Tässäkin kirjoituksessa on persoonaosieni pohdintaa. Sisältää myös ikävien parisuhdekokemusten miettimistä, joten sen osalta annan sisältövaroituksen.
Tuntuu hankalalta valahtaa jonkin tunneosan valtaan niin että siinä olossa huomaa omista ajatuksista, että tässä on nyt jopa vallankaappausyritys käynnissä. ”Unohda nyt se terapia, menetät vaan toimintakyvyn kokonaan, nyt palaat vaan työelämään ja jatkat eteenpäin hammasta purren.” Metatasolla ajattelen että osa minusta ajattelee että näinhän se on omalla tavallaan, ja tuolta se sitten varmaan tulee tuntumaan joka tapauksessa, kun alan palailla kohti työtä jollain tavalla.
Uskon että minulle tulee vielä mahdolliseksi kokea konfliktia, vääryyttä, ehkä jopa agressiota, ilman että menen siitä ”lukkoon” johonkin minulle haitallisella toimintamallilla. Täytyisi pysyä hyvin tietoisena tulevista uhkakuvista ja ennakoida niitä, hankkia sitä kautta hallinnan tuntua ja luottamusta oman persoonarakenteen eheyteen ja pysyvyyteen. Kunhan ei hukkaisi itseään dissosiointiin ja valahtaisi lähinnä häpeän ja pelon täyteiseen vellovaan pahoinvointiin.
Yritän pysyä realistisena. Tuo tavoitteeni on ihanne ja minulla tulee olemaan sen kanssa paljon tekemistä. Kukaan ei ole täydellinen ja tämä on se minun ”heikkouteni”, lainausmerkit siksi että se ymmärrettävä ja luontainen oppimani tapa reagoida, jota on mahdollista ainakin joiltain osin oppia ymmärtämään ja sitä kautta muuttamaan.
Pyöritimme entisen puolisoni kanssa vuosikaudet samoja spriraalimaisia kahden ahdistuneen ihmisen ahdistuksessa vellomisen kehää missä sitten suurimman hädän keskellä palattiin yhteen suuressa helpotuksen tunteessa kun toinen meistä itki ”älä jätä”. Paljon oli myös hetkiä kun minä jätin hänet yksin niissäkin tilanteissa. Satuttaa ymmärtää miten kamalalta se on tuntunut, mutta en saa enää tai ainakaan nyt paniikkikohtausta asian ajattelusta. Hän toi suhteeseen provosoivat raivokohtaukset ja minä jatkoin niitä. Pystyn sen nyt ääneen sanomaan, koen siitä syyllisyyttä ja ihan oikein niin. Annan kuitenkin itselleni anteeksi, se raivoava viha on sisälläni ymmärrettävää ja sillä osalla minusta on kaikista tärkein tehtävä suojella haurasta iloista lapsiosaani pahalta.
Aikuinen minussa ymmärtää nyt hyväksyvästi viimeisimmän parisuhteen. Kummallakin samanlaiset pelokas-välttelevä-turvaton kiintymyssuhteet. Suhteemme alusta asti minä alkoholistina jätin hänet yksin, ja se vakiintui hänen kokemuksekseen, vei perusluottamuksen suhteesta. Minun perusluottamukseni vei hänen toistuvat raivokohtaukset ja epävakaa ristiriitainen käytös.
Arki oli hänen seurassaan kaiken varomista, enkä halua asiaa tarkemmin kirjoittaa auki, koska se provosoi minussa rajuja tunteita kaikesta siitä epäoikeudenmukaisuudesta. Olen niitä kirjoittanut itselleni ja huomannut että viha minussa herää niin vahvaksi että tunneosani alkaa saamaan jopa valtaa, vieden minut miettimään hänen huonouttaan ihmisenä jotta saisin hetkeksi paremman mielen toisen alistamisella. Kunnon olkiukkoilua joka väsyttää ja uuvuttaa sisäisen kiusaajani, ei se viha ole hyvää rakentavaa vihaa vaan vain enemmän väsyneeksi ja vihaavaksi. Haluan tästä puolesta itseni kanssa eroon, ja löytää terveitä keinoja päästä takaisin joksikin sellaiseksi mitä voisi sanoa rakastavaksi tavaksi ajatella.
