Avaan nyt tänne Saunan puolelle ketjun, jossa ei tarvitse lopettaa alkoholin käyttöään, eikä vähätellä sitä, vaan saa aivan vapaasti ja ilman itsekusetusta ryypätä itsensä tärviölle :mrgreen: . Toki lopettaakin saa, jos tahtoo. En missään tapauksessa halua yllyttää ketään käyttämään tuota yhtä maailman vaarallisimmista ja haitallisimmista huumausaineista, joka kuitenkin kaikista aiheuttamistaan fyysisistä, psyykkisistä ja sosiaalisista, äärimmäisen pahoistakin haitoista huolimatta, on maassamme täysin laillinen ja vieläpä yleisesti hyväksytty päihde.
Tässä ketjussa ajattelin pohtia lähinnä omaa alkoholin käyttöäni, joka mietityttää mua aika ajoin paljonkin. Tämä ei ole kuitenkaan mikään Winstonin “oma” ketju, vaan kaikki saavat kirjoittaa ajatuksiaan aiheesta ja toivoisinkin, ettei tästä tulisi mitään mun monologiani.
Niin, minä siis olen juoppo. Käytän alkoholia tavalla, jonka katson enemmän tai vähemmän haitalliseksi ja mulla on alkoholiin melko vahva psyykkinen koukku, vaikka olenkin eräänlainen tuurijuoppo, eli pystyn olemaan usein ilmankin niin, ettei se aiheuta mitään pahempaa kärvistelyä, mutta kun korkki kerran narahtaa, niin sitten mua viedään. Alkoholi on usein mielessäni sillonkin, kun olen selvinpäin, enkä juuri sillä hetkellä edes tahtoisi ryypätä. Odotan kuitenkin aina sitä seuraavaa kertaa, kun pääsen korkkaamaan.
Olen käyttänyt ja käytän edelleen paljon muitakin päihteitä. Mitään kovin laajaa kirjoa en ole kokeillut, vaikka mulla melko pitkä historia narkomaanina onkin. Opiaatit/opioidit ovat ehkä olleet se mieluisin substanssi mulle, jos äkkiseltään pitää yksi aineryhmä heittää tähän. Amfetamiinia on tullut myös käytettyä aika paljon, vaikka näin vanhemmiten se onkin jäänyt melko satunnaiseksi huviksi vs. vanhat “hyvät” ajat. Bentsodiatsepiineihin mulla on kaikista pahin riippuvuus, mutta ne ovat mulle myös ihan oikeasti tarpeellisia lääkkeitä. Niiden väärinkäyttöä olen kuitenkin harrastanut runsaasti ja sorrun siihen liian usein vieläkin, vaikka yritänkin parhaani mukaan pitää hommassa edes jonkin tolkun nykyisin. Muut päihdykkeet ovat sitten jääneet lähinnä kokeilujen tasolle, sillä en ole saanut niistä irti mitään kovin mukavia oloja. No, kannabista tuli pössyteltyä nuorempana paljonkin, mutta sen yrtin tarjoama ilo loppui jo vuosia sitten.
