Voisitko valottaa selkokielellä? En saa juonesta kiinni?
Jotkut osaa sekä juoda että syödä kohtuullisesti, jotkut ei. Jotkut tarttee kallonkutistajaa, jotkut ei. Joillain on lääkitys, joillain ei. Jotkut tarttee Bemarin, joillekin riittää polkupyörä. Jotkut on huonoja isiä, jotkut niitten lapsia.
Se tarvittava liikkuminenkin on jännä, kun nykyajan ihmisen ei välttämättä tarttis liikkua paljon ollenkaan. Työtä tehdään tietokoneella istuen, autolla huristellaan työn, kodin ja marketin kolmiota.
Keho rapistuu käyttämättömyyttään, ja sitä mukaa kun pakollinen liikunta ja fyysinen työ on vähentynyt, on vapaa-ajan liikunnan tarve lisääntynyt. Sitä ei tarvitse lukea edes kirjasta, sen tuntee itse luissaan ja ytimissään.
Juopot luulee raitistuvansa lukemalla, kirjoitti Hannu. Niinhän ne luulee. AA:ssakin paria kirjaa jankataan ihan ääneen vuodesta toiseen, ja monet lukee niitä samoja opuksia vielä itsekseen kotona. Ja oi ihme; jotkut todellakin raitistuu.
Minä en voi sanoa että mikään yksi ainoa kirja olisi saanut minut lopettamaan alkoholinkäytön, mutta tulipa taas mieleen että tupakoinnin suhteen niin voin sanoa. [Poistettu kaupallinen linkki. -Päihdelinkin moderaattori] Yksi ainoa helppolukuinen kirja riitti, vaikken uskonut sen olevan edes mahdollista kun kyseisen niteen käteeni kirjastossa poimin alkuvuonna 2007.
Enkä ole edes ainoa ihminen maailmassa, jonka kyseinen ohuehko teos on savuttomaksi loihtinut.
Joo… mutku niissä parissa kirjassa onkin TOTUUS!!
^…ja ettei kukaan nyt pahoita mieltään, niin minusta noissa AA-kustannuksen kirjoissa ei ole kai sen enempää vikoja kuin muissakaan maailman kirjoissa. Ne ovat tosiaan vain kirjoja, eli riippuu ihmisestä, millaisista opuksista kukin saa parhaiten irti niitä itselleen oikeita asioita. AA-kirjoista “Eläminen raittiina” -kirjan olen lukenut, ja se oli sellainen sympaattisen pieni opas selvänä elämisestä ihan käytännön kannalta. Niin joo, ja itse “isosta kirjasta” minulla oli kerran jopa oma kappale hyllyssä jonkin aikaa.
–kh
Lueskelin 516 päivää sitten tietoa ja tarinoita alkoholista,
Juhani Seppäsen Selvästi humalassa (tai jokin sinne suuntaan) ja Lilli Loiri-Sepän kirjan, en muista nimeä.
Tankkasin myös tietoa alkoholin vaaroista ym vaikka tietohan oli jo olemassa mutta piti lukea lisää.
Huomasi kuinka osuvaa tekstiä kirjoissa oli ja voi jopa hymyillä omalle ongelmalleen
En syyllistyne liialliseen itserakkauteen, jos sanon että minussa on hyviäkin puolia ihan ihmisenä, ilman että minun tarvitsee olla hyvä rumpali. Jos sinä, Hannu, et näe tai usko minussa olevan mitään hyvää ihmisenä, en voi sille mitään.
Mä en ole hyvä rumpali, ja siksi en soitakaan rumpuja vakituisesti. Harvoin edes kosken niihin. Basso, kitara ja laulumikki on tutumpia ja olen puuhaillut ns. musiikillisen urani niiden parissa.
Mitä tarkoittaa “syylliställä tulen onnelliseksi sen salin”? Kirjotusvirheisiin ei pitäisi puuttua, mutta jos tekstiä ei voi edes ymmärtää, niin silloin on kysyttävä että anteekf mitä?
Minun isäni oli ajoittain huono eli sillon kun joi, ja ajoittain ihan hyväkin isä eli sillon kun oli raittiina. Kevyet mullat vaan. Olen sujut myös menneisyyden kanssa, ja voin muistella lapsuuttakin ihan hyvällä mielin ja ilman painolasteja. Ja myös kiitollisena siitä rakkaudesta ja välittämisestä jota sain jo lapsena.
PS. Aaaaaaa nyt tajusin! Siis tarkoituksesi on sanoa “syyllistämällä tulen onnelliseksi” ? Niinkö? Ei, en tosiaankaan syyllistä. Mitä sitä menneitä loputtomiin märehtimään, kun voi muistella hyviäkin asioita.
Lukeminen auttanee moneenkin asiaan, mutta ketjusi nähtyäni tajuan, miksi mun lukutoukka-ketjun olemassaolon syytä kysyttiin.