Alkoholin aiheuttamat aivovauriot ja käytöshäiriöt

Löysin netin uumenista tuollaisen kirjotuksen, jossa kirjoittaja kertoo omia havaintojaan raitistuneista alkoholisteista. Minusta sopii tänne kun jotakin samankaltaista olen itse ollut huomaavinani pitkäänkin raittiina olleiden avautumisissa.

Lainaus vuodelta 2011:

[b]
"Raitistunut alkoholisti on usein outo, itsekäs ja itserakas. Tunnen raitistuneen alkoholistin, joka aina kuvailee itseään ympäröivän maailman niin että kaikki mitä se sisältää on jollain tavalla turhaa, asiat harhaan johtavaa silloin kun ne poikkeavat hänen arvomaailmastaan.

Jotenkin niin kuin kaikki olisi keksittyä, tekaistua ja valetta. Vihamielistä ja suunnattu juuri häntä vastaan.
Siten hän ei voi kuvailla tunteellisesti asioita, ja käsitellä asioita tunteellisesti. Hän ei ota toista huomioon. On ahne ja omaa napaa ajetteleva. Hän ei yleensä tahdo hyvää tai hauskaa ilmapiiriä toiselle. Muiden erilaiset ajatukset ovat kuin henkilökohtainen hyökäys häntä itseään vastaan. Hän kuvittelee useimpien punovan juonia häntä vastaan.

Raitistunut alkoholisti on hiemaan epäluuloinen melkein kaikkia muita kohtaan. Hän saattaa hetkelleisesti lyöttäytyä yhteen muka samoin ajattelevan kanssa, mutta väistämättä hän on pian näkevinään tässä kaverissa jotakin epäilyttävää ja riitelee myös hänen kanssaan.
Pitkät juomaputket ovat jättäneet pysyvät jäljet hänen aivoihinsa.
Kaikkihan eivät tuollaisesta kovasta juomisesta edes selviä elävänä, mutta raitistunut alkoholisti käytyään ehkä monta kertaa katkolla ja raitistuttuaan vaikka toveriseurassa pitää itseään erityisenä, ja muita parempina.

Hän saattaa kehitellä tarinoita, jotka korostavat hänen erinomaisuuttaan. Muutakin, että hän on selvinnyt juopottelusta. Hän on saavuttanut jotakin merkittävää, urheilussa, tieteessä, taiteessa, tai ihan vaan omien käsiensä kautta. Tottakin jokin voi olla, mutta on todettu, että on yleistä myös täysn valheelliset merkkiteot ja saavutukset. Näistä kuvitelluista ansioista tulee raitistuneelle niin voimakkaita, että pahimmassa tapauksessa hän alkaa uskoa niihin itsekin.

Edellä mainittu on hyvin usein runsaan alkoholinkäytön aivoille aihettaman vaurion seurausta.

Alkoholistin huumorintajukin on erilainen. Asiat joille hän nauraa, ei edes ole aina oikeaa rehtiä huumoria. Alkoholisti löytää aina toisesti vian, ei itsestään. Alkoholisti on itsekäs luonteeltaan. Erittäin ahdistunut ja kokee yksinäisyyttä. On erilaisia pelkotiloja ja muita pelkoja jotka rajoittavat vahvasti liikkumista, ja sosiaalista kanssakäymistä. Tämän hän kyllä osaa peittää usein hyökkäävällä käytökselläänkin. Tosisiassa hän on hyvin yksinäinen ja pitää yllä kulissia tai roolia. Muista ihmisistä hän ajattelee, että he ovat alempana mitä hän.

Alkoholi on hermomyrkky joka pitkään käytettynä lamaannuttaa keskushermostoa ja myös vaurioittaa sitä tuhoten aivosoluja. Vaikka ollaankin raitistuttu on alkoholi jättänyt jälkensä ihmisiin ja käytökseensä."[/b]

Juttua luettuani ajattelin, että jotakin hyvin tuttua on kirjoittaja havainnut. Tämän kaltaista käyttäytymistä jossakin määrin ehkä täälläkin on luettavissa silloin tällöin.

Näinpä jos palstaa lukiessa jokin alkaa ärsyttämään, kannattaa ajatella, että alkoholismin aiheuttamista aivovaurioista nuo originellit jutut johtuvat. Ja sitä kautta saada voimaa pyrkimykseen raitistumisessa, ettei itselle kävisi samoin.

