Alkoholiongelmien petollisuus.

Terveydys palstalaiset!

Olen kirjoitellut täällä 2013 keväämmällä, kun tein edellisen raitistumispäätökseni. Onnistuin olemaan 4kk kuivilla, loppukesästä sitten alkoi taas juopottelu. Kuinka ollakaan.

Tein jälleen sen virheen, että kuvittelin voivani ottaa jatkossa kohtuudella, kunhan olen ensin “harjoitellut” raittiina oloa. Aluksi se onnistuikin, mutta nyt taas olen siinä tilanteessa kun juon lähestulkoon joka päivä. Ollut jo melkein keväästä lähtien. Määrät ovat tyyliin vähintään 12 olutta illassa, väkeviä tai viiniä en käytä, mutta saa sen terveyden pilalle ja olon sairaaksi näemmä pelkällä oluellakin.

Tilannettani pahentaa se, että olen ns. “kaksoisdiagnoosipotilas”. Alkoholismin lisäksi minulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö. Joka todella tuntuu aiheuttavan lisähaasteensa näiden päihdeongelmien kanssa pyöriskelyyn, kun näitä mielialamuutoksiaan ei aina voi hallita kovinkaan hyvin ja impulsiivisuuden mukaan toimiminen on aivan omaa luokkaansa. Minulla on kyllä hoitosuhde olemassa perustautiini, mutta a-klinikka on kai pakko vetää jälleen rumbaan mukaan.

Eniten minua vaivaa se, että huolimatta siitä että järjen tasolla tiedän aiheuttavani juomisellani paljon itselleni haittaa ja myös muille, miten ihmeessä saa pidettyä halun pysyä raittiina pidemmän raittiusjakson jälkeen? Miten pystyisi olemaan sortumatta siihen ajatteluun, että muka voisi kohtuudella juopotella? Huomaahan sen joka kerta kun alkaa juomaan, että ennemmin tai myöhemmin tilanne päätyy jälleen tähän. Tällä kertaa sentään en ole katkolle joutumassa kun vieroitusoireet ei tällä kertaa ole sitä luokkaa että sairaalaoloissa hoitaa pitäisi. Mutta joka tapauksessa.

Toinen puolisko huomauttelee asiasta jatkuvasti. Joskus on vaan pahinta se että hänkin on kyllä melko kova ottamaan muttei niin usein kuin minä. Ja sehän johtaa sitten aina veriseen riitaan, kun hänen mielestään pelkästään minun juomisessani on ongelma, ei hänen. En kylläkään tiedä onko hänestä minulle tueksi jos haluan raitistua. Rahat ovat aina loppu, koska sitä on mennyt baariin varmaan tonnikaupalla kesän aikana. Olen ottanut pikavippejä päästäkseni juomaan. Olen murtanut rintalastani, lyönyt pääni, kolhinut itseäni muutenkin. Lista on loputon.

Joskus sitä on ajatellut, että antaapi olla ja juodaan sitten itsensä hengiltä. Kun välillä tuntuu siltä, että juomisen lopettaminen on ylivoimaisen vaikeaa ja niin kovan työn takana. Lisäksi sitä ajattelee ja unohtaa että muunlaista elämää voisi ollakaan. Tiedän jälleen järjen tasolla että siitä ei ole kuin haittaa, mutta eipä tarvi baarituttujen kahta kertaa käskeä kun olen taas menossa “pitämään hauskaa”.

Mutta joo, näillä ajatuksilla taas…

Tarinasi ja kokemuksesi ovat samanlaisia kuin minulla. Olen itse 25-vuotias ja hyvin alkaneet raittiusjaksot päättyvät aina tissuttelun kautta perskänneihin ja pitkiin ryyppyputkiin. Avovaimo juo myös, mutta harvoin ja yleensä alle 10 annosta. Hän ei juo putkia. Itse juon putkien aikaan parhaillaan korin olutta päivän aikana ja baareissa lisää. Kun juon, ajatus lopettamisesta tuntuu ahdistavalta. Sain kuitenkin juomisen taas kerran lopetettua 11 päivää sitten. Nyt tuntuu kuin olisi herännyt pitkästä koomasta. Elämä on lyhyitä masennusjaksoja lukuunottamatta taas elämisen arvoista. Avopuolisokin on huomannut jo nyt eron.

