Ajokortti ja huumeseula

Nyt tarvittaisiin hyviä neuvoja. Mieheni on ollut päihteettä jo useamman vuoden mutta nyt yksi lääkäri oli määrännyt ajokieltoon koska iän ikuisissa tiedoissa luki mm.kannabisriippuvuus. Hän kävi tutun tk lääkärin luona ja he saivat asian järjestymään siten että saa ajaa toukokuulle asti ja sitä ennen pitää antaa huumeseuloja ja saada päihdelääkärin lausunto.
No eka näytteen anto meni ok kun sai olla vessassa yksin mutta nyt säännöt vissiin muuttuivat koska labratyöbtekijä seurasi koko ajan ja eihän se sitten onnistunut se näytteen anto. Eli se tulkitaan nyt sitten positiiviseksi :imp:
Tämä on niin väärin kun olla ja voi!
Mieheni ryhdistäytyi 15 vuotta sitten ja kymmenen vuotta sitten hankki rekkakortinkin niin Nytkö kaikki kaatuu! !!

^ Harmillinen tilanne, pahoittelut mun puolesta… :neutral_face:
Mut joo, tosiaan kun on kyse huume-seulasta, niin se annetaan AINA hoitohenkilökunnan valvonnan alla.!
Tiedän varsin hyvin ku oon monta vuotta joutunu juoksee säännöllisesti niissä (korv.hoidon takia) ja kyllähän se hieman “opettelua” vaatii, et onnistut antaa näytteen kun hoitsu seisoo vieressä ja pahimmillaan jopa osittain etupuolella…!!
Mut heissäkin, siis labran työntekijöissä, on fiksujakin jotka jäävät ihan oven suuhun kauemmas selän taa, et mahd. vähän olis haittaa. Kun kummiski he peilistä näkevät joka on ihan pytyn takana, koko operaation.

Mut osa niistäkin on täysiä kyr… ja tekevät tilanteesta mahd. hankalan ihan kuin tahallaan, et “saapahan toikin narkin prkle positiivisen tuloksen, ku ei saa tikistettyä mitään purkkiin…” :imp:

Voihan miehesi pyytää seuraavalla kerralla, et jäisittekö kauemmas kun ei meinaa onnistua, mut se on ihan kiinni siitä hoitsusta et haluaako olla yhteistyökykyinen… :unamused:

Eikö katetrointi ole nykyään enää mahdollista näissä tapauksissa kun pisaraakaan ei tule ulos?

Ja kiitos viestistäsi!

^ Ei kai tai toivottavasti ei, koska katetroinnista saattaa saada hyvinkin ikävän pöpön sinne pissivärkkeihin, joten ei sitä ihan “huvin vuoksi” pidä harrastaa. Ja noin se tosiaan menee, että seulat pitää kusta niin, että joku kyttää vieressä, koska muutenhan niissä kusetettaisiin(Hehheh) ihan mitä sattuu. Eihän se mukavaa puuhaa ole ja monille todellakin aiheuttaa ongelmia, joten siksi pitäisi sitä ymmärrystä löytyä hoitohenkilökunnalta siihen, että antavat aikaa ja yritetään vaikka hetken päästä uudestaan, eikä sellaista meininkiä, että se on nyt 5 min. aikaa kusta tai muuten tulee automaattisesti positiivinen tulos :angry: .

Ikävää tuokin, jos noin vanhoista jutuista lykätään ihan puskista ajokieltoa ja ajokorttiseulaa :open_mouth: . Mulla kun on aikoinani ollut niitä ratista kärähtelyjä ja H-merkinnät kyllä edelleen joka paikassa, niin silti sain kortin kuivumasta, kunhan olin tuomioni kärsinyt ja ajokorttiseulonnan kunnialla läpäissyt, eikä ole sen jälkeen tullut mitään mussutusta asiasta. Mä tosin en ajakaan ammatikseni ja mistäpä sitä tietää, millaiseen lekuriin sitä vielä joskus törmää, joka päättää puuttua ajo-oikeuteeni. Tässäkin tapauksessa kun on ollut kyseessä ilmeisesti joku supernipo tai sitten nykyään nuo ammattiajon säännöt ovat tiukentuneet huimasti, mikä toisaalta voi olla hyvä asia, mutta toisaalta taas poikia pelkkää harmia ja ajan ja resurssien hukkaamista kaikille osapuolille :confused: .

