä joten ei aiheuttanut mitään sen kummempia reaktioita. Paitsi sen että en edelleenkään tykkää viinistä. Muita kaappiin kertyneitä alkoholittomia en ole vielä maistanut, enää ei niinkään ole kiinni uskaltamisesta mutta ei vaan ole tehnyt mieli :woman_shrugging:t2:

Muutenkin olen uskaltanut ottaa vähän rennommin (ei liian!!!) enkä enää kyttää hammastahnojen tuoteselosteita :see_no_evil_monkey: Tuo viinikin tuli siis ruokaan, ihan ajattelematta ostin automaattisesti alkoholitonta. Vaikka kai se alkoholi ruuassa palaisikin pois, oletan ainakin.

Joulua odotan, en mä koskaan ryypännyt jouluna ole mutta nyt on eka täysin selvinpäin! :heart: Muutenkin olen pystynyt tekemään paljon ex-tempore -juttuja ja käymään Isolla Kirkollakin pariin kertaan, ihan ilman minkäänlaista ahdistusta. Eipä olisi vuosi sitten tullut mieleenkään kokeilla.

Jotenkin on vapaampi olo :heart:

6 tykkäystä

“Juomaton ihminen ei ole raitis.”

Missä se raja menee? Kuka sen määrittää? Enkö olekaan raitis kun olen ollut vasta reilun 4 kk juomatta? Miten tullaan raittiiksi?

:thinking:

Minä ymmärtäisin sen niin, että raitis on aina juomaton, mutta juomaton ei aina raitis.

Raittius on tavallaan se tila, jossa alkoholittomuus on muuttunut luonnolliseksi asiaksi. Juomattomuus sitä, että joutuu vielä pinnistelemään ja tekemään töitä riippuvuutensa voittamiseksi.

Minusta tuossa on ihan ajatusta, siinä korostetaan sitä matkaa alkoholiriippuvuudesta toipumiseen.

4 tykkäystä

@Teme70 avasi asiaa mielestäni osuvin sanoin :blush:

4 tykkäystä

No tuossa @Teme70 n selityksessä oli paljon enemmän järkeä kuin sellaisessa syyllistämisessä että “et voi olla vielä raitis”. Enkä tietenkään olekaan, 4 kk on lyhyt aika ja mitä tahansa voi tapahtua mutta ainakaan ajatukset ja tekemiset ei enää pyöri sen kummemmin juomisen kuin juomattomuudenkan ympärillä. Paitsi näin hetkittäin kun alkaa miettiä asioita liikaa :sweat_smile:

1 tykkäys

Loppujen lopuksi tärkeintä on se, että tänäänkään emme juo. Ei sillä niin väliä, millä nimellä sitä kutsuu.

7 tykkäystä

Mä olen alkanut nähdä painajaisia :pleading_face: Ylipäänsä unet on juomisen lopettamisen jälkeen muuttuneet melko tapahtumarikkaiksi mutta nyt on tullut sitten painajaiset. Välillä siitä että itse juon, joku muu juo mutta enenevässä määrin myös sellaisia mihin ei liity juominen.

Päihdetyöntekijä meinasi että kuuluu toipumisprosessiin kun alkaa alitajuntaisesti käsitellä pelkoja ym. mitä on aiemmin paennut juomalla mutta ne pitäisi kuulemma vähentyä huomattavasti. Sitä odotellessa, tää ei oo enää kivaa :pleading_face: Onko konkareilla (tai muilla) ollut samaa ja onko oikeasti toivoa siitä että ne loppuu? Alkaa nukkumaanmeno jo ahdistaa tätä menoa.

Vanhempi teini odottaa kuin kuuta nousevaa että täyttää (1,5 v päästä) 18 ja “pääsee bileisiin ja baariin” :grimacing: Olen toki itsekin ollut nuori mutta kyllä jos olisin tiennyt saman mitä oma teini tietää nyt (useammassa sukupolvessa alkoholisteja) niin olisin saattanut miettiä kahdesti mitä, kuinka usein ja minkä verran. Ehkä. Ja on kyllä mun juomisen ja sen seuraukset nähnyt. Mutta ne teiniaivot :roll_eyes: Eipä tässä kai auta muu kuin puhua, valistaa, puhua, valistaa :pleading_face:

2 tykkäystä