Kiitos Sateinen päivä!
Mistä lainauksesi on peräisin?
Aikalailla samaistun ja löysin itseäni kuvaavia piirteitä. Kuitenkaan en ole saanut aikaan kovin merkittävää millään millään alalla. Edes raitistunutkaan en ole omin voimin, vaan sain armon, kun hädän hetkellä rukoilin Jumalaa. Pääsin AA:n toveriseuraan ja sain raittiuden lahjan, josta olen kiitollinen tänäänkin. Olen toisinaan tavannut alallaan Suomen eturiviin kuuluvia raitistuneita alkoholisteja. Ovat ymmärtäneet sairautensa kohtalokkaan luonteen. Eivätkä kaikki raitistuneet ole pilanneet aivojaan vuosikausien juomisella. He ovat löytäneet oman henkilökohtaisen pohjansa ajoissa ja säästyneet pitkältä juomahelvetiltä.

Hiljaa hyvä tulee

Viimeinen lauseesi on aika täydellinen paradoksi:

Jos lainaamasi (?) teksti pitää paikkansa niin silloinhan ei kannata pyrkiä raitistumiseen, koska silloin juuri tulisi tuollaiseksi. Pitää siis joka olla tulematta alkoholistiksi tai olla raitistumatta, kummankohan valitsisin? :laughing:

Mun pahin pelkoni on se, että olen ihmisenä aivan kammottava, epäreilu ja vittumainen, mutta en vaan tajua sitä itse… eli nään itseni toisenlaisena, millaisena muut mun toiminnan kokee tai näkee. Nimenomaan se, että olisin sokea käytökseni suhteen.
Jollain tavalla ahdistaakin tämmöiset epäsuorat kommentit, joista ei selviä, keihin niillä viitataan… mutta yritän ajatella niin, että se ei miettimisellä ratkea ja jos jollakin on mulle joku kommentti, ehkä hän sen sitten osoittaa suoraan mulle. Mulla on niin hämärtynyt kyky ymmärtää näitä muutenkin, kun olen loputtomiin ollut läsnä tilanteissa, missä joku mulle läheinen ihminen haukkuu jollekulle muulle kaiken, mitä edustan ja kaikki ominaisuudet mitä mulla on. Semmosesta on vaikeaa saada kiinni tai keskustella mitenkään, saati selvittää keskinäisiä ongelmia, jos kyse onkin niistä.

Raitistuneissa on osa mun kokemuksen mukaan hyvin monenlaisia ihmisiä. Samoin kuin niissä, jotka eivät ole ikinä juoneet. Ei kai lopulta alkoholiongelma ja siitä toipuminen muuta perimmäisiä luonne-eroja mihinkään? Maalla ainakin on osattu rähistä raja -ja tieriitoja sukupolvesta toiseen ihan alunperin raittiiden ihmisten toimesta. Riidanhalua, omahyväisyyttä, katkeruutta löytyy heistäkin. Samoin niitä jalompia luonteenpiirteitä. Joissain uskonnollisissa yhteisöissäkin joistain jäsenistä äkkiseltään tuntuisi löytyvän tuon listan piirteitä.

Mitä jos alkoholiongelma tulee vaan siihen päälle ja kenties pahentaa ihmisen huonoja puolia ja estää henkisen kehittymisen? Raitistuneena on edes se mahdollisuus kehittää toiminta- ja reagointitapojaan, jos tuntuu, että ne sitä kaipaavat ja hankaloittavat elämää.

Tuosta aloituksen tekstistä voisi vetää johtopäätöksen, että suurin osa internetissä tapahtuvasta keskustelusta on raitistuneiden alkoholistien keskustelua. Kaikkein eniten raitistuneita alkoholisteja näyttäisi olevan Twitterissä ja uutissivustojen kommenttiosioissa. :bulb:

Kurkkaapa Suomi24 keskusteluja tai Vauva.fi, se porukka on ollut ihan rapajuoppoja kaikki tyynni :unamused: :stuck_out_tongue:

Metsänpeitto, älä nyt ihan oikeasti ota tosissasi tuollaista skeidaa. Se, että joku joskus jonnekin noin on kirjoittanut ei siitä totta tee.

Eihän se tee… usein kuitenkin monet listatuista piirteistä yhdistyvät täydelliseen sokeuteen nähdä ne itse. Ainakaan itsessään… jos filosofiseksi ryhtyy, niin se että itse ajattelee olevansa kaikkea muuta kuin mulkku, ei ole mikään tae, etteikö olisi, ja vielä pahinta laatua. Ehkäpä juuri viinan aiheuttama aivovaurio saa mut tätä miettimään. :mrgreen:
No pää pursuu nyt jo muutenkin ajatuksia, niin prosessoriteho ei riitä tähän ja painun tiskaamaan.