Hyväksyn ja ymmärrän että niin minä kuin entinen puolisoni olemme toistemme traumatriggereitä. En vain enää hyväksy olevani osa sitä miellyttämissuota. Tästä entinen puolisoni raivostuu ja alkaa kiukutella teini-ikäisen tavalla viestitellen kaikenlaisia syyllisyyden kaatamisia päälleni. Puolustaudun niiltä enkä taivu toisen tahtoon. Pelottaa mitä se hänen kostonsa on. En myöskään hyväksy sitä, että hän lupailee minulle ikuista tukea ystävänä mutta käyttäytyy täysin päinvastaisesti.
Olen ollut sinisilmäinen ja lapsellinen, kun olen ajatellut että voisimme olla tukena toisillemme. Se ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Tämä harmittaa, koska olen elämässä hyvin yksin.
Toisaalta, sitä mitä minä ajattelen yksinäisyydestä, ystävyydestä ja yhteydestä toiseen ihmiseen parisuhteessa leimaa tosi paljon hankalat kiintymyssuhteeni, tehden minusta alttiin ripustautumiselle ja rajattomuudelle. Tämäkin on asia jolle voi tehdä paljon, ja niillä keinoilla joita jo nyt olen harjoitellut paljon.
Elämän pituinen tie, suunta on hyvä ja se etenee omalla vauhdillaan. Olen toiveikas.
Asunnon myyntiin laittamiseen liittyy kodin järjestelyä. Pitäisi saada edustavia kuvia varten käytännössä kaikki henkilökohtainen pois. Se onnistuu kyllä helposti, mutta ei aivan kaikkien huoneiden osalta. Mutta teen parhaani. Mietin että jos tekisin ihan oikein, muuttaisin tästä itsekin jo pois, koska muistot ovat täällä pahimmillaan ja ikävällä hetkellä aika pahoja ja ikäviä. Toisaalta taloutta ajatellen on nyt vaan purtava hammasta. Se mietityttää että mihin hittoon nämä kaikki tavarat saa sitten. osa on Isoja ja arvokkaita juuri tänne hankittuja huonekaluja joille ei tilaa eikä tarkoitusta uudessa kodissa. Osa taas vaan tarpeettomia. Tähän on tietty ihan selkeä ratkaisu: kun asunnosta tehdään kaupat niin jos ei uudet ostajat noita halua niin laitan vaan toriin/alueen fb-ryhmiin myynti-ilmoitukset ja saavat hakea vaikka pilkkahintaan sitten pois. Ongelma ratkaistu.
On kyllä tosi vaihtelevia ajatuksia tästä kodista ja vaikka nyt tavaroistakin ylipäänsä. Luopumisen tuska on kyllä valtaisaa, inhimillistäkin, mutta kertoo kyllä myös jollain tapaa siitä miten jumissa oma elämä on ollut kun vasta menetyksen hetkellä jonkin asian arvo omissa silmissä nousee. Täällä olisi voinut kokea kaiken onnen, mutta ei voinut koska sitä onnea esti lukuisat tekijät. Sääli, mutta voin olla iloinen siitä että ymmärrän nyt itseäni paremmin, ja pystyn hyväksymään tämän epäonnistumiseltakin tuntuvan kokemuksena josta minulla on hyvät mahdollisuudet oppia.
Tärkeintä on lapseni. Häntä varten minä yritän tehdä asioita oikein, ja siihen kuuluu että rakennan omaa mieltäni kohti vakautta, kestämään myös epävarmuuksia ja pettymyksiä.
Tämä kaunis päivä on mennyt vähän hukkaan kun olen miettinyt sisätiloissa asioitani, mutta se on minulle tärkeää. Samalla olen tehnyt oikeita asioita kun olen järjestänyt tätä kotia myyntiä varten. Auringossa ulkona kävely tuntuu ihan mielettömän ihanalta, mutta nyt minusta ei tunnu siltä että saan heittäydyttyä siihen ihanaan oloon. Senkin minä hyväksyn ja ymmärrän itsessäni. Rakastan itseäni ja olen hyvä sellaisena kuin olen, myös tässä olotilassa on erittäin hyvä olla.