Tuyolla toisessa ketjussa jo keskusteltiinkin siitä, että olennainen asia on kuitenkin se alkoholin kokonaiskulutus. Yksilötasolla tapahtuvat selviintymiset ovat tärkeitä -yksilön itsensä kannalta, mutta jos ajatellaan omaa napaa pitemmälle, se ei paljon tässä maailmassa merkitse kantaako joku metsänreunan mies edelleen tilinsä juopotteluun vai eikö…
Asenteista ja yleisestä suhtautumisesta juomiseen, juomiseen liittyvistä mielikuvista ja myös siitä sallivuudesta (örveltämiseen, humalaisuuteen,) on kysymys.
Onhan tässä asiaa kokeneiden ja tuntevien toimin vaadittu pientä tukea yhteiskunnalta, juuri noiden asenteiden muutamiseksi
Alkoholin mielikuvamainontaa, jolla varsinkin nuorisolle opetetaan miten hieno juttu ja osa elämää päihteet ovat, on esitetty kiellettäväksi kokonaan.
Jonkinlainen esitys hallitukselta on tulossa (ihme ettei sitä muuten ole kukaan täällä edes keskustelun arvoisena asiana pitänyt?) mutta eipä siinä juuri kielletä, hiukan jotain pahimpia kai yritetään siivota.
No, kai tähän tarttis saada enemmän painetta, täältä ruohonjuuritasolta. Onhan meillä varsin kattava ehkäisevän päihdetyön verkosto, jonka johonkin alaryhmiin uskon suurimman osan täälläkin kirjoittavista lopettaneista jotenkin kuuluvan. Tässä muuten listaa siitä
http://www.ehyt.fi/fi/koordinaatio/ehkaisevan_paihdetyon_verkosto eli ei mikään pienen ja rajatun porukan nurkkasalaseura…
tässä muuten viimeisin(?) kannanotto:
[b]Ehkäisevän päihdetyön verkosto: Alkoholin mielikuvamainonta on kiellettävä kokonaan
Ehkäisevän päihdetyön verkosto pitää hyvänä hallituksen sosiaali- ja terveyspoliittisen ministeriryhmän linjausta alkoholin ulkomainonnan kiellosta. Ulkomainonnan kieltämisellä suojellaan lapsia ja nuoria alkoholimainonnalle altistumiselta ja poistetaan alkoholimyönteiset viestit katukuvasta.
Verkoston mielestä on hienoa, että alkoholimainontaan liittyvissä asioissa saadaan pitkän odotuksen jälkeen tuloksia aikaan. Valitettavaa kuitenkin on, että uudistuksen kokonaisuus on jäämässä vajaaksi.
Ehkäisevän päihdetyön toimijaverkosto ja lastensuojelujärjestöt ovat tehneet pitkään ja määrätietoisesti töitä alkoholimainonnan rajoittamiseksi. Keskeisenä viestinä on ollut, että alkoholin mielikuvamainonta tulisi kieltää kokonaan. Kaikki alkoholin mielikuviin pohjautuva markkinointi hämärtää kansalaisten käsityksiä alkoholin vaaroista ja haitoista. Vähentämällä lasten ja nuorten altistumista alkoholimainonnalle tuetaan myös perheiden, koulun, nuorisotyön sekä muiden lasten ja nuorten terveyttä ja hyvinvointia edistävien tahojen toimintaa.
Tutkimusten mukaan nuoret havaitsevat alkoholimainontaa useimmiten televisiossa, kaupoissa ja lehdissä. Noin puolet nuorista on lisäksi havainnut alkoholia käsittelevää ulkomainontaa. Ulkomainonnan kielto on siis itsessään riittämätön toimenpide, vaikkakin tärkeä.
Ehkäisevän päihdetyön verkosto toivoo, että eduskunnasta löytyy rohkeutta viedä ulkomainonnan kiellon lisäksi läpi alkoholin mielikuvamainonnan kielto, jolle löytyy sekä kansanedustajien että suomalaisten enemmistön tuki.
Verkoston puolesta: :
Kristiina Hannula
Johtaja
EHYT ry
Mervi Hara
Toiminnanjohtaja
Suomen ASH ry
050 460 2324
Kun tässä nyt on mukana näin laaja porukka, niin luulisin ettei tätä tuomita mainostamisena tällä palstalla…
asiani oli oikeastaan se, että itse olen kyllä niisä ryhmissä joissa toimin, pitänyt tuotakin asiaa esillä ja esittänyt (joskus aina onnistuenkin) että selkeästi, julkisesti ja vakain tuumin laittaisimme kannanottoja näkyviin alkoholihaittojen vähentämiseksi.
Haastan muut lopettajat mukaan avaamaan myös suunsa, ihan kotona ei kannata asiasta puolisolle paasata mutta kylläkin kaikissa hiukankin alkoholiasioihin viittaavissa ryhmissä joihin sattuu eksymään tai ihan tahallaan menemään.
Eivät nuo asiat muutu, elleivät kansalaiset itse muutosta vaadi. Siipä, pää pois pensaasta ja reilusti kanta esille … se kauppiaspuoli kyllä pitää puolensa, ja heillä on varaa hiukan tehokkaampaan mainontaan “vapauksien” ja “yksilöllisyyden” puolesta. [/b]