^^ Eli niinku Winstonkin totes, niin ei katetroida normaali tilanteissa. Yleensä vaan juotetaan vettä ja käydään yrittämässä 10min, ja jos ei onnistu niin vettä lisää ja odotellaan ja sit taas yrittää vessaan jne…

Ja vinkkinä miehelles, et kannattaa pidätellä niin kauan ku pystyy ja mennä sinne labraan siinä vaiheessa ku “takahampaat jo kelluu” :slight_smile: niin se onnistuu yleensä helpommin.
Mut kyllä se vähän opettelua vaatii, vaan useammin ku käy, niin se menee jo rutiinilla eikä tilannetta enää “jännitä” niin sillon ei se vessa-hätäkään katoa mihinkään.

Joo se oli ollu joku virkaintoinen id#$!!ti lääkäri :confused: Ja joo viimeksi mies olikin mennyt labraan niin että oli ollu jo melkein kuppa otassa mutta veskissä ei tullu pisaraakaan :frowning:
Ja aikaa pitäisi tosiaan antaa enemmän että ei olis niin hirveen kovat suorituspaineet…
Mies sano että ku kotonaki on välillä käyny ettei meinaa kusi tulla vaikka ei pitäisi mitään stresditekijääkään olla kun normaalisti kotona käy veskissä.
No jospa tää jotenki tästä :unamused:
Harmittaa tuo turha positiivinen tulos. Vaikuttaakohan se sit jatkossa byrokratian rattaissa jotenkin.
Ärsyttää ku ihmisiä näin kiusataan :imp:

Ja kohtelu on kyllä monesti perseestä ku narkiksi merkattu. Samalla tavallahan sitä pitäisi kaikkia kohdella :imp:
Jotku luulee olevansa muita parempia

^ Onpa sit paskamainen juttu.!! Kyllähän se yksikin positiivinen tulos tollaisessa tarkkailussa varmasti vaikuttaa, mut jos sitä pystyy selventää edes jotenki, et miksi oli positiivinen niin voisin kuvitella ettei siitä ongelmia tuu.? Olettaen tietty et kaikki loput seulat onnistuis ja tietty puhtaat.

Se on vähän paskamainen tilanne, jos on jo niin kova hätä mennessä ja silti häviää ku kusta pitäis… Ei siinä auta ku jollain saada ittensä rauhoitettua, ja vaik kuvitella olevansa siel yksin tms.
Muistan minäki ku ekoja kertoja kävin, niin kyllähän siinä joutu jonku aikaa seisoskelee ennen ku purkkiin mitään sai.
Suurin ongelma siinä varmaan on just se ulkopuolisen vieressä oleminen. Toki oli joskus niin “kivoja” labra-tätejä et tulivat oikein siihen etu-vasemmalle seisoo ja kattoo et “mistä se kana pissii” :slight_smile: teki mieli kysyä, et etkö ole vielä miesten vehkeitä nähny tarpeeks, ku noin lähelle on tultava… :laughing: :mrgreen:

Mut hei, kerro miehelles et näytteen valvojaa voi pyytää jäämään kauemmas taakse tarvittaessa. Hänellä on lupa kyllä varmistua siitä, et housuissa ei ole mitään “ylimääräistä” mutta sen jälkeen hänen on mentävä kauemmas. Se peili siinä wc-pöntön takana on käännetty niin, et tilanteen voi valvoa sieltä kauempaakin.

Eihä sitä kortilla ajeta et ihan sama ja sillee. Ite sanoutunu irti tä paska yhteiskunan paskasisyta laeista…mulla oon vähä ylemmän tahon laki ny mitä seurataa

^ Kyl sitä nykyään vaan on oltava kortit ja luvat, ja kaikennäköiset todistukset ym. voimassa, jos meinaat duunia yleensä saada ja päästä ajamaan…

Toi muiden lakien noudattaminen onki sit jokaisen oma valinta, mitä noudattaa…
Vaan yleensä se omien lakien noudattaminen tyssää jossain kohtaa, ja joutuu pakosti ainaki vähän aikaa elää ihan näillä normi yhteiskunnan säännöillä… :wink:

Hitto soikoon, multa otettiin kerran seulat, niin niiden antaminen oli kohtuu helppoa, koska se oli järjestetty seuraavalla tavalla. Vessassa oli peilejä, hoitaja näki pienestä luukusta peilien kautta mitä tapahtui. Mun piti pitää toinen käsi koko ajan näkyvillä, ja toisella pidin sitä kusikippoa. Peilejä oli myös mun takana, Hoitajan pää oli kyllä vessan puolella, mutta se oli viereisessä huoneessa ja näki kyllä kaiken peilien kautta. Toi oli mun mielestä hyvin paljon inhimillisempää ja hoitaja oli ystävällinen. Sitten kustuani annoin sen kupin luukun kautta hoitajalle.

