Alkoholin valta elämässäni

Minulla on perhepiirissä kaksi alkoholistia, joista toinen juo avoimesti ja toinen peittelee kaikin keinoin. Vaikka julkijuopon määrät ovat suurempia kuin salailijan, on kaappijuopon meininki itselleni henkisesti paljon raskaampaa. Virtahepo olohuoneessa ärsyttää välillä aivan stanasti.

Mulle tuo salailu oli henkisesti tosi raskasta, kuormittavaa. Itsekin tajusin koko ajan, että tässä ei ole mitään järkeä ja koko homma on ihan sairasta!
Ihmettelin kuinka jotkut, miehet, joivat julkisesti, tunnetusti paljon, olivatpa sitten alkoholisteja tai eivät. Mielestäni naisena se ei ole yleisesti niin hyväksyttyä. Olisin halunnut olla rehellinen, mutta se ei todellakaan ole tuossa alkoholi-asiassa vaihtoehto.
Yksi vaihtoehto on olla raitis, niin ei tarvitse juomisia salailla. Tämä on yksi hyvistä asioista mitä on nyt tapahtunut, ei tarvitse jännittää kiinni jäämistä. Lisäksi tykkään kun meillä käy usein yllätysvieraita, ihan naapureita tästä kylältä, tuvassa poikkeamassa. Kuin ihmeen kaupalla en ollut humaltuneena koskaan silloin, jos olisin jatkanut, sekin olisi vielä koettu. Nyt on mukava, kun ei ole salaisuuksia, niin tervetuloa vaan ystävät ja tutut, naapurit ja kylänmiehet, koska vaan :smiley:

7 tykkäystä

@Olga joo se on jotenkin niin ylinoloa tuo piilottelu, kun kaikki kuitenkin tietävät mikä meininki. Varsinkin, kun kadotaan hetkeksi jonnekin muualle ja sitten tullaan entistä iloisempana takaisin. Käytös paljastaa sekä haju.

2 tykkäystä

@Metsanpoika tässä taannoin, kun oli taas pidempi raitis kausi meneillään olin nukahtanut sohvalle. Äkkiä kuulin, että avain käy ovessa ja lapseni tuli yllättäen kylään. Hirveä paniikki iski herätessä, luulin, että pöydällä oleva vesilasi oli jotakin terävämpää, jota olisi pitänyt häneltä piilottaa kunnes muistin, että olinkin juomatta ja lasissa oli vain vettä…

2 tykkäystä

Päivä 100. Tänään oli kardiologin vuosikontrolli. Minulla läppä vähän falskaa ja sitä seurataan säännöllisesti. Jotenkin tuli konkreettiseksi tämä muutos elämässäni, kun ei tarvinnut sielläkään valehdella juomisesta. Ja kerroin sen, että olen valehdellut aikaisempina kertoina. Että useamman vuoden olen juonut reilusti yli “riskirajojen” ja että ainakin pari vuotta juominen on ollut lähes päivittäistä.

En edes muista, koska viimeksi olen noissa kontrolleissa voinut kertoa, että en hengästy, ei ole lisälyöntejä, liikun ja kuntoilen paljon ja voin todella hyvin. On siitä ainakin 10 vuotta. Kyllä minä sen olen tiennyt, ettei alkoholi läppävikaiselle ole varsinainen terveysjuoma. Mutta eihän juoppo tuollaisista piittaa, alkoholia vain on saatava.

Vuosikatsastus meni heittämällä läpi eikä leikkausta tarvinnut edes miettiä. Lähdin kepein askelein pois ja mietin jälleen, kuinka hyvä ihmisen voikaan olla raittiina.

Kuluneen viikon aikana on kyllä ollut aika useinkin alkoholiin liittyviä häivähdyksiä. Eivät ne ole olleet lähelläkään johtaa mihinkään, mutta pärjäisin oikein hyvin ilman niitä. Ja vähän olen ollut huolissani siitä, että niitä on ollut aika paljon verrattuna viime aikoihin. Siksi rupesin kuuntelemaan Darravapaa-käsikirjaa, jota toisessa ketjussa jo lainansinkin. Siinä on hyviä ajatuksia. Kovasti odotan, että helmikuussa alkaa Retkahduksen estämisen jatkokurssi. Peruskurssin kävin ennen joulua ja se oli tosi hyvä ja hyödyllinen.

