Ei minunkaan, päin vastoin. Kaikki tänne heti, äkkiä känniin, ei jaksa odotella. Mitään.
Juomisen lopettaminen ei vaan ole mikään suoritus, jonka voi hoitaa nopeasti pois alta, että voi sitten taas palata päiväjärjestykseen. Eli juomaan taas. Koska silloin ei vaan ole lopettanut juomista.
Se kysymys “miksi pitäisi juoda” on oikein hyvä.
En ole ollut vielä edes täyttä puolta vuotta juomatta. Olen ollut melkein puoli vuotta olematta humalassa tai krapulassa, ja retkahtanut viime kevään jälkeen kerran juomaan yhden lasin viiniä. Ja katunut sitä heti perään, vaikka olen joskus (lähes aina) rakastanut viiniä.
En rakasta enää. Aikansa kutakin. Ei kyse ollut siitä että rakastin yhtään mitään, kyse oli (on) riippuvuudesta. Alkoholi toi lopulta elämääni enemmän pahaa kuin hyvää, paljon enemmän. Eikä loputa yhtään mitään hyvää, ei edes hauskuutta. Ja nyt, kun olen onnistunut olemaan selvin päin, tämä on tuonut enemmän hyvää eikä vienyt mitään pois.
Ei yhtään mitään.
Kerron tämän siksi, että lopulta tällaisen säädön saaminen päälle ei ole kestänyt niin kovin kauaa, vain joitain kuukausia. En ole niin hölmö ettenkö ymmärtäisi, että olen jatkuvassa retkahdusvaarassa minäkin, koska olen alkoholisti, mutta haluan silti antaa toivoa:
ajatus siitä ettet saa enää juoda saattaa alkaa tuntua sinustakin hassulta ennemmin kuin uskotkaan. Kunhan vain olet juomatta päivän kerrallaan.
Minäkin olen kamppaillut kohtuukäytön ajatuksen kanssa tosi paljon. Lopulta olen kuitenkin päätynyt kysymään itseltäni: jos sä kerran arvelet että pystyt käyttämään alkoholia kohtuudella, miksetsä sitten alun perinkin tehnyt niin?
Tämä oma kysymys omalle itselle veti hiljaiseksi.
Kokeile. Se voi auttaa. ![]()