Mä itse en suosittele sitä, että kupla otsassa menee. Nimittäin mun on vaikeampi kusta jos on liian kauan pidätellyt virtsaa, tuntuu ettei se meinaa edes kotona silloin heti tulla. Kyllä tollaisessa tilanteessa voi ainakin pyytää katetrointia, en tiedä suostuvatko siihen mutta täytyy nyt ymmärtää, ettei jokaisen ole ihan helppo virtsata kun joku kyttää vieressä. :unamused:

Edit: typoja korjailin

^ Joo, oon täysin samaa mieltä tosta, et joissain labroissa on näytteen-anto mahdollisuus huomattavasti inhimillisempi kuin taas toisissa…!!
Jos haluttaisiin ajatella potilaan/asiakkaan parasta ja tehdä seulan antaminen mahd. helpoksi, niin sen voisi toteuttaa tosi pienillä kustannuksilla.
Muuta ei tartteis kuin pieni “valvonta tila” vessan viereen ja niiden väliin ikkuna, joka on peili wc:n puolelta katsottuna…!

Pelkästään tuollainen pieni asia, tekisi monelle seulan antajalle homman paljon mukavammaksi ja helpommaksi…!! :unamused:

Mut eihän labrojen näytteenotto tiloja rakenneta narkkien toiveiden mukaan, vaan narkit joutuu sopeutumaan “tavan ihmisten” eli niiden parempien ihmisten labra-tiloihin…

Mulle on jokainen nainen jota yleensä meidän kaupungin labrassa on töissä, niin sanonu suoraan, ettei hän kyllä pystyis tollaseen et vieras mies tulis kattoo viereen… :laughing:
Oon vaan aina huumorilla heittäny jotain, et eipä ole vaihtoehtoja jos meinaa hoidon jatkuvan tms.
Mut kyllä heistä (siis labran työntekijöistä) suurin osa tietää, miten vittumaisesta ja toisille hankalastakin hommasta on kyse…!!

Onneks tässä mun labrassa missä käyn, niin kaikki jo tuntee ku meen ja nykyään jäävät hyvin kohteliaasti sinne ihan oven suuhun, mahdollisimman kauas eikä mulla ole mitään valittamista ton meidän labran tän hetken toiminnasta…!
Toki jos taas pari uutta hoitsua sinne saadaan, niin ensimmäiset kerrat heidän kanssaan saattaa mennä niinkin, et itte joutuu opettaa et miten se tilanne viedään läpi… :laughing:
Niinkin on nimittäin päässy joskus käymään, et ns. “eka-kertalainen” on tullu valvoo tilannetta, niin on saanu neuvoa et miten homma menee… :slight_smile: :mrgreen:

Edit. Typoja taas ku ei osaa kirjoittaa prkle… :smiling_imp:

Samaa mieltä tästä. Mä olen onnistunut monesti aiheuttamaan jonkinasteisen virtsaummen itselleni juuri siten, että olen pantannut rakkoni aivan ylitäyteen ja sitä onkin saanut liritellä sitten aikansa auki, vaikkei tilanne olisi yhtään sen kuumottavampi, kuin omassa kotivessassa kuseminen. Kyllä siellä rakossa pissaa aina yhden seulan verran riittää, jos nyt jotakin on juonut, eikä ihan äsken ennen seulan antoa ole kusella käynyt.

Tuli muuten mieleen, että mulla on aina ollut se seulanottajahoitaja nainen ja mulle on painotettu joskus, että vain naiset saavat valvoa naisten seulan antoa :confused: . En nyt todellakaan tiedä onko tämä mikään yleispätevä ohje vai onko mulle vain jostakin syystä sanottu noin, koska kyllähän sitä nyt paljon intiimempiäkin toimenpiteitä tekevät potilaille vastakkaista sukupuolta olevat hoitajat/lääkärit, eikä siinä ole mitään ihmeellistä/valittamista, ellei joku nyt välttämättä vaadi, että hoitajan/lekurin on oltava samaa sukupuolta. Ja meneehän tuo muutenkin ihan nurinkurin, kun miehiltä seuloja kyllä ottavat naishoitsut tämän tästä. Ihan ymmärrettävää tietenkin, ettei yksikköön X hankita mieshoitajaa paikalle vain sen tähden, että joku satunnainen mies joskus kusee siellä seulat, kun enemmistö noista hoitajista taitaa edelleen olla naisia(???) Itselläni ei ole ollut koskaan seulojen kusemisessa mitään suurempaa ongelmaa ja mulle on henkilökohtaisesti aivan sama, vaikka toimitusta kyttäisi mieskin.