Sinullekin näköjään sattuu ja tapahtuu juodessa. Itsellä on myös mm. Varoitus alla työnantajalta, tapaturmia(aivotärähdyksiä ja mustelmia&ruhjeita) pahoinpitelyitä(ottavana osapuolena) ja rahavaikeuksia.

Olet valinnut hyvin. Alkoholi ei sovi kummallekaan meistä, se on todistettu. Sain itse apua a-klinikalta. Jo päätös hakea apua alkoholiongelmaan tekee tilanteesta helpomman hyväksyä. Alkoholin suurkuluttajan mieli kun pettää itseään - puhumattakaan muista.

Kysymys, miten ylläpitää alkoholitonta elämäntapaa… Siihen en osaa vastata. Yritän nyt ainakin itse taistella houkutuksia ja itsepetosta vastaan. Tärkeintä on miettiä ennen juomista menneisyyttä. Mitä annettavaa alkoholilla on sinulle?

Tähän en voi kertoa kuin oman kokemukseni. Minulla se halu etanolin lutkutuksen täydelliseen lopettamiseen alkoi tulla aidosti vasta siinä vaiheessa kun ongelmien mittasuhteet kasvoivat tarpeeksi suureksi. Mielisairaalassa pakkohoitoa, putkareissuja kymmenen 2vuoden sisään, psykoottisia krapuloita, ihmissuhteiden tuhoamista, nälässä elämistä, itsemurhasuunnitelmia jne…

Miten sitten taas varsinainen päihtymisenhalu/tajunnantilan muutoksen tarve poistetaan jos se ei lähde sillä, että ihminen on tarpeeksi pitkään vesiselvänä, siihen minulla ei ole minkään valtakunnan vastausta.

Vastausta siihen ei tietenkään kukaan voi antaa, vaan jokaisenhan pitää kaikki koukerot läpi käydä ja itse vastauksensa löytää.

Nyt olen ollut pari päivää juomatta, koska tunnen oloni todella sairaaksi. Mikä minut herätti ajattelemaan tätä asiaa taas, on se että tuntuu että vointini on heikentynyt kesästä lähtien tasaisesti sekä psyykkisesti että fyysisesti ja syy siihen on ainoastaan alkoholi. Tässä kesässä ehkä yksi tekijä mikä on juomistani provosoinut entisestään, on se ettei minulla ole töitä. Olen määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä. Tuntuu olevan yleinen ongelma työttömien keskuudessa, mitä tuota baarikansaa katsellut ja heidän kanssaan keskustellut. Kai sitä aikaa tappaakseen on helppo ryhtyä ammattijuopoksi. Ja jossain vaiheessa se ei tietenkään ole enää tahdon asia. Ainakin itselle käynyt niin.

Uutena asiana olen huomannut sen, miten helposti sitä nykyään vähättelee´dokaamisen määräänsä ja kertoja. Tai on alkanut vähättelemään ja pitää tällaista elämäntyyliä “normaalina”, ennen alkoholisoitumistani olin hyvinkin tarkka juomisistani. Nyt on muka ihan normaalia pitää tyyliin kaksi välipäivää viikossa ja juoda ne loput 4-5 päivää se vähintään 12 bisseä. Pari viikkoakin tuossa kuukausi takaperin meni ilman ainuttakaan päivää välissä selvänä mutta ei se mitään - aloitan vasta illalla tai iltapäivällä joten en kuitenkaan juo aamusta iltaan. Selitysten määrä tämänkin oikeuttamiselle on loputon.

Ei se mitään, mutta kun tuloksena on se että voi TODELLA huonosti kaikin tavoin. Eihän tällainen elämäntyyli ole normaalia millään tavoin. Taas tähän on havahduttu ja päätös on tehty - päivä kerrallaan mennään, muuta ei voi. Jos ei muuten, niin kirjoittelen vaikka tänne päivittäin. Vertaistuesta tämän asian suhteen muistan kyllä sen, miten korvaamatonta se on. Silloin kun edellisen kerran olin kuivilla. Mutta sehän tietty on vain tukea, itse sitä jokainen itseään loppujen lopuksi kannattelee ja ohjaa eteenpäin.

Jos ei oteta lukuun juovia alkoholisteja.