^ Jee, Vauva.fi onkin minulle tuttu. :smiley: Suomi24:n antia puolestaan en jaksa minäkään, vaikka kaikenlaista jaksankin.

Kalevauva.fi -yhtye voisi tehdä joskus laulun myös alkoholisteista, kun sitäkin aihetta varmaan Vauva.fissä joskus käsitelty.
Tässä sentään laulu “Noloin asia mitä sinulle on tapahtunut kyläpaikassa?”
youtube.com/watch?v=PYEjZd70ru8

Ajatelkaa, jos joku perustaisi Paihdelinkki.fi -yhtyeen? :open_mouth:

Joo, kyllä se ehdottomasti on noin kuin rainy day tuossa toteaa. Sitä on hyvin vaikea monen muun nuhanenäisen taviskeijon ja totaalisen ulkopuolisen ymmärtää, millasia me täällä olemme, jokaikinen palstalainen samasta puusta ja rautalangasta veistettyjä.

Hyvä, ku jåku tavis viimein hågas !

Mehän reagoimmekin täsmälleen samoin ja ois helpompaa lukijalle, jos meille annettaisiin vain numerot nickien sijaan.

Pieni ongelma on siinä, että tuo teksti itsessään on katkeran petterin itkupåtkuraivoa ja oman paremmuuden kehua ja oman hännän nostoa, joka preciis samanlaisena toistona voidaan kynäillä mistä tahansa erityislahjakkaiden valiojoukosta.

Tyyliin: tunnen yhden sellasen sikafarmarin/volvokuskin/marjanpoimijan/näitä juttuja kirjoittavan/ jne.

Tarkoitus on ajaa jotain omaa agendaa (kuten minä teen) ja/tai olla armoitettu provosoija tai purkaa omaa katkeruuttaan, kokeilla såhia sinnetänne interneetterin kavalassa maailmassa jne. onhan nää jo nähty.

EI tämmösiä skribailuja oikein voi tieteellisen vakavasti ottaa. Tai etenkään hlökohtaisesti.

Ihan hyvä trållipråvå, emmä sillä.

Saattaa olla myös jonkun 2011palstalaisen käsialaa.

Now, read again…

Lainattu on mutta ei tosiaan mistään tieteellisestä julkaisusta, sen jälkikommenteista kylläkin. Voisin laittaa linkin. Enpä laita. Haluava löytää.

Siksi kopsasin, kun siinä oli minusta jotakin sinne päin ainakin. Sellaista, mitä täällä näkee ja lukee.
Jotenkin kai osui, kun niin moni älähti. Onhan se kauhea ajatus, että aivoille on tapahtunut korjaamatonta hulivilivuosina. Vaurioita, jotka eivät korjaannu, vaikka loppuelämä olisi alkotonta.
Ja vaikka nyt oltaisiin täällä plinkin viisasten kerhossa oppimestareina vähän kaikille elämän osa-alueille. Raitistueen juomamaisterin tutkinto on muuten siitä hyvä, että kun sen on kerran suorittanut ja siis todella lopettanut juomisen on kykenevä neuvomaan vähän kaikkia ja missä asiassa tahansa. Onhan viinapirun selättäminen kyllä sellainen temppu, että siitä toki saa olla ylpeä. Eipä sillä. Iso käsi heille.

Siiltähän se näyttää, kun sen esille nostit. Aika täydellinen paradoksi, mutta van aika. Tarjoitukseni ymmärtää, jos haluaa. Huonosti osaan ilmaista, mitä tarkoitin. Se on kyllä totta. Kirjoitusvirheitä näyttää tulevan sinullekin. Eli täydellisyys on sinutkin kaukaa kiertänyt.
Ilman lolleja.

Ajatukseni kirjoittaminen näkyy jääneen kesken. Tarkoitin pelästyneeni alkoholin aihettamista aivovaurioista ja persoonallisuusmuutoksista, jotka jäävät muistoksi juomisen jälkeenkin.
Myös sitä, ettei pitäisi päästää itseään niin pohjalle, että ei sieltä selviä ilman usempaa katkokäyntiä mahdollisessti lisättynä Minnesota- aivopesuun sekä vuosien aa-kierrokseen.
Jonka jälkeen on ehkä kypsä viettämään loppuelämänsä jakamassa viisautta plinkin foorumilla. Minusta kauhea olisi sekin kohtalo, vaikka sitä selvin päin toteuttaisikin.
Täällä näkee varoittavia esimerkkejä, mitä viina on aivoille tehnyt. Vuosikausien raittiuskaan ei tapahtuneita vahinkoja enää paranna.