^ Jos seulan antaja vaatii että hoitajan on oltava samaa sukupuolta, on siihen hänellä oikeus.
Eli yleensä sit ainaki meillä on käytäntö, et lanssikuski (meillä on kaikki miehiä) menee sinne vessaan kattoo ettei huijata, ja sit toimenpiteen jälkeen tulee labran työntekijä joka jakaa näytteet kahteen koeputkeen, ja sinetöi ne.
Ja mikäli vielä jos seulan antaja haluaa, on hänellä oikeus seurata se näytteen jakaminen niihin koeputkiin ja niiden sinetöinti, et kaikki menee niinku pitää.
Mut aika skeptinen kaveri pitäis olla, jos luulis et labran työntekijät tahallaan “manipulois” näytettä… :slight_smile: :laughing:

En oo itte koskaan pyytäny miestä sinne valvomaan, kyllä näin heterona kumminki on jotenki “luontevampi” :mrgreen: esitellä niitä vehkeitään naiselle ku miehelle… :laughing: (vaikkei tilanteeseen liitykään mitään seksuaalista, todellakaan…! :slight_smile:)
Mut oon kuullu et jotkut tekee kuulema noin, et haluavat miespuolisen valvojan.

Ja sit tosta seulaan menosta, et varmaan vähä henkilöstä ja hänen tottumuksista tms. et kannattaako mennä sillon kun on kupla otsassa, vai ilman hirveää hätää… :unamused: :laughing:
Joskus alkuaikoina kokeilin itte kumpaaki tyyliä, ja totesin et mulle on helpompi (lue:nopeampi) vierailu, kun meen silleen et alkaa jo olla sellainen olo, et vessaan pitää päästä. Yleensä menee alle 5min koko labrassa käynti. (mut oon juossu siellä jo vajaan 4 vuotta, et alkaa olla turhanki tuttu kuvio)
Ei nyt tietenkään niinkään et jalat ristissä jo seistaan odotustilassa, ja kustaan melkein housuihin, vaan sellainen “kultainen keskitie” millon nyt yleensä tuntuu siltä, et nyt pitää vessassa käydä, niin on itelle paras.

Okei ja kyllä mä tuon ymmärrän, mutta kun mulle on sanottu joskus, että naiselta ei saa kytätä seulan antoa, kuin nainen. Itse en ole mitään vaatinut ja mulle on tosiaan se ja sama, minkä sukupuolinen ihminen siinä vieressä olisi. Joskus pöpilässä piti antaa seula ja menin sitten hoitajalle sanomaan, että voisin antaa sen nyt samantien, kun sopivasti kusettaa. Juuri silloin ei ollut vuorossa, kuin mieshoitajia, joten piti odottaa, että naishoitsu saapuu työvuoroon, koska eivät kuulemma saa ottaa naiselta seulaa :unamused: . Itseäni tämä lähinnä vitutti, koska olisin vain halunnut hoitaa homman alta pois. Saattoi tietty olla, että niitä ei vain kiinnostanut(Joskus olen huomannut hieman laiskan vikaa mielisairaanhoitajissa :mrgreen: ), mutta eräällä toisella kerralla ja toisessa yhteydessä paikalla oli kyllä nainen jo ihan valmiiksi ja varta vasten ja silloinkin mulle selitettiin, varmaankin ihan vain lämpimikseen, sitä, kuinka naiselta saa ottaa seulan vain nainen. Tarkoitan siis nimenomaan sitä kusemisen kyttäämistä. Sillä kait ei sentään ole väliä, kuka sitä kusta purkittaa ja tikuttaa :laughing: .

