Äitini kertoi, että vanha perhetuttumme oli sattunut joihinkin juhliin yhdessä (ex-alkoholisti) isäni kanssa ja isä oli niin sanotusti jäänyt kiinni housut kintuissa kaljan juomisesta juhlissa. Isä oli sitten vannottanut tätä perhetuttua olemaan kertomatta äidilleni, mutta sattumalta tämä perhetuttu on erittäin hyvä ystävä äitini kanssa, niin tottakai asia sitten vuoti eteenpäin. En tiedä, miksi äitini halusi kertoa asian minulle tai miksi reagoin siihen yhtään mitenkään, koska en ole enää vuosikausiin ollut lainkaan läheinen isäni kanssa, mutta tuli kyllä todella paha olo. Seuraavana yönä näin todella ahdistavaa painajaista, jossa isäni piilotteli viinapulloja ja valehteli juomisestaan ja heräsin todella ahdistuneena. Tuntuu hirveän epäreilulta, että isäni juominen vainoaa minua edelleen, vaikka olen päässyt hänen akuutista vaikutuspiiristään jo vuosia sitten. En tiedä hänen jokapäiväisestä arjestaan yhtään mitään, ties vaikka olisikin alkoholisoitunut uudestaan, ei ole vaikuttanut minuun mitenkään. Emme ole yhteydessä kuin muutaman kerran vuodessa, ja silloinkin vaihdamme kuulumisia vain pintapuolisesti. Ja nyt sitten kuulen juorupiiin kautta, että hän on todistettavasti juonut yhden kaljan ja se ahdistaa ! Miten helposti kaikki lapsuuden kurjat fiilikset muistuvatkaan mieleen ihan yllättäen…
Juomarista puolestaan on kuulunut vain hyvää. Hän on saanut pienen mutta melko rahakkaan duunikeikan omalta alaltaan ja opinnotkin ovat ilmeisesti edenneet. Tänään ihan omasta aloitteestaan ehdotti skype-puhelua pitkästä aikaa. Samalla olen tietysti mielissäni, mutta vähän jännittääkin. Etäsuhteessa tuntuu erkaantuvan kauhean nopeasti, jossei pidä varaansa, ja saati sitten kun toinen on arvaamaton alkoholisti. En uskalla täysin luottaa mihinkään sovittuun, ja vielä vähemmän kun olen täällä kaukana. Toivottavasti juomari tänään pitäisi kiinni nettitreffeistä. Itsellä on paha olo siitä, kun olen aina epäileväinen, mutta siitä on nopeasti tullut keino puolustaa itseään. Olen huomannut miettiväni etukäteen, mitä mukavaa tekemistä keksin sijalle, jos juomari tekeekin oharit.
Toivoisin oppivani olemaan vähän irrallisempi ja itsenäisempi juomarista. Esimerkiksi kun ensi kuussa olen tulossa käymään Suomessa, haluaisin viettää aikaa ystävieni kanssa ilman, että minun tarvitsee tuntea huonoa omatuntoa siitä, etten ehkä vietä koko aikaa juomarin seurassa. Tiedän, että minulla tulee Suomen viikon aikana olemaan ainakin kahdet kekkerit, joihin en voi tai halua ottaa juomaria mukaan ja pelkään jättäväni ne välistä tai lähteväni juhlista aiemmin juomarin takia, vaikken haluaisi ! Sama ongelma minulla on kyllä ollut muissakin suhteissa, joten tämä ei varsinaisesti liity juomarin alkoholismiin, mutta omaan läheisriippuvuuteeni sitten ehkä. Pelkään, että juomari pahoittaa mielensä tai jotain.
Joskus pelkään, että jokin, mitä minä teen, saa juomarin juomaan. Olen kesää ja lopullista Suomeen paluuta mielessä pitäen ajatellut, että minun on pidettävä itseni kovana sen suhteen, etten aio enää koskaan jättää kivaa tapahtumaa tai illanviettoa väliin sen takia, että juomari on aiheuttanut minulle pahan mielen tai olen mennyt hoivaamaan kännistä tai epätoivoisesti masentunutta juomaria. En tarkoita, että masentunut pitäisi jättää oman onnensa nojaan, mutta jossain vaiheessa toisen epäammattilaisen ihmisen apu ei vain auta ja minun on turha hajottaa itseäni kuuntelemalla toisen toivottomuutta loputtomiin.
Toivottavasti sitten heikolla hetkellä muistan nämäkin asiat. Ainakin olen nyt kirjoittanut ne tänne, niin voin sitten tarpeen tullen käydä tarkistamassa.