Palstalla on myös ihmisiä, joiden alkoholin käyttö on eri vaiheessa. Joku voi haluta lopettaa, vaikka käyttö ei olisikaan edes suurkulutusta, eikä alkoholistista. Kaikkien ei tarvitse rypeä paskarännissä saadakseen luvan olla huolissaan juomisestaan.

Alkoholismi ja alkoholin suurkulutus ovat vakavia juttuja, joissa ei sijaa lolleille, eikä muille hymiöille.

4s ruusu, påp youtu.be/spbspD9hn4M

Terve, 1970

Vai trålli?

Ihan vilpittömästi kopsasin, koska siinä oli jotakin sopivata. Kun nyt olen vain minä ja aika huono itseäni ilmaisemaan tämähän oli vain katkeraa itkupotkuraivoa. Onneksi se oli jonkun muun. Ei minun, vaikka niin vihjaat.

Mutta tuon kemikaalien vaikutus aivoihin on se pointti, mikä minua havahdutti. Tajutkaa ja katsokaa vaikka peiliin ynnä tämän palstan antia. Nimen omaan vanhempien viihtyjien juttuja.
Sinäkin 1970 kun olet alan mies jo vuosikausia kirkkailla vesillä seilannut kuitenkin. Vaikutat hauskalta kaverita, mutta oletko ajatellut koskaan mitä olisi nyt, mikäli et olisi altistanut keskushermostoasi näille tajunnan laajentajille. Miten mahtaisit suhtautua tyyppiin, joka linkittää nettiin jotain juutuubi linkkejä sadoittain jollekin palstalle? Luultavasti samalla tajuten, että niitä tuskin kukaan vaivautuu avaamaan.
Koskaan päihteitä käyttämätön 1970 saattaisi ajatella, että mitä helvettiä!

Mutta olet ihan täällä varmast ihan paikallaan esimerkkinä.
Itse ainakin ajattelin juttujasi luettuani, että korkki kiinni ja mömmöt järveen. Minustakin voi tulla tuollainen ‘keijo’. Siis entinen keijo.
Nuoremmille oppilaille monet muutkin hyviä varottavia esimerkkejä.

^En tiedä, sillä maailmanpelastus ei mua kiinnosta ja ei se elämä mene niin, että sitä jälkeenpäin muutetaan.

Mä olen onnellinen ja kihloissa, muu ei luvalla sanoen kiinnosta kuin pillu ja rakkaus.

Ja aina eri aikakausina pitää keskittyä siihen, mitä kulloinkin on siinä pöydällä !

Itselläni musiikkia siellä on ollut aina, laittomia päihteitä tai pöytäviinaa ei onneksi muruakaan tai tippaakaan.

Nyt aletaan leffateatterissa tsiigaa hullua sarjamurhaajaleffaa beiben kaa !

Elämän karuutta kokematon 1970 ois ehkä pumpulinen tylsimys ja taas kerran en tiedä.

Parempaa jatkumåa

:arrow_right:

Mun mielestä aihe olis ollu ihan kiinnostava, ilman epämääräistä ja suorempaakin viittailua palstalaisten aivotoiminnan tasoon tai terveyteen. Maallikkodiagnosointia pelkkien kirjoitusten perusteella. Eipä täällä taida keneltäkään kirjoituksia juomista edeltävältä ajalta, eli kunkin alkutilanne ennen etanoliliuottelua ei ole selvillä, joten vertaaminen nykytilaan on mahdotonta.

Ilman viittaamista palstan kirjoittajiin esimerkkeinä, tuo juomisen ja muiden kemikaalien vaikutus aivoihin tai persoonallisuuteen kiinnostaakin. Kopioituna vaikka se alkuperäinen tieteellinen juttu ois varmaan ollu hyvä alku.
Mua harmittaa tuon seiskakympin ja kirjoitustensa haukkuminen. Minusta tuo persoonallinen tyyli on kiva, ja ystävällinen.
Mut hei, kääriydy 1970 rakkauden riepuun, niin se suojelee. Sainhan mäkin joku aika sitten paskaa niskaan, mutta hengissä ja täällä ollaan edelleen. Ja foorumin henkikin on sama aaltoillen ilkeilystä ystävällisempään. Ja olkoon niin.

