Noin kuukausi sitten listasin muutoksia, jotka olin huomannut ensimmäinen neljän viikon raittiuden tuoneen:
Päivitetty listaus kahden kuukauden raittiuden jälkeen:
Kunto ja jaksaminen. Ero on ihan käsittämätön siihen, mitä on tapahtunut kahdessa kuukaudessa. Salitreeni maittaa, saan itsestäni tehoja irti ja jaksan puristaa. Luonnossa liikkuminen sujuu koko ajan paremmin. Usein olen iltaisin fyysisesti uupunut, mutta pystyn päivät toimimaan lähes haluamallani tavalla.
Työteho. Parasta vuosikausiin. Erityisesti muisti on parantunut paljon. Tosin vastoinkäymiset ahdistavat helpommin kuin ennen raitistumista. Joutuu nekin tunteet kohtaamaan, kun ei voi paeta viinaan.
Paino. Yllätyksekseni pudotus lähes pysähtynyt. Toinen kuukausi noin -1kg, vaikka olen liikkunut, syönyt säännöllisesti ja pitänyt herkut lähes nollassa. Mutta en ole huolissani, olo on niin hyvä ja vyö on kiristynyt.
Raha. Olen pysynyt budjetissani ja saanut edelleen taloustilannetta korjattua. Ja joulukuussa jo vähän sijoitettua itseenikin.
Terveys. Verenpaine suunnilleen 120/70, kolesteroli tavoitteessa. Kardiologin vuosikontrolli tammikuussa, voin mennä hyvillä mielin, eikä tarvitse edes maksa-arvoja jännittää. Ahdistus välillä kirvoittaa lisälyöntejä, mutta vähenevissä määrin. Ahdistukseen kaipaisin ehkä asiantuntija-apua, sitä täytyy pohtia.
Koko elämä. Aivan käsittämättömän iso muutos. Käynnissä on elämisen opettelu ihan uudelleen. Mutta tykkään tästä elämästä, aivan älyttömästi.
Eilen oli firman pikkujoulut. Kuten aiemmin kirjoitin, ne piti olla ulkomailla firman pääkonttorissa. Finnairin lentäjälakko kuitenkin sotki suunnitelmat ja lopulta korvaava lento oli ollut perillä vasta 5 tuntia juhlien alkamisen jälkeen. Lyhyellä varoajalla polkaisin siis korvaavat pikkujoulut pienelle Suomi-porukalle eilisillaksi.
Kun tämä siirto torstai-iltapäivänä selvisi, tuli tosi vahvana mieleen, että kun näin sähläämiseksi menee, niin eihän se haittaa, jos minäkin juon. Torstai-illan työstin sitten niitä fiiliksiä mm. lukemalla tätä palstaa.
Liekö sitten joku freudilainen lipsahdus, kun eilen ruokaravintolassa sekoitin tilausvaiheessa mojiton ja mocktailin. Virheen tajuttuani ryntäsin paniikissa tarjoilijan perään ja sain muutettua tilauksen. Siinä kohtaa olin jo päässyt totaalisesti yli viinanhimosta, onneksi. Olisi ollut tosi helppoa vain antaa juoman tulla.
Sinällään oli ihan kiva ilta, erityisesti alkuun ollut pakohuoneseikkailu, ja kun muiden humalatila alkoi myöhemmin baarissa näkyä, lähdin yhdeksän jälkeen kotiin ja olo tänä aamuna oli tosi hyvä. Ennen kaikkea ilman krapulaa, mutta myös se, että sai herätä omassa sängyssä eikä hotellissa puolentoista tunnin lentomatkan päässä.
Mahdollisimman raitista viikonloppua kaikille!