Siitä onkin jo paljon aikaa kun olen viimeksi kirjoittanut. Selkeästi mulla on useampi yhtäaikainen ongelma menossa, ja ne on olleet tässä läsnä koko tänne palstalle liittymisen ja tämän viestiketjun ajan.
Ne ovat:
1 alkoholiongelmani
2 mielenterveysongelmani
3 eroprosessi
Nämä kaikki liittyvät luonnollisesti toisiinsa. Takapakkia on tullut oikeastaan kaikilla osa-alueilla. Lipsahdin ajattelemaan, että ongelmani liittyisivät enemmän mielenterveysongelmiini, joten annoin itselleni luvan nauttia alkoholin tuomasta helpotuksesta. Tämä johti siihen, että tuntui taas koko maailma kaatuvan päälle. Ei tässä puhuta sen isommista putkista kuin viikonloppuiltana pään nollaamisesta. Mutta tämähän on se petollinen ajatusmaailma. Kun alkoliongelmainen vähättelee alkoholin merkitystä. Nyt on taas tehty itselle lupaus juomisen lopettamisesta. Ja tällä hetkellä se on aika kevyen tuntuinen päätös. Se mikä tässä aiheutti voimakkaan halun juoda, liittyi seuraavaan kappaleeseen.
Aika dramaattinen tunne-elämän heilahtelu tuli koettua myös, kun paljastui entisestä puolisostani, että uusi mies olikin löytynyt jo asuessamme yhdessä. Ja minähän en tätä kestänyt ollenkaan, en vain pysty antamaan asialle rauhaa. Ero ja suhteen päättäminen oli hänen puolestaan oikea päätös, sitä en kiellä että olin huono puoliso. Enkä ole varma, olisinko pystynyt hänen kanssaan muuttumaan. Mutta nyt ymmärrän, miksi hän ei halunnutkaan kanssani pariterapiaan. Minusta tuntuu epäreilulta, ja kyllä minulla tähän tunteeseen on lupa. Se on valtava sääli, että tämän tunteeni takia en pysty käyttäytymään asiallisesti hänen seurassaan. Hän tiesi minusta kaiken, minä hänestä, ja nyt se ihmissuhde on sitten valitettavasti todennäköisesti lopullisesti ohi.
Mielenterveysongelmani voivat huonosti. Oireilen ja minulla on vaikeuksia pitää ajatukset ja tunteet kasassa. Töissä käyn, mutta sielläkin huomaan harhailevani, ja pohtivani kovasti omia huoliani ja murheitani. Minulla on nyt sellainen tunne, että alan viimein toisaalta ymmärtämään ongelmani perimmäisiä syitä. Ne ovat turvattomuuden tunteet jotka sain lapsuudestani. Olen koko elämäni myös odottanut sitä jotakin asiaa, minkä jälkeen ongelmani helpottavat. Pitkään haaveilin kauniista aidosta puolisosta, joka on läsnä ja ymmärtää minua outouksineni. Mutta kun sain hänetkin, ei odotteluni jostain seuraavasta onnen lähteestä loppunutkaan. Suoritin elämääni rakkaudenkin saatuani.
Olen miettinyt, koenko aitoa iloa oikein mistään? Jokin syvällä oleva surumielisyys minulla puskee esiin, ja jään helposti sen vangiksi. Huomaan myös miettiväni, miten voisin kokea iloa pienistä asioista, kun jokin suuri asia, mitä en pysty kuvailemaan, on pielessä. Pystyn keskittymään välillä hetkellisiin ilon tunteisiin, kun teen asioita jotka piristävät ja tuntuvat hyvältä. Mutta sitten tuntuu että putoan taas tyhjän päälle. Kaikki tuntuu jotenkin turhalta. Lisäksi tunnen häpeää siitä, että vaikka kaikki on “hyvin”, en silti koe pysyvää iloa. Pelottaa, että elämä valuu hukkaan. En riitä itselleni, pelottaa että niin se tulee aina olemaan.
Minusta tuntuu siltä että olen lähellä oman elämäni pohjaa. Mutta onneksi ymmärrän myös tehdä asioille jotain. Tein töissä suunnitelman pomoni kanssa, jotta saan enemmän aikaa omien ajatusteni selvittämiseen. Lisäksi sain selvitettyä itselleni mahdollisesti hyvin sopivan terapeutin, ja minulla on hänelle tutustumiskäynti ensi viikolla. Psykiatrini kanssa juteltiin myös, ja hän sanoi vain että lausunto kelan tukemaan terapiaan saadaan tehtyä heti kun löydän terapeutin, jonka kanssa työskentelyyn haluan sitoutua.
Ehkä vielä tulee se aika kun nämä kaikki tunteet ja ajatukset, pohjalla olemisen tunteet ja matalalento tuntuvat tarpeellisilta. Ja tulee se tunne, että näinhän tämän pitikin mennä, jotta opin pois suorittamasta kaikkea. Olen kokeillut jonkin verran hengitysmeditaation harjoituksia. Osa niistä on ollut ohjattuja. Olisi aika vapauttava tunne oppia antamaan itselle lupa olla onnellinen. En ole hengellinen ihminen siten, että olisin uskollinen, mutta huomaan että minulla on tarve löytää jotain hengellistä sisältöä elämääni. Meditaation ja mindfulnessin valaistumisen teemat kiinnostavat kovasti. Kerron niistä lisää, kun saan niistä enemmän kokemuksia.
Oikein aurinkoista viikonloppua kaikille.