Nämä fiilikset vain osoittavat, ettei maailma ole valmis. Ja lyhyt aikahan tämä 100 päivää on, kun aikomus on olla raittiina koko loppuelämän. Jokaisesta raittiista päivästä olen kuitenkin ylpeä enkä mieti tulevia vaan menen päivä kerrallaan.

Ollaan tänäänkin selvänä ja huomenaamulla ilman darraa.

10 tykkäystä

Paljon Onnea :100: päivästä @Teme70 :rose::birthday::smiley::+1:t2:

1 tykkäys

100 päivää on hatunnoston arvoinen suoritus👍 Täällä perässä porskutetaan!!

3 tykkäystä

@Teme70 hieno päivitys tilanteestasi. Onneksi olkoon sadasta päivästä ja siitä, että tarkastus meni nappiin. Olisi tosiaan voinut mennä toisinkin, jos olisit edelleen juova. Nämä ovat hyviä muistutuksia miksi me tätä tehdään.

2 tykkäystä

Ja kiitos tuosta Darravapaan käsikirjasta vinkkinä. Pitää heti ottaa se lukuun. Pidin Katri Ylisen kirjasta Darravapaa todella paljon.

1 tykkäys

Paljon onnea sadasta päivästä raittiina.

2 tykkäystä

Onnitteluja kovasti! :person_cartwheeling:

1 tykkäys

@Teme70 jäin miettimään alkoholiajatuksiasi…
Minulla niitä oli ensimmäisen kuukauden lähes kokoajan. Ei välttämättä mielitekoja vaan ajattelin kokoajan alkoholiin liittyviä ajatuksia, asioita.
Joku kokenut konkariraitis tällä palstalla lohdutti minua, että kuukauden jälkeen helpottaa. Näin kävikin.
Muistan lukeneeni, että 100 päivän kieppeillä on myös tällainen haastavampi ajanjakso…eli Sinullakin pian koittaa helpompia päiviä :smiley::+1:t2:

1 tykkäys

@Metsanpoika @Teme70 Tämä on juurkin se mistä itsekin olen kuullut, ja on siitä omakohtaista kokemustakin. Viimeksi, kun onnistuin olemaan yli 100 päivää raittiina tuli sellainen hieno voimantunto, että kyllähän minä nyt voin juoda lasin viiniä syntymäpäiväni kunniaksi dinnerillä (inhoan tuota sanaa…) Viini meni jopa epämielyttävästi päähän, maistui kitkerältä, mutta kappas vaan seuraavana päivänä tuli tunne epäonnistumisesta. Aloin sättiä itseäni ja niin minä sitten sen paikkasin menemällä alkoon ja ostin kunnon satsin. Siitä se sitten taas lähti hetkeksi. Muistaakseni pääsin kyllä taas ruotuun, mutta se ei ollut samanlaista. Nyt jos pääsisi tuollaisesta itsensä sättimisestä edes eroon. Jos tulee retkahdus niin pitäisi miettiä MIKSI se tapahtui ja kylmän viileästi palata takaisin raittiuteen mahdollisimman pian ja käyttää kaikki keinot, ettei tule putkea. Toivottavasti olen nyt viisaampi ja osaan suhtautua itseeni armollisesti, jos näin käy. En siis halua maalata piruja seinille kenenkään kohdalla, mutta varovaisuus on tässä kohtaa viisautta.