On todellakin hämmästyttävää miten sitä itsekin kusetti itseään, miten joi vaikka vartti aikaisemmin lupasi ja vannoi ettei juo.
Join aina, kun ei olisi saanut, join aina, kun tilaisuus iski, join lopuksi vaikka en olisi halunnutkaan juoda.
Sain itsekin 2suuntaisen diaknoosin, kun jokin selitys niille tunteiden ailahteluille oli löydyttävä. Ilon ja riemun takia minä en mennyt lääkärille, vaan paniikkien, ahdistusten ja sydämentykytysten takia. Masennus nyt oli normi asiaa.

Raitistumista lähestulkoot pelkäsin, kun siinä menisi koko sen aikainen ymmärrys siitä mitä hyvää elämältä voi saada. Pelkäsin kavereiden menetystä, perjantai iltoja, viikonloppuja, juhlia, elämää ja myös itseäni, vaikka sitä en osannut silloin vielä nimetä.

Lopuksi, kun raitistuin se kaksisuuntainen diaknoosikin päätyi sinne minne sen kuuluukin.

Raitistuminen kannattaa aina.

Itse olen juonut suomalaiseen tyyliin neljännesvuosisadan…ja olen kuitenkin alle 40.Siis koomakännejä säännöllisesti,välillä kuukausikin taukoa,pisimmät putket "vain"2-3 päivää.Aika harvoin niitäkään. Nyt olen kuitenkin ollut kaks kuukautta täysin kuivin suin,eikä ajatus juomisesta houkuta yhtään.

Itselleni auttoi se oivallus,etten koskaan voi juoda niin paljon kuin tekis mieli. Olen silleen perusteellinen luonne,että haluan uppoutua asioihin ja ottaa niistä paljon irti.Juopottelun kohdalla on vähän sama ehdottomuus…eli olisinko onnellinen vasta rapajuoppona?Kyllästyin siihen,että ajattelin juomista silloinkin kun en juonut.Miettien millaista olisi täydellinen juopottelu…heh.Kuivahumalaa kahvihuoneessa…viinaunelmia.Aika kipeää,kun miettii.

Pienet annokset alkoholia on mua aina vaan väsyttäneet,enkä nauti nk.tissuttelusta.Kaatamista sen olla pitää.

Ja koska viina ei kaatamalla maailmasta lopu,totesin,että juokoot muut.Minä en osaa/jaksa/kykene.Keskityn mieluummin muihin asioihin.

Päivä/viikko kerrallaan.

Horsma87:

Omalta kohdaltani olen jatkanut kerran alkanutta raittiuttani päivän kerrallaan AA:n tuella. Pari palaveria viikossa on kannattava sijoitus. Kokouksissa kuulee kerrottavan periaatteessa kahdenlaisia kokemuksia. Kun jättää käyttämättä vertaistukea, on suuri mahdollisuus päätyä juomaan, osallistumalla palavereihin on todennäköistä pysyä raittiina. Ja kuten oikeassa elämässä aina, poikkeuksia tietenkin on suuntaan tai toiseen.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Antabus on lähes pomminvarma keino. käy terkkarissa hakemassa resepti jo huomenna. Mä olen niin tyytyväimen mokomaan kun ei tartte ajatella koko asiaa. Tilaa baarissa vain vettä, ja olet loppuelämäsi rikas ja terve! :smiley:

