Täytyypä kokeilla, jos omakin olo vähän huojentuisi tänne avautumalla. Muiden tarinoiden lukeminen on aiheuttanut ristiriitaisia tunteita, niin ahdistusta kuin helpotustakin, mutta päällimmäisenä lie huojentava fiilis siitä, ettei ole ihan yksin tämän asian kanssa.
Elin lapsuuteni alkoholisti-isän terrorisoimassa perheessä. Isäni ei onneksi ollut väkivaltainen missään mielessä, ei fyysisesti eikä henkisesti. Kerran muistan hänen viskanneen morttelin seinään suutuspäissään, mutta se oli ainutlaatuista. Yleensä isä vain oli väsynyt ja masentunut ja kännissä ja kuorsasi olohuoneen sohvalla. En muista, että isän juomisongelmasta olisi ikinä puhuttu perheen kesken avoimesti, vaikka kaikki tietysti näkivät tilanteen. Oikein klassinen virtahepo olohuoneessa -tapaus. Lapsena en tietenkään ihan tajunnut, ettei kaikissa perheissä vallitse samanlainen epäluottamuksen, salailun ja kulissienhallinnan ilmapiiri. Sen kyllä huomasin jo varhain, että mielummin menin kavereille kylään kuin kutsuin heitä meille, vaikka asuimmekin suuressa ja hienossa omakotitalossa, koska silloin tällöin isä saattoi löytyä sammuneena eteisen lattialle tai kodin pinnat olivat läiskyneistä juomista tahmeat. Äiti piti taloa ja perhettä ja miestä pystyssä. Jälkikäteen äiti on pyytänyt anteeksi, ettei ikinä löytänyt voimaa lähteä tilanteesta ja ottaa meitä lapsia mukaan. Isäni löysi oman pohjansa jouduttuaan mielisairaalaan ilmeisesti juomisen, lääkeriippuvuuden ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön yhdistelmän takia. Ollessani n. 15v. isäni lopulta raitistui, mutta vieläkin toisinaan kipuilevat arvet jäivät.
Noin vuosi sitten tapasin unelmieni miehen. Ja niin kuin varmaan arvaatte, jonkin aikaa seurusteltuamme mies paljastui kuin paljastuikin alkoholistiksi. Tavatessamme mies kertoi, että hän on joskus aiemmin “juonut runsaasti” ja antoi ymmärtää, ettei mitään ongelmaa kuitenkaan ole enää. Alkoholistiperheen lapsena niskakarvani nousivat hieman pystyyn, mutta alkuhuuman kourissa painoin asian villaisella ja halusin uskoa miestä. Ongelmat paljastuivat vähitellen. Ensin en kerran saanut mieheen yhteyttä pariin päivään ja sitten hän jo jättikin menemättä töihin humalan takia ja menetti työpaikkansa. Nyt hän on ollut työttömänä opiskelijana puolisen vuotta, rahat ovat hyvin tiukassa. Hän onnistui olemaan kolmisen kuukautta juomatta, mutta sitten retkahti taas, kun lähdin itse toiseen maahan opiskelijavaihtoon. Avullani hän on saanut pungerrettua itsensä a-klinikalle ja käynyt muutamaan kertaan aa-kokouksissa, mutta mihinkään pidempiaikaiseen hoitoon hän ei ole vielä saanut itseään kammettua. Myös työnhaku on ollut takkuista. Tänään oli viimeisin työhaastattelu, toivottavasti nyt nappaisi. Poikaystäväni totaalinen rahattomuus lienee myös pitkittänyt hoitoon pääsyä.
En tiedä, onko poikaystävälläni tällä hetkellä putkea päällä vai ei. Tuntuu, että vaikeinta ei edes ole itse juominen, vaan se, että kaikesta pitää valehdella koko ajan. Poikkis häpeää juomistaan syvästi, eikä halua tunnustaa sitä kellekään, vaikka äänestä jo kuulen, jos kaikki ei ole hyvin. Mutten jaksaisi olla mikään vahtaaja. En jaksaisi epäillä kaikkea, mitä hän sanoo. Se on sentään edistystä lapsuudenkodistani, että itse olen ottanut vakaasti sen linjan, etten valehtele poikaystäväni puolesta yhtään mitään enkä yritä pitää mitään kulisseja. Omalle lähipiirilleni olen kertonut hänen alkoholismistaan avoimesti ja aion tehdä niin vastakin.
Ajattelin, että väliaikainen muutto toiseen maahan helpottaisi oloani, mutta oikeasti huolestun täältä käsin ihan yhtä helposti ja nopeasti kuin kotonakin, jos poikaystävä ei vastaa viesteihin. Erotuksena tietysti se, etten voi lähteä hakemaan häntä kotoaan. Olen yrittänyt opetella ajattelemaan, mitä pahimmassa mahdollisessa tapauksessa on käynyt, jos poikkis ei vastaa. Luultavasti hän juo yksin kotona, ja sehän on jo nähty, eli ei mitään niin mullistavan kamalaa. Ja että olen jo tehnyt kaiken voitavani hänen eteensä, enkä voi sen enempää.
Usein olen miettinyt, onko tässä yhtään mitään järkeä, mikä lie melko tavallista alkoholistien toisille puoliskoille. Me emme asu poikaystävän kanssa yhdessä, meillä ei ole lapsia tai yhteistä omaisuutta ja seurusteluakin takana melko vähän, eli lähtö olisi vielä suhteellisen “helppo”. Mutta luulen, etten ole vielä kypsä eroamiseen. Poikkiksen tila on kuitenkin ollut paranemaan päin viime aikoina. Mutta eihän sitä tiedä, raitistuuko hän lopulta koskaan. Jos jään yhteen hänen kanssaan, onko koko loppusuhde epävarmuuden ja epäluottamuksen kanssa tasapainoilua? Koen, että poikaystäväni on sielunveljeni ja hänen ollessaan juomatta elämä on kaikin puolin mukavaa, mutta onko se sen arvoista, että hermostun joka kerta, kun hän ei heti ehdi vastata puhelimeen?
En ole enää ihan supernuori, 27v, joskaan en vanhakaan. Alan kuitenkin olla siinä iässä, jossa pitäisi jo miettiä asettumista ja mahdollista perhettä jne. En haluaisi mahdollisille tuleville lapsilleni samanlaista lapsuutta kuin itselläni oli. Mutten tiedä, onko se ikinä mahdollista nykyisen poikkiksen kanssa. Hän on ihan äärettömän lapsirakas ja sanonut monen monta kertaa, ettei kyllä vilkaisisikaan pulloon, jos hänellä itsellään olisi lapsia, mutta kyllähän me kaikki nämä alkoholistien sanomiset tiedetään. Niistä kun ei ikinä tiedä !
Noh, nyt olen joka tapauksessa vielä kesäkuuhun asti toisessa maassa, joten onneksi mitään radikaaleja päätöksiä ei ole pakko tehdä juuri nyt. Parisuhde on joka tapauksessa pikkuisen telakalla. Yritän opetella täällä pitämään huolta myös itsestäni, toivottavasti saan jotain tuloksia.