Anteeksi kun näin pilkon kirjoitteluasi, mutta näihin haluasin kommentoida, että:
Eihän huumeita ole tarkoitus mitenkään yleisesti laillistaa, ehei, ei alkuunkaan. Vaan poistaa sanktiot pienien määrien hallussapitäjiltä ja käyttörikos.
Tähän malliin—> "Portugalista ei kuitenkaan tullut vapaavaltiota, jossa huumeita saa käyttää miten huvittaa. Huumekauppiaat ja salakuljettajat joutuvat oikeuteen kuten ennenkin. Käyttäjät otetaan yhä kiinni, ja huumeet takavarikoidaan.
Portugalin mallin ydin on aggressiivinen puuttuminen käyttöön. Huumeiden hallussapidosta kiinni jääneet ohjataan haastatteluihin. Käyttäjän tilanne arvioidaan yhdessä psykologin, sosiaalityöntekijän ja juristin kanssa, ja käyttäjä ohjataan hänelle sopivimpaan hoitoon."
Ja tuohon toiseen lainaamaani kohtaan sanoisin, että totta tosiaan ne huumeet ovat jo täällä. Erityisesti ne ihan laillisesti saatavat lekurin määräämät. Ei kai kukaan selväjärkinen ja itse raitis ihminen halua olla tekemisissä hörhöilevien ja kenties agressiivisten käyttäjien kanssa… Sitähän tässä juuri yritän sanoa, että nyky metodit lisäävät ongelmia, enemmän kuin vähentävät.
Moni joille alkoholi on ainut tuttu päihde ei ymmärrä sitä, että on olemassa lukuisia huumeita/päihde-lääkkeitä joiden vaikutuksia on erittäin vaikea huomata jos ei tiedä mitä katsoa.
Omakohtaisesti kun vielä käytin päihteitä, niin olen sen monta kertaa todistanut. Vaikka olin syönyt kourallisen bentsoja ja mietoja opioideja sekä polttanut päälle runsaasti kannabista, niin ihminen joka minua ei kunnolla ennestään tuntenut ei voinut kuvitellakaan minun olevan päihtynyt. Käytös laitettiin vain iloisen, avoimen ja sympaattisen persoonallisuuden piikkiin. Tämä tietysti vaatii toleranssia kyseisiin aineisiin.
Ps. Ja kyseessä ei ole välttämättä mikään päihteen käyttäjän oma harhakuvitelma, että “ei tätä kukaan huomaa kuitenkaan”. Sillä muutamia kertoja ihan mielenkiinnosta kysyin ihmisiltä jälkeenpäin, että huomasiko minusta mitään? Siis sikäli jos ihminen sattui olemaan sellainen jolta tälläistä kehtasi udella.