Nytse siirsi sen viestin tonne kakoospeitsille.

aaaayyyee

^niin olisi ollut^

tiede.fi/artikkeli/uutiset/ … en-jalkeen

terveyskirjasto.fi/terveysk … i=uut02439

epshp.fi/files/5424/Aivot_ja_alkoholi.pdf

Se nyt oli muuten seiskakymppi, joka aloitti minun mitätöinnin. Enkä mä osaa kääntää toista poskea kun veetuillaan.
Varsinkin kun sitä tehtiin kollektiivisesti. Ja koin vanhana koulukiusattuna, että nyt tuota porukalla ME lyödään. Tää on meidän palsta. Lyödään, kun se ei ole kovin hyvä kirjoittamaankaan. Itse asia mistä se kirjoitti unohtui.

Tässä nyt huonon aloitukseni takia unohtuu pointti. Mitä nuo kemikaalit tekevät päihteiden käyttäjille.
Jos se huono aloitus johtui siitäkin, että itselläkin on jo päässyt muutoksia ajattelussa ja aivokemiassa tapahtumaan.
Ihme, jos ei olisi.

Minusta tämä on täysin asiatonta haukkumista. Ei hemmetti. Etkös sä sateinen päivä ollu itsekin toivomassa asiallisempaa keskustelun sävyä vai muistanko väärin? Tämä nyt ei ainakaan sitä ole.

Ja kuten todettua, jälkeenpäin mennyttä elämäänsä ei pysty enää muuttamaan… tätä päivää sitte yrittää elää kukin miten parhaiten taitaa.

Metsänpeitto, vastasin tuohon jo edellä. Ehdit vaan jo uudelleen minua kehumaan. Mutta en viitsi samaa kopioida uudelleen. Siellä on ne linkit ja jostain löytyy se aloitukseen lainattu sikafarmarin/volvokuskin/marjanpoimijan , kuten 1970 mainitsi, mielipide noista alkoholin muutoksista. Lue vaikka niitä.

Koettakaahan selvitä!

Siis oikeasti tuo aihe on hyvä ja kiinnostava. Mulle ikävä olo tuli viittauksista, että osasta palstan kirjoittajista saa hyvän esimerkin aivovaurioihin ja luonnevikoihin. Sehän lukee jo aloituksessa, niin onhan se vähän sanoisiko härskiä, eikä siten takaa välttämättä hyvää vastaanottoa. Jos se tuli sulla tehtyä vähän kömpelösti, etkä niin tarkoittanut, niin asiahan on ihan ok siltä osin.

Kaipa se aivotoiminta on kärsinyt enemmän tai vähemmän kaikilla monistakin syistä. Toisaalta ihmiskehon kyky toipua ja korjaantua on ihmeellinen. Täytyy lukea huomenna noista laittamistasi linkeistä lisää. Kiitos niistä! Huoli terveydestä on tosi hyvä syy lopettaa juominen, ja aina onnekkaampaa, jos sen ehtii ja ymmärtää tehdä ennen pahempia sairauksia. Alkoholi on yhteydessä niin monien sairauksien kehittymiseen, syöpiinkin.
Ja kiva kun olet taas kirjoittelemassa, sateinen päivä!

^Kiitos huolenpidosta, metsänpeitto !

Ei täs silleen mitään hätiä, en vaan ole oikein hoitsuainesta ja mun ittelleni aikaa sitten asettamat mailitkin on jo näemmä… täynnä eli kakskolmeneljäviiskuusi. Olen pitelemätön numeroneuroositapaus, enkä aio hakea apuja siihen vaivaan, about kåskaan. Uutena kirjallisena häikkänä on toi jävlen å-kirjain joka viestissä, förbannare.

Tän siirsin edelliseltä sivulta ja se on kaikki, mitä haluan nyt tässä pressissä sanoa: =>

Käytiin kattoo Kultainen Hansikas Kehräsaaren Niagarassa. Kyseinen filkka kuvaa oikein osuvasti ja pontevasti alkoholistin elämää, vastamäkiä ja iloja tai ainakin kyseisen, oikean elämän sarjamuhaaja-Hongan eloja 1970-luvun alun Sakemannissa. Jo natiivi berliini auttoi pääsemään oikeaan tunnelmaan ja juovan hullu-keijon aaltopituudelle. Oivalliset musavalinnat tukivat filmin tuhtia ja taiteellista rakennetta.

Tämä ketju osui siis suoraan tilauksesta elämän ytimeen:

Kaikki alkoholistit ovat JUST kuin Fritz Honka, myös raitistuneet.

hyvä me

(Ne muut) ihmiset on vähän erilaisia

Tää hongan frits ainakin tekee hyvin

→ Hyvää Yötä.

:arrow_right: