Solmukohta, kirjoitit näin: “Niin paljon olen myös kuullut nyt jälkikäteen asioita, joita muut ovat tienneet ja minulle ei ole kerrottu. Asioita, jotka minun olisi pitänyt saada tietää”
Tulee vain mieleen, että luulevatkohan nuo ihmiset tekevänsä jonkun palveluksen sinulle, kun paljastavat nyt jälkikäteen tietonsa? Ikäänkuin se helpottaisi tuskaasi, että muutkin kertovat, miten huono ihminen tuo menehtynyt on ollut. Voit kyllä olla siinäkin oikeassa, että keventävät omaa taakkaansa…
Minä mietin avioeroni jälkeen, että toivottavasti kukaan ei tule kertomaan, miten ex-mieheni petti minua tai teki jotakin ikäviä asioita juovuspäissään. Onneksi ei ole tullutkaan, koska haluan säilyttää sen mielikuvani, mikä minulla meidän suhteesta ja yhteisestä elämästä on. Haluan luottaa siihen, että oma arviointikykyni on kyllä kertonut, missä milloinkin mentiin…
Voin siis jollakin tasolla ymmärtää oikein hyvin, miten loukkaavaa ja raskasta on ollut kuulla noita juttuja.
Kirjoitit, Solmukohta, myös näin: "
Tuttuvani ihmetteli miten voi yhden ihmisen kohdalle sattua niin paljon. Sitä minäkin olen miettinyt.
Mikä on riittävästi?
Tuleeko se raja vastaan joskus?
Miten paljon pitää jaksaa menetyksiä?
Loppuuko ne koskaan?
Miksi joillekin tulee vastoinkäymisiä vastoinkäymisten jälkeen ja toiset vaan porskuttavat menemään?"
Tuota kysymystä on moni muukin ihminen tahollaan miettinyt; miksi juuri minulle; miksi näin nopeasti edellisen menetyksen jälkeen… Haluan tällä sanoa, että vaikka toiset tuntuukin vain porskuttavan menemään, niin hyvin monella meistä kanssakulkijoista on omat - ehkä salaiset - menetyksen tuskansa kannettavanaan. Jokainen kokee menetyksensä omalla tavallaan; toiset raskaammin, toiset päällepäin kevyemmin.
Ex-anoppini menetti itseään 10 vuotta nuoremman aviomiehensä onnettomuudessa ja jäi lemmikkikoiransa kanssa kahden. Ei mennyt kuin kaksi kuukautta, kun tuo koirakin äkillisesti menehtyi. Anoppi oli todella surkeana ja vaikka toisen menetyksen kohde olikin “vain” koira, niin hänelle se oli niin tärkeä lähimmäinen, että koiran nimi oli laitettu jopa miehen muistokirjoitukseen tyyliin “Kaipaamaan jäivät Martta ja Jeppe”.
Tuo voi nyt tuntua siltä, että “ihan naurettava vertaus; minulta on kuollut isä, äiti, puoliso ja syntymätön lapsi…”, mutta haluan vain kertoa, että anopilleni jo noiden kahden lähimmäisen menetys oli äärettömän raskas tapahtuma.
Voimia sinulle, Solmukohta! Hyvä, että olet hakenut ammattiapua. Luota siihen, että vielä se aurinko paistaa sinunkin elämääsi <3