La 6.12. Klo 7:51
Ensimmäinen pe-ilta meni vähän kärvistellessä. Olin todella väsynyt ja makailin vaan sängyssä. Oon kuunnellut tällä viikolla monta podcastia ja lukenut alkoholin vieroitusoireista. Jostain luin, että väsymys on normaalia ensimetreillä. Muutos on elimistölle iso ja se kuluttaa energiaa. Sen on kyllä huomannut kun melkein joka ilta on tullut torkahdettua hetkeksi töiden jälkeen.
Alko pyöri yllättävän vähän päässä, enemmänkin oli semmonen outo tunne, että ei oo mitään tekemistä., mutta silti liian väsynyt tekemäön mitään. Olin kuitenkin läsnä, juttelin perheenjäsenien kanssa, mikä tuntui hyvältä. Poitsun kanssa päätettiin, että sauna lämmitetään vasta tänään.
Tänä aamuna oli kuitenkin vastassa ensimmäinen todella positiivinen asia. Herään virkeänä ja mulla polttelee tuleva päivä ja on kohtuu kova motivaatio aloittaa vierashuoneen siivous. Tämmöinen herääminen hyväntuulisena ilman krapulaa lauantai-aamuun… - ei ole tapahtunut hetkeen.
La 6.12. klo 10:24
Aamutoimien jälkeen iski kuvainnollisesti vapina ja kaljanhimo. Nopeasti se mieli muuttuu. Alkoholi pyörii mielessä, elimistö suorastaan vaatii sitä. En pääse sängystä uudestaan ylös ja motivaatio tämän päivän toimiin on alhainen. Tarttisin sen pari kaljaa, niin siitä se lähtisi. Tupakkalla olen ravannut, siitä saa vähän dopamiinia, mutta tupakan jälkeinen olo onkin loppupeleissä pahempi. Onneksi otin aamulla antabuksen, tämä on vain kärsittävä, en onneksi voi avata olutta.
Haluan kirjoittaa nämä tuntemukset ylös. Kirjoittaminen vähän helpottaa ja saa ajatukset jotenkin järjestykseen. Se saa katsomaan omaa kärvistelyä kolmannessa persoonassa, ikään kuin ulkopuolisena. Kirjoitan tähän nyt suunnitelman ja lähden sitä toteuttamaan, että pääsen tästä olosta
- Nouse ylös
- Kerää talosta poltettavat roskat ja tuikkaa ne polttotunnyrissä tuleen
- Lähde poitsun kanssa katsomaan kaupoille sen huoneeseen verhotankoja ja uusia rullaverhoja
- Asenna ne yhdessä poitsun kanssa
La 6.12. Klo 15:57
Elimistö huutaa edelleen alkoholia. Pääsin sängystä ylös, kävin kaupoilla ja saatiin tänään perheen voimin tehtyä perusteellisempaa joulusiivousta. Hyvä päivä siis muuten, mutta vieroitusoireet ovat kyllä todella pahat.
On aivan 100% selvä asia, että jos en olisi aamulla ottanut antabusta, olisin napannut kaupoilta tutun setin juomia. Eli silleen reilusti, että seuraavalle päivälle jää varmasti mielummin useampi tasoittava. Edellisen päivän antabuksen vaikutus olisi pistänyt vielä reilusti vastaan, mutta juominen olisi tapahtunut särkylääkkeiden voimalla väkisin.
Nyt syömme, laitamme saunan päälle ja käyn lasten kanssa hakemassa kaupasta herkut linnan juhlien katseluun. Tiedän, että perhe nauttii läsnäolostani. Siitä saan motivaatiota. Mutta myös ajatusten jäsentely sanoiksi auttaa paljon. Ja se että huomenna saan herätä pirteänä ilman krapulaa.
La 6.12. klo 21:31
1-0, ensimmäinen erä mulle. Tiesin etukäteen että tästä päivästä tulee vaikea. Tai oikeastaan, että ensimmäisestä viikonlopusta tulee vaikea. Mutta en osannut odottaa, että tuolla viinanpirulla on jo näin kova ote minusta. Uskon, että huominen on helpompi päivä. Sunnuntaisin en ole opettanut itseäni juomaan. Se on ollut usein se ainoa lepopäivä viikossa - alkuviikosta alkaneen ja lauantaihin huipentuneen viikon jälkeen.