Alkoholista on kirjoitettu niin paljon ja niin monenlaista tekstiä, että lukemisen vaikutus varmasti riippuu siitäkin minkälaista kirjallisuutta alkaa lukemaan.
Minulle, kuten olen kai jo turhan moneenkin kertaan selittänyt, oli tärkeää heti alkuun ottaa alkoholiin hyvin realistinen suhtautuminen, todeta sen olevan ainetta joka juotuna vaikuttaa ihmisen aivoihin ja m uuhunkin elimistöön, mutta mitään sen mystisempää siihen ei liity.
Niinpä, sen alun eli koko asian nurkkaan runttaamisen jälkeen, parin viikon selvänäolon jälkeen olin jo halukaskin lukemaan asiasta, keskustelemaan ja analysoimaan hiukan tarkemmin.
Tarkoituskin oli selkeä. Halusin tietoa, objektiivista ja asiallista tietoa lisäämällä vahvistaa omaa ymmärrystäni ja ajatteluani, karsia ne vielä jäljellä olevat sekalaiset tunneperäiset mutu-tiedot, alkoholin demonisoinnin ja mielikuvat esmierkiksi jostain “vaanivasta viinapirusta” sekä yleensä päihteestä personoituna joko “ystävänä” tai “vihollisena”.
Ikäväkseni jouduin kyllä huomaamaan, että alkoholinkäytö kun on hyvin mielenkiintoinen ja monenlaisiin käsittelytapoihin venyvä aihe, niin onpa siitä kirjoitettukin jos jonkinlaista “sydänverellä kirjoitettua”, hyvinkin tunnepitoisesti väritettyä kertomusta ja ajatelmaa. Aloin kyllä heti alkuun karsimaan, muutaman “orjuudesta ja kurjuudesta jumalalliseen kirkkauteen nousseen” tarinan luin mutta sitten alkoi sekin sokerikuorrutuksen helvetin kauhujen vuorokuvauksen meininkin tökkimään.
Eikä niistä oikein minulle apua ollut, kun juuri siitä mystifioinnista ja suuntaan tai toiseen tapahtuvasta yliampumisesta halusinkin eroon.
Mutta, tällä ei taas ole mitään tekemistä sen kanssa, pitäisikö jonkun muun lukea jotain alkoholismista ja jos, niin minkälaista tekstiä.
Aivan hyvin , ja kenties paremminkin voi selviytyä jos ei viitsi osoittaa minkäänlaista kiinnostusta koko asiaa kohtaan vaan keskittyy ihan m uunlaiseen elämään.
Minä nyt jäin tänne höpisemään, muutaman muun lopettaneen kanssa, ja noissa harrastuksissakin, elämänlaadun paranemiseen taähäävissä yhdistystouhuissa, näihin asioihin törmään, mutta ei tällainenkaan touhotus varmasti kaikille edes sovi eikä ole mitenkään hyödyllistäkään.