Hei!
Kirjoitan palstalle ensimmäistä kertaa vertaistukimielessä sekä haen myös näkökulmaa ja vahvistusta omille ajatuksilleni.
Olemme nelikymppinen pariskunta ja vanhempia kahdelle melko pienelle lapselle joista toinen ei ole vielä koulussa. Yhdessä olemme olleet 17 vuotta. Mies on aina osoittanut rakkauttaan tekemällä asioita käsillään koska on kätevä siinä, mutta samaa aikaa hän on myös ollut poissa viereltäni ja perheemme arjesta jota olen kaivannut eniten. Hän on pitänyt itsensä kiireisenä, ja sitten saattanut vaikean paikan tullen syyllistää tyyliin “minä rakennan ympäri vuorokauden ja sinä valitat kun juon muutaman kaljan!”.
Olen perheemme tukiranka. Hoidan että laskut tulee maksetuksi, että on ruokaa, että olemme oikeassa paikassa oikeaan aikaan, teen kotona ruuan ja siivoan. Hoidan perheen eläimet. Mies on usein stressaantunut, joten kuuntelen ja yritän auttaa. Hän on ollut kahdesti masentunut, ja olen parhaimpani mukaan auttanut ja antanut toipua. Hän oli syvästi masentunut aikanaan tavatessamme, oikea namupala tällaiselle läheisriippuvaiselle nuorelle naiselle. Tuon minä nappaan ja parannan hänet. Kaikenlaista paskaa tuli siedettyä, palveltua häntä jottei hän vaankaan jättäisi.
Itse olen kasvanut perheessä jossa molemmat vanhemmat käyttivät alkoholia ja olen kasvanut krapulan, alkoholin, riitelyn ja turvattomuuden keskellä. Myös mieheni on elänyt samantyyppisen lapsuuden mutta ei ole kokenut ongelmaksi ja on aivan eri vaiheissa asian käsittelyssä.
Mieheni on aina käyttänyt alkoholia, mutta vuodesta 2017 lisääntyvien elein. Laskin että olen kuusi vuotta pyytänyt yhtä selvää viikonloppua, siis sellaista ettei joisi yhtäkään mutta sitä ei ole vielä tapahtunut. Vuodesta 2019 on mennyt syöksykierteellä alas käytön suhteen. Tällä hetkellä tilanne on se, että on automaatio perjantaina ja lauantaina ryypätä käytännössä sammumiseen asti. Itse juon saunassa kaksi lonkeroa joka viikko, joskus päälle lasin viiniä koska mies viikottain hakee minulle pullon vaikka olen pyytänyt ettei ostaisi koska juo itse kaiken. Mies suutahtaa jos en juo näitä saunalonkeroita vaan ostan limsaa.
Lauantai ja sunnuntaiaamut menee sohvalla maaten väsymystä pois, joka on lapsiperheessä aika kurja asia. Sunnuntaisin hän on vähentänyt loikkareita jonka kokee edistysaskeleena, ja josta suuttuu jos en ylistä.
Mies ei osallistu lastenhoitoon käytännössä ollenkaan muutenkaan mutta viikonloppuisin se korostuu koska lapset ovat kotona ja me vapaalla, jolloin minulla on kädet täynnä kodinhoidon ja lasten kanssa olemisen keskellä.
Mies on alkanut juoda arkenakin pienestäkin syystä, useimmiten työstressiin. Toinen vaihtoehto on pakkomielteisesti uppoutua töihin, jolloin myöskin on poissaolevana lapsiperheen arjessa mutta silloin pystyy olla juomatta arkena
Hän nukkuu päivittäin työpäivän jälkeen 1-2 tuntia.
Hän on laihtunut viimeisen vuoden aikana 10 kiloa, eikä saa öisin kunnolla nukuttua. Hän on alkanut olla krapuloiden jälkeen itkuinen ja saattaa heitellä ilmoille ajatuksia itsemurhasta etenkin sen jälkeen kun olen nyt aiempia vuosia vahvemmin tuonut ilmi etten jaksa enää.
Hän on aina ollut mustasukkaista sorttia, ei ole ikinä pitänyt jos lähden kauppaa kauemmas tai laittaudun. Viime aikoina hän on alkanut olla sairaalloisen mustasukkainen sen jälkeen kun kävi ilmi että olen keskustellut vastakkaisen sukupuolen kanssa netissä, tosin arkipäivän asioista mutta kuitenkin selkeä uhka hänelle koska kaikki kontaktit ovat uhka
Hän huolehti että tämä ihminen deletoitiin elämästäni. Mies on tämän jälkeen kokenut oikeudekseen tarkastella puhelintani ja seurata autoni liikkeitä seurantalaitteen avulla, mies ei tiedä että olen laitteen löytänyt autosta. Jos sanon vastalauseita, hän raivostuu ja toteaa että on siis syytä salailuun jos kaikki ei ole avointa. Vaihdoin erinäisiin paikkoihin salasanoja koska minua alkoi ahdistaa ja tuntua että hän omistaa minut, hän koki tämän vääräksi mutta lopulta vaikutti ymmärtävän kun huomautin että hänellä on pääsy minun tunnuksillani joka paikkaan mutta minä en tiedä hänen tunnuksistaan ensimmäistäkään. Jos käytän puhelinta liian tiiviisti, hän katsoo vihaisesti tai muuten elein ilmaisee että häntä ärsyttää. Hän seuraa kuinka usein olen facessa tai Watsapissa seuraamalla Paikalla-statusta. Öisin saattaa laittaa minun nukkuessani viestiä että turha esittää nukkuvaa kun näkyy että olen messengerissä paikalla.