Tervehdys Horsma. Muistan sinut vielä viime keväisestä kirjoittelusta, hyvä kun pomppasit linjoille!
Olet oikeassa siinä, että jokaisen on ne omat koukeronsa löydettävä ja läpikäytävä. Kysymys on vain siitä kuinka kauan vanhaa tuttua jojoilua jaksaa. Tällä hetkellä sulla tuntuu olevan kunnollinen ongelmatietoisuus apunasi joten pistä kaikki peliin saadaksesi kuviosi muuttumaan.
Kuviosi muuttumisen mainitsitkin. Nimittäin työkyvyttömyyseläkkeen. Tähän haluan sanoa pari sanaa. Itselläni on samanlainen status ollut jo muutaman vuoden päällä. Eli määräaikaisuus. Auttaisiko sinua jos pystyt erottamaan työttömyyden sanan varsinaisessa merkityksessä ja työkyvyttömyyden? Kirjoituksestasi huokuu jonkinlainen häpeän tunne läpi. Surkeat työttömät luuserit kapakassa aikaa tappamassa jne…
Minä olen pitänyt määräaikaiseläkeläisen statuksesta kynsin ja hampain kiinni koska se on erittäin hyvä kun selvittää omia “koukeroitaan”. Ei ole työkkäri hengittämässä niskaan joillain helvetin Aku-Ankka-työllistämistoimenpiteillä joita on pakko ottaa vastaan. Sitäpaitsi ei sinuakaan kiusanteon takia ole eläkkeelle pistetty. Tätä edeltää tutkimukset ja lekurien arvioinnit.
Pidä myös mielessäsi, että kyse on todella määräaikaisesta tauosta eikä mistään lopullisesta tuomiosta. Käsittääkseni sullakin on mahdollisuus palata työelämään/työtähakevien kortistoon jos tunnet itsesi siihen kykeneväksi. Eli aika suuri itsemääräämisaste meillä molemmilla on kuitenkin! Eikä kukaan estä sinua hakemasta pienimuotoista palkkatyötäkään - meillä ainakaan. Toteutuminen on sitten toinen asia.
Ota uusi statuksesi tervetulleena mahdollisuutena vastaan selvittääksesi ainakin alkoholiongelmasi ilman suuria ympäristöpaineita. Vaikka molemmat ollaan vielä aika pitkällä todellisesta eläkerajasta niin en minä statustani minään “luistamisena” koe. Konkreettisista syistä tähän on tultu - paluulippu takataskussa jos tarvetta ilmenee! Hyvää viikkoa, korkki kiinni ja tsemppiä. :smiley:

Aivan tasan tarkkaan omia aatoksiani myös, hyvin kuvattu!!!

Itellä on ainaki se ongelmana, että jos vetää törkyjurrit niin toleranssi on hevosen luokkaa D: eli yhden illan jurrit saattaa aiheuttaa vielä seuraavana aamuna monen promillen humalan, joten olot iskee vasta seuraavina päivinä D:

Tervehdys kaikki!

Kuivilla ollaan pysytty. Olen jo pelännyt tässä että pukkaako haima- tai maksatulehdusta päälle kun joka paikassa ollut lihaskipuja ja olotila ollut kaikin puolin kipeä. Ei mikään normidarra. Ainakaan silmät ei vielä kellerrä ja kyllä tää pikkuhiljaa helpottaa. :smiley: Mutta tosiaan ei nyt ole edes tehnyt mieli juoda.

Olen tässä punniskellut tätä elämää. En ikinä tule työkuntoiseksi jos harrastan tuota kapakkaelämää. Toisaalta luulen että työpaikkakin voisi auttaa asiaa. Työkuvioiden aktiivinen selvittely on vain jäänyt väliin, koska on ollut helpompaa vetää bisseä ja siirtää aina huomiseen. Ja sittenkään mitään ei tapahdu. Pitäisi sitä ja pitäisi tätä. Pitäisi soittaa firmoihin ja kysellä työpaikkaa, mutta lopputuloksena on paniikki ja ajatus “ettei minusta mihinkään ole”. Mikä ei todellakaan pidä paikkansa. Olen työni hoitanut aina hyvin silloin kun niitä on ollut. Itsetunto tässä vain aika lahjakkaasti on romuttunut viimeisen kahden vuoden aikana. Kun joutui aikanaan taistelemaan noiden virastojen kanssa toimeentulostaan, sairauspäivärahan jatkoista ja sossun kanssa toimeentulotuesta sairauspäivärahapäätöksiä odotellessa, tulin siihen tulokseen että mikäli sulla ei ole työtä, olet ainainen kakkosluokan kansalainen. Nyt onneksi on vakaampi vaihe kun saan eläkelaitokselta rahani.

Itsesääliin on aina helppo vaipua ja antaa elämän mennä alamäkeen. Nyt on kuitenkin sellainen olo, ettei kroppa kestä pisaraakaan viinaa. Oksettaa ajatuskin. Viime aikoina mulla on muistikin alkanut pätkimään ihan selvinkin päin ja olo on koko ajan omituinen, sairas ja hidas. Pitäis kai käydä jossain lekurissa ja labroissa ettei ole mitään peruuttamatonta vahinkoa käynyt. Eipä ole koskaan aiemmin ollut näitä fiiliksiä, siis tätä muistin pätkimistä ja hajanaisuutta. Voi tietysti olla juomisen jälkeistä masennustakin, muttei siihen aiemmin tällaista ole liittynyt.

Mutta jatketaan näillä eväillä päivä kerrallaan.

