Päällimmäinen tunne on väsymys. Arki kulkee omia ratojaan, mutta mietin yhä useammin, milloin olisi aika irrottautua tästä tilanteesta. Kenties melko tyypillinen tarina. Lapsen synnyttyä minä olen ollut se, jonka alkoholinkäyttö on vähentynyt. Jo aiemmin se oli linjaa: saunasiideri ja huppelit ystävien tai puolisoni kanssa ulkona ollessa. Muutaman kerran vuodessa ylenmääräinen humalatila, josta seurasi alakulo. Tätä ei tapahtunut usein.
Jo suhteemme alkuaikoina huomasin kyllä, että asenteemme alkoholiin oli erilainen. Itse en esimerkiksi ole koskaan harrastanut ns. krapulajuomista tai jatkanut seuraavana päivänä alkoholinkäyttöä. Minulla ei myöskään ole juurikaan sellaisia ystäviä, jotka tekisivät niin. Mieheni mielestä tällainen käytös ei ole hälyttävää ja hänellä on useampia tuttuja, jotka ovat samaa mieltä. En kuitenkaan uskonut, että olisin koskaan tässä tilanteessa, että kirjoittaisin näitä ajatuksiani…
Vasta viime kuukausien aikana olemme saaneet tiedon, että lapsemme terveydentila on sellainen, ettei hän joudu leikkaukseen. Jos kaikki pysyy ennallaan. Olen kantanut itsessäni huolta hänestä ja nyt huomaan, että energiaa vapautuu usean vuoden jälkeen. Siksi kenties olen siinä pisteessä, että tiedostan - jotain on päätettävä, tehtävä - kuljettava kohti muutosta. Olen yrittänyt ne tyypilliset konstit: puhunut nätisti, raivonnut, kirjoittanut viestejä jne. Yleensä vika on jollakin tavalla minussa eli olen vaikea ihminen. Minua on kuulema vaikea rakastaa. Joskus taisin jopa kuulla puolikkaan sanan verran, että olisi olemassa riippuvuus, mutta ehkä se oli harhaa?! Koska kotona on ikävä tunnelma, täytyy lähteä pois ja se tarkoittaa sitä tissuttelua tai rankempaa juomista kavereiden kanssa. Pääsiäinen oli hirveä. lapsi ei kärsinyt, koska hän oli osan ajasta isaovanhempien luona. Itse kärsin. Mies päätti lähteä “omille reissuilleen”. Syynä esim. omat työkiireeni eli hän oli kuulema joutunut ottamaan tarpeeksi vastuuta lapsesta ja ikävät viestini. Muun muassa nämä oikeuttivat hänet juomaan viitenä päivänä peräkkäin. Sen jälkeen on rauhallisempaa, mutta ei mitään anteeksipyyntöjä tai ymmärrystä siitä, että hän olisi toiminut väärin. Päinvastoin minä sain haukut osakseni.
Ystäväni ja tuttavani “kysyvät” - miksi et lähde? Niinpä. On paljon hyvääkin ja on ollut. Olemme molemmat töissä. Mieheni on hoitanut työnsä hyvin, ainakin vielä. Työpaikan ilmapiirikin on ikävällä tavalla alkoholimyönteinen. Nyt tiedostan, että tämä voi olla vain alkua. Lapsi reagoi jo jollakin tavalla. Pitäisi vain koota ajatukset ja järjestellä asioita. Tein äsken päihdelinkin masennustestin ja tulos kertoi jonkinasteisesta masennuksesta. Voimavarani ovat siis huventuneet. Tuntuu pahalta, kun oma mies valitsee oman perheensä sijaan alkoholin ja tutut, jotka tekevät samoin. Ymmärrän, että en voi häntä muuttaa, vaan hänen on itse nähtävä syvemmälle. Olen yrittänyt.