Toi voi hyvinki pitää paikkansa, kun eihän ns. turvallisuus-tarkistustakaan (eli esim. tulli ym.) missä pyydetään riisuu osa vaatteista pois ja tutkitaan käsin painelemalla, niin naiselle ei saa mies sitä tehdä vaikka henkilö haluais itse sitä.
Siinä on tietty puhtaasti kyse molempien oikeusturvasta, niin tarkistettavan kun virkailijankin. Ettei virkailija voi kähmiä naista ihan “vahingossa”, tai naishenkilö syyttää perusteettomasti kähmimisestä vaikkei syytä oliskaan.

Olisko johonki tollaseen verrattavissa olevasta asiasta kyse tossa seulan annosakin…? :neutral_face:

^ Joojoo, tuohan siinä taustalla on, jos tuo nainen-nainen -seulahomma nyt ylipäätään pitää paikkansa, eikä mulle ole taas valehdeltu päin naamaa :mrgreen: . En mä silti tajua, mikä sitä naistakaan estäisi mua seksuaalisesti ahdistelemasta, jos se sellaiseen päin kallellaan on, ja vielä vähemmän tajuan, mikä estää naista ahdistelemasta miestä seulan otossa tai sitten ihan miestä ahdistelemasta miestä :confused: . Lisäksi eipä sukupuoli estä mitenkään seulan ottajaa kohtelemasta sen antajaa muuten jotenkin nöyryyttävästi, ilman erityisesti seksuaalisia tarkoitusperiä, ja tätä pitäisin suurempana ongelmana terveydenhuollossa, etenkin päihdepuolella, kuin varsinaista seksuaalista ahdistelua.

Mulle seulan kuseminen on aikalailla helpoimmasta päästä erinäisistä terveydenhuollollisista tmv. toimenpiteistä, ts. esim. verenpaineen mittaaminen saattaa ahdistaa tai ainakin ärsyttää enemmän, koska enemmän siinä tullaan ns. iholle ja mulle on aika tarkkaa tuo oman fyysisen koskemattomuuteni kunnioitus. Tämä ei liity mitenkään mihinkään seksuaaliseen ahdistumiseen, vaan ihan yleisesti oman tilan ja omien rajojen pitämiseen. Mä olen tosi sosiaalinen ja välitön tyyppi, monesti rasittavuuteenkin saakka :mrgreen: :blush: , mutta esim. sitä vimmattua halailua en ymmärrä, että ihan puolitutut tulevat tavatessa ensimmäiseksi halaamaan :open_mouth: . Joo, painukaa vittuun :angry: . Kyllä mulle on pirun tarkkaa, kenen kanssa mä olen fyysisessä kontaktissa, eli tuossa tavallaan teen eron siihen, kuka on oikeasti läheinen ihminen mulle ja kenestä pidän.

No niin, lähtipä taas hienosti sivuraiteille :unamused: :mrgreen: .

Ai niin, vaikka olen psykoottisena ja ties missä vainoissani epäillyt/keksinyt herra ties mitä mielikuvituksellisempia salaliittoja, niin tuollainen ei ole koskaan juolahtanut mieleen. Pitääkin muistaa seuraavalla kerralla, kun umpivainoharhaisena annan seulaa :laughing: . Toivottavasti sitä päivää ei enää koskaan tule :unamused: .

Ei välttämättä tarvis olla edes mikään skitsofreenikko. Kunhan vaan ei haluais jäädä kiinni käyttämistään roippeista ja voisi täten repiä ton jutun päästänsä. Että otetaan uudet seulat, se on voitu saastuttaa, koska en nähnyt sen sinetöintiä. Kai joku on tollaisenkin kuningasajatuksen saanut, kun kerran systeemi siihenkin on kehitetty. :confused:

Okei, toi ei ollut hauskaa. Multa on seula otettu yhden ainoan kerran ja silloin sairaanhoitaja ei tosiaan päästänyt mua lähtemään ennen kun oli sitetöinyt virtsani, mun nähden… Ehkä mä näytin siltä, että mä meinaan syyttää sen lisänneen jotain mun virtsaan. :laughing:

^ Joo, varmaanki just ton takia on tehty se pykälä et pitää seurata loppuun asti.?
Oon mä kyllä monestikin lähteny aiemmin, mut oon kysyny aina et tarviiko jäädä kattoo loppuun. Ovat vaan todenneet et jos luotat heihin ilman seuraamista, niin mee vaan.
Toki ei mulla ole pelkoa minkään ylimääräisen näkymisestä ollukkaan, et sikäli se ja sama et seuraanko vai en.