Viikko kuivaa aikaa takana. Kaikki on mennyt oikeastaan helposti ja nyt alkaa huomaamaan kuinka vointikin paranee pikkuhiljaa. Vielä on aavistuksen verran lihaskipuja mutta muutoin olo alkaa olla aika hyvä ja saan nukuttuakin paremmin. :slight_smile:

Parin viikon kohdalla olo onkin jo niin hyvä että eihän tässä mitään, voipa siis ottaa pari, kun kerta on näinkin hyvin pärjätty! :wink:

Hyvä juttu, viikko on jo sen verran, että höyryt ovat haihtuneet.

Se itsetunto sitten… päivä päivältä se siitä nousee. Voimaantuminen tapahtuu ihan sellaisena taustakohinana ajatusten tasolla, kunhan muistaa hiukan sitä ruokkia. Eli kannattaa antaa itselleen positiivista palautetta, huomata ne pienetkin onnistumiset. Ja nimenomaan uskoa siihen voimaantumiseen! Huonoina hetkjinä niin helposti epäilee että enhän minä mihinkään pysty ja muiden olkapäiden varassa tässä ollaan ja voivoi kun minä olen heikko ja…

Pienet onnistumisen kokemukset, niille se parempi elämä rakentuu.

Eteenpäin vaan, ja vuosikausien juopottelun jäljiltä on useimmiten paljon asioita jotka kannattaa aktiivisesti unohtaa! Ei kaikkea paskaa kannata edes penko, puhumattakaan että mukanaan kantaisi vuosikausia -ellei sitten satu olemaan niin asialleen vihkiytynyt masokisti että saa itsensä rääkkäämisestä nautintoa -siihen en sitten sano mitaan.

Voimia selviytymiseen!

mies metsänreunasta kirjoitti:

Minulle kävi usein niin, että krapulan haihduttua voimaannuin ja rupesi vähitellen tuntumaan, että kyllähän nyt jo voisi ottaa parit kaljat. Olisi varmaan onnistunutkin ottaa vain ne pari kaljaa, jos en olisi ollut alkoholisti. Tuli sitten kuitenkin sellainen hetki, jolloin halusin lopettaa juomisen. Oli minulle jo kerrottu AA:sta ja lyötynä miehenä astuin palaveripaikkaan. Kuuntelin ja katselin sinne kokoontuneita miehiä ja naisia, jotka kertoivat alkoholismistaan ja selviytymisestään.
Myöhemmin olen oppinut ymmärtämään silloisen tilanteeni ja tämänpäiväisen alkoholismini ensimmäisen askelen mukaan: olen voimaton alkoholiin nähden. Juomishimosta vaputuminen on sitten antanut mahdollisuuden käyttää voimiani monella tavalla parantamaan omaa ja läheisten elämää.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme voimamme ja toivomme

Tuohon metsänreunalaisen itsetunnon kohoamiseen, niin kylläpä vain ne positiivisten juttujen ajattelu on hyvästä. Alkaa vaikka muistelemaan niitä aikoja ennen kuin mitään alkoholiongelmaa olikaan ja mitä kaikkea positiivista sieltä löytyy. Että vaan kylläpäs se minä hyvä tyyppi olen sittenkin. Sitä se voimaantuminen ja tervehtyminen just minun mielestäni on. Sairastamista taas on se, että ikuisesti peilaa tätä päivää siihen juoppouteensa. Elää alkoholismin pauloissa edelleen, vaikkei itse alkoholia käytäkkään.

Peruskysymyksen äärellä olemme, Ikzu.

Jos uskot että pystyt
-tai jos uskot että et pysty…

Olet todennäköisesti oikeassa.

Tuo ikzun kommentti oli todella osuva! Kohdallani yksi suurimpia tekijöitä siinä, että pystyin lopettamaan juomisen, oli juuri sen ihmisen muisteleminen, joka olin ennen kuin aloin juoda liikaa. Se ihminen halusin olla taas. Oma itseni. Juominen oli itseni kadottamista. Nyt yritän löytää sen entisen itseni taas, ehkä jopa entistä ehompana.

Joo, juomattomuus on yksi asia, mutta itsensä hyväksyminen raittiina on toinen asia. On helppoa hyväksyä “silloin tällöin” rentoutuva alkoholinystävä, mutta tiukkapipo raitistelija…EN MINÄ… :slight_smile:

Parempi siis löytää joku sellainen “minä” joka voi olla kivuttomasti juomatta, ilman nipotusta.