Alkoholiin: Miksi ihmeessä tunnen sitä kohtaan niin kovaa viehtymystä ja himoa päihdyttää itseni sillä aina uudestaan ja uudestaan, vaikka tiedän aineita, joista saisin paljon mukavamman olon, enkä niin pahoja haittoja ja näitä muita substansseja olisi tarjollakin ? Siihen en tiedä vastausta itsekään. Alkoholi oli toki se ensimmäinen huume, jolla itseni päihdytin 12-vuotiaana ja se oli rakkautta ensihörpyllä :mrgreen: . Maistuihan se kalja silloin jokseenkin pahalta, mutta join, kun tiesin, että se nousee päähän. Eipä sitä pieni tyttö ilman toleranssia paljoa tarvinnutkaan, että se sitten päähän nousi ja voi että, se kännissä olo tuntui hyvältä ja halusin sitä uudelleen niin pian, kuin mahdollista. Siitä lähtien pyrinkin dokaamaan aina tilaisuuden tullen, vaikka toki siinä hommassa oli alaikäisenä omat rajoitteensa. Muita huumeita(lähinnä kannabista, benzoja ja mietoja oppareita) tuli kuvioihin mukaan siinä 13-14 -vuotiaana, täysi-ikäisyyden kynnyksellä ihastuin piriin, josta siirryin enemmän tai vähemmän koviin oppareihin ja hiljalleen bupren säännölliseksi käyttäjäksi. Porttiteoria pätee siis minun kohdallani melkolailla nappiin :mrgreen: . Alkoholi ei kuitenkaan missään vaiheessa jäänyt, vaikka toki sen käyttö väliin väheni, kun olin ihastuneempi jonkin muun päihteen vaikutukseen. Koskaan en kuitenkaan ole voinut juoda yhtä tai kahta alkoholiannosta ja jättää hommaa siihen, vaan jos ryhdyn juomaan, mun on saatava siitä känni. Toki esim. pirin tai vahvojen oppareiden(lähinnä oksikodoni ja heroiini) kanssa alkoholia meni monesti vähemmän, kun en tuntenut tarvitsevani niin voimakasta alkoholipäihtymystä niiden kanssa, enkä tahtonut peittää niiden vaikutuksia turhan kännipöhnän alle, mutta silti sen alkon vaikutuksenkin oli tunnuttava selkeästi läpi, jos ryhdyin sitä noiden kanssa kombottamaan. Tämä johti sitten joskus myös aika vaarallisiin tilanteisiin; alkoholi+opparit -kombo nyt on aika pirun vaarallinen överiksi mentyään ja sen vuoksi on tullut oltua sairaalassa useampaan otteeseen. Pirin kanssa taas kävi joskus niin, etten pirteyksissäni ymmärtynyt yhtään, kuinka pahasti olinkaan itseäni alkoholilla kyllästänyt ja se touhu päättyi pariin otteeseen katkolle, kun olin aivan järkyttävässä kunnossa .
Olen katkoillut ihan pelkän alkoholinkin tähden pari kertaa. Toista kertaa edelsi todella paha viinakramppi, kun lopettelin parin viikon(?) putkea. Kuntoni oli niin huono, etten pystynyt enää juomaan ja sillä hetkellä mulla ei ollut benzoja käsillä, joten kramppasin sitten oikein kunnolla. Onneksi en ollut tuolloin yksin, joten ambulanssi saatiin nopeasti paikalle. Tuon jälkeen olin hetken aikaa ryyppäämättä, mutta pian se kauhukokemus unohtui ja ajattelin, että voin ryypätä ihan turvallisin mielin, kunhan muistan varautua riittävällä määrällä benzoja(mieluiten Diapamia) siihen vaiheeseen, kun promillet alkavat uhkaavasti laskea, eikä viina enää meinaa upota. Tällä linjalla olen jatkanut siis tähän asti, vaikka onneksi putkeni ovat lyhentyneet huomattavasti, kun olen tullut vanhemmaksi. Iän mukanaan tuomat krempat pakottavat mut katkaisemaan putkeni nykyisin lyhyeen ja muutenkin mua kiinnostaa nykyään muukin, kuin jatkuva sekaisin olo, mutta silti se menee edelleen niin, että jos korkkaan yhden bissen, juon 2-3 vrk ja kunnolla juonkin. Tuona aikana en myöskään syö mitään ja nukunkin hyvin vähän, jos lainkaan, joten aika surkeassa kunnossa olen tuollaisten “vaatimattomien” putkienkin jälkeen.
Äh… Tätä stooria alkoi tulla nyt vähän liikaa, vaikka mun piti tehdä vain pieni alustus . Jatkan tästä kyllä vielä, mutta jos nyt ryhdyn vielä enemmän näpyttelemään, niin siinä menee vähintään koko päivä(en ehtisi ryyppäämään :mrgreen: ), eikä kukaan jaksaisi edes sellaista romaania lukea. No mutta, nyt juopot mukaan keskustelemaan .