Mies on etenkin aiemmin ollut taipuvainen humalassa painostamaan seksiin ja saanut raivareita jos en suostunut, pitänyt väkisin hereillä ja solvannut. Pitkän aikaa meni hyvin kun hyväksyin ettei meillä ole seksielämää ellen suostu siihen hänen ollessaan humalassa. Mies oli tästä innoissaan kovasti koska sai automaattisesti seksiä kerran viikossa perjantaisin nousuhumalassa. Minua se on vaivannut koska hänen ollessa selvinpäin hän ei mitään halua. Olen kokeillut nyt, että hän edelleen suuttuu jos tämä perjantaiseksi jää saamatta, tai hän muuttuu käytökseltään loppuiltana ikäväksi kun taas seksin jälkeen on onnellinen.
Lapsemme pelkäävät eroa ja toinen etenkin on oppinut eräänlaiseksi diplomaatiksi joka on tuntosarvet pystyssä kinastelun suhteen, saattaa varmistella että rakastattehan äiti ja isä toisianne, pyytää että halaamme toisiamme. Tämä särkee sydämen koska ymmärrän miksi hän käyttäytyy näin. Samalla minulla ei ole munaa tehdä tälle tilanteelle mitä mitään.
Olen kahden viimeisen vuoden aikana kerännyt valtavan määrän itseluottamusta ja ymmärtänyt oman läheisriippuvuuteni. Sen tajuamisen jälkeen minulla on alkanut huikea matka itseeni, ja sen myötä olen tajunnut etten aio olla tässä suhteessa loppuelämää. Olen tajunnut eläneeni 17 vuotta kuin häkissä, jossa tosiaan parisuhde on vaakalaudalla jos esimerkiksi nyt tuo esimerkki että puhun vastakkaisen sukupuolen kanssa ja minut omistetaan täysin.
Olen ymmärtänyt ettei meidän perhe-elämä ole normaalia : joissain perheissä isä tekee ruokaa, siivoaa, käy kaupassa, leikkii lasten kanssa. Lähtee joskus johonkin kahdestaan lasten kanssa.
Mies on sanonut että voi vannoa ettei aio juomista lopettaa mutta voi yrittää. Hänen lähipiirinsä perhettä myöden on alkoholimyönteisiä, puhuessani ongelmasta vastaanotto oli kummaksuva “ainahan se on juonut”. Viime viikolla miehellä oli näytön paikka. Hän jaksoi perjantaina klo 20 saakka, kunnes totesi että paskan marjat ei tämä tunnu viikonlopulta jos ei ole kaljaa, ja lähti kauppaan. Joi kaatokännit kahtena päivänä ja sunnuntaina kävimme lasten kanssa päikseen odotetulla uimareissulla kun isi joi kotona punaviinin jämät krapulaansa.
Olen sanonut että tilanteessa on juominen ja minä. Sijoja on ykkönen ja kakkonen, kumpi minä olen? Jos pyydän olla juomatta, kumpi menee ykköseksi. Minun toiveeni vai juominen?
Mutta sitten. Hän sanoo rakastuneensa minuun syksyllä uudelleen, hän on vaikuttunut itseluottamuksestani. Hän ei ole enää arkisin niin vihainen kuin ennen eikä pura minuun stressiä. Hän koskettaa ja kertoo rakastavansa. Toki tämä kaikki on sen jälkeen kun olen tuonut ilmi etten jaksa enää. Hän pienin elein yrittää arjessa parantaa käytöstään. Tämä sulattaa sydämeni ja tuntuu äärimmäisen pahalta ajatus että jättäisin hänet yksin. Hän sanoo että olen hänen kaikkensa. Ja sitten viikonloppuna hän sanoo että olenko miettinyt että minä olen hänen juomisensa syy. Ja sitten taas maanantaina hän rakastaa ja olen hänen kaikkensa.
Olen kiintynyt mieheen, olen kiintynyt tähän kotiin. Olen kasvanut miltei aikuiseksi tässä ympäristössä, josta minun pitäisi itseni repiä pois. Mutta se on tehtävä, jos haluan vielä kokea aitoa rakkautta ja välittämistä. Haluan parisuhteen, jossa on kaksi tasavertaista kumppania, haluan miehen joka on turvallinen.
Haluan, että saan vielä joskus olla heikko.
Kiitos jos jaksoit lukea tänne asti. Kaikki kommentit on kullanarvoisia, koska tiedän että täällä en ole yksin.