2 tykkäystä

Tuo on tärkeää tietoa. Kun saa viikkoja, kuukausia alle ja tulee niitä fiiliksiä “että voisi vähän ottaa” niin heti soisi @kaaosteoria66 :n vinkki päässä että
“älä hyvä ihminen sorru tähän ansaan”

Olen samaa mieltä mahdollisesta retkahduksesta, että paras olisi jos pudistaisi pölyt polvista, laittaisi naarmuun laastarin ja leuka pystyyn, matka jatkuu. Mutta itselleni olisi kyllä vaikea paikka, olen liikaa jokotai ihminen. Suuri riski käydä juuri kuten sinulla sadan päivän jälkeen, että retkahdus antaisi syyn kiskoa tovin kaksin käsin. Siksi ymmärrän sinua täysin. Hienosti sait kuitenkin uudelleen langan päästä kiinni :+1:t2: Kuljetaan nyt vain tällä tiellä, vältetään repsahtelua :smiley: jos pääsisi niin vähemmällä.

3 tykkäystä

@Metsanpoika tosin se lanka hieman pari vuotta heilahteli nenän edessä, mutta joo - koppia saatiin taas ja jospa se nyt pysyisi kourassa. Ainakin roikun siinä kaikin mahdollisin raajoin ja vielä jesarit päälle kun tuo 100 päivää lähestyy :smiley:

Hyvä asenne :muscle:t2: yritän roikkua kaverina messissä!

1 tykkäys

Onnea saturaisesta​:muscle::muscle: Jotkut nostaa penkistä sata mutta ollappa 100 päivää ilman alkoholia ei nouse kovin monelta. Harva meistä on rautaa niin moni taipua saa.
Ole ylpeä saavutuksesta sillä sitä se on. Päättäväisesti selvinpäin ja päivistä jää käteen niin paljon enemmän.

1 tykkäys

Paljon Onnea 100 pv saavutuksesta…jippii…mulla vielä 12 pv siihen. Siinä ne päivät kuluu ja tuntuu hyvältä …luin -kirjan Juomishäiriö. Suosittelen. Hyvää viikonloppua ja kiva kuulla miten muilla menee.:pray::snowflake:.

3 tykkäystä

Lentokentällä. Ensimmäinen lento raittiin elämän aikana. Minullahan siis erityisesti edellisessä työssä oli aika paljon työmatkoja, ulkomaille noin 20-30 reissua vuodessa. Nykyään onneksi paljon vähemmän ja edellinenkin joulukuussa jäi tekemättä lentäjälakon takia.

Olen pudonnut pois Finnairin kultapossukerhosta, mutta lukuisia kertoja palaverimatka on aloitettu loungen kautta aamiaisella. Ohimennessä säälivä katse Oak Barrelissa aamuoluttaan kuuden aikaan hörppiviin päin ja sitten yläkertaan. Ja siellä sitten “sivistyneesti” skumppalasi aamupalan kylkeen.

No, minä tietysti join useamman. Jos mentiin porukalla, niin koitin tehdä sen salaa. Muutaman lasin jälkeen oli hyvä matkafiilis ja pohdin jaksavani palaveripäivän ennen kuin pääsee palaverinjälkeisille. Huh huh, mitä touhua.

Tämä kaikki meni kuvina silmissä kun äsken kävelin lähtöportille Barrelin ohi. Se lienee ainoa paikka, jossa voi aamukuudelta juoda olutta näyttämättä juopolta. Mutta eihän alkoholisuhde voi olla ongelmaton jos sellaista tekee, oli paikka mikä hyvänsä.

Nytkin odotan iltaa, mutta sen takia, että pääsen hotellin hyvälle salille, sen jälkeen syömään jotain ja ajoissa nukkumaan niin saa aamulla toisen salitreenin jälkeen hyvän aamiaisen. Josta saa nauttia ilman krapulaa.

Alkamassa taas yksi raittiin elämän ensimmäinen. Sitä kohti siis, hyvää alkoholitonta päivää kaikille!

8 tykkäystä

Kuulostaa aivan valtavan hienolta tuo raitis työmatka ja sille tehty suunnitelma. Kuittaisin tämän heti tuon toisen vaihtoehdon sijaan. Onneksi meille on annettu vaihtoehto ja voimia toteuttaa se. Hyvää reissua!

3 tykkäystä